Jag råkade göra en liten tabbe, men vem har rätt?

Permalänk

Jag råkade göra en liten tabbe, men vem har rätt?

Hej.

Jag har kommit in till ett problem.
Jag köpte ett par lurar från ett företag för 2½ år sen. Dom var trasiga när jag fick dom. Så jag skickade in dom igen. Dom fanns ej på lager så jag fick pengarna tillbaks. Så jag gick till ett annat företag och köpte dom. Nu 2½ år senare så gick dom sönder. Jag kom inte ihåg vart jag köpte dom ifrån så jag kollade på alla sidor där jag köper dom ifrån och såg att jag hade köpt dom från första företaget. Så jag pratade med dom och dom sa att garantin höll etc. Så länge som jag skickar in kvittot med det så tar dom hand om det. Så jag gjorde det. Sen 2 veckor sen så skrev dom tillbaks att jag hade fått pengarna tillbaks för dom för 2½ år sen. Detta hade ajg glömt bort och sa att jag var ledsen etc frågade vad vi skulle göra. Dom sa att dom skulle skicka tillbaks mina gamla så jag kan skicka tillbaks dom till rätt företag. Så jag pratade dom igen i onsdags. Dom skulle se hur det gick. Så idag fick jag svaret att dom har råkat skrotat dom och jag ska få tillbaks 1100kr när dom är värda 1800kr. Jag vet jag gjorde ett fel men dom har råkat göra fler fel. Jag undrar vad jag kan göra? Jag är en fattig student och känns surt att behöva betala 700kr själv. Så jag undrar vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Var priset 1800 för 2,5 år sedan så verkar 1100 fullt rimligt. Med tanke på att det trots allt är pga din miss som problemet uppstått, så borde du bara tacka och ta emot och leta upp nya/begagnade lurar att köpa för pengarna.

Hade felet varit helt och hållet på deras sida, med den felaktiga skrotningen, så hade man kunnat tycka att de kan betala tillbaka nypris av ren goodwill. Nu får du en ersättning som bättre motsvarar det faktiska värdet.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Var priset 1800 för 2,5 år sedan så verkar 1100 fullt rimligt. Med tanke på att det trots allt är pga din miss som problemet uppstått, så borde du bara tacka och ta emot och leta upp nya/begagnade lurar att köpa för pengarna.

Hade felet varit helt och hållet på deras sida, med den felaktiga skrotningen, så hade man kunnat tycka att de kan betala tillbaka nypris av ren goodwill. Nu får du en ersättning som bättre motsvarar det faktiska värdet.

Lurarna kostar nu 1800kr. Dom sa dock att dom skulle skicka tillbaks dom men nu säger att dom har blivit skrotade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Var priset 1800 för 2,5 år sedan så verkar 1100 fullt rimligt. Med tanke på att det trots allt är pga din miss som problemet uppstått, så borde du bara tacka och ta emot och leta upp nya/begagnade lurar att köpa för pengarna.

Hade felet varit helt och hållet på deras sida, med den felaktiga skrotningen, så hade man kunnat tycka att de kan betala tillbaka nypris av ren goodwill. Nu får du en ersättning som bättre motsvarar det faktiska värdet.

Det spelar absolut ingen roll om han har gjort fel eller inte i föregående steg, att de har skrotat något man skickat in fastän man ville ha tilbaka dem är 100% deras fel och företaget bör ersätta dessa nuvarande värde på 1800 kr. Det enda som han bör stå för är fraktkostnaden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Lurarna kostar nu 1800kr. Dom sa dock att dom skulle skicka tillbaks dom men nu säger att dom har blivit skrotade.

Säljaren har inte rätt att häva köpet om det är fel på varan. Nu har de dessutom godkänt felet så med andra ord kan du kräva att få ett par likvärdiga tillbaka. Detta har avhandlats många gånger i forumet och likvärdiga syftar till de funktioner du köpte varan med och inte priset i sig.

Med andra ord så har du rätt till en felfri produkt oavsett om det är en ny eller begagnad. Varan får dock inte vara i sämre skick än den du hade vid tidpunkten för felet.

Prata med din konsumentrådgivare i kommunen om du vill veta mer

Edit: Var det fel företag som skrotat dina hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Hej.

Jag har kommit in till ett problem.
Jag köpte ett par lurar från ett företag för 2½ år sen. Dom var trasiga när jag fick dom. Så jag skickade in dom igen. Dom fanns ej på lager så jag fick pengarna tillbaks. Så jag gick till ett annat företag och köpte dom. Nu 2½ år senare så gick dom sönder. Jag kom inte ihåg vart jag köpte dom ifrån så jag kollade på alla sidor där jag köper dom ifrån och såg att jag hade köpt dom från första företaget. Så jag pratade med dom och dom sa att garantin höll etc. Så länge som jag skickar in kvittot med det så tar dom hand om det. Så jag gjorde det. Sen 2 veckor sen så skrev dom tillbaks att jag hade fått pengarna tillbaks för dom för 2½ år sen. Detta hade ajg glömt bort och sa att jag var ledsen etc frågade vad vi skulle göra. Dom sa att dom skulle skicka tillbaks mina gamla så jag kan skicka tillbaks dom till rätt företag. Så jag pratade dom igen i onsdags. Dom skulle se hur det gick. Så idag fick jag svaret att dom har råkat skrotat dom och jag ska få tillbaks 1100kr när dom är värda 1800kr. Jag vet jag gjorde ett fel men dom har råkat göra fler fel. Jag undrar vad jag kan göra? Jag är en fattig student och känns surt att behöva betala 700kr själv. Så jag undrar vad jag kan göra?

fattar inte vad som har hänt, jag jag förstår att de har blivit skrotade när du inte kan förklara bättre...

1: du köpte hörlurar som var trasiga
2: du skicka tillbaka dem
3: du fick tillbaka pengar
4: du köpte hörlurarna från ett annat företag
5: hörlurarna gick sönder
6: ?????????
7: fått pengar tillbaka???????
8: ledsen att du frågade????
9: skrota de dina hörlurar som du _inte_ köpt av dem?

lät flummigt allting, men 1100 för 2,5 års gamla hörlurar låter rätt om de kostar 1800 idag...

sen får du nog skylla dig själv att du skicka dem till fel företag i första början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

fattar inte vad som har hänt, jag jag förstår att de har blivit skrotade när du inte kan förklara bättre...

1: du köpte hörlurar som var trasiga
2: du skicka tillbaka dem
3: du fick tillbaka pengar
4: du köpte hörlurarna från ett annat företag
5: hörlurarna gick sönder
6: ?????????
7: fått pengar tillbaka???????
8: ledsen att du frågade????
9: skrota de dina hörlurar som du _inte_ köpt av dem?

lät flummigt allting, men 1100 för 2,5 års gamla hörlurar låter rätt om de kostar 1800 idag...

sen får du nog skylla dig själv att du skicka dem till fel företag i första början...

läs igen :)? jag förstog i alla fall

jag skulle också vara nöjd om jag fick 1100 för 2.5 år gamla lurar.

fattig student, lurar för 1800? tror mina kostade runt 300

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Håller med föregående om att det blev flummigt mot slutet men det du köpte hörlurarna för för 2½ år sedan kan du kräva att få en likvärdig produkt för. Så om de kostade 1800 då och gör det nu också skulle du kunna kräva att få ett par helt nya.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

fattar inte vad som har hänt, jag jag förstår att de har blivit skrotade när du inte kan förklara bättre...

1: du köpte hörlurar som var trasiga
2: du skicka tillbaka dem
3: du fick tillbaka pengar
4: du köpte hörlurarna från ett annat företag
5: hörlurarna gick sönder
6: ?????????
7: fått pengar tillbaka???????
8: ledsen att du frågade????
9: skrota de dina hörlurar som du _inte_ köpt av dem?

lät flummigt allting, men 1100 för 2,5 års gamla hörlurar låter rätt om de kostar 1800 idag...

sen får du nog skylla dig själv att du skicka dem till fel företag i första början...

6. Jag letade efter var jag köpte lurarna ifrån och jag hittade jag köpte dom från första företaget, så jag pratade med dom om det. Dom sa att det skulle funka bra så länge som jag skickar med kvitto vilket jag gjorde.

7. Sen när dom väl var inne märkte dom att ordern ej var giltig pågrund av att dom hade gett tillbaks mina pengar från den ordern. Dock så fanns ordern och kvitto etc fortfarande kvar på sidan. Dom skickade till och med ett nytt kvitto till mig.
Nu säger dom att dom kan ge mig 1100kr för det. Medans dom kostar 1800kr idag.

Jag vet att jag har gjort fel. Men om ett företag godkänner rman borde inte det då ha gått över till dom istället för mig? Menar garantin och allt fanns fortfarande i deras system.

Permalänk
Skrivet av Divil:

Säljaren har inte rätt att häva köpet om det är fel på varan. Nu har de dessutom godkänt felet så med andra ord kan du kräva att få ett par likvärdiga tillbaka. Detta har avhandlats många gånger i forumet och likvärdiga syftar till de funktioner du köpte varan med och inte priset i sig.

Med andra ord så har du rätt till en felfri produkt oavsett om det är en ny eller begagnad. Varan får dock inte vara i sämre skick än den du hade vid tidpunkten för felet.

Prata med din konsumentrådgivare i kommunen om du vill veta mer

Edit: Var det fel företag som skrotat dina hörlurar?

Ja det var fel företag som skrotat dom

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

läs igen :)? jag förstog i alla fall

jag skulle också vara nöjd om jag fick 1100 för 2.5 år gamla lurar.

fattig student, lurar för 1800? tror mina kostade runt 300

Jag köpte dom innan jag blev student: P

Permalänk
Medlem

hmm, vilken röra du satt dig i

Företag 1: Du köper ett par lurar för 1800:-, dem är sönder, du skickar in dem, du får pengarna tillbaka (1800:-)
Företag 2: Du köper ett par lurar för 1800:-, dem går sönder efter 2.5 år.
Företag 1: Du skickar in dem trasiga lurarna, dem råkar skrota dem, du får 1100:-

Så... Företag 2 FICK 1800:- av dig och Företag 1 HAR GETT DIG 2900:-

Förövrigt så skulle jag varit nöjd med dem 1100:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

hmm, vilken röra du satt dig i

Företag 1: Du köper ett par lurar för 1800:-, dem är sönder, du skickar in dem, du får pengarna tillbaka (1800:-)
Företag 2: Du köper ett par lurar för 1800:-, dem går sönder efter 2.5 år.
Företag 1: Du skickar in dem trasiga lurarna, dem råkar skrota dem, du får 1100:-

Så... Företag 2 FICK 1800:- av dig och Företag 1 HAR GETT DIG 2900:-

Förövrigt så skulle jag varit nöjd med dem 1100:-

Problematiken blir väl att dom godkände RMAn och sa att dom skulle skicka tillbaks dom. Men märkte att dom har blivit skrotade. Menar om jag skulle ha skickat dom till rätt företag så skulle jag ha fått ett par nya : S

Permalänk

Tycker du ska vara glad för att du får 1100:- tillbaka och undvika gå in i en långdragen process. Alternativt kan du fråga om du kan få ett presentkort hos dem på 1800:- för då kommer du handla hos dem.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Avstängd

Att få tillbaka 1100kr för ett par trasiga lurar är ju helt ok, ett par nya som är hela kostar 1800kr, men nu var ju dessa 2½ år gamla och dessutom trasiga, så se det som att ha fått bra betalt vid en försäljning av ett par begagnade trasiga lurar

EDIT: Såg att jag råkat få in en 8:a för mycket i summan

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att få tillbaka 1100kr för ett par trasiga lurar är ju helt ok, ett par nya som är hela kostar 18800kr, men nu var ju dessa 2½ år gamla och dessutom trasiga, så se det som att ha fått bra betalt vid en försäljning av ett par begagnade trasiga lurar

Hade TS istället fått tillbaka sina trasiga lurar hade dessa kunnat skickas in till rätt företag och nya lurar hade gått på garantin så då ser inte 1100kr så bra ut i mina ögon.
Både TS och företaget har gjort fel, men har de lyckats skrota lurarna får de ju faktiskt ersätta lurarna när de ju faktiskt godtagit detta som ett garantiärende. Sen om de lurar som skickas ut har samma pris eller ej spelar ingen roll men de måste ha likvärdiga funktioner osv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Jag skulle inte gått med på att få 1100kr tillbaka, antingen ett par likvärdiga lurar eller pengar för att köpa ett par likvärdiga lurar för det är vad du hade fått av det andra företaget om de skickat tillbaka lurarna istället för att skrota dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hade TS istället fått tillbaka sina trasiga lurar hade dessa kunnat skickas in till rätt företag och nya lurar hade gått på garantin så då ser inte 1100kr så bra ut i mina ögon.

Då hade också TS kunnat debiteras frakt samt returfrakt samt felsökningsavgift á 400kr.
Jag anser att TS har klarat sig riktigt bra ur det hela.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Genom att ha skrotat hans hörlurar har de sett till att han inte kan få ett nytt ex av företaget som han köpte ifrån. De har med andra kostat honom 700 kr. Stå på dig och försök få dem att inse detta.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Skulle inte va nöjd med 1100, det är ju ca 60% av priset som du skulle fått av den rätta butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Skulle inte va nöjd med 1100, det är ju ca 60% av priset som du skulle fått av den rätta butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Han slipper dock felsöknings avgiften eftersom det är fel butiken han har vänt sig till. Det är ganska normalt med ca 300-500 kr felsökning avgifter + frakt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Han slipper dock felsöknings avgiften eftersom det är fel butiken han har vänt sig till. Det är ganska normalt med ca 300-500 kr felsökning avgifter + frakt.

Fast det är bara om dom kommer fram till att varan inte är defekt. Va jag antagit från TS är att dom dömde den som trasig, kastade varan och när dom skulle ersätta honom märker dom att lurarna inte är köpta hos dom. Och är då endast villiga att ersätta honom med 1100kr.
Så felsökningsavgiften skulle TS ändå sluppit undan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Han slipper dock felsöknings avgiften eftersom det är fel butiken han har vänt sig till. Det är ganska normalt med ca 300-500 kr felsökning avgifter + frakt.

Fast även felsökningsavgiften är lite självförvållad av företaget då de borde sett att han redan fått pengarna tillbaka innan han skickade in det, sen verkar det vara rätt uppenbart att det var fel på lurarna med tanke på att de blev skrotade.

Jag tycker han ska stå på sig för företagets misstag har kostat honom 700kr minus frakt som det ser ut nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Hade TS istället fått tillbaka sina trasiga lurar hade dessa kunnat skickas in till rätt företag och nya lurar hade gått på garantin så då ser inte 1100kr så bra ut i mina ögon.
Både TS och företaget har gjort fel, men har de lyckats skrota lurarna får de ju faktiskt ersätta lurarna när de ju faktiskt godtagit detta som ett garantiärende. Sen om de lurar som skickas ut har samma pris eller ej spelar ingen roll men de måste ha likvärdiga funktioner osv.

Garanti på lurar som är 2½ år gamla...tveksamt, tvivlar på att garantin är över 2 år

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Vad var det för fel på lurarna?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Garanti på lurar som är 2½ år gamla...tveksamt, tvivlar på att garantin är över 2 år

det är 3 år på dom

Skrivet av vinylens:

Vad var det för fel på lurarna?

Ena luren började glappa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sockervadd:

det är 3 år på dom

Ena luren började glappa.

-Enligt garantin – utfärdas av säljaren och gäller normalt 1-2 år. Garantin gäller för fabrikationsfel, inte skador som orsakats av en olyckshändelse eller för att du hanterat varan fel.
-Enligt Konsumentköplagen – om felet funnits från början och du reklamerar varan inom tre år.

Du skall vara uppmärksam på att garantin och reklamationssrätten inte gäller om produkten slutar att fungera på grund av bristande funktion genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Reklamationsrätten gäller inte vid fel som beror på slitage, felaktigt användande (t.ex. om bruksanvisningen inte följts) eller yttre påverkan (t ex åsknedslag).

Hörlurar är en slitage produkt och glapp är ett slitage, så jag tvivlar starkt på att det ens gått att reklamera dem

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Genom att ha skrotat hans hörlurar har de sett till att han inte kan få ett nytt ex av företaget som han köpte ifrån. De har med andra kostat honom 700 kr. Stå på dig och försök få dem att inse detta.

Skrivet av swetox:

Fast det är bara om dom kommer fram till att varan inte är defekt. Va jag antagit från TS är att dom dömde den som trasig, kastade varan och när dom skulle ersätta honom märker dom att lurarna inte är köpta hos dom. Och är då endast villiga att ersätta honom med 1100kr.
Så felsökningsavgiften skulle TS ändå sluppit undan

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom hörlurarna inte vara köpte hos företaget TS skickade in hörlurarna till så har de fullt rätt att ta ut en avgift från TS. Så nej det inte säkert att TS skulle sluppit en undersökning avgift + frakt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

[...] Så jag undrar vad jag kan göra?

Du kan acceptera ersättningen som trots allt är skälig. Så länge du inte har kvitto som kan styrka ditt köp har du inte så många alternativ ändå.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Rajat:

-Enligt garantin – utfärdas av säljaren och gäller normalt 1-2 år. Garantin gäller för fabrikationsfel, inte skador som orsakats av en olyckshändelse eller för att du hanterat varan fel.
-Enligt Konsumentköplagen – om felet funnits från början och du reklamerar varan inom tre år.

Du skall vara uppmärksam på att garantin och reklamationssrätten inte gäller om produkten slutar att fungera på grund av bristande funktion genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Reklamationsrätten gäller inte vid fel som beror på slitage, felaktigt användande (t.ex. om bruksanvisningen inte följts) eller yttre påverkan (t ex åsknedslag).

Hörlurar är en slitage produkt och glapp är ett slitage, så jag tvivlar starkt på att det ens gått att reklamera dem

Dock så är det 3 års på dom vilket det även står och företaget som gjorde hörlurarna sa även dom att dom var defekta och att jag bör i första tag ta kontakt med företaget som jag köpte dom ifrån sen om dom vägrar fixa dom skulle jag återvända till det företaget. Dock så råkade jag jö skicka till fel företag.