Permalänk
Medlem

Ansluta till trådlöst nätverk

Hej,
Hoppas på hjälp rörande en laptop med windows 7 home premium. Har ett trådlöst nätverk via modem i ena ändan av lägenheten, modemet är kopplat till en router i andra ändan av lägenheten som också sänder ut trådlösa signaler. Dvs. I varje ända av lägenheten så finns 1 trådlös anslutning.

Laptopen är placerad 1 meter från modemet, men kopplar ändå upp sig mot routern i andra sidan lägenheten. När jag försöker ansluta till modemet så får jag ett felmeddelande i stil med "kunde inte ansluta".

Jag kopplade en kabel från laptopen till Modemet, men den vill inte hitta den anslutningen heller utan kopplar automatiskt upp sig mot routern som är väldigt långt bort.

Skulle uppskatta hjälp om hur jag kan connecta laptopen direkt till mitt modem. Kabel eller trådlöst spelar ingen roll..

Permalänk
Medlem

Har du testat utan routern inkopplad?

Permalänk
Medlem

Du har väl en knapp på laptopen som du kan slå av det trådlösa på , använd den och koppla sen in kabeln.

Beträffande modem och router , utgår ifrån att du dragit en tp mellan dom , är dhcp aktiverat på routern ? i.s.f. delar routern ut adresser på samma nät som modemet ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Har du testat utan routern inkopplad?

Nej det har jag inte, Routern behövs inte för det trådlösa utan för att jag ska få tråd till min burk, xbox och smart tv. Placeringen av modemet beror på att com hem jacket sitter i andra sidan lägenheten.

Skrivet av mr_sQuinty:

Du har väl en knapp på laptopen som du kan slå av det trådlösa på , använd den och koppla sen in kabeln.

Beträffande modem och router , utgår ifrån att du dragit en tp mellan dom , är dhcp aktiverat på routern ? i.s.f. delar routern ut adresser på samma nät som modemet ?

Jag har testat att trycka på den knappen så det trådlösa stängs av och sätta i kabel, detta hjälpte inte. Bootade då om datorn med kabel i, men vid uppstart så slår den på trådlöst automatiskt och connectar till routern. Ja det går en TP mellan modem och router. Routern används egentligen bara som en switch så jag vill ha kabel till flera enheter i media rummet. Ingen aning om dhcp är aktiverat på routern, (knappt införstådd med vad det betyder). Det är en netgear router som jag försökt logga in på otåliga gånger utan resultat. Satt någon timme å googlade om varför jag inte kommer åt min router utan resultat. Det viktigaste just nu är att laptopen får internet som inte går från routern. Föredrar tråd direkt från modemet. What can i do?

Permalänk
Rekordmedlem

För det första så vad har du för delar och hur har du konfigurerat det, ett modem har endast en rj 45 kontakt ut, det låter som du har nån alltiettburk som du beskriver det ?
Denna har du kopplat till en router ? I så fall har du infört dubbel NAT och 2 DHCPservrar, du har alltså med stor sannolikhet skapat adresseringsproblem i nätverket.

När det gäller att trådat inte fungerar så har du installerat drivrutinen ?
Kan du köra och posta resultatet från "ipconfig /all" (kommandotolken) skriv
ipconfig /all |clip
så hamnar resultatet som utklipp och du kan klistra in det direkt i posten med ctrl + v

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För det första så vad har du för delar och hur har du konfigurerat det, ett modem har endast en rj 45 kontakt ut, det låter som du har nån alltiettburk som du beskriver det ?
Denna har du kopplat till en router ? I så fall har du infört dubbel NAT och 2 DHCPservrar, du har alltså med stor sannolikhet skapat adresseringsproblem i nätverket.

När det gäller att trådat inte fungerar så har du installerat drivrutinen ?
Kan du köra och posta resultatet från "ipconfig /all" (kommandotolken) skriv
ipconfig /all |clip
så hamnar resultatet som utklipp och du kan klistra in det direkt i posten med ctrl + v

"Modemet" som jag fick med är en Netgear cg3100
http://img.tradera.net/images/777/186336777_9c222abe-8951-464...

Den är kopplad med TP kabel till en Netgear dg834
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/Netg...

Såg nu att det jag kallat modem egentligen också var en router. Så det är kopplat från comhem jack till "Modemet" från modemet till routern.
Allt med båda routrarna är original och inget har konfigurerats.

Märkligt nog så fungerade det med kabel nu. Oavsett så är det jobbigt angående det trådlösa, märkte att min mobil betedde sig precis som laptopen och väljer routern även om "modemet" ger dubbelt så bra teckning. Och när jag försöker ansluta så går det inte, så går den till routern automatiskt igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Enheterna kanske känner av problem med internetuppkopplingen pga att du kör dubbla routrar? Hursomhelst så bör du se över din adressering, du bör bara ha nat på ett ställe och dhcpservrarna ska jobba i olika områden eller så stänger du helt enkelt av den "innersta"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om NAT är av på cg3100 och du har kopplat in 4 olika enheter efter senaste omstart så kommer dom enheter du försöker ansluta efter det inte kunna ansluta , p.g.a. MAC-adress låsningar , så det kan vara därför du inte kunde ansluta din dator till "modemet" förrän efter omstart , samma problem kommer att uppstå igen nät 4 anslutna enheter är uppnådda , OBS inte 4 samtidiga utan 4 totalt.

Vad får du för ip från modemet ? routern ? 192.168.x.x. eller nåt annant ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j