Grim Fandango - Remake

Permalänk

Grim Fandango - Remake

Att ett av världens bästa spel skall få en remake kan inte ha gått nån obemärkt förbi. Tim Schafer och Double Fine Productions står i spetsen och utvecklar detta för (tråkigt men sant) PS4 och PS vita. Kan ju bara be till gudarna och marknadsavdelningen hos Disney att detta även kommer portas till PC.
Det annonserades på den senaste E3 mässan.

"If the Academy Awards opened themselves to video games, Grim Fandango would be looking at a sweep. Best acting: Grim Fandango. Best script: Grim Fandango. Best cinematography: Grim Fandango. The game’s creators wouldn't have to leave the podium." - Cincinnati Enquirer

Permalänk
Medlem

Verkar coolt, har själv inte spelat spelet men många av de andra klassiska lucas arts, som Day of the tentacle , full throttle osv. Ser fram emot att testa detta! hoppas också helt klart på en PC portning.

Tyckte att jag läste en tweet igår om att "de tittar på andra plattformar" eller något i den stilen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Wooooww! Grim Fandango!! <3

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Hoppas dom fixar kontrollen. Nu var det många år sedan jag spelade grim men minns att jag störde mig otroligt mycket på den då

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Hoppas dom fixar kontrollen. Nu var det många år sedan jag spelade grim men minns att jag störde mig otroligt mycket på den då

http://forums.residualvm.org/viewtopic.php?t=623

Kolla här om du vill spela det igen. Hela spelet går att spela med musen med denna mod.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Förtroende för Tim Schafer minskat: Check
Notera att aldrig ge pengar till en kickstarter startade av denna man eller hans produktionsbolag: Check

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

http://forums.residualvm.org/viewtopic.php?t=623

Kolla här om du vill spela det igen. Hela spelet går att spela med musen med denna mod.

wow, ja det verkar som en helt fantastisk mod! ska provas - tack

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

"Tim Schafer @TimOfLegend · 10 jun
Talk about other platforms soon! Sony's been a great help making this happen & we're excited to be working with them on the console version!"

Så det kommer definitivt till PC med. Spelet lär endast bli tidsexklusivt för Sony.
Som jag förstår det har Sony kunnat hjälpa till när det gäller att förhandla med Disney som äger rättigheterna.

Kul som fan då det finns många som inte spelat detta spelet med tanke på hur gammalt det är.

Permalänk
Testpilot

Kontrolltypen som används i Grim Fandango (och även Monkey Island 4) borde ju lämpa sig väldigt bra för spelkonsolernas handkontroller, att konvertera peka-klicka-spel blir ju lite lurigare.

Undrar om de ändrar så att man går åt hållet man drar spaken och inte det konstiga snurra/fram/bak som originalkontrollerna har, känns enklare om man ser till att man håller sig på en skärm men med tanke på att det byts vinkel när man går mellan skärmarna så blir det nog lite svårare att snabbt springa igenom flera skärmar om man måste byta riktning på spaken hela tiden.

Spelet är ju klockrent men just kontrollerna är inte riktigt bra då man ju fastnar i saker som gör att man byter riktning och allt möjligt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nice! Har kvar orginal kartongen.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Testpilot

Hade kartongen jag med när spelet släpptes men jag var ung och dum och sålde spelet till TV-spelsbörsen för typ en 50-lapp så den är borta för alltid, har efter det köpt en version som är i DVD-formatet som dagens spel men det är ju inte samma sak

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Hade demo på det där när jag var liten, tror inte jag älskat ett spel så mycket som jag gjorde då Även fast jag bara kunde spela typ en halvtimme xP

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Tror jag har kvar skivan/disketterna nånstans.Hade kartongen också = ) Grymmaste spelet!

Visa signatur

Asus Strix z390-F,Intel core i7 9700k,32gb Corsair 3200mhz ram,RM750X psu,Nvidia 1080TI,500gb samsung 970evo,250gb samsung 960evo + 2tb hdd,
Logitech G933 Artemis Spectrum headphones,Steelseries Rival 300 mouse,ADX Pro 1m mousepad,Steelseries Apex M800 keyboard
27" 165hz IPS Acer Predator monitor

Permalänk
Entusiast

Ser verkligen fram emot detta. Har ju inte gått att köpa på evigheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Release den 27:e Januari!

http://www.doublefine.com/news/

Permalänk
Medlem

Oh detta ser jag fram emot! mitt första peka klicka spel med underskön story!^^

Permalänk
Medlem

27:e januari?! Woooah! Här satt jag och trodde att det var nån gång i februari som gällde

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Generellt sett tycker jag lir som kommer till både pc och boxar ofta är ned dummade och har konstiga gränssnitt sen till pc-versionen jämfört med lir som endast finns till pc.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Har försökt att spela den här pärlan ett antal gånger genom åren och när man väl får igång det så tar det inte lång tid innan man får tokspel på hur kontrollerna (knappt) fungerar.

Ser fram emot den här releasen.

Permalänk
Medlem

Nu när det bara är 2 dagar kvar tills det släpps, längtar till att kunna spela detta utan att det kraschar titt som tätt!:

http://v=7T08BXl3wo8

Och

http://v=JNhE7zxJymE

http://v=s-LSMCYjHow

http://v=y4rOgZ3RINE

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

hmm spelet är billigare på gog, någon som handlat där tidigare? måste man dras med ännu en "store front launcher" med dom och hur är det med uppdateringar?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

hmm spelet är billigare på gog, någon som handlat där tidigare? måste man dras med ännu en "store front launcher" med dom och hur är det med uppdateringar?

Jag köpte det på steam, 30 spänn dyrare. Lätt värt det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragin Pig:

hmm spelet är billigare på gog, någon som handlat där tidigare? måste man dras med ännu en "store front launcher" med dom och hur är det med uppdateringar?

Från GOG laddar man bara ned "installationen"... och ingen DRM där.

Det är väl fördelen jämfört med STEAM... där är spelet låst till kontot.

Permalänk
Medlem

Alla som missat detta spel borde köpa nu när det fungerar på moderna operativsystem. Njut av tempot och den härligt humoristiska stämningen.

Permalänk
Medlem

Missat helt, måste ju skaffas, frågan är om man ska köpa det till PC eller PS VITA hmm...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ragin Pig:

hmm spelet är billigare på gog, någon som handlat där tidigare? måste man dras med ännu en "store front launcher" med dom och hur är det med uppdateringar?

GoG är lätt bästa butiken. Ingen DRM och bra priser. Även väldigt entusiastiska om att få äldre spel att fungera på moderna system. Nackdelen är att de inte autoupdate:ar sig som på Steam.

Välj själv. 30kr är inte mycket men vad är viktigast för dig? Allt på Steam, inte vara låst till Steam eller spara pengar?
GOG går att lita på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

hmm spelet är billigare på gog, någon som handlat där tidigare? måste man dras med ännu en "store front launcher" med dom och hur är det med uppdateringar?

Gog är en skitstor butik men men.

Klart de är legitima, dessutom slipper dmr så när steam stänger för gott har du kvar dina gog spel.

Permalänk
Medlem

Köpte precis det till PS4/Vita för 139 SEK. Lätt värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Ah jag köpte spelet på steam. Auto-updates, cloud save's och smidigheten att ha spelet i mitt steam bibliotek blev avgörande. Har iaf haft väldigt kul med det är på år 4 nu

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |