Permalänk
Medlem

Pinga sub-interface till Sub-interface

Hej sitter och labbar hemma nu på kvällen med GNS3 o Cisco routrar. Började då med att dra upp alla routrar och ge dom kopplingar med varandra. Sedan när jag skapat mina sub-interfaces så ger jag dom ip osv stadard conf och lite VRF:s på det. Tänkte sedan pinga mellan 2st routrar som ärkopplade direkt med varandra. Får då inte igenom några packet. Undrar då om man måste ha något slaggs routing protokoll(typ ospf eller EIGRP) mellan dom i och med att de ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Hej sitter och labbar hemma nu på kvällen med GNS3 o Cisco routrar. Började då med att dra upp alla routrar och ge dom kopplingar med varandra. Sedan när jag skapat mina sub-interfaces så ger jag dom ip osv stadard conf och lite VRF:s på det. Tänkte sedan pinga mellan 2st routrar som ärkopplade direkt med varandra. Får då inte igenom några packet. Undrar då om man måste ha något slaggs routing protokoll(typ ospf eller EIGRP) mellan dom i och med att de ska fungera.

Titta i routing tabellen.
Ligger interface i samma VRF?
Om dom är directly connected, så går det bra.
Om inte, så måste du ha statiska routes, eller använda en routing protocol.

Kom ihåg om du använder vrf, så måste du använda vrf namnet i ping kommando. ping vrf whatever 10.10.10.10

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Titta i routing tabellen.
Ligger interface i samma VRF?
Om dom är directly connected, så går det bra.
Om inte, så måste du ha statiska routes, eller använda en routing protocol.

Kom ihåg om du använder vrf, så måste du använda vrf namnet i ping kommando. ping vrf whatever 10.10.10.10

Ohh tack som fan. Var så enkelt att jag inte hade med vrf i ping kommandot.

Permalänk
Medlem

Ja. Du måste ange rätt routing tabell.
Ställde i grunden en dum fråga med tanke på interface i samma vrf. Vrf är router specifikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Ja. Du måste ange rätt routing tabell.
Ställde i grunden en dum fråga med tanke på interface i samma vrf. Vrf är router specifikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, jag har jobbat en hel del med routing, men rätt lite med specifikt VRF i Cisco. Jag undrade om jag hade missförstått det hela rätt grundligt:)

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om jag kommer in och stör, men jag har läst ett par steg i CCNA, men VRF har jag inte träffat på än.

Någon som skulle vilja förklar VRF lite snabbt?

mvh
Thommy S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Tack, jag har jobbat en hel del med routing, men rätt lite med specifikt VRF i Cisco. Jag undrade om jag hade missförstått det hela rätt grundligt:)

Hehe, ja, det behövs inte, men det underlättar en hel del, vid felsök, distribuering av vrfer via bgp etc. Mycket lättare att felsöka om man har samma vrf namn på båda sidor.

Skrivet av Reddie44:

Ber om ursäkt om jag kommer in och stör, men jag har läst ett par steg i CCNA, men VRF har jag inte träffat på än.

Någon som skulle vilja förklar VRF lite snabbt?

mvh
Thommy S

Det är så enkelt som att ha flera separata routing tabeller på en router.

Om du kör den nya ccna, så har du kommit över routing tabell antar jag. Show ip route.

När du skapar en vrf och lägger interfaces i den vrfen, så har du en helt separat nätverk. Gör att du kan separera olika segment, funktioner, etc.

Du kan köra trafik till flera kunder på en router t.ex.

Finns 2 sätt att konfigurera det på.
Det jag kallar den gamla sättet : ip vrf SWEC
Eller det nya : vrf definition SWEC, här kan man specificera address family, ipv4 eller v6, etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det är så enkelt som att ha flera separata routing tabeller på en router.

Om du kör den nya ccna, så har du kommit över routing tabell antar jag. Show ip route.

När du skapar en vrf och lägger interfaces i den vrfen, så har du en helt separat nätverk. Gör att du kan separera olika segment, funktioner, etc.

Du kan köra trafik till flera kunder på en router t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, så det blir alltså separata routing tabeller för olika nätverksanslutningar om jag förstår dig korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reddie44:

Okej, så det blir alltså separata routing tabeller för olika nätverksanslutningar om jag förstår dig korrekt?

Yep.

vrf definition ORANGE description CUST-ORANGE rd 2:2 ! address-family ipv4 exit-address-family ! vrf definition RED description CUST-RED rd 3:3 ! address-family ipv4 exit-address-family !

interface GigabitEthernet0/0.536 encapsulation dot1Q 536 vrf forwarding ORANGE ip address xxx.xxx.225.90 255.255.255.252 shutdown ! interface GigabitEthernet0/0.537 encapsulation dot1Q 537 vrf forwarding RED ip address xxx.xxx.225.94 255.255.255.252 shutdown

Så kan det se ut. 2 olika routing tabeller, som inte kan kommunicera med varandra utan vidare konfig.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W