"Oidentifierat nätverk" för 1 användare på LAN. Tacksam för snabb hjälp

Permalänk
Medlem

"Oidentifierat nätverk" för 1 användare på LAN. Tacksam för snabb hjälp

Hallå, lanar med några polare, alla har internet utom 1 och för oss så funkar det helt perfekt men för den som det inte funkar för så står det bara oidentifierat nätverk. när den personen var hemma så funkade hans internet helt perfekt. några tips??

Tack i förhand

§3.1
Permalänk
Medlem

Är det bärbar eller stationär?

Permalänk
Medlem

Låter som att ni kanske har slut IPs.
Använder ni en router?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar.
Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förutsätter att ni använder en router så kolla om adresseringen sker via dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förutsätter att ni använder en router så kolla om adresseringen sker via dhcp.

nope det är ett modem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av specel:

nope det är ett modem

Det är inte rimligt, möjligen en gateway eller nån annan alltiettburk men ett modem kan bara ansluta en enhet.
Kolla om ni alla använder dhcp och vad är det för delar i nätverket, vad är det du kallar "modem" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte rimligt, möjligen en gateway eller nån annan alltiettburk men ett modem kan bara ansluta en enhet.
Kolla om ni alla använder dhcp och vad är det för delar i nätverket, vad är det du kallar "modem" ?

Det vi har är fiber så det är ju ett vanligt modem tror ja. Hur kollar man om man har dhcp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av specel:

Det vi har är fiber så det är ju ett vanligt modem tror ja. Hur kollar man om man har dhcp?

Har ni fiber så är det förmodligen en switch för modem används inte alls till fiber, antagligen så har ni för få ipadresser och ni behöver troligen en router för att lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ni fiber så är det förmodligen en switch för modem används inte alls till fiber, antagligen så har ni för få ipadresser och ni behöver troligen en router för att lösa det.

så det är typ för många som använder det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av specel:

så det är typ för många som använder det?

Ja de flesta isper delar bara ut 1 ip och jag tror inte att nån ger ut mer än 5 på hemmaabonnemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja de flesta isper delar bara ut 1 ip och jag tror inte att nån ger ut mer än 5 på hemmaabonnemang.

Okej. tack för hjälpen. återkommer om det inte funkar

Permalänk
Inaktiv

mrqaffe har typ redan svarat allt du behöver veta, men no offence. Det känns inte som att TS hänger med alls på det här..

Release:a ip adress på alla enheterna och plugga in en router och plugga in er i. Ibland kan det bli ip konflikter om man fibblar med nätverket för mycket om man har otur. Så bäst är att starta "cmd" och köra ipconfig /release all.

I vissa fall kan man även ringa ISP och be dem resetta ip adresserna, en bekant var tvungen att göra det en gång i månaden ett tag pga att hans ISP strulade järnet, problemet låg främst i deras switch dem skickat ut men dem vägrade ge polaren en annan.

Permalänk
Medlem

Kör en ipconfig på en dator som fungerar, har du en adress som börjar på 192.198.x.x så har du med all sannolikhet en router. Isåfall kan du testa följande på datorn som inte kommer ut på nätet:

NIC driver ok, can ping other computers on the LAN but not the gateway which gives "no internet access".

DHCP or static IP, no difference.

Fix:

Elevated CMD:

netsh winsock reset

Reboot

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Kör en ipconfig på en dator som fungerar, har du en adress som börjar på 192.198.x.x så har du med all sannolikhet en router. Isåfall kan du testa följande på datorn som inte kommer ut på nätet:

NIC driver ok, can ping other computers on the LAN but not the gateway which gives "no internet access".

DHCP or static IP, no difference.

Fix:

Elevated CMD:

netsh winsock reset

Reboot

har ej något ip som börjar på 192.198 . dom jag har börjar på 255 och 95

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja de flesta isper delar bara ut 1 ip och jag tror inte att nån ger ut mer än 5 på hemmaabonnemang.

testade nu men ingen lycka

Permalänk
Medlem

Det skumma är att om jag gör ipconfig på båda datorerna alltså 1 som har fungerande internet o den som inte har de, så står det ändå samma ip adresser.Men när jag går in på dom olika anslutningarna jag har så står det bara offentligt nätverk och det går ej att klicka på det.

Permalänk

Vad har du för ISP och går det genom t.ex. OpenNet eller liknande? Om du har en tjänst genom OpenNet så bör du ha minst 5 tillgängliga IP-adresser (beror dock lite på vilken ISP du har). Har du fler enheter än 5 som behöver IP-adress så behöver du en router.

Som tidigare sagt också, om du har fiber så används inte modem. Antingen har du bara en fiberkonverter eller så har du en CPE.

Skrivet av specel:

Det skumma är att om jag gör ipconfig på båda datorerna alltså 1 som har fungerande internet o den som inte har de, så står det ändå samma ip adresser.Men när jag går in på dom olika anslutningarna jag har så står det bara offentligt nätverk och det går ej att klicka på det.

Vänta... va? Har du exakt samma IP-adress på båda enheterna? Det är i princip omöjligt om du inte satt det statiskt vilket jag antar att du inte har gjort.
Kan du skriva här vilken IP-adress du får?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Vad har du för ISP och går det genom t.ex. OpenNet eller liknande? Om du har en tjänst genom OpenNet så bör du ha minst 5 tillgängliga IP-adresser (beror dock lite på vilken ISP du har). Har du fler enheter än 5 som behöver IP-adress så behöver du en router.

Som tidigare sagt också, om du har fiber så används inte modem. Antingen har du bara en fiberkonverter eller så har du en CPE.

Vänta... va? Har du exakt samma IP-adress på båda enheterna? Det är i princip omöjligt om du inte satt det statiskt vilket jag antar att du inte har gjort.
Kan du skriva här vilken IP-adress du får?

Är det ipv4-adressen jag ska skriva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

Är det ipv4-adressen jag ska skriva?

oj sry ipv4 adressen var inte likadan. ena börjar på 25 o den andra börjar på 95

Permalänk
Skrivet av specel:

har ej något ip som börjar på 192.198 . dom jag har börjar på 255 och 95

Om du inte har något som börjar på 192.168... behöver du en router. I nuläget försöker alla ni på LANet koppla upp er direkt till din Internet-leverantör, men leverantören ger endast 1-5 IP-adresser; därför blir någon utan - och utan IP kan du inte använda Internet.
/ELI5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Om du inte har något som börjar på 192.168... behöver du en router. I nuläget försöker alla ni på LANet koppla upp er direkt till din Internet-leverantör, men leverantören ger endast 1-5 IP-adresser; därför blir någon utan - och utan IP kan du inte använda Internet.
/ELI5

så vi behöver alltså koppla in en router först innan någon av oss kopplar internet direkt till datorn?

alltså så att alla ska gå igenom routern först?

Permalänk
Skrivet av specel:

så vi behöver alltså koppla in en router först innan någon av oss kopplar internet direkt till datorn?

alltså så att alla ska gå igenom routern först?

Ja, har du fler enheter än det max antal IP-adresser som din ISP delar ut så måste du ha en router som du kopplar in dina enheter i.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Ja, har du fler enheter än det max antal IP-adresser som din ISP delar ut så måste du ha en router som du kopplar in dina enheter i.

tack så mycket för svaren ska kolla om det vill lösa de