Problem med DNS-server (Telia öppen fiber/Netatonce)

Permalänk
Medlem

Problem med DNS-server (Telia öppen fiber/Netatonce)

Hej

Jag upptäckte tidigare idag att internet slutat fungera (kunde inte ansluta mot mitt Telia Öppen fiber/Net at once). Jag märkte att när jag kopplade ifrån min mediaomvandlare mot routern och pluggade in mediaomvandlaren i en bärbar dator (för att utesluta problem med mina switchar och router) fick jag meddelande om DNS-problem och efter att ha ändrat från automatisk DNS i routern till manuellt (Googles servrar) funkade internet igen.

Är det då hos telia/Netatonce problemet ligger? Det åskade lite under dagen idag, men problemet dök upp ett par timmar efter ovädret.

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Om du lägger till Netatonce egna DNSer manuellt, fungerar det då?
217.10.96.5 och 217.10.96.25

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Om du lägger till Netatonce egna DNSer manuellt, fungerar det då?
217.10.96.5 och 217.10.96.25

Internetansutningen fungerar inte när jag väljer Netatonces egna dns-servrar manuellt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhomax:

Internetansutningen fungerar inte när jag väljer Netatonces egna dns-servrar manuellt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Hallå,

Känner till fler ISP:er i Telia öppenfiber som har samma problem. Har du hört något mer om problemet från din ISP eller från Telia? Du skulle inte kunna köra en Wireshark capture när du kör med de vanliga (din isps) dnser och sen byter till Googles? Jag skulle vara väldigt intresserad av att se en capture på detta för att ta mot Telia öppenfiber

Mvh Jorel

EDIT: kan med säkerhet dementera att det är pga åskväder, felet har pågått i ca 7 dagar inom Telia öppenfiber och drabbar minst 3 st ISP:ers kunder. Vet att Telias noc har ärenden på detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rhomax:

Hej Är det då hos telia/Netatonce problemet ligger? Det åskade lite under dagen idag, men problemet dök upp ett par timmar efter ovädret.tacksam för svar.

Åskväder skulle jag säga! Vänta bara så fungerar det säkert snart. Vi hade minst 20-30 ordentliga smällar här i götet! Nu fungerar mitt nät igen