Permalänk
Medlem

Konstiga rawfiler.

Har en sony rx100 och den fotar megabra jpeg men rawfilerna är ju katastrof,när man öppnar dem i tex rawtheerape så är den en tjock hinna över hela bilden plus problem med färgstick och det hjälper inte att ändra vitbalansen,är det molnigt och jag ställer in färgtempen på moln så ser det helt tokig ut med ganska kraftigt färgstick så man måste dra i spakarna manuellt om det ska bli bra.
Nån som har nåt att säga?
Kan påpeka att med min k10d har jag inte detta problem.

Permalänk

Är ju inget proffs när det gäller fotografering och kameror men har en Canon själv som jag fotar i RAW med, är inte hela poängen med RAW just att den ska plocka all information så som kameran ser den och att man själv ska pilla med alla inställningar i efterhand till skillnad från att kameran ska göra en tolkning och ändra allt sånt innan bilden sparas till JPEG?

Edit: Hur ser denna hinna du pratar om ut?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Har en sony rx100 och den fotar megabra jpeg men rawfilerna är ju katastrof,när man öppnar dem i tex rawtheerape så är den en tjock hinna över hela bilden plus problem med färgstick och det hjälper inte att ändra vitbalansen,är det molnigt och jag ställer in färgtempen på moln så ser det helt tokig ut med ganska kraftigt färgstick så man måste dra i spakarna manuellt om det ska bli bra.
Nån som har nåt att säga?
Kan påpeka att med min k10d har jag inte detta problem.

Låter som programmet inte läser RAWfilerna på rätt sätt. Har du provat att öppna filerna i nåt annat program?

Permalänk

När du säger "tex rawtheerape", menar du då enbart det programmet, eller är det bara ett av många?
Jag tyckte inte det var så många versioner sedan det var totalt kaos på parametrarna då man öppnade hel vanliga Cr2-fler från cabon. Det kanske helt enkelt inte är helt moget än när det kommer till din kamera?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Har en sony rx100 och den fotar megabra jpeg men rawfilerna är ju katastrof,när man öppnar dem i tex rawtheerape så är den en tjock hinna över hela bilden plus problem med färgstick och det hjälper inte att ändra vitbalansen,är det molnigt och jag ställer in färgtempen på moln så ser det helt tokig ut med ganska kraftigt färgstick så man måste dra i spakarna manuellt om det ska bli bra.
Nån som har nåt att säga?
Kan påpeka att med min k10d har jag inte detta problem.

Har ingen erfarenhet av Sony RX100 specifikt men bara som en generell kommentar angående raw-filer:

När en kamera sparar raw-filer så innebär ju det i princip bara att den dumpar sensordatan i en fil. Om den där kameran inte gör något annorlunda än normen så bör det ju då rimligen gå att, med rätt inställningar (vilket gör det till en högst teoretisk övning), få samma resultat som den själv skapar när den sparar bilder i JPEG-format.

Just det här att kameran bara dumpar sensordatan gör ju också att det krävs specifikt stöd för kamermodellen för att kunna tolka raw-filerna korrekt.

Kan det vara så att du inte har rätt mjukvara installerad för att tolka raw från din kamera?

Edit: http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=DSCRX100&temp...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kör nån rawtheerape som jag laddad ner från programhanteraren,kör mint 14.
Ufraw är likadant,det ser ut som man fotat med en toycam,väldig dålig kontrast,så kasst brukar det inte vara när jag öppnar rawfiler från pentax k10d.
Det såg bra ut i Darktable men det programmet är riktigt rörigt för mig ännu.

Permalänk
Medlem

Lägg gärna upp en JPG som du exporterat från t.ex. Rawtherapee, så blir det lättare att säga vad som kan vara fel. Det som du beskriver liknar resultat som jag fått från liknande program när de inte lagt in ordentligt stöd för kameran än, men Rawtherapee ska ha haft stöd för RX100 i runt två år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Jag kör nån rawtheerape som jag laddad ner från programhanteraren,kör mint 14.

Mint 14 är ju rätt gammal, vilken version av RawTherapee är det du har?

Permalänk
Medlem

Eller lägg upp en RAW-fil så kan andra kolla.

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just det här att kameran bara dumpar sensordatan gör ju också att det krävs specifikt stöd för kamermodellen för att kunna tolka raw-filerna korrekt.

Kan det vara så att du inte har rätt mjukvara installerad för att tolka raw från din kamera?

Edit: http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=DSCRX100&temp...

Skulle precis länka samma länk, men du han före såg jag.

Och visst är det så, det finns både drivers och mjukvara som kommer att glädja TS.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Skulle precis länka samma länk, men du han före såg jag.

Och visst är det så, det finns både drivers och mjukvara som kommer att glädja TS.

Problemet är att sonys mjukvaror inte finns för linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Problemet är att sonys mjukvaror inte finns för linux.

Om det nu är så att du är intresserad av foto, så ska du nog överväga ditt val av OS till just den lådan.
Typ ha en liten fotodator Mac/Windows bestäm själv.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Låter som programmet inte läser RAWfilerna på rätt sätt. Har du provat att öppna filerna i nåt annat program?

TS borde nog prova på något annat som Lightroom/DxO/Aftershot till Win/Mac.

Är det RX100 III så kanske det inte finns stöd i alla program än.. Capture One krashar när jag provade att importera en katalog med RX100 II filer.. vet inte om det programmet har stöd för dom filerna, kanske inte.
Men inte en aning om just det programmet du kör med (Raw Therapee).. men borde finnas info på deras hemsida vilka kameror som stöds.

Permalänk
Medlem

Senaste Linux-versionen som jag hittar på deras hemsida är 4.0.11.1 (Ubuntu), medan absolut senaste är 4.1.30 för WinXP 32-bit(?*), samt 4.1.22 är för Windows Vista/7/8 64-bit.

* Hur detta kommer sig när alla övergår till Windows 7/8/8.1 från XP...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain