Permalänk
Medlem

Byta ifrån D700?

Jag sitter nu här och ser att D800/D800E börjar komma ner i väldigt trevliga priser begagnat och är rejält sugen på att byta upp mig ifrån min D700.

Men, jag vill då veta ifrån er som testat båda, anser ni att det är en värdig uppgradering?

Självklart är jag sugen på 810 men den får nog anses ligga utanför budget för tillfället..

Det som lockar med D800 istället för 700 är:

  • Filmfunktion! (60 FPS i 720p är fullt tillräckligt för mina behov, det är mest som en kul extrafunktion som jag någon enstaka gång har saknat idag med min D700).

  • Högre upplösning, ibland kan jag känna att 12MP är ganska begränsande vid mycket croppande

  • Möjligheten att använda både CF och SD

  • Lite bättre brusegenskaper

Har dock läst att D800 ska vara en del långsammare än föregångaren, jag antar det beror på dom smått överviktiga filerna som den spottar ur sig och då blir väl saker och ting långsammare. Tror dock ändå detta är något jag kan leva med.

Jag vet inte vad man kan få för en D700 i hyfsat bra skick idag, kanske 4-5000?

Tankar om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Jag sitter nu här och ser att D800/D800E börjar komma ner i väldigt trevliga priser begagnat och är rejält sugen på att byta upp mig ifrån min D700.

Men, jag vill då veta ifrån er som testat båda, anser ni att det är en värdig uppgradering?

Självklart är jag sugen på 810 men den får nog anses ligga utanför budget för tillfället..

Det som lockar med D800 istället för 700 är:

  • Filmfunktion! (60 FPS i 720p är fullt tillräckligt för mina behov, det är mest som en kul extrafunktion som jag någon enstaka gång har saknat idag med min D700).

  • Högre upplösning, ibland kan jag känna att 12MP är ganska begränsande vid mycket croppande

  • Möjligheten att använda både CF och SD

  • Lite bättre brusegenskaper

Har dock läst att D800 ska vara en del långsammare än föregångaren, jag antar det beror på dom smått överviktiga filerna som den spottar ur sig och då blir väl saker och ting långsammare. Tror dock ändå detta är något jag kan leva med.

Jag vet inte vad man kan få för en D700 i hyfsat bra skick idag, kanske 4-5000?

Tankar om detta?

Jag tittade förut mycket på att köpa en D800, men efter att ha sett massor med jämförelser mellan den och Canon 6D så tycker jag att sistnämnda är bättre val mellan dessa två fullformatare. Visserligen blir det ett problem om du väljer Canon för då måste du köpa nya gluggar till den, men det finns adaptrar som gör att du kan använda din Nikons gluggar på Canon.

Vad ska du med 36Mpx bilder till? Tuggar sönder din dator om du använder en laptop. En stationär belastas rätt tungt om du vill jobba med något annat samtidigt. Är det nödvändigt att du ska ha 36Mpx RAW-filer á ~70MB/st? Ska du printa bilder lika stora som en hel vägg?

Om du tycker om att ha en kamera som är finemang i högre ISO så tycker jag att du borde kika lite mer på 6D.
Folk från Nya Zeeland fotar Vintergatan med ISO 10000 utan att bilden blir överbrusig. Har en polare där som även fotat i ISO 16000 utan att bilden blivit dålig. Detta klarar inte D800 eller någon annan kamera från Nikon, om inte någon av de svindyra modellerna då förstås men de är i en helt annan liga.

Tyckte jag läste nånstans, om det inte var här på SweC, om att CF-minneskort slutar tillverkas om de inte redan gjort det(?) då de är så pass sega och uråldrade. Jag kanske har fel, jag vet inte. Har ingen koll på den fronten då jag har alltid använt mig av SD-kort.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Jag vet inte vad man kan få för en D700 i hyfsat bra skick idag, kanske 4-5000?

Tankar om detta?

Beror väl på hur många exponeringar du tagit och om den har varit på regelbunden service.

D700 var nikons första semi-budget kamera med FX-fattning eller hur?
Den kom runt 2009 eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Beror väl på hur många exponeringar du tagit och om den har varit på regelbunden service.

D700 var nikons första semi-budget kamera med FX-fattning eller hur?
Den kom runt 2009 eller så?

2008, enligt Nikon, så den har 6 år på nacken och de har slutat tillverka kameran för länge sen.

Ja jo, frågan om antalet exponeringar avgör också priset.
Jag har sett korkade människor på nätet som tagit långt över 100K exponeringar med sina D700 som fortfarande kräver långt över 10000kr för kameran.
Skulle aldrig pröjsa mer än 3000kr för en kamera som klickat sig halvvägs till slutarens död. Än mindre för de som är näst intill döden med slutaren.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

2008, enligt Nikon, så den har 6 år på nacken och de har slutat tillverka kameran för länge sen.

Ja jo, frågan om antalet exponeringar avgör också priset.
Jag har sett korkade människor på nätet som tagit långt över 100K exponeringar med sina D700 som fortfarande kräver långt över 10000kr för kameran.
Skulle aldrig pröjsa mer än 3000kr för en kamera som klickat sig halvvägs till slutarens död. Än mindre för de som är näst intill döden med slutaren.

Hade en fotograf hemma hos mig och plåtade lägenheten inför försäljning, han tog runt 250k exponeringar om året med sin D800, han körde dem i ca 15 månader innan han bytte. Men han var noga med att lämna in dem på service efter 25000 exponeringar. Fick ett bra pris av honom på kameran så det var bara att smälla till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hade en fotograf hemma hos mig och plåtade lägenheten inför försäljning, han tog runt 250k exponeringar om året med sin D800, han körde dem i ca 15 månader innan han bytte. Men han var noga med att lämna in dem på service efter 25000 exponeringar. Fick ett bra pris av honom på kameran så det var bara att smälla till.

Du vet att byta en slutare kostar rätt maffigt, va?

Jag har probs med min D7100 här ett tag sen och enligt Nikon skulle jag pröjsa 5030kr för reparation + 425kr för Check&Clean, inkl moms, men det gick dessvärre inte igenom eftersom jag tog kontakt med deras HQ i Japan och klagade om garantiärendet och supportens sätt att behandla mig som kund. De medgav därefter att de gjort ett misstag, men det krävdes alltså ett mail till Japan bara för att få ursäkten.
Det hela slutade med 0kr för alltihopa, då det var inom garanti. Men i normala fall kan man inte lämna in kameran för Check&Clean mer än 1 gång per år, under 3 års tid från och med att du köpt kameran. Utöver 1 gång per år, säg 2 gånger om året, så får du pröjsa 425kr för Check&Clean. Likaså efter de 3 åren som gått.

Men men, det här är Off Topic, så nu väntas det bara på att TS svarar!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Du vet att byta en slutare kostar rätt maffigt, va?

Jag har probs med min D7100 här ett tag sen och enligt Nikon skulle jag pröjsa 5030kr för reparation + 425kr för Check&Clean, inkl moms, men det gick dessvärre inte igenom eftersom jag tog kontakt med deras HQ i Japan och klagade om garantiärendet och supportens sätt att behandla mig som kund. De medgav därefter att de gjort ett misstag, men det krävdes alltså ett mail till Japan bara för att få ursäkten.
Det hela slutade med 0kr för alltihopa, då det var inom garanti. Men i normala fall kan man inte lämna in kameran för Check&Clean mer än 1 gång per år, under 3 års tid från och med att du köpt kameran. Utöver 1 gång per år, säg 2 gånger om året, så får du pröjsa 425kr för Check&Clean. Likaså efter de 3 åren som gått.

Men men, det här är Off Topic, så nu väntas det bara på att TS svarar!

Jodå, byttre slutare på min gamla D70 när det begav sig. Gick väl på runt 3200.
Den slutare som sitter på nu på D800'an har väl gått runt 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Vad ska du med 36Mpx bilder till? Tuggar sönder din dator om du använder en laptop. En stationär belastas rätt tungt om du vill jobba med något annat samtidigt. Är det nödvändigt att du ska ha 36Mpx RAW-filer á ~70MB/st? Ska du printa bilder lika stora som en hel vägg?

Om du tycker om att ha en kamera som är finemang i högre ISO så tycker jag att du borde kika lite mer på 6D.
Folk från Nya Zeeland fotar Vintergatan med ISO 10000 utan att bilden blir överbrusig. Har en polare där som även fotat i ISO 16000 utan att bilden blivit dålig. Detta klarar inte D800 eller någon annan kamera från Nikon, om inte någon av de svindyra modellerna då förstås men de är i en helt annan liga.

Här har du väl en poäng, jag BEHÖVER inte 39MP, verkligen inte. Å andra sidan så gör det mig heller ingenting, datorn fixar filerna även om det så klart går lite tyngre vid import av många filer.
Det är synd att de fläskade på så satans med upplösningen, känns som det var mycket PR men det har slagit åt andra hållet lite.

Canon blir det inget byte till tyvärr utan jag håller mig till Nikon, däremot kanske det visar sig att bytet upp till 800 egentligen är ganska onödigt. Det var lite därför jag skapade tråden

Upplösningen i sig är dock inget hinder för ett byte, det är snarare ett plus även om det blir lite tunga filer.

Skrivet av Kalasis:

Beror väl på hur många exponeringar du tagit och om den har varit på regelbunden service.

D700 var nikons första semi-budget kamera med FX-fattning eller hur?
Den kom runt 2009 eller så?

Den har gått hyfsat lugnt i min ägo, kollade precis och counten stod på 17778 så det är en bit kvar förhoppningsvis. Har dock aldrig haft den inne på service vilket jag kanske borde göra innan den säljs om det är så att det ökar värdet något.

4-5000 kanske känns rimligt ändå? Svårt sånt där med prissättning på så gammal utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Här har du väl en poäng, jag BEHÖVER inte 39MP, verkligen inte. Å andra sidan så gör det mig heller ingenting, datorn fixar filerna även om det så klart går lite tyngre vid import av många filer.
Det är synd att de fläskade på så satans med upplösningen, känns som det var mycket PR men det har slagit åt andra hållet lite.

Canon blir det inget byte till tyvärr utan jag håller mig till Nikon, däremot kanske det visar sig att bytet upp till 800 egentligen är ganska onödigt. Det var lite därför jag skapade tråden

Upplösningen i sig är dock inget hinder för ett byte, det är snarare ett plus även om det blir lite tunga filer.

Som sagt, 36Mpx används inte om du inte gör minst 100x70cm tavlor och större. Upp till 100x70cm så räcker 24Mpx gott och väl, och då kan du lika gärna skaffa dig en D610, om du nu ska hålla dig inom Nikon.

Det är inte enbart import som gör datorn till en flaskhals med så stora filer utan även export. Särskilt om du ska göra TIFF-filer.

Aja, jag har sagt mitt tycke och åsikt om Nikon. Nu får någon annan tjöta vidare!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Som sagt, 36Mpx används inte om du inte gör minst 100x70cm tavlor och större. Upp till 100x70cm så räcker 24Mpx gott och väl, och då kan du lika gärna skaffa dig en D610, om du nu ska hålla dig inom Nikon.

Det är inte enbart import som gör datorn till en flaskhals med så stora filer utan även export. Särskilt om du ska göra TIFF-filer.

Aja, jag har sagt mitt tycke och åsikt om Nikon. Nu får någon annan tjöta vidare!

Jodå jag har koll på det, jag har printat bilder i hyfsad storlek ifrån en gammal D70 så det är inga som helst problem. Det var mer en liten extra feature.

Nu är det inte upplösningen som är viktig här utan det är egentligen de nya funktioner man får med en D800 jämfört med den gamla D700 men jag förstår absolut vad du menar

Nej det här var inte lätt, speciellt inte när du nämnde D600/D610. Ännu en kamera att lägga till i ekvationen! Där har man ju fördelen med en ny "modern" sensor men samtidigt kommer jag då att sakna vissa delar av kamerahuset som bara finns på D700/D800.

Det är sällan jag behöver den extra snabbheten som D700/D600 har jämfört med D800 så jag tror dock ändå att det lutar lite mer åt det hållet. Bildstorleken är en nackdel helt klart men det är hanterbar (hoppas jag).. Sitter på en MacBook Pro (i5 med 16gb ram) så den borde klara det hyfsat.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan skräddarsy sin kamera.. Tex en D4-sensor i ett D800-hus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Synd att man inte kan skräddarsy sin kamera.. Tex en D4-sensor i ett D800-hus.

Ja det vore något det.

Känns som att den "tabben" Nikon gjorde när dom släppte D700 kommer de inte att göra igen. Problemet med den var väl att den var för bra för sitt segment egentligen, väldigt många kameror såldes jämfört med D3/D3s eftersom likheterna var väldigt stora.

Nu har dom segmenterat alla mer, D800 är ju väldigt långt ifrån D4 egentligen. Som du säger vore en D4-sensor i ett D800-hus lite av drömmen men det lär ju inte hända..

Nåja tack för alla svar. Det lutar nog troligen åt en D800, känns som en bra uppgradering på de flesta planen trots de enorma bildfilerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Jag tittade förut mycket på att köpa en D800, men efter att ha sett massor med jämförelser mellan den och Canon 6D så tycker jag att sistnämnda är bättre val mellan dessa två fullformatare. Visserligen blir det ett problem om du väljer Canon för då måste du köpa nya gluggar till den, men det finns adaptrar som gör att du kan använda din Nikons gluggar på Canon.

Vad ska du med 36Mpx bilder till? Tuggar sönder din dator om du använder en laptop. En stationär belastas rätt tungt om du vill jobba med något annat samtidigt. Är det nödvändigt att du ska ha 36Mpx RAW-filer á ~70MB/st? Ska du printa bilder lika stora som en hel vägg?

Om du tycker om att ha en kamera som är finemang i högre ISO så tycker jag att du borde kika lite mer på 6D.
Folk från Nya Zeeland fotar Vintergatan med ISO 10000 utan att bilden blir överbrusig. Har en polare där som även fotat i ISO 16000 utan att bilden blivit dålig. Detta klarar inte D800 eller någon annan kamera från Nikon, om inte någon av de svindyra modellerna då förstås men de är i en helt annan liga.

Tyckte jag läste nånstans, om det inte var här på SweC, om att CF-minneskort slutar tillverkas om de inte redan gjort det(?) då de är så pass sega och uråldrade. Jag kanske har fel, jag vet inte. Har ingen koll på den fronten då jag har alltid använt mig av SD-kort.

Till att börja med så har en D800 ett tonomfång som fullständigt krossar 6D, D800 är så nära en mellanformatare du kommer på en DSLR, och om man fotograferar i studio eller fotograferar landskap så är Nikon D800 i dagsläget den kamera i 20000-kronorsklassen som är bäst anpassad i mitt tycke.

Personligen så föreslår jag alla som fotograferar att beskära när de komponerar bilderna, inte i Photoshop, men samtidigt så är jag väldigt tacksam för 36Mpx för hur man än vrider på det, tillsammans med sensorn så innebär det mer bilddata, information och mer detaljer att arbeta med, inte bara för utskrifter i väggformat, utan för arbete med i Photoshop där jag med den mängden information kan framhäva det jag önskar i bilderna. Det ställer dock krav på objektiven och deras upplösning, men att hävda att en D800 bara är nyttig för stora utskrifter är en konstig position som missar de många fördelarna.

Sedan när det gäller ISO-prestanda så är 6D ungefär ett steg bättre än D800, det är sant. Det steget tar dock D800 igen genom dess förmåga att kunna skala ner från 36Mpx för att motsvara 6D'ns 20, men också genom att ha en överlag tonkänsligare sensor.

Debatten om 70MB's filer är i huvudsak trams. Min MBP från 2011 hanterar dessa utan problem, kanske om man har en dator från 2000-2005 är det jobbigt, men köper man kameror och utrustning för tiotusentals kronor så borde man kunna ha råd med en dator som gjorts inom de senaste 4-5 åren.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Till att börja med så har en D800 ett tonomfång som fullständigt krossar 6D, D800 är så nära en mellanformatare du kommer på en DSLR, och om man fotograferar i studio eller fotograferar landskap så är Nikon D800 i dagsläget den kamera i 20000-kronorsklassen som är bäst anpassad i mitt tycke.

Personligen så föreslår jag alla som fotograferar att beskära när de komponerar bilderna, inte i Photoshop, men samtidigt så är jag väldigt tacksam för 36Mpx för hur man än vrider på det, tillsammans med sensorn så innebär det mer bilddata, information och mer detaljer att arbeta med, inte bara för utskrifter i väggformat, utan för arbete med i Photoshop där jag med den mängden information kan framhäva det jag önskar i bilderna. Det ställer dock krav på objektiven och deras upplösning, men att hävda att en D800 bara är nyttig för stora utskrifter är en konstig position som missar de många fördelarna.

Sedan när det gäller ISO-prestanda så är 6D ungefär ett steg bättre än D800, det är sant. Det steget tar dock D800 igen genom dess förmåga att kunna skala ner från 36Mpx för att motsvara 6D'ns 20, men också genom att ha en överlag tonkänsligare sensor.

Debatten om 70MB's filer är i huvudsak trams. Min MBP från 2011 hanterar dessa utan problem, kanske om man har en dator från 2000-2005 är det jobbigt, men köper man kameror och utrustning för tiotusentals kronor så borde man kunna ha råd med en dator som gjorts inom de senaste 4-5 åren.

Största nackdelen är ju att pixelantalet gör D800an långsam. Vill ha snabbheten och fokussystemet från D4an. Men kan inte tänka mig fast batterigrepp. Inte heller att betala 50000 eller vad det nu är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta någon skrev att CF-kort är långsamma är inte helt korrekt. Finns CF-kort som matar en bit över 100lappen. Borde inte sådana få kameran att hosta snabbare? Min gamla 5D mk2 klarar sådana kort så de borde ju även D800:an göra. Sen håller jag med - Jag har fått kort tagna över 70MP och min dator har noterat tyngden men knappast blivit särskilt trött av det. Hyfsat modern laptop. Min spelpc hanterar 20+MP från 5D mk2 som inget.

Tror inte att det är någon direkt vinst med att avråda från D800:an pga dess upplösning - behöver man sportfotohastighet köper man en sportkamera och inte en studiokamera. Samma med 5D vs 1D.

Videodelen på D800 är däremot, enligt mig, riktigt skräpig. Moiré, aliasing är oerhört tilltaget på denna. Codecn håller inte för push i grading osv. Vi kan ha olika krav dock. Direkt ur kameran ser bilden ganska fin ut på D800 men att ha som en tung sten att köpa den för video hade jag letat efter annat.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Fast i D700an fick man ju lite både och med den tidens standard. Jag skulle nog sakna hastigheten om jag köpte en D800.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

D810 har D4S chipset och motor, ifall det är relevant.
Dock kostar kamerahuset "bara" 30000kr.

fisk: Jag skaffar hellre en Canon 6D för den är betydligt bättre än D800 på nattetid.
Jämför du bilder tagna mellan dem två så är D800 brusig vid ISO 6400, 6D är brusig först efter ISO 12800.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag börjar fundera på att byta ut/komplettera min D700 med en D810 till hösten någon gång. Vill dock vänta tills det kommit ut mer recensioner och tester för att se hur stor skillnaden verkligen är.

D610 ser ut att gå bort eftersom huset är mindre än D700/D800 vilket inte skulle bli speciellt bekvämt för mig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

D700 och D800 är väldigt olika kameror, namnen till trots. D700 var en väldigt väldigt bra allround för sin tid, i flertal fall det bästa av allt, och är ännu en kompetent kamera. D800 är i princip en studiokamera. Hög upplösning och brett omfång, men långsam serietagning. Så ett uppbyte är det inte riktigt rakt av. Handhavandet är i princip samma, men prestandan skiljer markant. Jag har använt bägge, dock endast lånat.

Som sagt...

Skrivet av Marie96:

Fast i D700an fick man ju lite både och med den tidens standard. Jag skulle nog sakna hastigheten om jag köpte en D800.

Skickades från m.sweclockers.com

- - -

Skrivet av Marie96:

Största nackdelen är ju att pixelantalet gör D800an långsam. Vill ha snabbheten och fokussystemet från D4an. Men kan inte tänka mig fast batterigrepp. Inte heller att betala 50000 eller vad det nu är.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns begagnade D4:or för 30k. Batterigreppet är lite svårare dock.

Nikon lämnar gärna ute det där sista liksom, så att du dels ska känna dig tvungen att köpa en till kamera så småningom.

Skrivet av HCOC:

D810 har D4S chipset och motor, ifall det är relevant.
Dock kostar kamerahuset "bara" 30000kr.

fisk: Jag skaffar hellre en Canon 6D för den är betydligt bättre än D800 på nattetid.
Jämför du bilder tagna mellan dem två så är D800 brusig vid ISO 6400, 6D är brusig först efter ISO 12800.

Vet du hur bilderna är jämfört med D600/610? Jag sitter just nu och funderar över om jag ska gå all in på en D810, eller nöja mig med en D600. Måste typ bestämma mig nu, men vet dessvärre inte exakt hur det fotografiksa behovet kommer se ut under hösten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Vet du hur bilderna är jämfört med D600/610? Jag sitter just nu och funderar över om jag ska gå all in på en D810, eller nöja mig med en D600. Måste typ bestämma mig nu, men vet dessvärre inte exakt hur det fotografiksa behovet kommer se ut under hösten.

Jag fick låna en D600 från Wikimedia Commons Sverige förra året och det var ingen skillnad mellan den och en D7100 förutom att det är en fullformatare.

Denna är tagen med D600 och dess 24-70/2.8 objektiv (frihand, ej stativ):

Picnic pose by miskasaarikko, on Flickr

Och jämför det mot en bild tagen med en D7100 och Tamron 17-50/2.8 objektiv (frihand, ej stativ):

Day01-41 by miskasaarikko, on Flickr

Husen är identiska, likaså egenskaperna. Enda som skiljer är formatet.

Blir lite svårt att välja D810 just nu-nu, då den har inte ens kommit ut ordentligt. Beräknas ankomma marknaden (Sverige) den 17/7, med ett genomsnittligt ca pris på 30000kr.

Här är iaf en bild tagen av någon Nikon Pro-fotograf som äger en D810:

Nikon D810 High Resolution Image Samples

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

fisk: Jag skaffar hellre en Canon 6D för den är betydligt bättre än D800 på nattetid.
Jämför du bilder tagna mellan dem två så är D800 brusig vid ISO 6400, 6D är brusig först efter ISO 12800.

Har du jämfört skärpan? Jag kan köra på ganska mycket denoise på min D800 för att nå motsvarande "suddighet" som från en 6D. En D800E och en 14-24 f/2,8 nikkor är något som många astrofotografer (Göran Strand kör med D800E , www.astrofotografen.se , Herra Kuulapaa gör det också http://kuulapaa.com/home/astrophotography.html).

http://www.davidkinghamphotography.com/blog/2013/3/nikon-nigh...

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Jag fick låna en D600 från Wikimedia Commons Sverige förra året och det var ingen skillnad mellan den och en D7100 förutom att det är en fullformatare.

Denna är tagen med D600 och dess 24-70/2.8 objektiv (frihand, ej stativ):

https://farm4.staticflickr.com/3723/10632817195_05aed3ba38_c....
Picnic pose by miskasaarikko, on Flickr

Och jämför det mot en bild tagen med en D7100 och Tamron 17-50/2.8 objektiv (frihand, ej stativ):

https://farm6.staticflickr.com/5524/12611556445_63d94b05b8_c....

Day01-41 by miskasaarikko, on Flickr

Husen är identiska, likaså egenskaperna. Enda som skiljer är formatet.

Blir lite svårt att välja D810 just nu-nu, då den har inte ens kommit ut ordentligt. Beräknas ankomma marknaden (Sverige) den 17/7, med ett genomsnittligt ca pris på 30000kr.

Här är iaf en bild tagen av någon Nikon Pro-fotograf som äger en D810:
http://photographylife.com/wp-content/uploads/2014/06/Nikon-D...

Nikon D810 High Resolution Image Samples

Dold text

Stort tack för det engagerade svaret! Dock vet jag inte hur D7100 står sig, så det säger mig dessvärre inget.
D810 kan ju iaf itne vara sämre än D800, och det mesta tyder på att 810 är ett snäpp bättre.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av fisk:

Till att börja med så har en D800 ett tonomfång som fullständigt krossar 6D, D800 är så nära en mellanformatare du kommer på en DSLR, och om man fotograferar i studio eller fotograferar landskap så är Nikon D800 i dagsläget den kamera i 20000-kronorsklassen som är bäst anpassad i mitt tycke.

Du glömde tillägga att det är bara vid ISO 100 som D800 är bättre, så fort du har kommit upp till ISO 400 har valfri canon mer tonomfång och lägre brus. Dock håller jag med dig om studio och landskap att en D800 är väldigt kompetent men knappast det enda valet

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Stort tack för det engagerade svaret! Dock vet jag inte hur D7100 står sig, så det säger mig dessvärre inget.
D810 kan ju iaf itne vara sämre än D800, och det mesta tyder på att 810 är ett snäpp bättre.

Du kan ju i studiesyfte kolla lite på bilder och sånt från Sony A7r eftersom det är samma sensor som d810.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du kan ju i studiesyfte kolla lite på bilder och sånt från Sony A7r eftersom det är samma sensor som d810.

Historiskt har det ofta skiljt en hel del mellan Nikons och Sonys kameror även om de har haft "samma sensor", så man kanske ska vara åtminstone lite försiktig med att dra några slutsatser utifrån bilder från en helt annan kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Historiskt har det ofta skiljt en hel del mellan Nikons och Sonys kameror även om de har haft "samma sensor", så man kanske ska vara åtminstone lite försiktig med att dra några slutsatser utifrån bilder från en helt annan kamera.

Det var väl ungefär det han skrev? Att kolla HUR Sonys kamera presterar med likadan sensor?
Eller missförstod jag Nisse-Tutas inlägg?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det jag mena var vad jag skrev, att han i "studie syfte" kan kolla och ladda ner lite bilder osv från A7r för att få en lite bättre uppfattning av hur den sensorn är och storleken på bilderna.
Det sägs ju att d810 är markeringen på att Sony nu nedprioriterar Nikon i vilka kameror som får vilka sensorer. Vilket ju går i linje med eras aggressiva strategi just nu. Förr eller senare skulle det ju ske, att Sonys egna kameraror har chansen att dra in mer pengar än att sälja de bästa sensorerna endast till Nikon.
Tycker verkligen det är en spännande tid framöver att se vad Sony, Panasonic och farmförallt Canon kommer göra. Photokina blir nog väldig speciellt i år.
Och mycket av det, speciellt om vi ser på A7s, GH4 och Canons kommande har att göra med en liten firma i Australien som gjort i alla fall mitt liv mycket mer intressant

Nu blev det jäkligt off topic, ber om ursäkt.
Så TS, mitt råd var alltså kolla lite på A7r på flickr osv så kan det i alla fall ge en liten fingervisning av hur D810 presterar. Hade i alla fall jag tyckt vart värt innan jag lastat upp degen, för den kostar ju en slant.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips!
Det blir nog antingen D800 eller D810, vi får se helt enkelt hur mycket jag tycker det är vettigt att lägga på det hela

Det är ju egentligen ganska stora prisskillnader mellan de båda men om 810 droppar något i pris närmaste tiden efter release eller går att importera ifrån UK till ett bättre pris så är det klart intressant.

Jag vet iallafall att trotjänaren D700 börjar kännas gammal

Permalänk
Medlem

D800 sjönk med hela 800kr under förra natten. Få se hur mycket den sjunker innan D810:an kommit ut.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain