Permalänk
Medlem

Jonsbo W1 watercooling

Har länge haft ett sug efter vattenkylning och med ett litet chassi så stiger värmen rätt fort när man spelar så nu får det bli dags för mitt första vattenbygge!
Målet är att försöka få datorn tyst och sval samtidigt som det ser snyggt ut.

Hårdvaran jag har nu
Chassi: Jonsbo W1
Moderkort: Asrock Z77-ITX
Cpu: 3570k
Ram: Corsair 1600mhz
Grafikkort: Palit GTX 670
SSD: Crucial M4 64gb
HDD1: 2tb
HDD2: 500gb
Nätagg: Cooler Master GX 550w Bronze

Saker som jag beställt och hoppas få i veckan är följande:
Cpublock: Alphacool NexXxoS XP3

Gpublock: Alphacool NexXxoS NVXP

Radiatorn som ska kyla kalaset blir en Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm som endast är 30mm tjock då det inte finns så mycket plats att utan att ta bort hårddiskvaggan som jag helst vill slippa göra.
Fläktar till radiatorn fick bli två Corsair Air Serie SP120 Quiet edition.
Reservoar: EK-DCP 2.2 X-RES Combo
Pump: EK-DCP 2.2
Slangarna blir vita från Alphacool då jag tänkte försöka ha lite svart/vitt tema.

Ska ta lite bilder på datorn jag har nu så fort jag fått hem kameran.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder på hur datorn ser ut nu. (Ja den är dammig)

Har inte tagit bort plasten till fönstret ännu. Tänkte göra det efter man fått dit allt.

Hade tänkte ställa pumpen och reservoaren under diskarna.

60mm plats till fläktar och radiator i toppen.

Permalänk

Spännande projekt, kommer följas

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Första leveransen av delar har nu kommit från Aquatuning.de

Radiator, slang och block till grafikkortet.

Permalänk
Desk Master

Bra val av radiatorer:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja jag hoppas den ska klara av att kyla mitt grafikkort och cpu.

Märkte dock det här när jag öppnade förpackningen. Inget som påverkar funktionen men det ser ju mindre fint ut.

Permalänk
Desk Master

Synns inte då du sätter fläktarna på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Synns inte då du sätter fläktarna på.

Ska det verkligen se ut så här på radiatorn, rostaktig?
Är mitt första vattenbygge så har ingen aning om hur delarna ska se ut men det här känns nästan som jag fått en begagnad radiator?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av duckstar:

Ska det verkligen se ut så här på radiatorn, rostaktig?
Är mitt första vattenbygge så har ingen aning om hur delarna ska se ut men det här känns nästan som jag fått en begagnad radiator?

http://i1131.photobucket.com/albums/m542/Emilforsberg/Jonsbo%...

http://i1131.photobucket.com/albums/m542/Emilforsberg/Jonsbo%...

Ja, Alphacool lägger bara ett lager på ena sidan för att maximera kyleffekten. Om du vänder på kylaren 180° och kikar från motsatt håll så kommer du ju se svarta flänsar. (Rotera radiatorn ett halvt varv).

Dock hade jag nog inte direkt accepterat den dåliga lödningen som ser ut som bajs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, Alphacool lägger bara ett lager på ena sidan för att maximera kyleffekten. Om du vänder på kylaren 180° och kikar från motsatt håll så kommer du ju se svarta flänsar. (Rotera radiatorn ett halvt varv).

Dock hade jag nog inte direkt accepterat den dåliga lödningen som ser ut som bajs.

Tack för svar!
ja det märkte jag att det va svart från bara ena hållet.
Jag har skickat ett mail till Aquatuning för att se om dom vill ha tillbaka radiatorn eller om jag kan få någon typ av kompensation för den dåliga lödningen.
Gör inget om jag får skicka tillbaka den då jag väntar på att alla andra delar ska komma från Inet, vilket inte verkar bli denna vecka.

Permalänk
Medlem

Den pumpen är allt annat än tyst. Hade samma i 2-3 dagar. Sen bytade jag den mot en d5.

Tyst o skönt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Den pumpen är allt annat än tyst. Hade samma i 2-3 dagar. Sen bytade jag den mot en d5.

Tyst o skönt.

Tack för att du varnar mig. Kanske lika bra att byta då innan det skickas iväg.

Äre den här du menar? https://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-...

Sen den här reservoaren? https://www.inet.se/produkt/5331168/ek-d5-x-res-100-csq-aceta...

Priset rinner ju iväg lite, men är det som du säger att den jag tänkt beställa låter illa så måste jag byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Tack för att du varnar mig. Kanske lika bra att byta då innan det skickas iväg.

Äre den här du menar? https://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-...

Sen den här reservoaren? https://www.inet.se/produkt/5331168/ek-d5-x-res-100-csq-aceta...

Priset rinner ju iväg lite, men är det som du säger att den jag tänkt beställa låter illa så måste jag byta.

Den pumpen ja. Den är knäpptyst om man jämför med 2.2.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Blir att byta till denna pump med reservoar: https://www.inet.se/produkt/5331204/
Sen väntar jag fortfarande på blocket till cpun ska komma in i deras lager: https://www.inet.se/produkt/6300098

Så statusen för projektet just nu är att det kommer säkert dröja tills nästa vecka innan några delar anländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Blir att byta till denna pump med reservoar: https://www.inet.se/produkt/5331204/
Sen väntar jag fortfarande på blocket till cpun ska komma in i deras lager: https://www.inet.se/produkt/6300098

Så statusen för projektet just nu är att det kommer säkert dröja tills nästa vecka innan några delar anländer.

Måste bara kolla. Ska du kyla allt med en 240mm?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Måste bara kolla. Ska du kyla allt med en 240mm?

Ja jag har tänkt det. Har du några invändningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Ja jag har tänkt det. Har du några invändningar?

Hmm Jag tror det blir väldigt tight med kylningen då du ska ha både GPU och CPU på samma radiator. Man brukar säga 120mm per enhet + 120mm extra. Jag sitter själv på overkill 2x280mm (35 + 50mm radiatorer.) Någon annan som har mer erfarenhet av vattenkylning kanske kan ge dig mer råd, men jag skulle iaf lägga minst en 360mm radiator på GPu + CPU.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Hmm Jag tror det blir väldigt tight med kylningen då du ska ha både GPU och CPU på samma radiator. Man brukar säga 120mm per enhet + 120mm extra. Jag sitter själv på overkill 2x280mm (35 + 50mm radiatorer.) Någon annan som har mer erfarenhet av vattenkylning kanske kan ge dig mer råd, men jag skulle iaf lägga minst en 360mm radiator på GPu + CPU.

Ja jag får helt enkelt bygga om lite för att få dit en 120mm radiator i fronten då det inte går att få plats med en till 240mm.
Jag ska kapa hårddiskvaggan och ta den nedre delen av vaggan och sätta den i den nedre delen av chassi där SSDn sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Ja jag får helt enkelt bygga om lite för att få dit en 120mm radiator i fronten då det inte går att få plats med en till 240mm.
Jag ska kapa hårddiskvaggan och ta den nedre delen av vaggan och sätta den i den nedre delen av chassi där SSDn sitter.
http://i1131.photobucket.com/albums/m542/Emilforsberg/Jonsbo%...

du får inte in en 120 i bak då?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Kommer följas

Gillar Jonsered chassina påminner väldigt mycket om Lian Li!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

du får inte in en 120 i bak då?

Det blir för tight om man har den på insidan (den krockar med radiatorn i taket) och på utsidan vill jag inte sätta någon radiator.

Permalänk
Desk Master

brukar själv sätta så mycket radiatorer det bara rymms i chassit. Men 240 är nog i det lägsta laget. Alltså det kommer att funka men dina temps kommer vara ganska höga.

Som exempel i min nuvarande build har jag 1x360 thin +1x360 thick rad. Då kyler jag 2 gtx 680n +en 3930k,

I mitt kommande project skall jag kyla 3 gfx+moderkort+processor. Då har jag 2x monstah 560+ut60 360+ut60 140. (detta är totalt overkill och fruktansvärt onödigt).

Men jag vet inte hur mycket du tänkte klocka? Då är det ganska tacksamt med extra radiatoryta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

brukar själv sätta så mycket radiatorer det bara rymms i chassit. Men 240 är nog i det lägsta laget. Alltså det kommer att funka men dina temps kommer vara ganska höga.

Som exempel i min nuvarande build har jag 1x360 thin +1x360 thick rad. Då kyler jag 2 gtx 680n +en 3930k,

I mitt kommande project skall jag kyla 3 gfx+moderkort+processor. Då har jag 2x monstah 560+ut60 360+ut60 140. (detta är totalt overkill och fruktansvärt onödigt).

Men jag vet inte hur mycket du tänkte klocka? Då är det ganska tacksamt med extra radiatoryta.

Ja jag hade ju tänkt att försöka klocka lite när man ändå har vattenkylning så det blir att beställa en 120 eller 140 radiator och sätta i fronten sedan tar jag bort mina hårddiskar och hållaren och köra endast med ssd. Jag börjar oroa mig för att nätagget också är en stor bov i att låta högt när datorn är igång, men det visar sig när man fått ihop allt.

Permalänk
Medlem

Håller med dom andra , normalt räknat är 120rad/enhet + 120 rad.

Själv kyler jag cpu 4930k och titan gtx med 360 rad 50is tjock och 480 rad 63 tjock.

Har/hade planer på sli men kommer ej hitta 1a versionen av titan till skapligt pris o begagnat vill jag ej. Får köra singel tills 880/980 kommer

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Håller med dom andra , normalt räknat är 120rad/enhet + 120 rad.

Själv kyler jag cpu 4930k och titan gtx med 360 rad 50is tjock och 480 rad 63 tjock.

Har/hade planer på sli men kommer ej hitta 1a versionen av titan till skapligt pris o begagnat vill jag ej. Får köra singel tills 880/980 kommer

Jag är ju rätt begränsad med mitt lilla chassi annars så hade jag utan tvekan köpte större radiator från början!

Jag skulle kunna bygga om i chassit rätt rejält för att få dit två 240mm radiatorer. Vad tycker ni?

Permalänk
Desk Master

Det finns att köpa så du kan sätta en radiator på utsidan av casen. Kanske någonting som intresserar så du slipper modda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Jag är ju rätt begränsad med mitt lilla chassi annars så hade jag utan tvekan köpte större radiator från början!

Jag skulle kunna bygga om i chassit rätt rejält för att få dit två 240mm radiatorer. Vad tycker ni?

Om du har skillsen till att bygga om chassit tycker jag du ska göra det. Klart du ska ha in mer radiatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Det finns att köpa så du kan sätta en radiator på utsidan av casen. Kanske någonting som intresserar så du slipper modda?

Nej vill ha allt på insidan av chassit.

Skrivet av jocke92:

Om du har skillsen till att bygga om chassit tycker jag du ska göra det. Klart du ska ha in mer radiatorer

Ja jag har redan börjat plocka ur alla delar från chassit för att sedan ta en dremel och borra ur nitarna till hårddiskhållaren. Kommer slänga upp lite bilder senare på hur det ser ut för tillfället.

Jag väntar fortfarande på block till cpu och pump/reservoaren som inte finns i lager ännu.

Permalänk
Medlem

Mer bilder på själva bygget kommer snart! Men här är en bild på temps när jag kör bf4 med ett överklockat gtx 670. (Kom aldrig upp i dessa frekvenser med luftkylning)

OBS! Kör endast med EN 240 radiator som är 30mm tjock!

Permalänk
Medlem

Nu så kommer det lite bilder från under byggets gång.

Påbörjad rivning av datorn. Grafikkortet har blivit naket.

Grafikkortet får lite underkläder på sig.

Så Här blev det med blocket på.

I chassit.

I väntan på dom andra delarna får det se ut så här.

Hårddiskburen fick sig en omgång och försvann.

Cpun får en ny hatt.

Monterat moderkort i chassit.