Omöjligt att gå över 4.4ghz med 4670k :S

Permalänk

Omöjligt att gå över 4.4ghz med 4670k :S

Hej, jag förstår att alla chip är ollika och att vissa överclockar bättre än andra, men tycker det är skumt att jag inte kan komma över 4.4ghz hur jag än gör. I nuläget ser mina inställningar ut såhär:

Core clock 44
Ring bus multiplier 35
CPU Vcore 1.25
Ring Bus voltage 1.20
Vrin 1.9

Jag har provat att köra på 4.5 samt 4.6ghz med Vcore upp till 3.1ghz och allt där emellan men lyckas aldrig få den att hålla i mer än en 20 min innan BSOD

undrar om någon vet hur jag kan göra ? eller om jag helt enkelt får nöjja mig med 4.4ghz ?

Permalänk

Vad är vcore 3.1Ghz?

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Vad är vcore 3.1Ghz?

många kloka människor här ser jag

ganska uppenbart att han skrivit fel, kul att vara spydig ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dynamic91:

Hej, jag förstår att alla chip är ollika och att vissa överclockar bättre än andra, men tycker det är skumt att jag inte kan komma över 4.4ghz hur jag än gör. I nuläget ser mina inställningar ut såhär:

Core clock 44
Ring bus multiplier 35
CPU Vcore 1.25
Ring Bus voltage 1.20
Vrin 1.9

Jag har provat att köra på 4.5 samt 4.6ghz med Vcore upp till 3.1ghz och allt där emellan men lyckas aldrig få den att hålla i mer än en 20 min innan BSOD

undrar om någon vet hur jag kan göra ? eller om jag helt enkelt får nöjja mig med 4.4ghz ?

1.25V är inte speciellt hög Vcore. Öka mer, har du temperaturen med dig på din sida så är det bara att kötta på.

Ser dock ut som om du har lyckats vända på ganska många detaljer i ditt inlägg. Din Core Clock kan ju inte vara 44 (vadå? Gram?) Utan du menar nog Core Multiplier och Vcore mäts så vitt jag vet inte i GHz utan i Volt(V). Menar du möjligen 1.3V?

Skrivet av Yanpan:

många kloka människor här ser jag

ganska uppenbart att han skrivit fel, kul att vara spydig ?

Borde du väl själv veta med det inlägget

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Yanpan:

många kloka människor här ser jag

ganska uppenbart att han skrivit fel, kul att vara spydig ?

Man vet ju inte vad han menar hoppas han inte har kört i 3.1volt i proppen bara. För då är det kört tror jag om han inte kör med flytande kväve eller så.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam.. Måste upp i 1,3 för att ens lyckas boota i 4,5 ghz men dock inte stabilt i windows. Från 4,4 till 4,5 är ett jättekliv för min cpu :/

Visa signatur

NZXT H440W | ASUS MAXIMUS VII FORMULA | Intel Core i7 4790K | HyperX Savage 8GB 2400Mhz XMP
| Samsung 850 EVO 250GB SSD | EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

många kloka människor här ser jag

ganska uppenbart att han skrivit fel, kul att vara spydig ?

Vad är spydigt med det han skrev? inget vad jag kan se

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Du skriver det själv; alla chip är olika.

Men OK. Kör allt som inte behöver ändras på default. Hur hög temp och spänning har du då gått upp på vid 4,5 GHz utan att nå stabilitet?

Permalänk

För min del hjälpte det enormt mycket med stabiliteten när jag vred upp Core Ring Ratio bara till 40x, vred upp Ring Voltage till 1.050 och satte Voltage Regulator på Adaptive, så den drar så mycket den vill. Jag hade svårt att få en stabil överklocka på 4.1 ghz och 1.25V Core innan jag ordnade detta, efteråt kunde jag komma upp till 4.5 på samma Core Volt. Nu till vardags sitter jag på samma ring, men 4.3 ghz core och 1.2V core och det är stabilt och går bara lite över 75 grader i Intel BurnTest (30 grader i rummet idag...). Gjorde enorm skilnad i min CPU!

Men som sagt, alla chip är olika. I min CPU var det ring-ration som jag behövde pilla med. Testa det, är ett bra tips. Ifall det inte fungerar har du ju i alla fall gjort ett försök!

Edit: Jag satte Voltage Regulator på Ring Voltage till Adaptive, INTE Core Voltage

Visa signatur

I'll sleep when I'm dead! ...ooor later tonight.