Permalänk
Medlem

Keypad som Razor Orbweaver = Något att ha?

Jag prövade av en säkert betydligt sämre version på mediamarkt, en logitech G13.

Och det jag undrar är, att om man nu absolut måste ha en, ifall Razor Orbweaver är den "enda" versionen som är ny . Eller om det finns liknande modeller, som kanske är till o med bättre?

Jag tänker använda den för MMOs och Dota 2, så jag är relativ säker på att jag behöver en keypad (om man vill spela lite lyxig)

Permalänk

Kan verkligen rekommendera en keypad om du ska köra mmo's.
Har haft både G13 och Orbweavern och razer Nostromo.

Orbweaver är väl den nyare av dom skulle jag tro. Körde den ett tag och den är väldigt skön att lira med ergonomiskt.
Problemet för mig var det att den har mekaniska brytare i knapparna (rätt mig nån om jag har fel) vilket gör att det blir ett fasligt klickande ljud som jag inte orkade med så fick byta in den.
Fast har du inget emot det så kan jag rekommendera den.

Sitter nu på en razer nostromo istället och den passar mig som handen i handsken.
Lite mindre än både G13 och Orbweavern och har även lite färre knappar än dom fast det räcker oftast till ändå.

Åk ut till nån butik och jämför dom olika skulle jag säga för det är ju väldigt olika vad man tycker känns skönt i handen från person till person.

Permalänk
Medlem

Kan även varmt rekommendera keypads om du kör first person shooters. De känns sköna för handen och är trevliga att programmera makros på.

Har tidigare kört med G13 i många år och det är en oerhört stabil och välfungerande produkt.
För någon vecka sedan privatimporterade jag en Razer Orbweaver stealth direkt från Razer. Det gick hur smidigt som helst.
Grejen är att den inte säljs i Sverige överhuvudtaget. I Sverige kan man bara hitta icke "stealth" versionen med blåa brytare och dessa lär medföra att det låter en massa när man trycker på knapparna. "Stealth" versionen har bruna brytare som är mycket tystare och har inga som helst problem med någon hög ljudnivå.

Vad jag vet är också den enda gamepad med mekaniska brytare som finns just Orbweaver. Det var anledningen till att jag bytte från mitt G13. Jag upplever att skillnaden är rätt stor i responsivitet. Man får saker att hända snabbare i spelen eftersom de mekaniska knapparna inte behöver pressas lika långt ner för att registrera knapptrycknignar.

Jag var lite orolig att Orbweavern inte skulle klara all konfigurationer och makron jag hade på min G13, men det gör den med glans.
Mjukvaran är mycket lättanvänd, kraftfull och uppför sig som man vill.

Bryr man sig om priset så är dock Orbweavern väldigt dyr, men för min del är den lätt värd varenda öre med tanke på hur bra den känns i spelen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Såå himla dyr är den ju egentligen inte om man jämför med ett mekaniskt tangentbord, och ska man bara spela får man varenda knapp man kan tänkas behöva och mer därtill i ett väldigt bekvämt format.

Jag köpte den när jag började spela lol eftersom jag fick kramp i handen av att ha den utspretad över halva tangentbordet, och nu har jag den till allt.

Olika profiler till olika spel, och en massa makron och kommandon i windows när jag surfar.

Minus är:
- en viss inlärningskurva, man måste tänka och testa lite hur man ska binda knapparna.
- ok priset, men kan man punga ut 500+ för en mus är det verkligen inte oöverkomligt.
- jag skulle vilja kunna "vrida " på den, knapparna sitter rakt fram från handstödet, och tummstödet i nästan 90 grader från knapparna. Bara ett problem om man vill använda massa knappar och tumstickan samtidigt. Men ändå mitt största minus.

+Mer anpassningar än man kan hitta på. (bokstavligen)
+ bekväm, speciellt eftersom man får varenda funktion där man vill ha den.
+Skrivbordet ser plötsligt lite (asmycke) coolare ut.

Jag är väldigt nöjd.

stavar som en kratta