Permalänk

blåa eller röda brytare?

Jag ska köpa funks nya KB 460 men kan inte bestämma mig för röda eller blå brytare.

Min fråga till er är enkel, bara skriv ett b om ni skulle ta blå brytare och r för röda.

Tack på förhand// ha en bra dag//

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Jag ska köpa funks nya KB 460 men kan inte bestämma mig för röda eller blå brytare.

Min fråga till er är enkel, bara skriv ett b om ni skulle ta blå brytare och r för röda.

Tack på förhand// ha en bra dag//

Tror inte riktigt det fungerar så, du får testa helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Jag ska köpa funks nya KB 460 men kan inte bestämma mig för röda eller blå brytare.

Min fråga till er är enkel, bara skriv ett b om ni skulle ta blå brytare och r för röda.

Tack på förhand// ha en bra dag//

skapa en omröstning istället

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

skapa en omröstning istället

Hur gör jag det?

Permalänk

Jag gillar Bruna.

Permalänk

Som de andra har sagt, åk till en affär och få en egen uppfattning, det här med brytare är väldigt subjektivt. Du bör även läsa den klistrade tråden i kringutrustningsdelen av forumet av Huttala tror jag det är, han beskriver väldigt bra de olika brytarna. Du får be nån annan länka den om du inte hittar, sitter på mobilen för tillfället. Lycka till med ditt nya tangentbord!

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk

De är väldigt olika, valet av brytare är väldigt subjektivt och dessa bör testas först.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Som tidigare personer har sagt så åk till någon butik som har mekaniska tangentbord uppställda och testa vilka du gillar bäst

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Röda - FPS och andra snabba spel
Blåa - Skriva och de flesta spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Röda - FPS och andra snabba spel
Blåa - Skriva och de flesta spel

Röda- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Blåa- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Bruna- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Svarta- om man tycker dom är skönast/bekvämast

Permalänk
Medlem

Väldigt personligt dedär. Har själv funderat och testat i flera månader. Bruna kollade jag på först, men kom fram till att jag inte gillar taktila, röda passade mig bäst. Men eftersom jag i dagsläget inte kan ha något som låter nämvärt blev det ett G19s (på prov i alla fall) med membran-tangenter.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Röda, ett riktigt smattrande och rappt när man skriver eller spelar.
Det låter riktigt jävla mekaniskt, och det uppskattas inte av flickvänner eller andra som inte vill höra massa oljud.
But I fucking love my keyboard! Röda Brytare for the win enligt min mening! Qpad MK-85 Pro all the way baby!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Röda- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Blåa- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Bruna- om man tycker dom är skönast/bekvämast
Svarta- om man tycker dom är skönast/bekvämast

Jaha och vad hjälper det TS? Hen kanske inte har möjlighet att testa alla? Själv köpte jag mitt t-bord på magkänsla efter läst om åsikter på nätet.

Permalänk
Medlem

Här har du en länk till användaren Huttalas post där skillnaden mellan olika brytare förklaras tydligt och objektivt: #12165570

Själv kör jag med svarta brytare och har inga problem att skriva på dem. Har även jämfört med ett tangentbord som har röda brytare sida vid sida och det var ingen skillnad som jag störde mig på nämnvärt eller som gjorde mig helt värdelös (nåja, mer än innan...) i spel. Taktila brytare (blåa och bruna t.ex.) faller dock inte mig i smaken.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Jaha och vad hjälper det TS? Hen kanske inte har möjlighet att testa alla? Själv köpte jag mitt t-bord på magkänsla efter läst om åsikter på nätet.

Om jag var i en situation där jag skulle köpa mekaniskt och inte hade tillgång till att prova själv så hade jag aldrig gått på andras åsikter om vad som är skönast. Det är såpass individuellt att det är värt att vänta med ett köpt tills man kan testa och känna efter själv. Personligen gillar jag blåa men det finns många som inte gör det pga hur mycket de låter. En tråd på Sweclockers har svårt att lyfta fram alla känslor och intryck man får av att personligen gå och känna på sakerna innan man bestämmer sig

Permalänk

Testa, och testa fler ä röda och blå. Skulle du sen tröttna på att de låter för mycket samt vill ha aningen kortare slag (nedtryckning) så finns http://www.maxfps.se/keycaps/47d/cherry-mx-rubber-o-ring-swit.... Ja har de blå ringarna. Personliga uppfattningen är att det låter mindre samt är skönare att skriva på. (Använder röda brytare.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Jaha och vad hjälper det TS? Hen kanske inte har möjlighet att testa alla? Själv köpte jag mitt t-bord på magkänsla efter läst om åsikter på nätet.

Mitt inlägg var inte så mycket riktat åt TS utan mer till dig. Det finns inget som säger att röda brytare är bättre eller passar bättre till fps-spel eller snabba spel utan allt beror på vad man själv tycker.
Jag tycker att blåa funkar utmärkt till både snabba spel och fps men jag kanske är konstig.

Permalänk

Blåa, fast Alps naturligtvis. Gå och gräv igenom loppisar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Röda är väl att föredra om det är så att man inte kan testa switchar.

Går utmärkt att skriva med röda switchar, skriver själv med röda just nu och föredrar dem framför blå för skrivning. Sen ska de ju även vara bättre för spelande då resetpointen är på samma ställe som aktiveringen (vilket den inte är på blå) så man kan spamma samma knapp lättare när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Mitt inlägg var inte så mycket riktat åt TS utan mer till dig. Det finns inget som säger att röda brytare är bättre eller passar bättre till fps-spel eller snabba spel utan allt beror på vad man själv tycker.
Jag tycker att blåa funkar utmärkt till både snabba spel och fps men jag kanske är konstig.

Problemet med blåa brytare och spel i allmänhet är väl att man behöver lyfta på tangenten helt för att den ska registrera en ny nedtryckning? Det är ju inte alltid man låter lyfta på den helt (eller behöver göra en snabb double tap), i vilka fall en röd brytare, exempelvis, hade fungerat bättre.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Problemet med blåa brytare och spel i allmänhet är väl att man behöver lyfta på tangenten helt för att den ska registrera en ny nedtryckning?

Nej det behöver man ej...

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pajen887:

Nej det behöver man ej...

Är du helt säker?

Skrivet av huttala:

Blå cherry switchar

Att spela med dessa brytare brukar vara jobbigt för många, medan det inte är jobbigt alls för andra. Den största nackdelen med dem är att aktiveringspunkten för brytaren inte sitter på samma ställe som reset punkten. Detta gör att man måste släppa upp tangenten helt för att kunna trycka på den igen, vilket en del personer tycker är irriterande, andra märker inte ens av det.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Bruna alla dagar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Är du helt säker?

På mitt tangentbord behöver jag bara släppa upp den precis över "hoppet" så kan man trycka ner den igen med registrering.
Kan också "hovra" precis under hoppet.

Permalänk

Själv använder jag blå tills jag fått hem mitt IBM Model M

jag gillar blå rätt mycket, bättre än röda till gaming(har testat båda under längre sessioner)

själv tycker jag om när det klickar vilket är högst subjektivt och jag sitter själv i all ensamhet så ingen annan irreterar sig på det

Men som jag skrev så är det högst subjektivt och du bör testa båda själv rätt grundligt(kanske känner någon som har, eller finns en butik som har båda så du kan knappa lite på dom!

Vissa ogillar klickandet och vill ha det linjärt och andra vill ha det som jag! sen finns det jo många olika typer av mekaniska brytare och det är svårt över nätet att säga vilket som just dig TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Jag ska köpa funks nya KB 460 men kan inte bestämma mig för röda eller blå brytare.

Min fråga till er är enkel, bara skriv ett b om ni skulle ta blå brytare och r för röda.

Tack på förhand// ha en bra dag//

Undvik röda då det lät blir feltryck då det inte behövs nån som helst kraft för att trycka ner. Går inte att "vila" fingrarna på tangentbordet utan man måste lyfta hela handen fler att få någon vidare precision. Bruna, svarta, blåa, clears, gröna/vita, röda, rubberdomes i den prioriteringdordningen.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk

Bruna så få du det bästa av allt!

Permalänk
Medlem

För spel så är de svarta eller bruna som gäller för mig. Jag kan inte förstå hur tillverkare av "gaming tangetbord" väljer blåa brytare ibland. Det är dock min åsikt. Det bästa är att själv testa irl.

Permalänk
Skrivet av ringu:

För spel så är de svarta eller bruna som gäller för mig. Jag kan inte förstå hur tillverkare av "gaming tangetbord" väljer blåa brytare ibland. Det är dock min åsikt. Det bästa är att själv testa irl.

Utveckla varför röda inte är för gamers? När man kan tokspamma och göra många knapp tryckningar och ändå få reaktion.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Samma här, väldigt nöjd med mitt val av bruna!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2