Bredbandsbolaget - vad kan hända eftersom jag haft ett fungerande uttag men inte behövt betala ett abonnemang?

Permalänk
Avstängd

Bredbandsbolaget - vad kan hända eftersom jag haft ett fungerande uttag men inte behövt betala ett abonnemang?

Hejsan!

Det är så att för ca ett år sedan så såg jag ett uttag i hallen, bredbandsbolaget stod det på den, jag vet inte varför men jag testade det och hoppades på att det skulle funka, och whooops det funkade

Jag har använt det i ca ett år nu utan att jag betalat för det, ingen faktura alls har kommit, mycket märkligt. Men det jag har märkt är att hastigheten ändras av sig själv, först var det 50/50, sedan 24 mbits och nu är det 15/15. Mycket märkligt som sagt

Nu kanske jag har gjort det dummaste nånsin. Jag är inte nöjd med denna 15 mbits hastighet så jag ringde BBB då och sa att jag vill bli kund hos dem eftersom jag vill ha 250 mbits. Jag trodde att han skulle säga att jag redan är kund hos dem men det sa han ikke!

Som sagt, jag beställde denna beställning nu då eftersom jag vill ha 250 mbits, och jag frågade om jag kunde använda bredbandet med en gång, han sa att jag kunde det men behövde gå till deras sida för att aktivera det.

Och då berättade jag som det är då, att jag har använt internet från deras uttag i över ett år nu. Saken är att jag inte ens vet om det är deras internet jag använder, ja det är deras uttag men när jag kopplar in kabeln så kommer det upp på datorn att jag använder eidar local, informationen kommer längst ner till höger : network internetåtkomst eidar local ... Men om jag nu går in på bredbandskollen eller speedtest.net för att se hastigheten så står det där leverantör : Bredbandsbolaget AB

Jag förklarade det för honom och han sa att jag använder något gammalt och att han kommer ringa upp mig om en stund så att han kan fixa så jag använder det nya 250 mbits bredbandet då.

Nu är jag orolig för att han ska säga att jag måste betala bredbandet som jag har använt, saken är att jag inte ens tror det är deras internet jag använder, ja det är deras uttag men det står ju eidar. local när jag ansluter mig.

Vad kommer att hända nu?

Permalänk

Jag gissar vilt nu men kan det inte vara så att de som bodde i huset/lägenheten hade det och det har bara stått på efter de flyttade? Är det så så ska BBB inte straffa dig för något tycker jag inte. Det är ju deras fel eller tidigare boende som inte stängde av det eller flyttade det? Bara en vild gissning som sagt.

Permalänk
Medlem

Det där var en märklig historia.

Men en snabb sökning på eidar local så får man raskt upp http://www.eidar.se/
Kan det kanske vara din värd där du bor, kanske nått som ingår i hyran/avgiften.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

För många år sedan hade jag samma sak hemma hos morsan. Skulle spela runescape, men morsan vägrade betala för bredband
Av ren frustration kopplade jag in en kabel bara för att prova, och det fungerade!
Vi hade gratis 100/10 lina i över 3 års tid tills det en dag försvann. Då ringde vi o beställde 100/10 igen, och dom nämnde ingenting om att vi var betalningsskyldiga.
Nu, ca 4 år senare, har vi fortfarande inte betalat för dom 3 första åren.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Du har inte ingått avtal om köp av tjänst från Bredbandsbolaget under detta året, så det är ingen risk att de kräver dig på pengar.

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att det ingår något i hyran/avgiften då ?

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt att du kommer få betala för detta retroaktivt. Va inte orolig

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Du har inget avtal med Bredbandsbolaget för den tiden så det finns ingen möjlighet för dom att ta ut en avgift för den tiden.
Inget att oroa dig över alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du har inte ingått avtal om köp av tjänst från Bredbandsbolaget under detta året, så det är ingen risk att de kräver dig på pengar.

Det där är ju inte sant. Han har medvetet använt sig av en tjänst som kostar pengar. Hade han däremot inte haft en ärlig aning om att det kostat pengar så hade det varit en annan femma. Kan väl klassas som bedrägeri men men där är jag inte helt hundra. Jag är däremot 90% säker på att kundtjänstmedarbetaren kollar med sin chef om vad de ska göra då ts använt sig av deras tjänster utan att betala för sig.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel: Du vill inte betala för något du utnyttjat, något som alla andra måste betala för?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av goa200:

Det där är ju inte sant. Han har medvetet använt sig av en tjänst som kostar pengar. Hade han däremot inte haft en ärlig aning om att det kostat pengar så hade det varit en annan femma. Kan väl klassas som bedrägeri men men där är jag inte helt hundra. Jag är däremot 90% säker på att kundtjänstmedarbetaren kollar med sin chef om vad de ska göra då ts använt sig av deras tjänster utan att betala för sig.

Jeg vet inte hur detta funkar, men borde inte bredbandsbolaget se om en uppkoppling används? och isåfall borde det väl komma upp något meddelande för dom att skicka ut fakturor så man kan betala. eller?

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Rätta mig om jag har fel: Du vill inte betala för något du utnyttjat, något som alla andra måste betala för?

Stämmer. Livet är orättvist och vissa får saker gratis som vissa andra inte får, så enkelt är det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Stämmer. Livet är orättvist och vissa får saker gratis som vissa andra inte får, så enkelt är det.

Valet är fritt men kom inte och gnäll sedan om ni åker på något retroaktivt bara.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Just för BBB så stänger dom av tjänsten efter ca en månad om linan inte betalas, så antagligen har NÅN betalat.
Men skulle tro att det har ingått i hyran/avgiften inte konstigare än så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla med dig där Zinkit. TS har ju uppenbarligen använt sig av en tjänst han inte betalat för, vilket bör innebära att ISP'n rimligtvis bör, och kan fakturera honom för det så länge det inte gått 3 år sen han slutade använda det. Det heter konkludent handlande i juridiska termer.

Citat:

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.
För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkludent_handlande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Du har inte ingått avtal om köp av tjänst från Bredbandsbolaget under detta året, så det är ingen risk att de kräver dig på pengar.

Jag har inte ingått i något avtal, har alltid varit kund hos comhem

Skrivet av trollhattan:

Det är inte så att det ingår något i hyran/avgiften då ?

Det är det jag börjar tro..

Skrivet av goa200:

Det där är ju inte sant. Han har medvetet använt sig av en tjänst som kostar pengar. Hade han däremot inte haft en ärlig aning om att det kostat pengar så hade det varit en annan femma. Kan väl klassas som bedrägeri men men där är jag inte helt hundra. Jag är däremot 90% säker på att kundtjänstmedarbetaren kollar med sin chef om vad de ska göra då ts använt sig av deras tjänster utan att betala för sig.

Ursäkta? Jag visste inte att denna tjänst kostar pengar. Inte väl är det mitt fel om dem nu inte kan se att jag använder deras bredband, dem kan ju inte se att jag använder deras bredband så jag antar att det inte är deras jag använder..

Skrivet av Aje:

Rätta mig om jag har fel: Du vill inte betala för något du utnyttjat, något som alla andra måste betala för?

Snälla, om du nu var i min situation och såg att du kunde använda internet utan att betala hade du inte gjort det då? Precis..

Skrivet av maxxxmaxmaxx:

Jeg vet inte hur detta funkar, men borde inte bredbandsbolaget se om en uppkoppling används? och isåfall borde det väl komma upp något meddelande för dom att skicka ut fakturor så man kan betala. eller?

Det undrar jag med, men killen från BBB sa att han inte kunde se att jag använde deras bredband. Väldigt konstigt...det är ju deras uttag :S

Permalänk
Medlem

förmodligen ingår det i hyran men vill du ha snabbare får du betala för det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

dumt att klaga på hastigheten om man har gratis internet imo, jag hade levt med 15/15, det kanske rent av hade hoppat upp igen Att du får betala för det året du haft tvivlar jag på, & gör dom det så säg att du stoppade i sladden & det funkade & du tänkte inte mer på det. Rätt säker på att dom stänger ner uttag som ingen betalar för, du kan nog vara lugn.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Just för BBB så stänger dom av tjänsten efter ca en månad om linan inte betalas, så antagligen har NÅN betalat.
Men skulle tro att det har ingått i hyran/avgiften inte konstigare än så.

Jag undrar då varför jag är den enda som kan använda detta då. Min morbror som bor granne får inte gratis internet, han sa t.o.m upp sig bara för att testa om det gick men det gick inte. Han kan inte heller fatta att jag får internet gratis, men jag tror som du att det ingår i hyran..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag har inte ingått i något avtal, har alltid varit kund hos comhem

Snälla, om du nu var i min situation och såg att du kunde använda internet utan att betala hade du inte gjort det då? Precis..

Hmm...nej, jag har alltid sätt till att tjäna in pengar så jag kan köpa det jag vill så jag slipper fundera på sånt här. Du borde prova det.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv

Det kommer inte hända något. Det är någon människa som glömt avaktivera uttaget.

Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik ändrad ***

Jag har ändrat rubriken till att vara något mer beskrivande. Tänk på att det ställs krav på detta:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Rubriken ska vara så pass bra formulerad att besökare ska ha en ungefärlig aning om vad tråden handlar om. Om regeln inte följs kan en tråd låsas i väntan på ett PM ifrån TS med ett förslag på en bättre rubrik.

---

Jag har även raderat ett par inlägg som tycktes föreslå bedrägeri. Var noga med att inte leda in tråden på saker som handlar om att lura och begå bedrägeri.

/KimTjik