Permalänk
Medlem

varför så mycket brus?

hej

jag har ett problem, nämligen att jag får, enligt mig, så himla mkt bild brus även vid låga ISO

kan detta beror på kamera inställningar, har ingen som helst aning om varför?
om nån vill förklara för mig så vore jag tacksam

har kamerans brusreducering inställd på normal, men har även provat med låg, hög och helt avstängd utan att märka nån större skillnad.

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

bildexempel.
är det mycket brus lr är det inte mkt? ISO 400 är inte högt enligt mig iaf.

notera : ej redigerad så att urklippet är direkt ur kameran. har klippt ut en bit av en bild när jag förstorade den 1:1 på skärmen.

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

hej

jag har ett problem, nämligen att jag får, enligt mig, så himla mkt bild brus även vid låga ISO

kan detta beror på kamera inställningar, har ingen som helst aning om varför?
om nån vill förklara för mig så vore jag tacksam

har kamerans brusreducering inställd på normal, men har även provat med låg, hög och helt avstängd utan att märka nån större skillnad.

Vad är det för kamera du har?
Edit:Såg det nu.
Förstorar du bilden till 100% så ser man bruset tydligare,skala ner bilden istället så syns det mindre.

Permalänk
Medlem

jo ja det är klart men är nivån med brus normalt? bilden togs i morse vid soluppgång och det var ganska ljust.

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Jag har en D5100. Kan ta ett par bilder och lägga upp så du kan jämföra. Går ut i trädgården och fotar lite blommor med olika ISO så får du se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

jo ja det är klart men är nivån med brus normalt? bilden togs i morse vid soluppgång och det var ganska ljust.

Ja det är helt normalt,alla kameror har brus mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe305:

Jag har en D5100. Kan ta ett par bilder och lägga upp så du kan jämföra. Går ut i trädgården och fotar lite blommor med olika ISO så får du se hur det blir.

åå jaa tack snälla

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Här kommer bilderna. Har inte redigerat något utan det är endast Kamera RAW som konverterats till .jpg

Du ska kunna se exif data på alla bilderna. Försökte hålla ungefär samma exponering på alla

https://www.flickr.com/photos/125888851@N02/sets/721576454811...

Edit: om du klickar på knappen längst ner till höger så kan du ladda ner bilderna i full upplösning

Permalänk
Medlem

Redigerade en bild tagen vid ISO-3200 för att visa att även om man inte kan få bort allt brus så kan man förbättra bilden ganska mycket.

full upplösning: https://farm4.staticflickr.com/3856/14373589267_449e0c85bb_o....

full upplösning: https://farm6.staticflickr.com/5078/14537297696_b5206df156_o....

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/q86/...

bildexempel.
är det mycket brus lr är det inte mkt? ISO 400 är inte högt enligt mig iaf.

notera : ej redigerad så att urklippet är direkt ur kameran. har klippt ut en bit av en bild när jag förstorade den 1:1 på skärmen.

Det ser väl, utan att veta mer i detalj om omständigheterna kring bilden och sett EXIF-data osv, ganska normalt ut ja. Man kommer nästan helt oavsett kamera att se brus i såpass mörka partier även på lägsta ISO-tal.
Att sitta och titta på en bild i full upplösning på skärmen på 50cm eller liknande är inte helt relevant. Har man en kamera med 10-12Mpix och en 4K-skärm kanske det skulle kunna vara det men annars får man ju se till hur bilden faktiskt ska betraktas.
Sedan finns det ju saker som gör bruset mer framträdande än det behöver vara. Har man stora ytor utan så mycket detaljer kanske man inte bör skärpa upp hela bilden. Använder man JPEG direkt från kameran kanske man bör ställa ner kamerans uppskärpning och skärpa upp bilderna själv senare.
Så kallad "dynamisk kontrast" (Active D-Lighting som Nikon kallar det tex), dvs funktioner där kameran själv ljusar upp mörka områden osv gör såklart brus mer påtagligt.

Bara för att ge en fingervisning, bilder från liknande omständigheter tagna med en D300 på ISO200, utan uppskärpning (högerklicka och "visa bild" så du säkert kollar i full storlek):

Med uppskärpning:

Hela bilden (ströbild tagen i väntan på soluppgången):

Edit:
Redigering av bildlänkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det ser väl, utan att veta mer i detalj om omständigheterna kring bilden och sett EXIF-data osv, ganska normalt ut ja. Man kommer nästan helt oavsett kamera att se brus i såpass mörka partier även på lägsta ISO-tal.
Att sitta och titta på en bild i full upplösning på skärmen på 50cm eller liknande är inte helt relevant. Har man en kamera med 10-12Mpix och en 4K-skärm kanske det skulle kunna vara det men annars får man ju se till hur bilden faktiskt ska betraktas.
Sedan finns det ju saker som gör bruset mer framträdande än det behöver vara. Har man stora ytor utan så mycket detaljer kanske man inte bör skärpa upp hela bilden. Använder man JPEG direkt från kameran kanske man bör ställa ner kamerans uppskärpning och skärpa upp bilderna själv senare.
Så kallad "dynamisk kontrast" (Active D-Lighting som Nikon kallar det tex), dvs funktioner där kameran själv ljusar upp mörka områden osv gör såklart brus mer påtagligt.

Bara för att ge en fingervisning, bilder från liknande omständigheter tagna med en D300 på ISO200, utan uppskärpning (högerklicka och "visa bild" så du säkert kollar i full storlek):
http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC9548.jpg

Med uppskärpning:
http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC9548-2.jpg

Hela bilden (ströbild tagen i väntan på soluppgången):
http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC9548-3.jpg

hmm intressant... så det vore ett alternativ att stänga av ACTIVE D-LIGHTING i kameran och sen redigera själv eller sätta på att igen (om det går, vet ej) i viewNX, lightroom eller PS på datorn??

tyvärr kan jag inte öppna dina bilder, det står bara att webbläsaren inte kunde hitta sidan

Jättetack till alla som svarar, det hjälper verkligen en NOOB som mig

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

glömde att fråga .............. PICTURE CONTROL .... vad är det? är det typ att kameran ställer in kontrast färgstyrka mm själv???

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

hmm intressant... så det vore ett alternativ att stänga av ACTIVE D-LIGHTING i kameran och sen redigera själv eller sätta på att igen (om det går, vet ej) i viewNX, lightroom eller PS på datorn??

tyvärr kan jag inte öppna dina bilder, det står bara att webbläsaren inte kunde hitta sidan

Jättetack till alla som svarar, det hjälper verkligen en NOOB som mig

Skrivet av redheadSWE:

glömde att fråga .............. PICTURE CONTROL .... vad är det? är det typ att kameran ställer in kontrast färgstyrka mm själv???

Det ADL gör är att ta hänsyn till exponeringen för att bevara högdagrar och sedan, i mjukvara, ljusa upp mörka partier för att jämna ut kontrasterna i bilden. Att ljusa upp mörka partier kan man göra i efterhand (kallas D-Ligting (utan "Active") I Nikons programvaror), däremot går ju inte exponeringen att påverka efter att bilden tagits.
Hurvida man ska/vill använda en sådan funktion är ju upp till var och en, det finns kanske situationer där det är användbart, men man ska ju vara medveten om att det kan resultera i mer brus, framför allt i skuggpartier i bilden. Påverkan är ju dock inte lika stor i bilder med låg kontrast.

Picture Controls är olika lägen som man kan ställa kameran på för att få olika resultat på bilden, precis som du är inne på. Det finns vissa förinställda och så kan man göra egna åxå.

Ang. bilderna så var/är det dnsproblem som gjorde att de inte syns. Tror att de ska funka nu när jag redigerat länkarna.

Permalänk

Jag använder ADL ibland och kan kommentera poängen såsom jag ser det:

För det första så finns det tillfällen då ADL är dåligt och det är när man INTE vill lyfta upp skuggpartier, och när man har låg kontrast ändå (tex foto i skuggan eller inomhus). I dessa lägen är det imo bättre att stänga av ADL - ELLER köra den på AUTO. Iaf på d5100 och d7000 fungerar AUTO läget så bra att när det inte behövs så brukar AUTO läget helt korekt stända av det.

Men när man har kraftiga kontraster, som tex i bilder där man har både skuggområden och solbelysta områden så vill man i allmänhet ljusa upp skuggområdena, samt ofta undvika att högdagrarna fräts ut. I detta läget är ADL utmärkt som alternativ till "manuell" nedkompensering av exponeringen därför att:

- Ibland ändras optimal nedkompensering rätt kraftigt mellan bilderna, vilket gör att vid action bilder så hinner man helt enkelt inte HINNER ta testexponeringar och justera exponseringskompenseringen hela tiden - här är ADL AUTO, eller även ADL HIGH som jag kör ofta när det är ute i solen. Här är ADL riktigt bra, det gör helt enkelt att man oftare får "perfekt exponering" även under tidspress. Sen måste man såklart ändå finlira i efterbehandlingen men ju närmare korrekt exponering man är dest mindre behöver man slösa på dynamiska omfånget genom att annnars underexponera MER än nödvändigt.

- Sen blir feedbacken i displayen också bättre med ADL. Det är trots allt så att en alltför mörk del av skärmen i praktiken blir SVART när man är ute i solen och tittar... dvs det går knappt att avgöra om man har fokus eller ej. Det är svårt nog ändå, men här är ADL och picture controls bra för att de ger så bra feedback som möjligt direkt. man vill inte se när man kommer hem att fokus ligger på en kvist istället för på ögonen.

Så i praktiken innbär detta att min standardinställning alltid är ADL = AUTO, även inomhus. Men när jag är ute på sommaren och fotar i direkt soljus, eller ibland även vid skugga men när man har vit himmel med mlon som man INTE vill fräta ut ja då växlar jag över till ADL = HIGH, jag använder fortfarande aktivt exponeringskompensering men ADL hjälper till att få mer optimal exponering när kontrasterna är extrema.

Alltså poängen ADL är IMO inte att man inte kan åstadkomma detsamma med nedkompenserad exponering, utan ADL är ju en storts "automatik" som hjälper till att hålla "rätt" exponering även vid extreme och framförallt snabbt växlande kontraster... utan ADL får man ju isåfall nedkompensera MER för att ha lite "marginal" för utfrätning... men ADL kan man ligga närmare "gränsen" och pss optimera det dynamiska omfånget hos sensorn.

Permalänk
Medlem

grymt bra förklarat. har nu även lightroom så att kan få väck bruset ganska rejält. underbart program btw tack för alla svar. min fråga/frågor är besvarade

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C