Ojämn/ej full hastighet med Download Station Synology DS212j

Permalänk
Medlem

Ojämn/ej full hastighet med Download Station Synology DS212j

Hej!
Som rubriken lyder så har jag märkt av att min Synology DS212j inte "gör det den ska"

Bakgrund:
Har sedan ett år haft en Synology DS212j ståendes hemma som fungerat ypperligt.
Den används till lagra nedladdade filer via den inbyggda klienten.

Har sedan innan haft BBB 50/15 och fått ut den hastighet jag bör (Drygt 6MB/s alltså) både på Dator och NAS.

Nu i dagarna bytte jag till Telias Fiber 100/100.

Förutom lite strul med att jag inte insåg att datorn behövde ett nätverkskort som klarade den hastigheten så har allt fungerat smutt, kan även tilläggas att jag bytt ut min Dir-645 mot en Linksys EA6300 för att få tillgång till 5ghz. Nu borde detta rimligtvis inte spela någon roll gällande mitt problem men det är alltid lika bra att skriva vad i utrustningen som ändrats.

Alltså: Jag har nu 100/100, får ut denna hastighet via kabel samt trådlöst, so far so good.

Men nu till själva problemet, Nasen ligger på ostabila värden vid nedladdning, med det så menar jag att den pendlar mellan 4-6 MB/s i nedladdning. Att den kunde pendla lite i hastighet gjorde den innan också men jag hade alltid ett snitt som var nära mitt maxvärde.
Men framförallt så når den ej de hastigheter den ska kunna uppnå (alltså teoretiskt 12.5MB/s) men ändå så harvar den långt under detta. Vad kan tänkas vara problemet?! Detta gäller stora som små filer, självklart testar jag filer med många peers, hade jag kört samma filer via datorns torrentklient hade jag fått full hastighet.

Nu under dessa dagar har jag googlat och googlat för att hitta någon lösning på detta.

Nedan är svar på frågor som troligtvis kommer komma, så jag passar på att svara innan
Nasen är alltså kopplad via kabel direkt från routern
Vid filöverföring mellan dator och NAS är det inga problem med hastigheterna
Jag får ut 100/100 med dator både trådat och trådlöst.
Den kör senaste DSM
Jag har cirka 10-15 enheter i nätverket men ingen ligger och suger bandbredd ( vilket då borde märkas när jag laddar ner något lokalt på datorn eller gör speedtest)
Jag har EJ återställt nasen efter router och ISP byte (om det skulle göra någon skillnad)
Jag har kollat igenom de få inställningar som finns i Download Station och inget där indikerar på att det ska finnas någon hastighetsspärr.
Jag har kört någon form av "sync with router" inställning som finns i NASen som uppenbarligen ska kommunicera med routern och öppna rätt portar och liknande (fungerade tydligen med förra routern), har iallafall inte märkt motsatsen.
Det verkar helt enkelt som att den inte fattar att den har ytterligare en växel att lägga i.

Tack på förhand till er som orkar hjälpa mig att komma fram till en lösning till detta i-landsproblem.
Som ni ser så är klockan inne på småtimmarna så jag ursäktar mig för eventuella grammatiska fel eller stavfel.

Edit: här kan ni även se en graf som visar vad jag menar med den ojämna hastigheten, högsta uppmätta hastighet där är 8.6 MB/s, men som ni ser så är den inte i närheten av det resten av tiden.

Permalänk
Medlem

Vad linan är på för hastighet och sedan med vilken hastighet du vanligen kan ladda ner med, är 2 olika saker.

Du har 100/100 mot din ISP,men när du laddar ner filer tex om det är torrent så kan hastigheten variera från 0 till Max, det beror ju på vad utdelande datorer av en viss fil kan skicka filen, om det sen är långa avstånd + från länder med allmänt segare internet än vad som är vanligt här så går det segare.

4-6MB/s är nog väldigt vanligt man får ut ca med en 100Mbit lina, och enstaka gånger kan man få mer än så, tex om man laddar ner en fil från en snabb server.

Sen så specar du inte så noga om vad det är för filer du laddar ner, dvs är det torrent, eller fil från enskild server osv.

Sen blev jag lite konfunderad lie av detta du skrev
"Vid filöverföring mellan dator och NAS är det inga problem med hastigheterna
Jag får ut 100/100 med dator både trådat och trådlöst."

hastigheten mot internet är 100/100, WLAN, men lokala nätverket LAN där borde du få ut mycket mer än 100/100 eller har u nån flaskhals som bara ger 100Mbit vanligaste är att man har Gbit router och mot NAS och helst datorerna, om dessa är kopplad med kabel förstås, fast trådlös med ac standard är ganska snabb också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Handlar det exempelvis om Torrents så har ett NAS i allmänhet rätt dålig CPU och relativt lite minne, vilket gör att de kommer aldrig vara i närheten av de hastigheter som man får via en dator. Den orkar inte hålla särskilt många samtidigt anslutningar och det tar längre tid att scanna av vilka seeders som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad linan är på för hastighet och sedan med vilken hastighet du vanligen kan ladda ner med, är 2 olika saker.

Du har 100/100 mot din ISP,men när du laddar ner filer tex om det är torrent så kan hastigheten variera från 0 till Max, det beror ju på vad utdelande datorer av en viss fil kan skicka filen, om det sen är långa avstånd + från länder med allmänt segare internet än vad som är vanligt här så går det segare.

4-6MB/s är nog väldigt vanligt man får ut ca med en 100Mbit lina, och enstaka gånger kan man få mer än så, tex om man laddar ner en fil från en snabb server.

Sen så specar du inte så noga om vad det är för filer du laddar ner, dvs är det torrent, eller fil från enskild server osv.

Sen blev jag lite konfunderad lie av detta du skrev
"Vid filöverföring mellan dator och NAS är det inga problem med hastigheterna
Jag får ut 100/100 med dator både trådat och trådlöst."

hastigheten mot internet är 100/100, WLAN, men lokala nätverket LAN där borde du få ut mycket mer än 100/100 eller har u nån flaskhals som bara ger 100Mbit vanligaste är att man har Gbit router och mot NAS och helst datorerna, om dessa är kopplad med kabel förstås, fast trådlös med ac standard är ganska snabb också.

Ja, de va ju somsagt upplagt för lite missförstånd iom tiden på dygnet.
Men jag gör ett försök att förklara det så du förstår lite bättre då.
Den nedladdning som görs är torrents alltså, DownloadStation är ett program som sköter just nedladdning av blandannat dessa filer.

Jag är medveten om att hastigheterna kan variera beroende på olika faktorer. Men nu är det så att jag får ut 100/100 vid då jag kör torrentklient på datorn och bra förutsättningar, alltså bra med peers (Vilket jag redan skrivit), jag får ut 12.5 MB/s om jag använder mig av ftp, så problemet ligger i nasen.

Sen att du blev "konfunderad" över det jag skrev menade jag såhär:
Vid filöverföring Internt i nätverket (Tänk dig att jag flyttar en fil från C: till H: så har jag inga problem med att få ut de hastigheterna som är normala vil lokala filöverförngar, alltså är det inte fel på någon tråd, eller sammankoppling. Jag la inte krut vid hurvida jag "maxade" den interna hastigheten.

Och @Talisker00, ja de hade ju kunnat vara ett svar om det inte vore för att jag googlat fram massor som har samma modell och får bättre snithastigheter.

Permalänk
Medlem

Någon?

Eller är det helt enkelt acceptabelt att min NAS ger mig i princip samma hastigheter vid nedladdning trots jag bytt från 50/10 till 100/100?