Oculus Rift DK2 börjar levereras den 14 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Om man vill "känna" på upplösningarna;

http://vr.mkeblx.net/oculus-sim/

Dock är den inte helt korrekt då DK2 använder PenTile, vilket resulterar i diamantformat mönster i stället för rutigt. Storlekarna på displayerna skiljer också, och även diametern på linserna. Det är mindre display och större linser på DK2, vilket ger en högre PPI (mer än dubbla), bredare FOV och mycket större "sweet spot" för bättre skärpa och mindre illamående.

Så jag skulle nästan påstå att man snarare kan jämföra DK1 med 1440p i simulatorn när det kommer till pixelstorlek. Dock är det ett bra sätt att få lite förståelse för hur det funkar

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadwood:

Att känna att man är i spelet såklart, vad trodde du? Ökad realism.

Fast det har blivit en alldeles för stor hype kring detta med tanke på hur länge det lär dröja innan de lanserar den färdiga produkten som är värd pengarna. DK2 är en 1080p monitor med rörelsesensor, inte riktigt vad de flesta skulle anse vara värt över 3500kr.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadwood:

Att känna att man är i spelet såklart, vad trodde du? Ökad realism.

Ja jo jag vet vad oculus är och försöker göra, men det kommer ju inte bli så realistiskt med alla begränsningar som finns. Känns typ som motion-control innan Wii släpptes. Lät kul teoretiskt men praktiskt är det inte speciellt "kul".

Permalänk
Medlem
Skrivet av relling:

Hajpen är nog motiverad men däremot är det förunderligt att de fortfarande tycks tycka att de har all tid i världen för att lansera sin första konsumentvariant.

Google cardboard visar väl på hur enkelt grundkonceptet egentligen är, att oculus har något bättre fov och bättre sensorer motiverar inte den extremt långsamma time to market. Särskilt inte nu med fb bakom sig.

Google cardboard är ingenting utan din 4000kr telefon som sitter i den. Och de som har testat google cardboard berättar om jittering, okomfortabelt, ingen djuprörelse etc. OR har ingen att tävla mot utom dem själva. Är inte kunsumentversionen tillräckligt bra så är det kört för dem. Jag tror de satsar på att göra en "iphone" lansering. De vill att alla ska vilja ha en. Inte att folk säger "meh.." och sedan så dör hypen ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relling:

Hajpen är nog motiverad men däremot är det förunderligt att de fortfarande tycks tycka att de har all tid i världen för att lansera sin första konsumentvariant.

Google cardboard visar väl på hur enkelt grundkonceptet egentligen är, att oculus har något bättre fov och bättre sensorer motiverar inte den extremt långsamma time to market. Särskilt inte nu med fb bakom sig.

Det handlar om att göra det billigt också. De hade kunnat pumpa ut CV med 4K redan nu i sommar, men det hade varit på tok för dyrt för oss konsumenter. Inte förrän det finns telefoner med 1440p eller 4K så kommer vi få se CV1 på marknaden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det handlar om att göra det billigt också. De hade kunnat pumpa ut CV med 4K redan nu i sommar, men det hade varit på tok för dyrt för oss konsumenter. Inte förrän det finns telefoner med 1440p eller 4K så kommer vi få se CV1 på marknaden.

LG G3 har 1440p

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vad är det som lockar så mycket med Oculus rift, har inte riktigt förstått det?

Antar att du aldrig testat en på huvet om du inte vet. Känslan att vara "inne i spelet" och att dina rörelser med huvet motsvarar de in-game. Otroligt häftigt tycker jag.

Tror verkligen detta kommer att ta spelbranschen till en ny nivå. Ska själv köpa den direkt när konsumentversionen kommer ut (förustsatt att det är 1440p eller högre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Facebook+dyrt=inget intresse meningen skulle va att den va billig 100-250dollar och ha bra spel . Nu kostar den 3500+ och har inga spel så de bara att vänta

Är väl inte så konstigt att det inte finns några spel än då den inte är släppt.

Var har du fått för dig att den ska kosta $100-$250?

$100 dollar är extremt osannolikt, det skulle förmodligen innebära stora förluster per enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Avstängd

nu får dom allt skynda på med konsument varianten, börjar klia i köp fingrarna, men ska hålla mig till dom släpper den till konsumenter och låta DK2 vara till utvecklare.

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta förrän detta finns tillgängligt med något bra skräckspel!!

Permalänk
Medlem

Vart står det att det inte kommer komma en DK3?

Vart står det att fullversionen kommer nästa år?
Jag upplever att det lutar mer åt 2016-2017 tidigast innan tekniken och datorer är redo.
Den ska släppas för massorna och jag tror inte att massorna har ens i närheten av vad oculus kräver för att fungera bra.
Konsumentversionen skulle helst köras i 75fps om inte till och med 90fps i väldigt hög upplösning och 3D vilket kräver en extrem monster dator. Kommer ju inte direkt sälja som smör om så är fallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Antar att du aldrig testat en på huvet om du inte vet. Känslan att vara "inne i spelet" och att dina rörelser med huvet motsvarar de in-game. Otroligt häftigt tycker jag.

Tror verkligen detta kommer att ta spelbranschen till en ny nivå. Ska själv köpa den direkt när konsumentversionen kommer ut (förustsatt att det är 1440p eller högre).

Nej jag har aldrig testat. Jag brukar kunna vara "inne" i vissa spel utan någon glasögonmojäng på huvet. Bra story, kontroll, ljud och gameplay brukar räcka.

Oculus kommer bara funka till vissa spel sen vet jag inte om det är så häftigt att få ont i nacken. Men kanske är skoj att testa något dykarspel och titta på fiskar i lugn miljö i 10min.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Nej jag har aldrig testat. Jag brukar kunna vara "inne" i vissa spel utan någon glasögonmojäng på huvet. Bra story, kontroll, ljud och gameplay brukar räcka.

Oculus kommer bara funka till vissa spel sen vet jag inte om det är så häftigt att få ont i nacken. Men kanske är skoj att testa något dykarspel och titta på fiskar i lugn miljö i 10min.

Vad skulle du få ont i nacken av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vart står det att det inte kommer komma en DK3?

Vart står det att fullversionen kommer nästa år?
Jag upplever att det lutar mer åt 2016-2017 tidigast innan tekniken och datorer är redo.
Den ska släppas för massorna och jag tror inte att massorna har ens i närheten av vad oculus kräver för att fungera bra.
Konsumentversionen skulle helst köras i 75fps om inte till och med 90fps i väldigt hög upplösning och 3D vilket kräver en extrem monster dator. Kommer ju inte direkt sälja som smör om så är fallet...

Oculus har prototyper av CV1 internt och har beskrivit ett par egenskaper hos dessa, nämligen att de är väldigt väldigt lätta och att det inte finns någon som helst screen door-effekt.

Ett släpp under 2015 käns rimligt. Det har även sagt att de kommer att försöka sälja den första versionen utan vinst, tack vare pengar från Facebook och för att sätta igång VR-tåget på riktigt.

Angående monsterdator finns det tekniker de jobbar på som kan göra att det går mycket lättare att driva spel i Riften än på en monitor i motsvarande upplösning, bl.a. Carmack jobbar på detta.

Nej, VR är inte TILLRÄCKLIGT hypat...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Dum fråga... men fungerar detta bara till utvalda spel?? eller vadå.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Dum fråga... men fungerar detta bara till utvalda spel?? eller vadå.

I princip ja.

Det finns middleware som vireio, tridef och vorpx som gör att man kan använda den i spel som egentligen inte har stöd för den. Som t.ex. Skyrim. Men det fungerar sådär.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Om priset på den slutgiltiga versionen är som här (runt 3000) blir jag förvånad. Trodde att den skulle vara mycket dyrare

stavfel
Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk

När jag beställde min Rift (7:e Juni) så stod Augusti. Nu så så står det september, gäller det endast för de som beställer nu eller för alla som inte beställde direkt när man kunde?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrswe247:

Om priset på den slutgiltiga versionen är som här (runt 3000) blir jag förvånad. Trodde att den skulle vara mycket dyrare

Som tidigare nämnts så planerar inte Oculus att gå med vinst på första konsumentversionen

Permalänk
Medlem

Varför tror alla att 75 och 90fps ska kräva en monsterdator? Samma diskussion dyker alltid upp även kring Morpheus där folk tror att en PS4 inte skulle orka 60fps+ i spel.

Vad vi pratar om är eventuellt 1440p, med två viewports. Detta ger runt 20% högre belastning än vad vanlig 1440p gör. Som jag förstår det, så arbetas det på att få ner denna extra belastning ytterligare. I värsta fall kommer du kunna sänka upplösningen något snäpp. Har du trött dator, kör 1080p då.

Vi körde Quake i långt över 100fps redan kring 2000. Det är inga konstigheter att designa ett spel som är mindre grafiskt krävande och håller 90fps. Fokus i VR-spel måste vara VR-upplevelsen, inte bättre reflektioner, skuggor och fräcka shaders på bekostnad av fps.

Min maskin med ett GTX670 från 2012 och en överklockad i5 860 från 2009 hanterar de flesta nya spel utmärkt i 1440p, så att VR-anpassade lir inte skulle fungera känns rätt långsökt. Vad kan min gamla dator vara värd, 4000kr? Det är inte direkt några pengar om du överväger att köpa en "skärm" för 3500kr.

Skrivet av Fearnox:

Konsumentversionen skulle helst köras i 75fps om inte till och med 90fps i väldigt hög upplösning och 3D vilket kräver en extrem monster dator. Kommer ju inte direkt sälja som smör om så är fallet...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Varför tror alla att 75 och 90fps ska kräva en monsterdator? Samma diskussion dyker alltid upp även kring Morpheus där folk tror att en PS4 inte skulle orka 60fps+ i spel.

Vad vi pratar om är eventuellt 1440p, med två viewports. Detta ger runt 20% högre belastning än vad vanlig 1440p gör. Som jag förstår det, så arbetas det på att få ner denna extra belastning ytterligare. I värsta fall kommer du kunna sänka upplösningen något snäpp. Har du trött dator, kör 1080p då.

Vi körde Quake i långt över 100fps redan kring 2000. Det är inga konstigheter att designa ett spel som är mindre grafiskt krävande och håller 90fps. Fokus i VR-spel måste vara VR-upplevelsen, inte bättre reflektioner, skuggor och fräcka shaders på bekostnad av fps.

Min maskin med ett GTX670 från 2012 och en överklockad i5 860 från 2009 hanterar de flesta nya spel utmärkt i 1440p, så att VR-anpassade lir inte skulle fungera känns rätt långsökt. Vad kan min gamla dator vara värd, 4000kr? Det är inte direkt några pengar om du överväger att köpa en "skärm" för 3500kr.

Det kommer att komma tekniker som gör det snabbare att rendera till Riften än till en monitor, men tills dess är det faktiskt rätt krävande.

1440p innebär ju 2560x1440, vilket blir 1280x1440 per öga, vilket sedan måste renderas minst 30 % större för förvrängningen, vilket blir 1664x1872.

Så datorn måste klara att rendera 1664x1872, TVÅ gånger i olika vinklar, i 75 FPS.

Det är lägsta FPS dessutom, inte medel. Du får inte droppa under 75 FPS någongång i princip.

Visst kan man köra Quake III men det är roligare när det är bättre. Dessutom är det nog svårt för allmänheten att acceptera att det inte blir lika snyggt som GTA V/Watch Dogs...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Håller den koll på ögonrörelser, eller måste man vrida hela huvudet. Jag antar att det skulle ta en del tid att vänja sig vid i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Håller den koll på ögonrörelser, eller måste man vrida hela huvudet. Jag antar att det skulle ta en del tid att vänja sig vid i så fall.

Den kollar inte dina ögonrörelser... Men jag förstår inte riktigt vad du menar sen? Vrider du inte på huvudet i verkligheten?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Den kollar inte dina ögonrörelser... Men jag förstår inte riktigt vad du menar sen? Vrider du inte på huvudet i verkligheten?

/hulle.

För stora rörelser vrider man ju naturligtvis på huvudet, men små rörelser sköts ju vanligtvis genom att vrida på ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

För stora rörelser vrider man ju naturligtvis på huvudet, men små rörelser sköts ju vanligtvis genom att vrida på ögonen.

Skrivet av relling:

Blir väl precis som i verkligheten det, med undantaget att du "bara" har en fov på runt 110 grader i oculus.

Exakt. Det är precis som i verkligheten med något begränsat synfält. Jag brukar säga till folk att de ska göra en sådan där fantomenmask med händerna upponer. Ungefär så är det i DK1 iaf.

Vänta lite, du kanske tänker att det är som en stor skärm som svävar framför dig? Som i t.ex. Sonys glasögon för film? Så ser det inte ut, bilden ligger runt dig, som på riktigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Håller den koll på ögonrörelser, eller måste man vrida hela huvudet. Jag antar att det skulle ta en del tid att vänja sig vid i så fall.

Det går rykten om att kommande modeller kan ha eye-tracking.

Visa signatur