Detta vill jag göra med min rpi, kommer den att klara av det?

Permalänk
Medlem

Detta vill jag göra med min rpi, kommer den att klara av det?

Hejsan!
Äger ingen dator längre och enkortsdatorer verkar grymt intressant.
Det jag vill kunna göra är att ladda ner ***bort/moderator*** torrents.
Vill kunna klara av att se på youtube och twitch streams utan att det hackar och gärna att det klarar av 720p.
Med film och serier kräver jag inte mer än 720p heller ***bort/moderator***

Så för att summera vill jag ha tillgång till browser, kunna ladda ned torrents och se på film/serier samt streama twitch då o då.

Är det något jag bör tänka på exempelvis finns det nå krav på tvn, har hdmi ingång.

Är kompletts starting kit prisvärd eller ska jag handla någon annanstans?
https://www.komplett.se/raspberry-pi-model-b-rev-2-starter-ki...

Jag är inte van med linux direkt och jag förstår att det kan vara en del att göra innan allt fungerar optimalt men jag är tillräckligt kunnig för att kunna googla och läsa guider och lösa det inom ett par timmar/dagar/veckor

Finns det annat enkortsdator som skulle passa bättre för mig, har låg budget så jag tror inte det

Tack för er hjälp och jag ber om ursäkt för att jag inte riktigt orkat browsea forumen för svar på mina frågor men det är inte kul att surfa på mobilen.
Ha det gött!

Tagit bort text som stred mot §7
Permalänk

Jag skulle nog satsa på något bättre. Du kommer nog bli besviken på prestandan hos raspberryn när du t.ex surfar och är väldigt skeptisk till att den klarar av att streama i hd. Du skulle nog bli betydligt nöjdare med något som detta. Alternativt köpa någon android sticka.
Edit: Har du en anroid telefon kanske en chromecast kan vara av intresse

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Okej, den såg intressant ut och till bra pris.
Har försökt läsa lite om androidstickor och chromecast men förstår mig inte riktigt på dem.
***bort/moderator*** ....är det streaming som gäller, samt hur skulle det fungera med nedladdning från min mobil till stickan? Använder jag mobilen som fjärrkontroll och filmen laddas ner direkt till stickan eller går det via telefonen och tar en massa tid?

Tack för hjälpen

Tagit bort text som stred mot §7
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Redigerat bort text som stred mot §7 (piratkopiering). Ta gärna en titt på nedanstående FAQ

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av rickah:

Okej, den såg intressant ut och till bra pris.
Har försökt läsa lite om androidstickor och chromecast men förstår mig inte riktigt på dem.
***bort/moderator*** ....är det streaming som gäller, samt hur skulle det fungera med nedladdning från min mobil till stickan? Använder jag mobilen som fjärrkontroll och filmen laddas ner direkt till stickan eller går det via telefonen och tar en massa tid?

Tack för hjälpen

Nu har jag ingen chromecast men vad jag har förstått det kan du "casta" det mesta. Öppnar du t.ex en lokal film på din mobil kan du skicka upp den på TVn via chromecasten. Det samma gäller t.ex webbsidor och visa andra tjänster som t.ex plex och netflix. En anrdoid sticka är som en mobil kopplad till TVn. Du kopplar in ett tangentbord och använder android stickan som en dator.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Chromecast kräver att det program du spelar upp i har stöd för det. HBO nordic t.ex. kan du inte chromecasta. Ska du ladda ner film är väl Plex det smidigaste men då måste du ha en server stående som fixar allt detta. Att bara casta en tab från en webläsare funkar inte bra med film.
En linux/androidbaserad pryl kan bli jobbig att kolla streams på också eftersom de ofta inte stödjer flash.
Det enda riktigt vettiga alternativ du har är att köpa en NUC eller netbook och köra in i TV:n. Vill du ha full kompatiblitet med "allt" är det windows som gäller och då lite maffigare hårdvara. Annars lär du alltid stöta på skit som kräver konstiga speciallösningar eller hemmaservrar.
Källa: Min chromecast är typ bara bra för youtube, min raspberry PI kunde inte spela upp ett skit och surfa är direkt plågsamt på den.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Jag återkommer lite senare. Ska kolla lite twitch etc på min rpi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Att använda browsern i Raspbian är en mardröm, även för mindre uppgifter. Twitch vet jag inte om man kan få det att fungera, men jag kan tänka mig att det är rätt meckigt, som det mesta på Raspberry Pi.

Permalänk
Skrivet av crumpets:

Chromecast kräver att det program du spelar upp i har stöd för det. HBO nordic t.ex. kan du inte chromecasta. Ska du ladda ner film är väl Plex det smidigaste men då måste du ha en server stående som fixar allt detta. Att bara casta en tab från en webläsare funkar inte bra med film.
En linux/androidbaserad pryl kan bli jobbig att kolla streams på också eftersom de ofta inte stödjer flash.
Det enda riktigt vettiga alternativ du har är att köpa en NUC eller netbook och köra in i TV:n. Vill du ha full kompatiblitet med "allt" är det windows som gäller och då lite maffigare hårdvara. Annars lär du alltid stöta på skit som kräver konstiga speciallösningar eller hemmaservrar.
Källa: Min chromecast är typ bara bra för youtube, min raspberry PI kunde inte spela upp ett skit och surfa är direkt plågsamt på den.

Det som är så smidigt med android är att det finns appar för bl.a youtube och twitch. Av mina erfarenheter är det dock annat som kan strula, för min del bildformatet

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat lite med min rpi, jag har den bara för att kolla på serier på en 720p TV och det fungerar bra. 720p filmer fungerar också bra. filmer som inte är uppackade tex är i rar format klarar den inte av att packa upp och se utan det händer ingenting. Twitch plugin fungerar inte alls, får inte upp någon stream. Webläsaren har jag inte provat men med tanke på hur seg rpi är i menyerna skulle jag gissa på att det inte är en trevlig upplevelse. Men ska du bara se på serier etc så fungerar det fint men den är seg i xbmc's menyer.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Jag har nu provat lite med min rpi, jag har den bara för att kolla på serier på en 720p TV och det fungerar bra. 720p filmer fungerar också bra. filmer som inte är uppackade tex är i rar format klarar den inte av att packa upp och se utan det händer ingenting. Twitch plugin fungerar inte alls, får inte upp någon stream. Webläsaren har jag inte provat men med tanke på hur seg rpi är i menyerna skulle jag gissa på att det inte är en trevlig upplevelse. Men ska du bara se på serier etc så fungerar det fint men den är seg i xbmc's menyer.

Jag klarar allt det där. Mina filmer streamas från datorn, inga problem att ha dem i rar-format. DTS-ljud kan bli tungt, men det tar min förstärkare hand om.
Köra film trådlöst går dock inte, det laggar, raspberryn måste vara inkopplad med kabel.

Att köra twitch via twitch-appen funkar utmärkt, även i 720p.

Webläsare har jag inte testat.

Kör Raspbmc, 256 MB-modellen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag klarar allt det där. Mina filmer streamas från datorn, inga problem att ha dem i rar-format. DTS-ljud kan bli tungt, men det tar min förstärkare hand om.
Köra film trådlöst går dock inte, det laggar, raspberryn måste vara inkopplad med kabel.

Att köra twitch via twitch-appen funkar utmärkt, även i 720p.

Webläsare har jag inte testat.

Kör Raspbmc, 256 MB-modellen.

Vetefan varför det inte funkar för mig. Streamar filer etc över nätverket och ser att epi försöker öppna dom men inget händer. Sen twitch addon funkar bara det att inga streams spelas upp. Får ta och läsa lite xbmc loggar och se vad det kan vara som strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag klarar allt det där. Mina filmer streamas från datorn, inga problem att ha dem i rar-format. DTS-ljud kan bli tungt, men det tar min förstärkare hand om.
Köra film trådlöst går dock inte, det laggar, raspberryn måste vara inkopplad med kabel.

Att köra twitch via twitch-appen funkar utmärkt, även i 720p.

Webläsare har jag inte testat.

Kör Raspbmc, 256 MB-modellen.

Även för mig fungerar detta galant. 1080p med ACC-ljud flyter på som bara den. Streamar även Twitch titt som tätt. Sitter likväl på RaspBMC med 256MB.

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem

Allt går med raspberry pi men det är inte direkt kul och fungerar inte alltid optimalt.

Jag skulle nog hellre valt någon android-sticka som hammarlund skrev ovan

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Är för tillfället väldigt pank och får nog nöja mig med raspb pi.

Den msi j1800i som hammarlund länka kräver den att man köper ram minne, cpu till för att fungera?
Mycket av det som gjort mig konfunderad till vad jag ska köpa är att många verkar ha problem med att spela upp hd filmer utan att det hackar med andra enkortsdatorer och stickor medan raspberryn verkar klara av det, vet ej hur väl detta stämmer?

För om tex den här j1800i för 600 kronor fungerar bättre så köper jag hellre en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rickah:

Tack för alla svar!
Är för tillfället väldigt pank och får nog nöja mig med raspb pi.

Den msi j1800i som hammarlund länka kräver den att man köper ram minne, cpu till för att fungera?
Mycket av det som gjort mig konfunderad till vad jag ska köpa är att många verkar ha problem med att spela upp hd filmer utan att det hackar med andra enkortsdatorer och stickor medan raspberryn verkar klara av det, vet ej hur väl detta stämmer?

För om tex den här j1800i för 600 kronor fungerar bättre så köper jag hellre en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet har en cpu integrerad men du måste köpa ram, lagring och chassi/nätagg. Detta är väl det minsta du kan hamna på. Det är en otrolig skillnad mellan en PC och en raspberry, även en sådan här billig.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2532939&view=c

Ett tips är att använda "citera" så blir det betydligt enklare för mig att svara.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickah:

Tack för alla svar!
Är för tillfället väldigt pank och får nog nöja mig med raspb pi.

Den msi j1800i som hammarlund länka kräver den att man köper ram minne, cpu till för att fungera?
Mycket av det som gjort mig konfunderad till vad jag ska köpa är att många verkar ha problem med att spela upp hd filmer utan att det hackar med andra enkortsdatorer och stickor medan raspberryn verkar klara av det, vet ej hur väl detta stämmer?

För om tex den här j1800i för 600 kronor fungerar bättre så köper jag hellre en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hammarlund:

Moderkortet har en cpu integrerad men du måste köpa ram, lagring och chassi/nätagg. Detta är väl det minsta du kan hamna på. Det är en otrolig skillnad mellan en PC och en raspberry, även en sådan här billig.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2532939&view=c

Ett tips är att använda "citera" så blir det betydligt enklare för mig att svara.

Celeron processorn är utmärkt.

Köp rätt ram bara, det är inte vanligt ram utan DDR3L ram som gäller.

Permalänk
Skrivet av 7487:

Celeron processorn är utmärkt.

Köp rätt ram bara, det är inte vanligt ram utan DDR3L ram som gäller.

Oj, ja såklart. Mitt fel. Fixat!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Jag strömmar 1080p/DTS trådlöst till min rpi utan att vara i närheten av att den skulle flaska. Rpi:n är överklockad till 1GHz och kör senaste openelec. Youtube, twitch, svt och liknande funkar klockrent från xbmc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Moderkortet har en cpu integrerad men du måste köpa ram, lagring och chassi/nätagg. Detta är väl det minsta du kan hamna på. Det är en otrolig skillnad mellan en PC och en raspberry, även en sådan här billig.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2532939&view=c

Ett tips är att använda "citera" så blir det betydligt enklare för mig att svara.

Jo jag förstår, vart lat eftersom jag skriver från mobilen
Äger som sagt ingen dator och den enkortsdator/androidsticka eller det nu blir jag skaffar kommer va den enda jag har.

Jag vill inte ha en bra dator igen pga spelberoende
Med det sagt vill jag inte heller lägga ut över 1000 kronor på de få saker jag kräver att burken ska klara av, uppspelning av 720p utan lagg/hack oavsett om det är stream eller direkt uppspelning av lagrad fil.
(1080p är rätt ointressant).

Så länge twitch och youtube fungerar bra och jag kan lira något nes/snes spel emellanåt så är jag nöjd och vad jag förstår av vad jag läst och kommentarerna här så ska rpi klara av detta men det kommer krävas en hel del meckande.
Vilket inte är hela världen.

Tråkigt att browsern ska vara så seg men utöver twitch/youtube så kan jag använda mobilen för att surfa på facebook och liknande så det borde gå bra ändå

Så får testa rpi'n i helgen och se hur jag lyckas, om det inte lever upp till vad jag behöver så tror jag att jag provar en tv box från geekbuying i 50-100 dollars klassen.
T.ex http://www.geekbuying.com/item/Tronsmart-MK908II-RK3188-Cortex-A9-Quad-Core-1-6GHz-Google-Android-4-2-Mini-TV-BOX-2G-8G-BT-External-Wifi-Antenna-Black-318432.html

Om nån har erfarenhet av den eller liknande så får ni gärna dela med er.
Uppskattar verkligen all hjälp ni gett, är fan inte ofta man får så här snabb respons.
Ni är grymma!

Skickades från m.sweclockers.com