Såg att nu att min 840 pro verkar ha den firmware (5B0Q) som dödar disken.

Permalänk
Medlem

Såg att nu att min 840 pro verkar ha den firmware (5B0Q) som dödar disken.

Råkade snubbla över denna artikeln. http://www.anandtech.com/show/6483/update-on-samsung-ssd-8408...
Intressant att de säger att denna firmware till konsumenter men min köptes långt efter artikeln.

Min disk i device manager, ser ut att vara aktuell dålig firmware:

Antar att den är rätt sliten nu då jag använt den ca 6 mån. Frågan är om jag ska försöka byta in den då den kanske inväntar nära krash eller bara försöka uppdatera firmware? Har ingen egentlig lust med att invänta krasch. De händer alltid vid fel tillfälle.

Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Råkade snubbla över denna artikeln. http://www.anandtech.com/show/6483/update-on-samsung-ssd-8408...
Intressant att de säger att denna firmware till konsumenter men min köptes långt efter artikeln.

Min disk i device manager, ser ut att vara aktuell dålig firmware:
http://imageshack.com/a/img840/2186/ibnh.jpg

Antar att den är rätt sliten nu då jag använt den ca 6 mån. Frågan är om jag ska försöka byta in den då den kanske inväntar nära krash eller bara försöka uppdatera firmware? Har ingen egentlig lust med att invänta krasch. De händer alltid vid fel tillfälle.

Vad tror ni?

Uppdatera firmware, givetvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte det stämmer. Om du kollar bilden i Anands artikel så visar den 3B0Q i hardware id och det är då den första som kom ut till konsumenter. Även om nu hela namnet var 3B0Q/6B0Q, så står det bara 3B0Q, vad 6B0Q avser vet jag inte (annan del av ssd:n?).

Den pre-production firmware som var dålig borde därför ha stått som bara 2B0Q, även om den hette 2B0Q/5B0Q. Jag tror att du har en två generationer nyare firmware än den första som skickades ut till konsumenter.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Hedersmedlem

Plocka hem Magician 4.3 eller vilken den senaste är och gör uppdatering, funkar galant.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Tror inte det stämmer. Om du kollar bilden i Anands artikel så visar den 3B0Q i hardware id och det är då den första som kom ut till konsumenter. Även om nu hela namnet var 3B0Q/6B0Q, så står det bara 3B0Q, vad 6B0Q avser vet jag inte (annan del av ssd:n?).

Den pre-production firmware som var dålig borde därför ha stått som bara 2B0Q, även om den hette 2B0Q/5B0Q. Jag tror att du har en två generationer nyare firmware än den första som skickades ut till konsumenter.

Anands artikel anger 3B0Q för 840 Pro och 6B0Q för 840.

Lite luddigt dock, bilden kan möjligen indikera att det är tvärtom...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Anands artikel anger 3B0Q för 840 Pro och 6B0Q för 840.

Lite luddigt dock, bilden kan möjligen indikera att det är tvärtom...

Fo3

Två av kommentarerna till artikeln säger att DXM03B0Q är leveransfw till 840 Pro

"
The full version for the retail 840 Pro firmware is DXM03B0Q.
"

"
For those of you who are using Linux, you can get the controller firmware version by doing:
"dmesg|grep -i samsung" and looking for the line in the output that matches your drive. For example, mine reads:

# dmesg|grep -i samsung
[ 1.322495] ata1.00: ATA-9: Samsung SSD 840 PRO Series, DXM03B0Q, max UDMA/133
[ 1.323397] scsi 0:0:0:0: Direct-Access ATA Samsung SSD 840 DXM0 PQ: 0 ANSI: 5
"

TS har således minst 2 versioner nyare fw än den som dödade Anandtechs diskar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat firmware i disken nu iaf till 06B0Q. Så fort jag installerade magician så kom det upp som ett popupfönster som tyckte att jag skulle uppdatera. Jag vet att jag installerade magician på den gamla datorn där SSD satt i förut men fick aldrig det då (äldre version gissar jag).

Som jag läste artikeln så var 03B0Q den dåliga firmware för 128GB modellen och 05B0Q den dåliga för 256GB modellen.

Tack för all input