Byta hårddisk laptop

Permalänk
Medlem

Byta hårddisk laptop

Hallå.

Har beställt en laptop som borde komma imorrn. Och i den sitter en mekanisk 750gb men det finns plats för 2 diskar så ska sätta i min SSD också.
Hur gör man detta enklast? Nästan aldrig haft med laptops att göra, men hart hört att man kan sätta i SSDn, klona den mekaniska till SSDn och sen formatera den mekaniska. Funkar det? Och vilket program ska man använda då? Min SSD är en Samsung Evo 840 Basic.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Har beställt en laptop som borde komma imorrn. Och i den sitter en mekanisk 750gb men det finns plats för 2 diskar så ska sätta i min SSD också.
Hur gör man detta enklast? Nästan aldrig haft med laptops att göra, men hart hört att man kan sätta i SSDn, klona den mekaniska till SSDn och sen formatera den mekaniska. Funkar det? Och vilket program ska man använda då? Min SSD är en Samsung Evo 840 Basic.

Finns ett antal program som kan klona HDD till SSD, bara googla och välj ett som ser bra ut, undrar om inte Samsung har ett eget till sina SSD.

Kloning brukar fungera även om jag själv föredrar ominstallation när man byter från HDD till SSD.
Om man väljer att klona så rekommenderar jag att man testar starta upp datorn med endast den nya SSD inkopplad innan man formaterar den mekaniska, så att man fått med bootloader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns ett antal program som kan klona HDD till SSD, bara googla och välj ett som ser bra ut, undrar om inte Samsung har ett eget till sina SSD.

Kloning brukar fungera även om jag själv föredrar ominstallation när man byter från HDD till SSD.
Om man väljer att klona så rekommenderar jag att man testar starta upp datorn med endast den nya SSD inkopplad innan man formaterar den mekaniska, så att man fått med bootloader.

Jo men men tanke på laptopen kommer vara helt ny när jag klonar den så känns det som att det spelar mindre roll. Om inte annat så klonar jag den för att då få över ominstallationsskiten på min SSD så kan jag köra den efter kloningen då i så fall.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jo men men tanke på laptopen kommer vara helt ny när jag klonar den så känns det som att det spelar mindre roll. Om inte annat så klonar jag den för att då få över ominstallationsskiten på min SSD så kan jag köra den efter kloningen då i så fall.

Finns alltid en risk att bootloadern inte kommer med trotts det, det som händer i så fall är att datorn inte startar om den vanliga HDD rasar.
Visst får det i det läget att installera om, men man tappar all info man hade..

Är ju ganska lätt att efter man klonat bara kopplar bort den vanliga HDD och ser om datorn startar, gör den det är det bara att koppla in den igen och se glad ut.

edit:

Du kan ju iofs kolla med EasyBCD efter kloningen var du har bootloader, behöver man redigera den så kan man göra det också.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Permalänk
Medlem

Nu har jag klonat disken men tänkte ändå köra en återställning så båda diskarna blir formaterade och välja min SSD att installera windows på, men fick problem direkt. "En nödvändig partion saknas" och återställningen kunde inte genomföras. Så vad ska jag göra nu? Va bättre förr när man fick skiva med...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Nu har jag klonat disken men tänkte ändå köra en återställning så båda diskarna blir formaterade och välja min SSD att installera windows på, men fick problem direkt. "En nödvändig partion saknas" och återställningen kunde inte genomföras. Så vad ska jag göra nu? Va bättre förr när man fick skiva med...

Aningen rörigt. Du har klonat men tänker formatera och installera OS och därtill återställa - varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Aningen rörigt. Du har klonat men tänker formatera och installera OS och därtill återställa - varför då?

Helt enkelt för att jag inte kommer in i BIOS hur mycket jag en försöker så jag kan ändra bootdisk

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla in originaldisken och skapa återställningsmedia enligt de instruktioner som brukar komma upp första gången man startar datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla in originaldisken och skapa återställningsmedia enligt de instruktioner som brukar komma upp första gången man startar datorn.

Båda diskarna är inkopplade. Jag tänkte mig ju att det skulle vara så enkelt att bara klona. Ändra så datorn bootar från ssd och sen formatera originaldisken

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerban:

Båda diskarna är inkopplade. Jag tänkte mig ju att det skulle vara så enkelt att bara klona. Ändra så datorn bootar från ssd och sen formatera originaldisken

Du bör hursomhelst skapa återställningsmedia, skulle det hända nått med disken så är ju återställningspartitionen borta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom in i bios till slut och ändrade att den skulle boota från min SSD. Funkade bra en gång men nu går det inte alls längre. ..

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör hursomhelst skapa återställningsmedia, skulle det hända nått med disken så är ju återställningspartitionen borta.

Nu har jag hamnat lite i ett döläge. Datorn funkar skitbra om jag bootar från orginaldisken men om jag bootar från min SSD så funkar det inte alls bra. Så då försöker jag återställa med den inbyggda återställningen Win8 men det vill inte funka. Jag har en Win8 skiva här hemma, skulle det funka att boota med den och installera om allt? Problemet då är ju att jag inte har någon CD key till laptopen, utan den är väl inbakad i BIOS på något sätt har jag läst.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du skall boota från den disk där bootloadern ligger.

Och hur vet man det? Datorn funkar klockrent med orginaldisken men kan inte återställa vilken disk jag än bootar ifrån, den säger att en giltig enhetspartition saknas

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Rekordmedlem

Skapa återställningsmedia, koppla bort originaldisken ock koppla bara in den nya, återställ, prova att allt fungera, koppla sedan in originaldisken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skapa återställningsmedia, koppla bort originaldisken ock koppla bara in den nya, återställ, prova att allt fungera, koppla sedan in originaldisken.

Och hur skapar man en sån?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Inaktiv

1. Skruva isär laptopen och ta ut den hårddisk som sitter i
2. sätt i din SSD och installera ditt OS (installera os från usb sticka är att rekomendera. Gör du det får du boota från USB't)
3. sätt i den andra hdd och kör (läs nästa steg innan du startar)

4. starta och boota. Väl där inne ska du göra din SSD till din primär/ 1 plats så att den vill starta från just den.

nu ska det vara klart

#tänk också på att din garanti inte gäller när du mixar med datorn själv.

så gjorde jag och fungerade 100%

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerban:

Och hur skapar man en sån?

Det brukar komma upp instruktioner vid första start av datorn, annars får du söka på det, exakt vad är det för dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

1. Skruva isär laptopen och ta ut den hårddisk som sitter i
2. sätt i din SSD och installera ditt OS
3. sätt i den andra hdd och kör (läs nästa steg innan du startar)

4. starta och boota. Väl där inne ska du göra din SSD till din primär/ 1 plats så att den vill starta från just den.

nu ska det vara klart

så gjorde jag och fungerade 100%

Jo det förstår jag, men problemet är ju att jag inte fick med någon skiva att installera med. Har en annan OEM Win8 skiva som jag inte vet om jag kan använda då jag inte har min CD key till laptopen eftersom dom inte skrivet ut dom längre utan dom ligger inbakade i BIOS på något sätt.

Så om jag bara kopplar ur orginaldisken så vet jag ju inte jag ska göra för att installera Windows igen.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar komma upp instruktioner vid första start av datorn, annars får du söka på det, exakt vad är det för dator ?

Det är en ASUS G750JX-T4035H

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Kom in i bios till slut och ändrade att den skulle boota från min SSD. Funkade bra en gång men nu går det inte alls längre. ..

Skrivet av Jerban:

Nu har jag hamnat lite i ett döläge. Datorn funkar skitbra om jag bootar från orginaldisken men om jag bootar från min SSD så funkar det inte alls bra. Så då försöker jag återställa med den inbyggda återställningen Win8 men det vill inte funka. Jag har en Win8 skiva här hemma, skulle det funka att boota med den och installera om allt? Problemet då är ju att jag inte har någon CD key till laptopen, utan den är väl inbakad i BIOS på något sätt har jag läst.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra?

Skrivet av Jerban:

Och hur vet man det? Datorn funkar klockrent med orginaldisken men kan inte återställa vilken disk jag än bootar ifrån, den säger att en giltig enhetspartition saknas

Det är ju detta jag varnade för i mina tidigare poster.
För det första är det inte säkert att det blir rätt med bootloadern när man klonar.
För det andra så kan det bli problem när man klonar från HDD till SSD eftersom vissa inställningar i windows kan bli fel för SSD.
För det tredje så misstänker jag att din SSD är avsevärt mindre än din HDD och på så vis blir det ingen bra klon.

Din windows nyckel bör står på klisterlappen som finns på alla datorer som köps med OS installerat, med denna bör du kunna installera OS från en skiva och om det inte fungerar kanske du kan få hjälp från MS support.

Även om det många gånger fungerar att klona så kan man aldrig svära sig helt från problem och vill man ha ett stabilt system så är det alltid säkrast att installera om OS när man byter från HDD till SSD så att man får alla inställningar rätt som t.ex. trim mm.
Du bör även kontrollera i bios att AHCI är aktiverat när du kör SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jerban:

Jo det förstår jag, men problemet är ju att jag inte fick med någon skiva att installera med. Har en annan OEM Win8 skiva som jag inte vet om jag kan använda då jag inte har min CD key till laptopen eftersom dom inte skrivet ut dom längre utan dom ligger inbakade i BIOS på något sätt.

Så om jag bara kopplar ur orginaldisken så vet jag ju inte jag ska göra för att installera Windows igen.

Rätt mig om jag har fel någon

Du ska kunna installera från vilken w8 cd skiva som helst.

Så nu till mina funderingar!

Cd keyn finns inte under laptopen alls?

Annars kan du gå in på kontrollpanelen och den här datorn och systemegenskaper. Där bör du hitta nyckeln.

konstigt att dom inte skickar med det.

-Maila dom?
-vart är den köpt någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Rätt mig om jag har fel någon

Du ska kunna installera från vilken w8 cd skiva som helst.

Så nu till mina funderingar!

Cd keyn finns inte under laptopen alls?

Annars kan du gå in på kontrollpanelen och den här datorn och systemegenskaper. Där bör du hitta nyckeln.

konstigt att dom inte skickar med det.

-Maila dom?
-vart är den köpt någonstans?

Jo men vad jag har googlat mig fram till är att dom inte längre klistrar dit cd keyn utan den "bakas in" i bios, så när man återställer så finns den där automatiskt. Men nu när jag vill installera från min skiva jag har hemma så blir ju det ett litet problem...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jo det förstår jag, men problemet är ju att jag inte fick med någon skiva att installera med. Har en annan OEM Win8 skiva som jag inte vet om jag kan använda då jag inte har min CD key till laptopen eftersom dom inte skrivet ut dom längre utan dom ligger inbakade i BIOS på något sätt.

Så om jag bara kopplar ur orginaldisken så vet jag ju inte jag ska göra för att installera Windows igen.

Nyckel brukar som sagt alltid finns på samma lapp som bl.a. serienummer, men om du bara skall ta tag i din nyckel så ladda ner denna keyfindern och kör på datorn.
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog välja att köra "skapa en återställningsenhet" innifrån win och kopiera ut innehållet på återställniggspartitionen till ett usbminne.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-usb-recov...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nyckel brukar som sagt alltid finns på samma lapp som bl.a. serienummer, men om du bara skall ta tag i din nyckel så ladda ner denna keyfindern och kör på datorn.
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Som jag skrev ovan så skickad tydligen inte CD keyn med längre alla gånger. Men nu har jag fått fram den med programmet du länkade så nu får jag prova att installera om med min skiva och sen får jag väl leta reda på programmen jag behöver för den här datorn.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Som jag skrev ovan så skickad tydligen inte CD keyn med längre alla gånger. Men nu har jag fått fram den med programmet du länkade så nu får jag prova att installera om med min skiva och sen får jag väl leta reda på programmen jag behöver för den här datorn.

OK det var nytt för mig att dom inte skickar med den, det är ju ens egendom eftersom den kan behövas om man får problem.
Bra att du iaf fick tag i den med programmet, hoppas det löser sig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

OK det var nytt för mig att dom inte skickar med den, det är ju ens egendom eftersom den kan behövas om man får problem.
Bra att du iaf fick tag i den med programmet, hoppas det löser sig nu.

Börjar likna ett jäkla skämt detta, inte ens när jag har skapar en återställningsenhet på ett USB så kan jag återställa. Den säger fortfarande samma sak, att det saknas en giltig enhetspartition...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Börjar likna ett jäkla skämt detta, inte ens när jag har skapar en återställningsenhet på ett USB så kan jag återställa. Den säger fortfarande samma sak, att det saknas en giltig enhetspartition...

Har du bara en partition på din SSD så är det inte så konstigt, återställningen behöver ju en egen partition att ligga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jo men men tanke på laptopen kommer vara helt ny när jag klonar den så känns det som att det spelar mindre roll. Om inte annat så klonar jag den för att då få över ominstallationsskiten på min SSD så kan jag köra den efter kloningen då i så fall.

Gör en ren installation... installationen som följer med suger alltid balle så det är alltid rekommenderat.
Tror aldrig jag någonsin startat upp med fabriksinstallation på en laptop och det har jag aldrig ångrat, och hämta drivisar från tillverkarna av chipet på komponenterna, inte på tillverkarens sajt i efterhand.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb