[Löst] Okänd sladd till Energizer-laddningsställ för trådlösa Xbox 360-handkontroller

Permalänk
Medlem

[Löst] Okänd sladd till Energizer-laddningsställ för trådlösa Xbox 360-handkontroller

Goddagens, Sweclockers!

När min beställning av ett Energizer-laddningsställ för trådlösa Xbox 360-handkontroller anlände idag, som är tilltänkt att kopplas in i och användas till en PC, upptäckte jag att det kommer paketerat med en strömsladd vars ena ände har två platta, okända kontakter som, bortsett från en anslutning i badrummet, inte går att koppla in någonstans. För en grafisk beskrivning hänvisar jag till den något mörka bilden nedan.

Frågan är därför om det finns någon ersättningssladd som går att koppla in mellan laddningsstället och PCn, alternativt en adapter; via USB, exempelvis.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Även om bilden är mörkare än en kolja i skogsdungen så ser det ut att vara amerikansk fattning på kontakten.

Permalänk
Medlem

Tack för de hjälpsamma svaren!

Nu har jag hittat denna US-till-EU-adapter. Frågan är nu om det räcker med en adapter, eller om det amerikanska handkontrollsstället kräver någon särskild strömstyrka som inte kan uppnås bara genom att sätta dit en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirre_n:

Tack för de hjälpsamma svaren!

Nu har jag hittat denna US-till-EU-adapter. Frågan är nu om det räcker med en adapter, eller om det amerikanska handkontrollsstället kräver någon särskild strömstyrka som inte kan uppnås bara genom att sätta dit en adapter.

Ofta då det är fråga om laddare så brukar de fungera bra med både 120 och 230 volt. Dock så bör det stå på själva adaptern (alltså den svarta klossen) vilken spänning den godtar. Exempelvis om det står "Input: 100-240V, 50-60Hz" (så som det gör på min telefonladdare) så går det alldeles utmärkt med en mekanisk adapter som länkats ovan.

Permalänk
Medlem

Står det INTE "input 110-240V 50-60Hz" utan bara 115V 60Hz så kolla vad det står på output. Gissningsvis står det ca "5V 1A" eller liknande, då kan du istället byta ut själva transformatorn till rätt från början.

Förutsätter att sladden är löstagbar i stället.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Jättebra svar, Jetten och Hemligsomfan!

I slutändan beställdes denna adapter, vilken klarar både 110 och 230 volt, enligt Teknikproffset.

Tack så mycket för hjälpen, allihopa! Nu återstår bara att se om handkontrollsstället överlever det första testet när adaptern anländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirre_n:

Jättebra svar, Jetten och Hemligsomfan!

I slutändan beställdes denna adapter, vilken klarar både 110 och 230 volt, enligt Teknikproffset.

Tack så mycket för hjälpen, allihopa! Nu återstår bara att se om handkontrollsstället överlever det första testet när adaptern anländer.

Fast det är inte adaptern som du köper tex från teknikproffset som skall klara 110-230v, utan den adaptern du har på bilden i din första länk.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tack för att du klargjorde att det handlade om själva strömkabeln, Xfade!

På strömkabeln står det INPUT: 100-240V - 50/60Hz - Max 0.3A, och på raden under står det OUTPUT: 5V [konstig symbol] 0.5A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirre_n:

Tack för att du klargjorde att det handlade om själva strömkabeln, Xfade!

På strömkabeln står det INPUT: 100-240V - 50/60Hz - Max 0.3A, och på raden under står det OUTPUT: 5V [konstig symbol] 0.5A.

Då funkar det alldeles utmärkt med den adaptern.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat US-till-EU-adaptern kan jag konstatera att den fungerar felfritt, så jag får tacka er allihopa så mycket igen för hjälpen.