PS4 eller Xbone? Krav m.m.

Permalänk
Medlem

PS4 eller Xbone? Krav m.m.

Hej!

Jag står i valet och kvalet om en ny konsol, jag har länge kollat på att köpa en PS4 men har på senare tid även kollat in Xbone.
Dom spelen som jag spelar/Skulle vilja spela är, Forza Horizon 2, Fifa 15(special content på Xbox), The Crew.

Finns det nån nackdel med vardera konsol nu när priset på Xbone börjar komma ner i samma nivå som PS4:a?

Har kompisar på båda plattformarna men något fler på Xbox sida, även såna som spelar min typ av spel. Men jag har även en fullgod dator som jag spelar FPS och liknande på så det är mest dom konsol exklusiva spelen jag är intresserad av.

Vad är era åsikter och hur fungerar respektive konsol?

Även vad skulle man kunna få för en PS3 slim 120gb med ca 10 spel och 2 kontroller i bra skick?

///T

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Hoppar in och ställer en fråga jag med.

Multitasking - hur ser skillnaderna ut där?

Minsta kravet är ju att kunna växla mellan film-/stream/tittande och spelande.

Men jag skulle även vilja kunna växla mellan två spel. Går det?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Hej!

Jag står i valet och kvalet om en ny konsol, jag har länge kollat på att köpa en PS4 men har på senare tid även kollat in Xbone.
Dom spelen som jag spelar/Skulle vilja spela är, Forza Horizon 2, Fifa 15(special content på Xbox), The Crew.

Finns det nån nackdel med vardera konsol nu när priset på Xbone börjar komma ner i samma nivå som PS4:a?

Har kompisar på båda plattformarna men något fler på Xbox sida, även såna som spelar min typ av spel. Men jag har även en fullgod dator som jag spelar FPS och liknande på så det är mest dom konsol exklusiva spelen jag är intresserad av.

Vad är era åsikter och hur fungerar respektive konsol?

Även vad skulle man kunna få för en PS3 slim 120gb med ca 10 spel och 2 kontroller i bra skick?

///T

För cirka 2000 kronor kan du nog sälja din PS3. Hade jag suttit i din sits hade jag köpt en PS4a du har ju redan haft 3an så du vet ju hur allt fungerar osv. Men om det är konsoll exklusiva titlar du är på jakt efter kommer det garanterat vara fler som bara släpps till XbOne

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Båda maskinerna är snarliga på alla de punkterna, enda skillnaden är hur du gör det samt att i Xbox ones fall kan du kolla på steam + spela samtidigt, inte för att jag vet varför man skulle vilja det dock.

Men ja du kan swappa mellan program och spel på båda konsolerna, Xbox one med röst och PS4 med att dubbel klicka på PS loggan eller trycka en gång och välja nytt program.

Nej går inte swappa mellan två spel, enbart spel + program.

----

Din PS3 går för runt 600-800 kr + spel. Beroende på vad för spel du har så allt från 1200-2000, men det beror helt och hållet på hur mainstream spel du har eller ej. Desto mer mainstream desto lägre värde.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

För cirka 2000 kronor kan du nog sälja din PS3. Hade jag suttit i din sits hade jag köpt en PS4a du har ju redan haft 3an så du vet ju hur allt fungerar osv. Men om det är konsoll exklusiva titlar du är på jakt efter kommer det garanterat vara fler som bara släpps till XbOne

Det är väl mest Forza Horizon som jag vill spela tillsammans med FIFA 15. Och Forza är ju Xbox only, Finns det något spel till PS4:a liknande Forza Horizon?

Så stor skillnad kan det väl inte vara mellan systemen att man inte kan sätta sig in i det på nån dag?

Skrivet av MugiMugi:

Båda maskinerna är snarliga på alla de punkterna, enda skillnaden är hur du gör det samt att i Xbox ones fall kan du kolla på steam + spela samtidigt, inte för att jag vet varför man skulle vilja det dock.

Men ja du kan swappa mellan program och spel på båda konsolerna, Xbox one med röst och PS4 med att dubbel klicka på PS loggan eller trycka en gång och välja nytt program.

Nej går inte swappa mellan två spel, enbart spel + program.

----

Din PS3 går för runt 600-800 kr + spel. Beroende på vad för spel du har så allt från 1200-2000, men det beror helt och hållet på hur mainstream spel du har eller ej. Desto mer mainstream desto lägre värde.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Hej!

Jag står i valet och kvalet om en ny konsol, jag har länge kollat på att köpa en PS4 men har på senare tid även kollat in Xbone.
Dom spelen som jag spelar/Skulle vilja spela är, Forza Horizon 2, Fifa 15(special content på Xbox), The Crew.

Finns det nån nackdel med vardera konsol nu när priset på Xbone börjar komma ner i samma nivå som PS4:a?

Har kompisar på båda plattformarna men något fler på Xbox sida, även såna som spelar min typ av spel. Men jag har även en fullgod dator som jag spelar FPS och liknande på så det är mest dom konsol exklusiva spelen jag är intresserad av.

Vad är era åsikter och hur fungerar respektive konsol?

Även vad skulle man kunna få för en PS3 slim 120gb med ca 10 spel och 2 kontroller i bra skick?

///T

Jag skulle säga Xbox One, med tanke på titanfall och Forza Horizon2 (Sen har jag alltid gillat xbox mer, fastän jag spelar ps3/360 dagligen) Nu har du också chansen att köpa för runt 4000 för att Kinect är borttagen

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Sålde mitt PS3 på marknaden idag. Ungefär samma paket som dig 10 spel, 2 handkontroller och en docka att ladda dom i. 1000:- + frakt tyckte det var helt ok.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Jag skulle säga Xbox One, med tanke på titanfall och Forza Horizon2 (Sen har jag alltid gillat xbox mer, fastän jag spelar ps3/360 dagligen) Nu har du också chansen att köpa för runt 4000 för att Kinect är borttagen

Går ju att få för 4200 med kinect;)

Titanfall har jag inte tänkt till Xbox utan det köper jag till PC isåfall.

Forza Horizon ''1'' Har jag spelat och jag fullkomligt älskar spelet:D

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det fortfarande är billigare att importera en konsol själv? Isåfall var köper man det?

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Går ju att få för 4200 med kinect;)

Titanfall har jag inte tänkt till Xbox utan det köper jag till PC isåfall.

Forza Horizon ''1'' Har jag spelat och jag fullkomligt älskar spelet:D

jaså? hmm..inte sett det på spelbutiken! men tänk på att kinect tar kraft från xboxen så där har du en anledning att köpa versionen utan kinect. ja PC är ju självklart bättre, men har alltid gillat att spela på konsol med kompisar mer.

Horizon ja, ett rent mästerverk. Hoppas verkligen att det blir bra nu.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimBod:

Hej!

Jag står i valet och kvalet om en ny konsol, jag har länge kollat på att köpa en PS4 men har på senare tid även kollat in Xbone.
Dom spelen som jag spelar/Skulle vilja spela är, Forza Horizon 2, Fifa 15(special content på Xbox), The Crew.

Finns det nån nackdel med vardera konsol nu när priset på Xbone börjar komma ner i samma nivå som PS4:a?

Har kompisar på båda plattformarna men något fler på Xbox sida, även såna som spelar min typ av spel. Men jag har även en fullgod dator som jag spelar FPS och liknande på så det är mest dom konsol exklusiva spelen jag är intresserad av.

Vad är era åsikter och hur fungerar respektive konsol?

Även vad skulle man kunna få för en PS3 slim 120gb med ca 10 spel och 2 kontroller i bra skick?

///T

Varför orka väga för- och nackdelar?
Jag köper båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Varför orka väga för- och nackdelar?
Jag köper båda.

Skickades från m.sweclockers.com

För att alla inte har pengarna till det?

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

jaså? hmm..inte sett det på spelbutiken! men tänk på att kinect tar kraft från xboxen så där har du en anledning att köpa versionen utan kinect. ja PC är ju självklart bättre, men har alltid gillat att spela på konsol med kompisar mer.

Horizon ja, ett rent mästerverk. Hoppas verkligen att det blir bra nu.

Tar kraft från konsolen? Vad menar du, är det lägre FPS elr liknande?

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimBod:

För att alla inte har pengarna till det?

Behöver ju inte köpa båda på en gång, kan ju vänta ett par månader innan man köper konsol nummer två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Tar kraft från konsolen? Vad menar du, är det lägre FPS elr liknande?

Det är inte så att versionen utan Kinect är kraftfullare. Skillnaden ligger i huruvida utvecklarna väljer att använda Kinect-funktionalitet i sina spel eller inte. Väljer de bort Kinect finns lite prestanda att hämta.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Det är inte så att versionen utan Kinect är kraftfullare. Skillnaden ligger i huruvida utvecklarna väljer att använda Kinect-funktionalitet i sina spel eller inte. Väljer de bort Kinect finns lite prestanda att hämta.

Vilket återstår att se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

jaså? hmm..inte sett det på spelbutiken! men tänk på att kinect tar kraft från xboxen så där har du en anledning att köpa versionen utan kinect. ja PC är ju självklart bättre, men har alltid gillat att spela på konsol med kompisar mer.

Horizon ja, ett rent mästerverk. Hoppas verkligen att det blir bra nu.

Att Kinect tar "kraft" från processorn har tagits bort sedan prissänkningen på Xbox One. Spel som inte använder Kinect förutom röststyrning tar ingen kraft från konsollen. Destiny t.ex körs nu i högre upplösning eftersom det inte använder Kinect

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

jaså? hmm..inte sett det på spelbutiken! men tänk på att kinect tar kraft från xboxen så där har du en anledning att köpa versionen utan kinect. ja PC är ju självklart bättre, men har alltid gillat att spela på konsol med kompisar mer.

Horizon ja, ett rent mästerverk. Hoppas verkligen att det blir bra nu.

Nu är du ute och cyklar. Ja Kinect tar kraft från xboxen i de spel där kinect används. Alltså där utvecklaren av spelet valt att utnyttja Kinect. Det är ingen skillnad på om du har en kinect eller inte. Spelen kommer fortfarande gå på samma sätt. Du får inte bättre prestanda om du inte har en kinect. Däremot får du det i spel där utvecklaren väljer att inte använda kinect.

Till TS: Köp en xbox. Eftersom att spelen du vill ha bara finns där så vore det ytterst dumt för dig att köpa en Ps4a bara för att den är lite kraftfullare. Köp konsol efter de spel du vill lira.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Säger som Emil, kinect är ju det som gör one speciell, mycket användbart och skoj med den. Dessutom sägs ju bla röststyrningen vars riktigt vass på den, känns som att man på nåt sätt köper en halv konsol, lite som att skippa touch-kontrollen till wii u typ.
Är det verkligen värt att spara 500:- på det? Vem vet vilka tjänster man kommer att kunna nyttja när one lanseras "på riktigt" i september...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Nu är du ute och cyklar. Ja Kinect tar kraft från xboxen i de spel där kinect används. Alltså där utvecklaren av spelet valt att utnyttja Kinect. Det är ingen skillnad på om du har en kinect eller inte. Spelen kommer fortfarande gå på samma sätt. Du får inte bättre prestanda om du inte har en kinect. Däremot får du det i spel där utvecklaren väljer att inte använda kinect.

Till TS: Köp en xbox. Eftersom att spelen du vill ha bara finns där så vore det ytterst dumt för dig att köpa en Ps4a bara för att den är lite kraftfullare. Köp konsol efter de spel du vill lira.

Det har du rätt i, ber om ursäkt för det felet. Säger som dig, köp inte en PS4a bara för att den är lite kraftfullare

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Säger som Emil, kinect är ju det som gör one speciell, mycket användbart och skoj med den. Dessutom sägs ju bla röststyrningen vars riktigt vass på den, känns som att man på nåt sätt köper en halv konsol, lite som att skippa touch-kontrollen till wii u typ.
Är det verkligen värt att spara 500:- på det? Vem vet vilka tjänster man kommer att kunna nyttja när one lanseras "på riktigt" i september...

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar på spelbutiken just nu och där ligger Xbox one utan Kinect på ca. 3800Kr, med kinect så ligger den på ca. 5300Kr. Det är inte i närheten av en skillnad på 500Kr

Jag har dessutom inget behov av en kinect, det är bara en del spel (mer sen kanske) och själva xboxen men det klarar man sig utan. Sen antar jag att man kan köpa kinect separat om det nu blir så att man är sugen på en senare.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Kollar på spelbutiken just nu och där ligger Xbox one utan Kinect på ca. 3800Kr, med kinect så ligger den på ca. 5300Kr. Det är inte i närheten av en skillnad på 500Kr

Jag har dessutom inget behov av en kinect, det är bara en del spel (mer sen kanske) och själva xboxen men det klarar man sig utan. Sen antar jag att man kan köpa kinect separat om det nu blir så att man är sugen på en senare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1932481

Nån som vet var priset kommer landa när dom börjar säljas "officiellt"?
Antar att det kommer att gå upp?:/

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1932481

Nån som vet var priset kommer landa när dom börjar säljas "officiellt"?
Antar att det kommer att gå upp?:/

http://www.sweclockers.com/nyhet/18914-xbox-one-till-sverige-...

Dvs ja priset landar på 4700 kr samt 4100 kr Utan kinekt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

http://www.sweclockers.com/nyhet/18914-xbox-one-till-sverige-...

Dvs ja priset landar på 4700 kr samt 4100 kr Utan kinekt.

Då kanske man ska passa på att köpa en import version nu?

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Då kanske man ska passa på att köpa en import version nu?

Jag tycker det är värt det, enda extra kostnaden som tillkommer är ju en nätomvandlare (stavning?) om du köper från ett land med annat uttag, Storbritannien ex.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag tycker det är värt det, enda extra kostnaden som tillkommer är ju en nätomvandlare (stavning?) om du köper från ett land med annat uttag, Storbritannien ex.

Nån som vet varifrån man ska köpa om man ska importera själv?

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Nån som vet varifrån man ska köpa om man ska importera själv?

där ser man! sorry about that..;)
men om man köper XBone med Kienct, det går väl att ta bort den medans man spelar så man inte ärt tvingad att köra med den?
Enda anledningen att jag vill köpa en XBone utan kinect är för att dra ner priset. Även om det är "så lite" som 400-700Kr, Jag sommarjobbar för tillfället för att få ihop lite pengar. Man vill ju spela med polare sen när man börjar 2an i höst

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Om du inte köpt än, köp en xbox one Är så otroligt nöjd med min, multitaskingen är riktigt bra och dem exklsiva titlarna kommer det bara fler och fler av. Bästa konsollen jag haft med tanke på spelen som kommer!

Visa signatur

Tjenare!

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar jag med på vad man skulle ta, Playstation 4 har ju mer spel i 1080 @ 60 fps än vad Xbox One har. Däremot tycker jag Xbox har bättre titlar som t ex Forza Motorsport, Titanfall (PC & Xbox), Gears of War. Lutar åt att köpa Xbox One svenska versionen den 5 september med FIFA15 kod som du kan ladda ner digitalt sen när det släpps och Forza Motorsport 5 för 3895 kronor (kinect ingår ej, lägg till ungefär 500 kronor så har du det med), MYCKET prisvärt enligt mig. Bara dom två spelen kostar ju ca 499 kronor styck.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2719824 utan kinect.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2722909 med kinect.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Nån som vet varifrån man ska köpa om man ska importera själv?

Iofs sent svar, men England och Tyskland är inga problem att beställa från. Köpte min XB1 från brittiska Microsoft Store. Inga problem, det enda jag bytte var sladden från vägguttaget till powerbricken. En vanlig anslutningskabel som passar till tex nätaggregat och monitorer fungerar fint.

Konsoller från Tyskland har samma anslutnigskabel som vi i Sverige.

Peronligen köpte jag en XB1 för Forza 5, och för att mina vänner också kör på Xbox. Men jag kommer att köpa en PS4 för The Last of us, och övriga Naughy Dog spel

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850