Identifiering av hårddisk kablage.

Permalänk
Medlem

Identifiering av hårddisk kablage.

Är det någon som kanske vet vad det här är för kabel och om det går att få tag i nya sånna här någonstans?

Bild 1

Bild 2

Det är alltså SATA och någon 5 pins auxiliary kabel på ena sidan och en vanlig SATA+SATA ström på andra sidan.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en IDE/PATA till SATA adapter.

Antar att det är för att köra nyare SATA diskar på gammalt moderkort med IDE portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ser ut som en IDE/PATA till SATA adapter.

Antar att det är för att köra nyare SATA diskar på gammalt moderkort med IDE portar.

Moderkortet som denna sitter på har SATA portar, det är endast ström kontakten till alla hårddiskar som ser annorlunda ut.

Permalänk
Entusiast

Det där måste vara någon speciallösning av något slag för 5-pins strömsladd är inte standard och har inte varit vad jag vet. Fanns ju 6-pin för länge sedan med 3,3 V och 5 V men det var något helt annat. Ser ju ut som en floppy fast med ett extra jordstift på sidan. Antar att den kommer från en märkesdator eller server och då får du leta efter reservdelar till den modeller. Skulle underlätta med modellnamn.

Är den trasig så den måste ersättas? Om det är vanlig SATA och SATA ström på andra sidan kanske det är enklare att lösa med en vanlig SATA-kabel och en MOLEX till SATA-adapter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

länge sedan jag skruvade i en xbox 360 men ser ut som nån form av 360 dvd adapter för användning av flashning av 360 dvd spelare så man slipper sno ström till dvd'n från sitt 360 vid sidan av datorn

de har ju vanlig sata kontakt och sen nån special strömkontakt minns dock inte om det är 4 eller 5 kablar till strömmen på den eller om de va nått helt annat...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Är det någon som kanske vet vad det här är för kabel och om det går att få tag i nya sånna här någonstans?

Bild 1

Bild 2

Det är alltså SATA och någon 5 pins auxiliary kabel på ena sidan och en vanlig SATA+SATA ström på andra sidan.

Ser ut som en slimline-satakontakt.

(Kombinerad kontakt med SATA + ström för slimline CD/DVD)

Edit: Vilken sida är det egentligen frågan gäller?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kabeln kommer från en färdigbyggd dator från Lacie, den går från moderkortets SATA kontakt och 5 pins kontakt till hårddiskens Sata och power kontakt.

Av någon anledning fungerar inte SATA delen i just den här kontakten, de 4 andra kontakterna funkar utan problem även i samma port så jag kom fram till att det är en sån här kabel som behövs.

Tyvärr finns det inga MOLEX på moderkortet, det är nätaggregatet är en klump på kabeln.

Permalänk
Testpilot

Med tanke på att det bara ser ut som att det är ett extra jordstift utöver en vanlig floppykontakt så borde den här kabeln jag hittade på ebay funka: http://www.ebay.com/itm/Original-COMAX-Floppy-FDD-DATA-HDD-to... Kanske behöver du skära bort lite plast på kontakten om den inte passar.

För att vara helt säker kan du ju mäta med en multimeter på moderkortet så att det femte stiftet inte används för 3.3V men det känns väldigt udda att ha en svart kabel till det. Kolla (med allt annat urkopplat) om det femte stiftet har kontinuitet med de andra två jordstiften (pipläget på multimetern).

En slimlinekontakt är det inte i alla fall, där är strömmatningskontakten nästan lika smal som datakontakten och det används vad jag vet bara till optiska läsare, inte hårddiskar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Med tanke på att det bara ser ut som att det är ett extra jordstift utöver en vanlig floppykontakt så borde den här kabeln jag hittade på ebay funka: http://www.ebay.com/itm/Original-COMAX-Floppy-FDD-DATA-HDD-to... Kanske behöver du skära bort lite plast på kontakten om den inte passar.

För att vara helt säker kan du ju mäta med en multimeter på moderkortet så att det femte stiftet inte används för 3.3V men det känns väldigt udda att ha en svart kabel till det. Kolla (med allt annat urkopplat) om det femte stiftet har kontinuitet med de andra två jordstiften (pipläget på multimetern).

En slimlinekontakt är det inte i alla fall, där är strömmatningskontakten nästan lika smal som datakontakten och det används vad jag vet bara till optiska läsare, inte hårddiskar.

Det där såg ut att vara rätt kabel, var ju inte någon större summa att bråka om för att endast testa också.

Får tacka och bocka, återkommer om det inte skulle funka