Studentrouter, max 1000:-, AC eller ej?

Permalänk
Medlem

Studentrouter, max 1000:-, AC eller ej?

Tjena SweC,

Är på jakt efter en bra och prisvärd router till studentlägenheten (fiberuppkoppling), men är inte helt säker på vad jag ska satsa på. Har haft en N66U i föräldrahemmet som fungerat väldigt bra och N56U känns som det bästa valet för 499:-.

Men jag kanske borde satsa på en AC-router istället? För tillfället är det bara laptopen som stöder AC-standarden bland mina enheter och jag brukar inte skyffla speciellt mycket data över nätverket med den. AC56U kostar nästan det dubbla jämfört med N56U och har även USB 3.0, så det skulle väl innebära något mer framtidssäkerhet. Men ni kanske har tips på någon annan bra AC-router till bättre pris? Ärligt talat har jag dålig koll på konkurrenternas alternativ

Vad gäller nätverksanvändning är det mest surf, spel, bittorrent och SMB - något jag antar de flesta routrar idag klarar av med bravur.

Enheter:

  • Laptop

  • Mobil

  • Surfplatta

  • Spelkonsol

  • Stationär dator

  • Framtida NAS

En annan sak jag funderar på är hur bra 2.4GHz fungerar i ett studentområde med många andra routrar. Både bittorrent och XBMC har fungerat mindre bra på 5GHz vilket helt enkelt tvingat mig till 2.4GHz.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Johan

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

N56U stödjer väl även 5Ghz och jag har svårt att se att man med endast en dator kommer upp i de hastigheter som krävs för att den ska upplevas långsam med n-standarden. Jag tycker att du ska köpa en sådan med tanke på hur oerhört bra pris/prestanda den har.

5Ghz har väsentligt fler kanaler än 2.4Ghz, vilket gör att risken att man blir utstörd på det frekvensspannet är mycket mindre.

Förstår inte riktigt var bittorrent har med 2.4 eller 5Ghz att göra, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

N56U stödjer väl även 5Ghz och jag har svårt att se att man med endast en dator kommer upp i de hastigheter som krävs för att den ska upplevas långsam med n-standarden. Jag tycker att du ska köpa en sådan med tanke på hur oerhört bra pris/prestanda den har.

5Ghz har väsentligt fler kanaler än 2.4Ghz, vilket gör att risken att man blir utstörd på det frekvensspannet är mycket mindre.

Förstår inte riktigt var bittorrent har med 2.4 eller 5Ghz att göra, men det är en annan sak.

Håller med. Kör på en N56 och den har aldrig begränsat mina hastigheter, varken via WiFi eller kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

N56U stödjer väl även 5Ghz och jag har svårt att se att man med endast en dator kommer upp i de hastigheter som krävs för att den ska upplevas långsam med n-standarden. Jag tycker att du ska köpa en sådan med tanke på hur oerhört bra pris/prestanda den har.

5Ghz har väsentligt fler kanaler än 2.4Ghz, vilket gör att risken att man blir utstörd på det frekvensspannet är mycket mindre.

Förstår inte riktigt var bittorrent har med 2.4 eller 5Ghz att göra, men det är en annan sak.

Nä, det är mest jag som svamlar. HD-streaming över nätverket (XBMC, SMB) och bittorrent-nedladdningar har fungerat märkbart sämre på 5GHz-bandet vilket jag tror antingen beror på betongen i väggarna, eller att XBMC spökar. Antagligen kommer 5GHz fungera perfekt i studentlyan, men vill mest försäkra mig om att jag inte kommer få liknande problem.

Tack för svaren. Jag är övertygad! Slänger iväg en beställning på N56U.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

N56U blir nog kanon. För ca 500kr är det mkt krut för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK