vad händer om man har två partitioner när man formaterar hårddisken?

Permalänk
Medlem

vad händer om man har två partitioner när man formaterar hårddisken?

Som titeln säger så undrar jag vad som händer med mina två partitioner när man formaterar hårddisken. Jag har nämligen ett gammalt acer OS (w 8.1) på hårddisken och jag har inte tillåtelse att ändra partitionerna. Planen är att jag ska skaffa nytt OS när jag byter moderkort och jag vill helt enkelt inte ha två pooler

Permalänk
Medlem

Två poler ? Du menar inte två partitioner ?

Du kan ta bort dem och skapa en ny större om du vill. Men du förlorar då informationen på disken.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Oj mitt fel, det var nog det jag menade. Men om jag vill öka utrymmet på partitionen som OS ligger på måste jag då formatera den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att säga formatera hårddisk är egentligen felaktigt då det är partitioner man formaterar. Många har bara en partition per hårddisk och då blir innebörden densamma.
Har man två partitioner så töms den partition man formaterar. Den andra är opåverkad. Vill man bara ha en partition på disken raderar man befintliga partitioner och skapar sedan en ny.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om du vill göra en ny och helt ren windows installation på hårddisken så kan du kolla denna video som visar hur man tar bort dom gamla partitionerna och installerar Windows 7, det fungerar likadant för Windows 8/8.1 https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Din hårddisk med Acer W8.1 har nog 3 eller fler partitioner som du ska ta bort om du vill göra en helt ren installation och du måste vara medveten om att allt på hårddisken raderas om du tar bort alla partitioner.

Edit: På denna sida ser du att det finns 6 partitioner på en hårddisk i en Acer dator men det är bara 2 partitioner som syns när du använder Windows http://www.eightforums.com/installation-setup/41955-how-recov...

Visa signatur

janee