Jag råkade göra en liten tabbe, men vem har rätt?

Permalänk

Du nämner flera gånger att du är en fattig student. Ta då dessa pengar, köp dig ett par billigare lurar och spar resten av pengarna. 1100 kr är förmodligen mer än vad du skulle fått ifall du hade sålt dem begagnat(när de var hela).
Ta det som en lärdom och lev livet rikare både kunskapsmässigt och pengamässigt.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk

Jag sitter på lurar för 400kr jag är inte ens student....

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tvekar på att du kan komma undan lindrigare än såhär. Man har rätt att göra nyttjandeavdrag eller vad det kallas. Avdraget dom gjort är inte stort i sammanhanget.

Och den andra parten (dvs kunden) har rätt till skälig ränta, varför det oftast är enklast att kvitta dessa mot varandra.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Du nämner flera gånger att du är en fattig student. Ta då dessa pengar, köp dig ett par billigare lurar och spar resten av pengarna. 1100 kr är förmodligen mer än vad du skulle fått ifall du hade sålt dem begagnat(när de var hela).
Ta det som en lärdom och lev livet rikare både kunskapsmässigt och pengamässigt.

Varför skulle jag göra det för? Om dom är skyldiga mig dom lurarna så varför ska jag isåfall nöja mig med 1100kr? Sen köpa ett par billigare. Sen varför skullle jag bry mig om vad jag kunde ha fått för dom i begagnat pris? jag är inte ens ute efter att sälja dom. Jag älskar dom lurarna, sitter perfekt med enligt mig otroligt bra ljud. Har aldrig varit så nöjda över ett par lurar som jag är med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandros:

Och den andra parten (dvs kunden) har rätt till skälig ränta, varför det oftast är enklast att kvitta dessa mot varandra.

Skälig ränta är inte i närheten av värdeminskningen, men visst kvittas det ibland ändå.

Permalänk
Skrivet av Sockervadd:

Varför skulle jag göra det för? Om dom är skyldiga mig dom lurarna så varför ska jag isåfall nöja mig med 1100kr? Sen köpa ett par billigare. Sen varför skullle jag bry mig om vad jag kunde ha fått för dom i begagnat pris? jag är inte ens ute efter att sälja dom. Jag älskar dom lurarna, sitter perfekt med enligt mig otroligt bra ljud. Har aldrig varit så nöjda över ett par lurar som jag är med dom.

En fattig student som inte vill ha pengar?

Du verkar inte lägga det minsta av skulden på dig själv utan slår ifrån dig helt.
Hela problemet bottnar i att du inte sparade kvittot. Hade du gjort som man ska så hade det aldrig blivit något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av apelipell:

En fattig student som inte vill ha pengar?

Du verkar inte lägga det minsta av skulden på dig själv utan slår ifrån dig helt.
Hela problemet bottnar i att du inte sparade kvittot. Hade du gjort som man ska så hade det aldrig blivit något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill ha dom lurarna jag hade det finns en anledning till varför jag köpte dom. Sen varför ska jag köpa ett par hörlurar som kommer gå sönder snabbt med otroligt dåligt ljud för, när jag har betalat för något helt annat? som jag sa innan om jag hade sparat kvittona så skulle jag ha lagt dom i datum ordning, vilket betyder att det första företaget skulle ha kommit upp först. Så samma visa hade blivit av.

§1 /Mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Dock var detta inget problem pågrund kvittot som jag sa. Om du ej har något att tillföra så kan du lämna.

Du försökte ju reklamera ett par lurar i fel butik? eller har jag fattat det fel? redan där, så är det du som har gjort fel.
Va glad över dina 1100 och hll käften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Du försökte ju reklamera ett par lurar i fel butik? eller har jag fattat det fel? redan där, så är det du som har gjort fel.
Va glad över dina 1100 och hll käften.

Att inte du tar till och gör vad du ber han att göra istället? Vad i det han skriver är det du inte förstår, han vet att det blev fel, men det stora felet ligger på butiken som accepterar ett garantiärende på en produkt med ett kvitto som skall vara markulerat, butiken tar således emot varan, konstaterar fel och slänger sedan den, när dom gjort detta så upptäcker dom att ordern igentligen skulle varit markulerad från första början vilket innebär att han inte ens får en chans att skicka den till rätt jävla butik utan att han istället får ett erbjudande på mindre pengar än vad lurarna är värda... köparen gjorde något klantigt och skickade det till fel butik, butiken däremot gjorde något ännu klantigare och kastade lurarna som inte ens var på deras garantiärende för dom inte kan markulera en order ordentligt.

Hade dom upptäckt felet när dom hade fått in hörlurarna och skickat tillbaka dom till kund då det inte var deras garantiärende så hade det inte varit några problem men då dom inte gjorde det här så är det dom som gjort VÄLDIGT fel här. Kund må ha gjort något korkat men butiken gjorde något värre och nu är det faktist deras sak att lösa det på ett rättvist sätt, antingen med återbetalning, kontakt av den andra butiken och få dom att godkänna garantiärendet ändå med den butiken som slängde lurarna som går i godo för att det går under garanti eller fixa han ett par nya lurar.

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett om varan är trasig eller ej samt till vilket företag du skickar dem till så är lurarna dina. Som värst kan du åka på att betala frakten. Man kan tex jämföra med om ett företag skickar dig en produkt som du inte beställt. Du har inte rätt att behålla produkten utan rätt väg är att kontakta företaget i fråga.

TS har skickat ett par lurar till fel företag. Detta företag borde kontakta TS och be honom hämta lurarna hos dem eller hur de nu vill. De ska inte behöva stå för frakten tillbaka när TS gjort fel. Men att istället skrota lurarna är helt galet. Nu måste företaget ersätta TS med ett par motsvarande. I och med att det är inom garantitid eller åtminstone reklamationstid kan det ju inte vara ett trasigt ex av någon annan modell, för då kan inte TS gå till rätt företag och begära att få dem lagade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Sockervadd:

OM du inte har något att tillägga kan du lämna tråden. Jag vill ha dom lurarna jag hade det finns en anledning till varför jag köpte dom. Sen varför ska jag köpa ett par skit hörlurar som kommer gå sönder snabbt med otroligt dåligt ljud för, när jag har betalat för något helt annat? som jag sa innan om jag hade sparat kvittona så skulle jag ha lagt dom i datum ordning, vilket betyder att det första företaget skulle ha kommit upp först. Så samma visa hade blivit av. Kvittot hade inte ändrat ett skit hörru du så sluta med ditt jävla skitsnack. Börjar bli irriterad på hur du håller på.

Vill bara inflika, den som sparar kvitton slänger även de som inte längre är aktiva. Således.hade inte detta hänt.

Har du fått något svar ifrån företaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Vad glad med vad de erbjuder. Det inledande och huvudsakliga felet står du själv för.

Alternativt så kan du väl be dom ge dig 1800 tillgodo i deras butik - något som båda parter tjänar på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Vad är det för lurar?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan nu är om du har hittat det andra företaget?

Använd gärna tipset om kontoutdrag som ofta går att se direkt på din banks hemsida, eventuella räkningar på kortet kan ge samma information.

Kolla även din mail efter orderbekräftelsen, antar att du köpte dem online?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

OM du inte har något att tillägga kan du lämna tråden. Jag vill ha dom lurarna jag hade det finns en anledning till varför jag köpte dom. Sen varför ska jag köpa ett par skit hörlurar som kommer gå sönder snabbt med otroligt dåligt ljud för, när jag har betalat för något helt annat? som jag sa innan om jag hade sparat kvittona så skulle jag ha lagt dom i datum ordning, vilket betyder att det första företaget skulle ha kommit upp först. Så samma visa hade blivit av. Kvittot hade inte ändrat ett skit hörru du så sluta med ditt jävla skitsnack. Börjar bli irriterad på hur du håller på.

Jag tycker att du borde få ett par nya lurar av den andra butiken du köpte dom av. Dock kanske du är tvungen att leta upp det kvittot för att kunna kontakta dem och förklara vad som hänt. Den butiken kan i så fall föra en dialog med det första företaget (som skrotade lurarna), och sedan skicka ut nya lurar till dig. Eventuellt kanske de kan sköta det via tillverkaren.

Eftersom de nu är skrotade så är det förstås mycket svårare för dig att få det du vill. Prata med det första företaget som skrotat lurarna och fråga om de har möjlighet att skicka ut ett par nya, de kanske kan lösa det med tillverkaren. Dock hänger nog detta på goodwill från företaget.

Jag köpte själv ett headset ifrån Steelseries för många år sedan som gick sönder, micen och ena högtalaren slutade fungera. Jag hade köpt dem på Elgiganten för ca 4 år sedan, men hade inget kvitto och jag bor nu i England. Kontaktade Steelseries och jag kunde skicka in dem och fick ett helt nytt headset. Som bonus skickade de ett till några dagar senare

Anyway, jag hoppas det löser sig för dig och att du får dina lurar (eller pengar).

P.S. Håll gärna en trevlig ton, även om vissa kommentarer irriterar dig. D.S.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vad glad med vad de erbjuder. Det inledande och huvudsakliga felet står du själv för.

Alternativt så kan du väl be dom ge dig 1800 tillgodo i deras butik - något som båda parter tjänar på.

Även om han stog för det inledande felet så har företaget här gjort så mycket mer fel, dom godkände ett garantiärende på en produkt med ett kvitto som skulle varit markulerat, dom tar emot produkten och felsöker den konstaterar felet och skrotar lurarna, sedan har dom mage att erbjuda TS en lägre summa än vad lurarna kostar... Hur tänker ni människor igentligen?

@TS, kontakta din konsumentombudsman i kommunen han kan ge dig mer hjälp en alla dessa småbarn som sitter här på SweC.

Permalänk
Medlem

Inte så säker att man kan komma 2,5 år efteråt och kräva det som TS kräver när det var han som orsaka att felet uppstod från första början.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Snacka med tillverkaren, vet att logitec inte kräver att få den trasig produkten, dock vill dom veta id'et på lurarna. Så skickar dom nya

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Vad är det för lurar?

Vilket märke det är, är inte speciellt viktigt

Skrivet av Djhg2000:

Viktigaste frågan nu är om du har hittat det andra företaget?

Använd gärna tipset om kontoutdrag som ofta går att se direkt på din banks hemsida, eventuella räkningar på kortet kan ge samma information.

Kolla även din mail efter orderbekräftelsen, antar att du köpte dem online?

Jag vet vilket det andra företaget är.

Skrivet av swetox:

Snacka med tillverkaren, vet att logitec inte kräver att få den trasig produkten, dock vill dom veta id'et på lurarna. Så skickar dom nya

Skickades från m.sweclockers.com

Har redan pratat med företaget som har gjort lurarna och dom säger att dom kan ej göra något åt saken.

Edit: Jag ska också ringa konsumentverket på måndag, förhoppningsvis så kan dom iaf hjälpa med att säga vem som har rätt.

Permalänk

Jag ser det såhär:

Företaget du felaktigt skickade produkten till har rätt att ta ut: Fraktkostnader samt undersökningsavgift. Det är därför de gjort avdraget. Alternativet för dig hade MAO vart att få tillbaka headsetet mot ~700kr (rimlig, om än dyr, kostnad för frakt + undersökning). De må ha skrotat headsetet, men i förlängningen så är summan för det du får tillbaka den samma.

Låt säga att du väljer få tillbaka lurarna för 700kr och sedan väljer skicka till rätt företag som byter ut dessa på garanti. Då har du rent krasst betalat 700kr för ett par lurar med 0,5 års garanti. Alternativet är att spendera de 1100 du är erbjuden på ett par lurar med 3 års garanti.

Sen kan man diskutera vad som är klantigt och vems fel det är men det är irrelevant, enligt mig. Du har blivit erbjuden en skälig summa för dina 2,5 år gamla lurar. Det intressanta är det faktiska värdet på produkten - och de kan hävda att de har värderat dina lurar till fullpris och sedan gjort avdrag för kostnader. Affektionsvärde, eller vad "de är värda om du reklamerar" är inte tillräckligt påtagligt.

Men gå gärna till konsumentverket. Jag tror dock de står på företagets sida denna gången. JA - de har gjort ett stort fel - men de kompenserar dig därefter. Du gjorde ett fel och det får du tyvärr betala lite för. Min åsikt är väl dock irrelevant, det ska bli intressant att se vad konsumentverket säger.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Om jag fattar det hela rätt så har TS enbart frågat om det skulle gå på garantin. Vilket det gjorde inom ramarna för vad garantin täcker, förutsatt att man bifogar giltigt kvitto. Dvs företaget har innan returen inte fått några uppgifter om ordernr/kvittonr.

När företaget sedan får lurarna med kvittot så ser de att den är borttagen p.g.a. tidigare reklamation.

Stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Sockervadd;14714581"]Vilket märke det är, är inte speciellt viktigt

För många här är det viktigt. Jag kan inte se någon anledning för dig att mörka vilka lurar det rör sig om.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Eftersom hörlurarna inte vara köpte hos företaget TS skickade in hörlurarna till så har de fullt rätt att ta ut en avgift från TS. Så nej det inte säkert att TS skulle sluppit en undersökning avgift + frakt.

Fast det verkar ju inte som att de gjort någon undersökning, utan direkt konstaterat att det inte var de som sålt hörlurarna? Dessutom brukar väl undersökning+frakt sällan kosta 700 SEK?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Fast det verkar ju inte som att de gjort någon undersökning, utan direkt konstaterat att det inte var de som sålt hörlurarna? Dessutom brukar väl undersökning+frakt sällan kosta 700 SEK?

Sällan... men knappast orimligt.
Frakt 200 undersökning 500.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Har redan pratat med företaget som har gjort lurarna och dom säger att dom kan ej göra något åt saken.

Skrivet av Jink:

Fast det verkar ju inte som att de gjort någon undersökning, utan direkt konstaterat att det inte var de som sålt hörlurarna? Dessutom brukar väl undersökning+frakt sällan kosta 700 SEK?

Skrivet av lucifer579:

Frakt 200 undersökning 500.

Sockervadd, företaget du skickat lurarna till skulle haft all rätt i världen att både debitera dig undersökningsavgift och frakt tillbaka till dig men även frakten till dem (förutsatt att de stod för den från början).
Om undersökningsavgiften varit låga 300 kr och frakten 100 kr så håller du på och bråkar om 300 kr... (1800-1100-300-100=300 kr). Alternativt 200 kr om företaget dit du skickade lurarna även stod för frakten till dem.

200 eller 300 kr är inget att bråka om, inte ens för en fattig student när det är du själv som gjort fel från början. Ta det som en lärdomspeng och strunta i att dra in konsumentrådgivning och liknande. De har viktigare ärenden att hjälpa till med...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Sällan... men knappast orimligt.
Frakt 200 undersökning 500.

Beror lite på om företaget stod för frakten dit, annars är 200kr ganska orimligt.

Skrivet av '[SH:

;14715419']
200 eller 300 kr är inget att bråka om, inte ens för en fattig student när det är du själv som gjort fel från början. Ta det som en lärdomspeng och strunta i att dra in konsumentrådgivning och liknande. De har viktigare ärenden att hjälpa till med...

200-300 kr är absolut inget att bråka om, så varför kan inte företaget visa på lite good-will och betala dessa 200-300 kr? Deras fel är trots allt det allvarligaste.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

200-300 kr är absolut inget att bråka om, så varför kan inte företaget visa på lite good-will och betala dessa 200-300 kr? Deras fel är trots allt det allvarligaste.

De visar trots allt en hel del goodwill. Du klantade dig och skickade ditt headset till fel företag. De skrotade det och upptäckte sedan att det inte skulle skickats till dem. De erbjuder dig en bra deal för att kompensera dig för sin del av misstaget.

Kan du svara mig, varför ska du gå skadeslös ur detta? Varför ska ska det inte kosta dig något alls att du gjorde ett riktigt misstag? Du är ju ute efter en bättre deal än om du skickat ditt headset till rätt butik från början.

Om du skickat det rätt och fått tillbaka ett nytt hade garantin på det nya varit från det ursprungliga inköpsdatumet. Nu vill du ha full ersättning för att kunna köpa ett nytt med full garanti. Trots att du gjorde fel från början.

Så än en gång, varför ska det bara svida hos företaget ditt du skickade ditt headset och inte hos dig?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Hej.

Jag har kommit in till ett problem.
Jag köpte ett par lurar från ett företag för 2½ år sen. Dom var trasiga när jag fick dom. Så jag skickade in dom igen. Dom fanns ej på lager så jag fick pengarna tillbaks. Så jag gick till ett annat företag och köpte dom. Nu 2½ år senare så gick dom sönder. Jag kom inte ihåg vart jag köpte dom ifrån så jag kollade på alla sidor där jag köper dom ifrån och såg att jag hade köpt dom från första företaget. Så jag pratade med dom och dom sa att garantin höll etc. Så länge som jag skickar in kvittot med det så tar dom hand om det. Så jag gjorde det. Sen 2 veckor sen så skrev dom tillbaks att jag hade fått pengarna tillbaks för dom för 2½ år sen. Detta hade ajg glömt bort och sa att jag var ledsen etc frågade vad vi skulle göra. Dom sa att dom skulle skicka tillbaks mina gamla så jag kan skicka tillbaks dom till rätt företag. Så jag pratade dom igen i onsdags. Dom skulle se hur det gick. Så idag fick jag svaret att dom har råkat skrotat dom och jag ska få tillbaks 1100kr när dom är värda 1800kr. Jag vet jag gjorde ett fel men dom har råkat göra fler fel. Jag undrar vad jag kan göra? Jag är en fattig student och känns surt att behöva betala 700kr själv. Så jag undrar vad jag kan göra?

Alltså jag funderar på om det är 1 eller 2 olika företag du handlat ifrån. Du skriver att du köpte båda lurarna från samma företag men ville ha tillbaka dom från det företaget för att sedan skicka till "rätt" företag. Men rätt företag som jag förstått är samma företag som du köpte båda lurarna ifrån. Har jag förstått rätt så borde ju företaget stå för att ersätta dig vilket dom iofs har gjort men sen om det är en skälig summa är inte jag kunnig nog för att kunna svara på.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag tycker att företaget som du, felaktigt, har skickat dina lurar till erbjuder en rimlig kompensation. Detta problem hade inte uppstått om du hade kontaktat och skickat lurarna till de företag du köpt dem från. Som andra redan har påpekat kan återförsäljaren ta ut avgift för frakt och felsökning när du skickar en produkt till dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NukeHenk:

Alltså jag funderar på om det är 1 eller 2 olika företag du handlat ifrån. Du skriver att du köpte båda lurarna från samma företag men ville ha tillbaka dom från det företaget för att sedan skicka till "rätt" företag. Men rätt företag som jag förstått är samma företag som du köpte båda lurarna ifrån. Har jag förstått rätt så borde ju företaget stå för att ersätta dig vilket dom iofs har gjort men sen om det är en skälig summa är inte jag kunnig nog för att kunna svara på.

Läs igen, det har dessutom tagits upp i tråden tidigare.

1. TS köper lurarna från företag A. Lurarna visar sig vara trasiga, men de har inga nya i lager att skicka så TS får istället pengarna tillbaks.
2. TS köper likadana lurar från företag B. Dessa går sönder efter 2½ år.
3. TS försöker leta upp vart han köpt dem och hittar den gamla orderbekräftelsen (antar jag) från företag A.
4. Företag A har kvar ordern i sin historik och tar emot de trasiga lurarna för garantiärende.
5. Missen upptäcks, ordern var ju redan återbetald, så företag A meddelar att de ska skicka tillbaks de trasiga lurarna till TS så att han kan skicka dem till företag B.
6. Företag A råkar skrota TS lurar och erbjuder honom 1100kr som kompensation för detta.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB