Välja tysta fläktar till Prolimatech MK26

Permalänk
Medlem

Välja tysta fläktar till Prolimatech MK26

Tjenare, jag ska köpa en Prolimatech MK26 och försöker fundera ut vilka fläktar till den som skulle passa mig bäst.
Är väldigt ljudkänslig så fläktarna får höras lite lite vid hårdare användning av grafikkortet men i "idle" ska det vara tyst.
Helst vill jag ha 140mm fläktar men 120 går också, inte så stor betydelse för mig. Fläktarna måste vara av kontakttypen PWM så att dom kan styras via grafikkortet. Sedan eftersom dom ska trycka luft direkt mot kylfänsen så ska dom väl ha lite bättre statiskt tryck också har jag hört.
Jag har Noctua-fläktar i chassit som snurrar atm och när jag leker lite med fläktkontrollern lite så tycker jag 700rpm är för högljutt,
så ljudkänslig är jag.
Därför vore kanske två 140mm fläktar med segare varvtal vara att föredra framför två snabbare 120mm men jag är inte säker alls.
Vill helst ha en kvalitativ fläkt som inte toppar över 8-900 rpm men det är inte så lätt att hitta faktiskt och ändå är någorlunda lämpad för radiatorer och kylfänsar osv men det verkar inte vara så lätt att hitta faktiskt.

Har kollat lite på dessa fläktar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1696178

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1078860 (har ett par sådana fast med 3 pinskontakt, på gränsen till för högljutt tom med L.N)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057 (Är övertygad om att dom skulle kyla jättebra men kan nästan utesluta dom med tanke på
att NF-P12 ska vara tystare och dom nästan låter för mycket). Men dom är ju riktiga radiatorfläktar vilket får mig att vilja ha dom.

Prolimatech Ultra Sleek Vortex 14, (hittade ingen länk på prisjakt). Funderade på om dom ihop med tillbehöret "Static Booster 14"
kunde vara något för mig. Dom ska tydligen ha högt statiskt tryck och vara tysta, men vad andra kallar tyst kallar jag oljud så är även
orolig att dom skulle låta för illa också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516516

Den sista fläkten jag länkade tror jag mest på. 900 rpm max med L.N-adapter, bra storlek och sedan är den gjord för processorkylning vilket jag ser som en fördel då man kan anta att den har bra statisk tryck. Men formen är ju bra konstig, kan nog bli svårt att få dit dom.

Om ni får gissa på vilka fläktar som har bäst kylning i förhållande till typ total tystnad vilken blir det då?

(edit: haha oj det var nästan långt som en bok)

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk

Tjena!

Jag köpte nyligen den sista fläkten du köpte, fast utan PWM version så det var ju http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516518 . Lite "normalare" form, men spelar ingen roll antar jag. Änsålänge är jag nöjd, de låter otroligt lite och kyler min dator väldigt bra för den ljudnivån. Om man tänker sig kunna kombinera den med en omarbetad GRID+ (som funkar lite bättre än den som NZXT nyligen lanserade så) så kan det bli riktigt bra. Har för mig att PWM kan ge ifrån sig något sorts missljud vid lägre rotationer? Kan ha fel dock.
Och 140 mm tror jag absolut på, 120mm låter mycket mer....
För bättre intryck av hur formen passar din rigg rekommenderar jag Noctuas hemsida för och klicka in dig på olika fläktarna.

Med vänliga hälsningar,

Henrik

Visa signatur

-Playboy_1338
Men, jag känner mig inte direkt brydd själv. Då jag bojkottar M$ och köper elektroniken ifrån frukthandlaren Apple istället.
Vackert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heennkkee:

Tjena!

Jag köpte nyligen den sista fläkten du köpte, fast utan PWM version så det var ju http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516518 . Lite "normalare" form, men spelar ingen roll antar jag. Änsålänge är jag nöjd, de låter otroligt lite och kyler min dator väldigt bra för den ljudnivån. Om man tänker sig kunna kombinera den med en omarbetad GRID+ (som funkar lite bättre än den som NZXT nyligen lanserade så) så kan det bli riktigt bra. Har för mig att PWM kan ge ifrån sig något sorts missljud vid lägre rotationer? Kan ha fel dock.
Och 140 mm tror jag absolut på, 120mm låter mycket mer....
För bättre intryck av hur formen passar din rigg rekommenderar jag Noctuas hemsida för och klicka in dig på olika fläktarna.

Med vänliga hälsningar,

Henrik

Har fyra av NF-A14 ULN-versionen precis samma i mitt chassi och håller med dig om att dom är tysta.
Men jag är lite orolig att dom ska ha för lågt statiskt tryck och att dom då inte riktigt lämpar sig för att trycka
luft mot kylflänsar, men kan ha fel. Sen så stod det rekommenderat på Prolimatechs hemsida att fläktarna till grafikkortskylaren inte skulle ligga på under 1000rpm, lite därför jag nojjar.

Edit: Såg nu också att PWM-versionen inte heller finns i sådana låga varvtal.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk

[QUOTE="GFriberg;14705659"]Tjenare, jag ska köpa en Prolimatech MK26 och försöker fundera ut vilka fläktar till den som skulle passa mig bäst.
Är väldigt ljudkänslig så fläktarna får höras lite lite vid hårdare användning av grafikkortet men i "idle" ska det vara tyst.
Helst vill jag ha 140mm fläktar men 120 går också, inte så stor betydelse för mig. Fläktarna måste vara av kontakttypen PWM så att dom kan styras via grafikkortet. Sedan eftersom dom ska trycka luft direkt mot kylfänsen så ska dom väl ha lite bättre statiskt tryck också har jag hört.
Jag har Noctua-fläktar i chassit som snurrar atm och när jag leker lite med fläktkontrollern lite så tycker jag 700rpm är för högljutt,
så ljudkänslig är jag.
Därför vore kanske två 140mm fläktar med segare varvtal vara att föredra framför två snabbare 120mm men jag är inte säker alls.
Vill helst ha en kvalitativ fläkt som inte toppar över 8-900 rpm men det är inte så lätt att hitta faktiskt och ändå är någorlunda lämpad för radiatorer och kylfänsar osv men det verkar inte vara så lätt att hitta faktiskt.

Skar av en del av ditt inlägg för att begränsa längden på det här inlägget lite.

Det här inlägget ser ut som någonting jag skulle ha kunnat skriva.
Såklart så brukar inte jag tillåta att det låter mer vid belastning än vila annat än i undantagsfall.

Jag har inte någon erfarenhet med fläktar av Noctua så jag vet inte hur deras fläktar låter.
Däremot har jag erfarenhet av några olika fläktar.

Gränsen för mig brukar vara 600-700 rpm för fläktar på 120mm.
För fläktar på 140mm brukar det vara 550 rpm,om det går upp till sådär 600 rpm brukar jag märka det.

Jag har till exempel Phanteks PH-F140HP/TS som silentpcreview recenserat och var en av de bästa i fråga om ljudnivå,ljudvalitet och prestanda.
Den tycker jag blir för högljudd om den går upp över 550 rpm vilket var den lägsta hastigheten de testade på den.
Jag brukar kunna höra när den ibland råkar gå upp till 600rpm.

Tänkte bara att du skulle förstå lite vad jag tycker är tyst.

Vilka fläktar som skulle passa din kylare vet jag inte riktigt.

Men jag kan säga vilka av de fläktar jag testat som ha varit tystast.

Den tystaste fläkten jag testat på 120mm tror jag är Aerocool Dead Silence följt av Nexus Real Silent.
De är tysta och har bra kvalitet på ljudet även när man går över 600-700 rpm.
Nexus Real Silent ska däremot ha lite problem med variation mellan exemplar.

En annan fläkt i samma storlek som är liknande de tidigare men med mer specifikt ändamål är Silverstone Air Penetrator 123.
Den är också tyst och har bra kvalitet på ljudet.
Det är i alla fall så när den får vara insug,vet inte hur den fungerar i andra situationer.

Finns en Air Penetrator på 140mm också.
Vet däremot inte hur den är.

Den tystaste fläkten jag testat på 140mm är Thermalright TR-TY 147.
Den är den enda fläkt i den här storleken som jag testat som jag låter gå upp i 700rpm.
De andra låter jag inte gå över 550rpm.

Den har även bra kvalitet på ljudet i högre hastigheter.
Den är väl den fläkt som har kylt bäst för mig också (på en processorkylare) men det kan nog vara eftersom den får rotera snabbare än de andra.

De andra här är Phanteks PH-F140HP/TS (tror det är i princip samma fläkt,upplevde själv ingen skillnad åtminstone) och Aerocool Dead Silence.
Som sagt,de här får gå upp till 550 rpm för att de inte är lika och har inte lika bra kvalitet på ljudet som Thermalrights fläkt har.

Jag skulle vilja varna om dock att en del av de kunde ha missljud som undgått mig eftersom jag (tyvärr) har ett nätaggregat med en fläkt som lider av det.
Det har jag hört från en del andra fläktar trots det,men tänkte varna dig ändå.

Tänkte komma med förslag på andra fläktar att överväga, Scythe Gentle Typhoon samt Noiseblocker M12 och B12.
Alla är fläktar på 120mm men de ska väl vara tysta och passa till att kyla processorer.

Fläktar på 140mm med bra statiskt tryck brukar kunna vara svårt att hitta och därför är jag osäker vilken jag skulle rekommendera där.
Men min Thermalright TR-TY 147 är väl den som kylt min processor bäst så det kan vara svårt att säga om det passar bäst med 120 eller 140mm.

Och till slut de fläktar som jag har erfarenhet med i alfabetisk ordning med lite information om de.

Aerocool Dead Silence 120mm Finns inte som PWM,följer med 7-voltsresistor (tyst,bra ljudkvalitet)

Aerocool Dead Silence 140mm Finns inte som PWM,följer med 7-voltsresistor (tyst på lägsta varvtal)

Akasa Apache 120mm PWM (tyst,vet inte om den skyfflar mycket luft)

Arctic Cooling F12 PWM 120mm (rätt så tyst förutom missljud)

Arctic Cooling F12 PWM Rev.2 120mm (rätt så tyst förutom missljud)

Arctic Cooling F14 140mm Finns som PWM (för högljudd och har missljud)

Fractal Design Silent Series R2 140mm Finns inte som PWM (rätt så tyst förutom missljud)

Nanoxia 1250 någonting tror jag 120mm PWM? (rätt så tyst)

Nexus Real Silent 120mm Finns som PWM (tyst,bra ljudkvalitet)

Phanteks PH-F140HP/TS 140mm HP har PWM TS har inte PWM (tyst på ungefär lägsta varvtal)

Scythe Slipstream 120mm Finns som PWM (tyst förutom missljud)

Scythe Slipstream Slim 120mm Finns inte som PWM (tyst,vet inte om den skyfflar mycket luft)

Scythe Slipstream XT 140mm Finns som PWM (tyst på låga varvtal om den inte plågats av missljud)

Silverstone Air Penetrator 123 120mm Finns inte som PWM (tyst,bra ljudkvalitet,ska användas som insug)

Thermalright TR-TY 147 140mm PWM (tyst för sin storlek,bra ljudkvalitet)

Det här är i alla fall som jag kommer ihåg det när jag bara tar och skriver ned det här lite snabbt.

Jag kanske kommer tillbaka till den här tråden senare om jag får några nya fläktar att testa om några dagar.

Permalänk
Skrivet av GFriberg:

Om ni får gissa på vilka fläktar som har bäst kylning i förhållande till typ total tystnad vilken blir det då?

Låter som du har samma referens nivå på oljud som jag har. I min tidigare setup hade jag 5x Scyte Gentle thyphoon 1050 RPM som gick i ~550 RPM då de var kopplade till fläktkontroller.
Detta är fläktar med bra statiskt tryck som gör att de passar till Radiatorer och kylare i allmänhet, jag hade de på radiatorerna till min vattenkylning.
Jag gillar inte riktigt uttrycket att fläktarna låter bra då allt ljud från fläktar är oljud men av de jag testat så är GT fläktarna nog de som haft minst störande bakgrundsljud då jag bara kunde höra att datorn var ingång tysta kvällar.

För att komma med ytterligare ett relevant förslag.
Som den ljudnazzi jag är så kommer jag aldrig titta tillbaka mot luftkylning efter jag gick på vatten. Jag började med en setup med en vanlig setup med 240+360 rad med 5 GT i 550 RPM och alla övriga anti ljud åtgärder som jag kan komma på (påbörjade en guide om det som finns nedan en gång i tiden..) som sagt och det är vad 99.99% skulle klassa som knäpptyst dator.

Nu har jag dock tagit det steget längre då jag kör med en passiv vattenkylning där det ända som rör sig i datorn är pumpen som ligger gömd i en egen ljud och vibrationsdämpad låda.

Permalänk
Medlem

Har kört Noctua PPC 140 mm nu i några dagar och har kopplat den på samma kanal som cpufläkten med en Akasa pwm splitter, så den körs därför lite snabbare än nödvändigt då den blir slav till den mindre Cpu-fläkten (30% vid idle och 100% efter lång load). Blir väl ca 600-2000 rpm.

Hur som helst kan jag bara höra fluftflödet från den. Vilket i och för sig är väldigt påtagligt vid 2000 rpm. Men det säger något om hur välbyggd den är.

De ska tåla en del smuts dessa fläktar då de är täta (iaf ip67 versione). Så man kommer nog aldrig uppleva någon försämring av ljudkaraktären då lagrerna även är premium. Jag var beredd att betala för IP klassningen då jag har innekatter osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GFriberg:

Tjenare, jag ska köpa en Prolimatech MK26 och försöker fundera ut vilka fläktar till den som skulle passa mig bäst.
Är väldigt ljudkänslig så fläktarna får höras lite lite vid hårdare användning av grafikkortet men i "idle" ska det vara tyst.
Helst vill jag ha 140mm fläktar men 120 går också, inte så stor betydelse för mig. Fläktarna måste vara av kontakttypen PWM så att dom kan styras via grafikkortet. Sedan eftersom dom ska trycka luft direkt mot kylfänsen så ska dom väl ha lite bättre statiskt tryck också har jag hört.
Jag har Noctua-fläktar i chassit som snurrar atm och när jag leker lite med fläktkontrollern lite så tycker jag 700rpm är för högljutt,
så ljudkänslig är jag.

Skar av en del igen.

Har testat två till fläktar.

Scythe Kaze Maru Slip Stream 140mm

Ljudnivå lik Thermalright TR-TY147.

Alltså tyst till sådär 700rpm och rätt så bra vid högre hastigheter.

Möjligen något missljud.

Noiseblocker-eLoop B12-2 120mm

Tyst till sådär 600-700rpm och rätt så tyst upp till 900rpm,därefter får den en lite underlig ton som jag skulle tro orsakas av den lite annorlunda formen på fläktbladen.