Permalänk
Medlem

Ladda Android med 6 volt

Tänkte sätta ihop en liten laddare till mobiltelefonen. 4 seriekopplade AA batterier borde ju fungera utmärkt, har sett folksom kört på det men det jag undrar är om 6 volt istället för 5 volt kan skada batteriet i längden? Något annat jag bör tänka på? Är lite rostig på detta, trots att jag tycker det är skoj..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Tänkte sätta ihop en liten laddare till mobiltelefonen. 4 seriekopplade AA batterier borde ju fungera utmärkt, har sett folksom kört på det men det jag undrar är om 6 volt istället för 5 volt kan skada batteriet i längden? Något annat jag bör tänka på? Är lite rostig på detta, trots att jag tycker det är skoj..

Det ger väl påtok för lite kräm (mAh) för att det ska ladda?

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att man inte ska använda vanliga 1.5v batterier, utan uppladdningsbara som är på 1.2v.
t.ex http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/74770-gp_nimh_up...

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Det ger väl påtok för lite kräm (mAh) för att det ska ladda?

Ett aa batteri är väl ca 1500 mAh och så kanske man förlorar lite "kräm", men 30-50% laddning kanske de klarar? :ł

Skrivet av Maskaren:

Jag gissar på att man inte ska använda vanliga 1.5v batterier, utan uppladdningsbara som är på 1.2v.
t.ex http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/74770-gp_nimh_up...

Har sett användning av både 1,2 volt samt 1,5 volt. Det jag mest är oroad är om långvarig laddning (kanske 5-10 gånger på en vecka) kan skada ett mobilbatteri?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Dabbade mig en gång och försökte ladda från 4st AA på 1.5V. Vid för hög laddspänning så vägrade telefonen ta emot laddning! Testade med 3st 1.5V och det fungerade bra.

Det sitter alltså elektronik emellan som har en del åsikter om vad som är lämplig laddning. Kan variera från telefonmodell till telefonmodell. Verkar tåla lite låg spänning bättre än för hög.

Ett färskt alkaliskt ligger på ungefär 1.6V i praktiken så 6.4V ville den inte ta emot, däremot 4.8V vilket känns rätt rimligt.

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Ett aa batteri är väl ca 1500 mAh och så kanske man förlorar lite "kräm", men 30-50% laddning kanske de klarar? :ł

Har sett användning av både 1,2 volt samt 1,5 volt. Det jag mest är oroad är om långvarig laddning (kanske 5-10 gånger på en vecka) kan skada ett mobilbatteri?

Ett alkaliskt batteri kan variera i kapacitet. Det jag menade var egentligen inte mängden kräm den hade utan hur snabbt den kan skicka ut det till telefonen. Som exempel: Laddaren till Htc One X ligger på 1Ah och laddaren till G3 ligger på 1.8Ah. Rakt av laddar G3s laddare dubbelt så snabbt som One X. Det finns telefoner som inte tar emot laddning ifall tillbehöret inte skickar ut tillräckligt mycket kräm.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av apelipell:

Ett alkaliskt batteri kan variera i kapacitet. Det jag menade var egentligen inte mängden kräm den hade utan hur snabbt den kan skicka ut det till telefonen. Som exempel: Laddaren till Htc One X ligger på 1Ah och laddaren till G3 ligger på 1.8Ah. Rakt av laddar G3s laddare dubbelt så snabbt som One X. Det finns telefoner som inte tar emot laddning ifall tillbehöret inte skickar ut tillräckligt mycket kräm.

En liten detalj, en laddare ger A (=Ampere) ifrån sig och inte Ah (=Ampere-timmar). En laddare som laddar med 1.5 A har efter en timme gett ifrån sig en laddning av 1500 mAh, ungefär vad som finns i ett alkaliskt AA-batteri.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

En liten detalj, en laddare ger A (=Ampere) ifrån sig och inte Ah (=Ampere-timmar). En laddare som laddar med 1.5 A har efter en timme gett ifrån sig en laddning av 1500 mAh, ungefär vad som finns i ett alkaliskt AA-batteri.

Ber om ursäkt för att jag inte kan termerna riktigt.

Prova gärna, men jag vet flera som har sagt att deras telefoner säger ifrån när strömstyrkan är för liten. Fast de kanske har gjort något galet.
Återkom gärna med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

En liten notis här:

Vanliga AA-batterier som ej är uppladdningsbara ligger på ca 1,5 Volt men har ett högre inbyggt motstånd som gör att dom inte kan leverera lika hög strömstyrka som ett uppladdningsbart batteri.

Ett uppladdningsbart batteri ligger på ca 1,2 Volt men har betydligt lägre inbyggt motstånd och kan därför leverera en högre strömstyrka.

(Om du kortsluter ett vanligt batteri så är det alltså inte så farligt, eftersom det inbyggda motsånder begränsar strömmer. Batteriet blir bara lite varmt och tappar sin spänning successivt.
Kortsluter man däremot ett uppladdningsbart batteri så blir strömmer MYCKET högre och kan till och med göra så att batteriet börjar brinna!)

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av apelipell:

Ber om ursäkt för att jag inte kan termerna riktigt.

Prova gärna, men jag vet flera som har sagt att deras telefoner säger ifrån när strömstyrkan är för liten. Fast de kanske har gjort något galet.
Återkom gärna med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Be inte alls om ursäkt, vi har alla börjat någonstans.

Vad som kanske händer är att när laddaren inte kan leverera så mycket som telefonen vill sörpla i sig så sjunker utspänningen och då skriker telefonen att spänningen är för låg. De flesta telefonbatterier ligger på 3.0-3.3 V och telefonen vill nog ha en inspänning som är ett snäpp högre än så för att kunna ladda.

Man kan iofs tänka sig att göra laddaren så smart att märker den att utspänningen är för låg så tar den inte lika mycket ström men jag har inte hört talas om någon som är så smart.

Permalänk
Medlem

Ett nytt 1.2-Volts uppladdningsbart AA eller AAA brukar ha en spänning på ca. 1.4+ Volt, eller hur? Det sjunker såklart när man drar ur/belastar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Be inte alls om ursäkt, vi har alla börjat någonstans.

Vad som kanske händer är att när laddaren inte kan leverera så mycket som telefonen vill sörpla i sig så sjunker utspänningen och då skriker telefonen att spänningen är för låg. De flesta telefonbatterier ligger på 3.0-3.3 V och telefonen vill nog ha en inspänning som är ett snäpp högre än så för att kunna ladda.

Man kan iofs tänka sig att göra laddaren så smart att märker den att utspänningen är för låg så tar den inte lika mycket ström men jag har inte hört talas om någon som är så smart.

5V är vad standard för android-telefoner som laddas via usb-kontakt.
Diffar spänningen från 5V +/- en marginal jag inte känner till, så kommer telefonen inte ta laddning, om man inte stängt av skydden för "unstable power" och/eller "ignore safety margin" på kernelnivå.

Det är telefonen som styr laddningen, inte laddaren...den beta levererar enligt vad den klarar av och vad telefonen vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

5V är vad standard för android-telefoner som laddas via usb-kontakt.
Diffar spänningen från 5V +/- en marginal jag inte känner till, så kommer telefonen inte ta laddning, om man inte stängt av skydden för "unstable power" och/eller "ignore safety margin" på kernelnivå.

Det är telefonen som styr laddningen, inte laddaren...den beta levererar enligt vad den klarar av och vad telefonen vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just marginalen till 5V som tråden handlar om. Vis av erfarenheten skulle jag inte ta några risker alls utan köra med 4x 1.5V alkalisk AA som sedan regleras ner till exakt 5.0V. Finns många sådana laddare att köpa. 1.5V alkalisk AA-batterier kan man köpa precis överallt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med en enkel regulator, det gör att du kan använda batterierna betydligt längre (tömma de mer) innan spänningen sjunker under tröskelvärdet. Du kan använda en boost- (http://www.instructables.com/id/Double-Capacity-MintyBoost-wi...) eller buck-konverter beroende på vilken energikälla du har tillgänglig.

Permalänk

är elektriker och det jag vet om likström och volt....är att (till 99%) ska du INTE ändra volten till t ex laptops, mobiler, etc

amperen är en helt annan sak (där kan du öka hur du vill (typ) gör bara att mobilen laddas upp fortare

...................5 volt ska det va........mitt råd.

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

är elektriker och det jag vet om likström och volt....är att (till 99%) ska du INTE ändra volten till t ex laptops, mobiler, etc

amperen är en helt annan sak (där kan du öka hur du vill (typ) gör bara att mobilen laddas upp fortare

...................5 volt ska det va........mitt råd.

Det finns alltid förmildrande omständigheter, i de flesta fall har en laptop en inbyggd regulator och kan själv anpassa en inkommande spänning inom vissa gränser. Det är ju så att batterierna som oftast håller under 12V också måste kunna driva datorn, ibland används samma regulator för dessa ibland en egen. Vid en högre spänning blir det något varmare i datorn pga. att regulatorns effektivitet sjunker något. Ofta vill man ha en högre spänning på laptop-laddare eftersom strömmen då sjunker för den effekten man behöver plocka ut. Samma i en mobil, men eftersom inspänningen oftast är låst till 5V pga. USB standarden så finns det mindre att gå på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laptop guy:

är elektriker och det jag vet om likström och volt....är att (till 99%) ska du INTE ändra volten till t ex laptops, mobiler, etc

amperen är en helt annan sak (där kan du öka hur du vill (typ) gör bara att mobilen laddas upp fortare

...................5 volt ska det va........mitt råd.

Jobbar som elektriker och säger volten istället för spänningen? Jösses...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av laptop guy:

är elektriker och det jag vet om likström och volt....är att (till 99%) ska du INTE ändra volten till t ex laptops, mobiler, etc

amperen är en helt annan sak (där kan du öka hur du vill (typ) gör bara att mobilen laddas upp fortare

...................5 volt ska det va........mitt råd.

Du menar att du är elektriker men du vet inte att betäckningarna är spänning och ström inte volt och ampere?

Skrivet av LudvigLindell:

Tänkte sätta ihop en liten laddare till mobiltelefonen. 4 seriekopplade AA batterier borde ju fungera utmärkt, har sett folksom kört på det men det jag undrar är om 6 volt istället för 5 volt kan skada batteriet i längden? Något annat jag bör tänka på? Är lite rostig på detta, trots att jag tycker det är skoj..

Till TS så rekommenderar jag helt enkelt att du köper en liten laddkrets med spänningsregulator så att inga tråkiga överraskningar sker och du eventuellt grillar din lur.

Permalänk

men snälla.......spelar det roll om jag säger volt eller spänning..jobbat som elektriker i 16 år...haft egen firma i ca 2år.
larvigt

ps..till tråd skaparen.....spänningen till just mobiler är viktigt det är rätt.....5 volt ska det va, precis som USB ger. (mobilen kanske inte går sönder på stubinen, men den kan börja knasa sig om du kör med högre spänning)

vill du ha ett mobilt batteri pack med dig när du reser så finns det på tex Clas Olsson.

eftersom ett vanligt AAA batteri är på 1.5v så blir det antingen 4.5v eller 6v om du serie kopplar 3 eller 4..(finns 5v batteri och köpa på nätet...mycket bättre)

t ex här...5v lithium batteri (uppladdningsbart)
http://www.alibaba.com/product-detail/5v-lithium-battery-for-...

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laptop guy:

men snälla.......spelar det roll om jag säger volt eller spänning..jobbat som elektriker i 16 år...haft egen firma i ca 2år.

Det är fullständigt onödigt att uttrycka sig felaktigt när man vet vad det egentligen heter.
Det är bättre att hålla uppe nivån på forumet genom att alltid undvika att skriva slarvigt och använda felaktiga uttryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så volt är fel benämning av spänning.
Ja du......märka ord är er starka sida

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laptop guy:

Så volt är fel benämning av spänning.
Ja du......märka ord är er starka sida

Du säger ju knappast att du höjer kilometer per timmen när du gasar med bilen? Nej, det är givetvis hastigheten som höjs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Du säger ju knappast att du höjer kilometer per timmen när du gasar med bilen? Nej, det är givetvis hastigheten som höjs.

Skickades från m.sweclockers.com

Uttrycken "att höja volten" eller "höja amperen" är för mig helt normala uttryckssätt. Jag har säkert uttryckt mig så, det känns naturligt och jag reagerar inte alls när någon skriver så. Jag skulle nog inte säga "höja GHz:en, då hade jag nog sagt "gå upp i frekvens". Att säga "höja kilometer i timmen" känns helt fel.

Men som sagt, att säga "höja volten" tycker jag helt klart hör till den normala jargongen i ett hårdvarulabb. Det finns rätt många kanske rätt knäppa uttryckssätt man använder, det här tycker jag hör till det mera normala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

ps..till tråd skaparen.....spänningen till just mobiler är viktigt det är rätt.....5 volt ska det va, precis som USB ger. (mobilen kanske inte går sönder på stubinen, men den kan börja knasa sig om du kör med högre spänning)

vill du ha ett mobilt batteri pack med dig när du reser så finns det på tex Clas Olsson.

eftersom ett vanligt AAA batteri är på 1.5v så blir det antingen 4.5v eller 6v om du serie kopplar 3 eller 4..(finns 5v batteri och köpa på nätet...mycket bättre)

t ex här...5v lithium batteri (uppladdningsbart)
http://www.alibaba.com/product-detail/5v-lithium-battery-for-...

Det "batteriet" du länkar till är egentligen en sk. powerbank utan hölje: Ett Lithiumbatteri på 4,3 V och laddare + regulator för 5V.

Permalänk
Medlem

Det var många svar här min razr var inte så sugen på att ladda med 4 AA batterier, de var dock på 1,36 volt styck (använda). Ska köpa nya och prova, ska även prova med laddningsbara på 1,2 volt.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Gör det inte. Skaffa dig en powerbank som laddas via USB eller bygg något med en regulator. Inte ens billiga kopior från Kina är utan regulator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laptop guy:

är elektriker och det jag vet om likström och volt....är att (till 99%) ska du INTE ändra volten till t ex laptops, mobiler, etc.

En elektriker som skriver fel två gånger på raken. Spänning heter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Ber om ursäkt för att jag inte kan termerna riktigt.

Inga problem. Folk som mekat bilar i 50 år tror fortfarande att dom har ett "55 Amperes batteri" i bilen. Nej, det är AMPERETIMMAR.

Permalänk

En del av er måste ha ett riktigt tråkigt liv. Att sitta och leta upp trådar där folk skriver annorlunda (vilket det precis är). Fascinerande !!

Till TS. ... Har du lyckats knåpa ihop ditt transportabla 5v batteri ännu ??

Kom annars på en annan ide.
besöka www.elfa.se och se om de har någon IC-krets, low dropout spänningsregulator på 5Volt som du kan koppla till en packe om minst 5 stycken 1.5 Volts batterier.

Billigaste sättet är nog; koppla ihop 4st 1.2 volt batterier. (4.8 volt funkar fin fint till mobiler).
http://www.conrad.se/BATTERI-1.2-V-R6-NIMH-HHR-120AAB1-1Z.htm...

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem

[QUOTE=laptop guy;14729209]En del av er måste ha ett riktigt tråkigt liv. Att sitta och leta upp trådar där folk skriver annorlunda (vilket det precis är). Fascinerande !!

Till TS. ... Har du lyckats knåpa ihop ditt transportabla 5v batteri ännu ??

Kom annars på en annan ide.
besöka www.elfa.se och se om de har någon IC-krets, low dropout spänningsregulator på 5Volt som du kan koppla till en packe om minst 5 stycken 1.5 Volts batterier.[/QUOTE]

Ekar det här eller? Att en regulator är vägen att gå är nämnt fyra gånger tidigare i tråden!

[QUOTE=laptop guy;14729209]Billigaste sättet är nog; koppla ihop 4st 1.2 volt batterier. (4.8 volt funkar fin fint till mobiler).
http://www.conrad.se/BATTERI-1.2-V-R6-NIMH-HHR-120AAB1-1Z.htm...[/QUOTE]

Du verkar inte förstå hur det fungerar med en nominell spänning på ett batteri: Den kommer att variera mycket mer än vad USB standarden tillåter och ge över 5 V när batterierna är fulladdade och långt under när de börjar ta slut men fortfarande har "kräm" kvar. Så att köra direkt på batteriet är:

  • Farligt då man riskerar för hög spänning

  • Onödigt då man inte kan utnyttja batteriets totala kapaciet pga. bown out.