Google Nexus 9 med Tegra K1 i läckt datablad

Permalänk
Medlem

De som inte kan använda en platta om den inte är 4:3, sitter de med gamla 4:3 CRT hemma också eller?
Om 4:3 är bra för film och nödvändigt för surf, så borde ju samma sak gälla en datormonitor med ... upplösningen är ju ofta ungefär likvärdig.
Själv trodde jag vi lämnat 4:3 för 10 år sen, att allt går mot bredare skärmar, men nu verkar historien upprepa sig fast baklänges :/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Är det bara jag som vill ha en stor platta? Verkar som alla vill ha mindre plattor och större telefoner. Ge mig en Ipad 15 tum!!! 10 tum är perfekt i farten och på semestern, telefoner är såpass stora nu så att 7-8 tum känns onödigt. Så pleaze en premiumplatta i större storlek tack! Med det sagt så är jag glad att flera släpper plattor som ser bra ut på utsidan och inte bara har bra skit i ett plastfodral.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk

Jag vill ha den, men jag vet inte varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Lustigt. Exakt vart sa jag nånting om rundade hörn? Och är du verkligen seriös med att du inte tycker att dem är extremt lika? I princip det enda som skiljer dem åt till utseendet är några få små detaljer. Ärligt talat, varför ska det vara så himla svårt för företag o komma på egna design idéer? Allting har mer eller mindre i princip sett likadant ut sedan första iPhonen lanserades.

Grejen är den att det inte kan skilja så mycket på en pryl som i stort sett är en enda display med lite kanter att greppa kring. Håller man sig minimalistiskt utan direkta designdetaljer som sticker ut så kan man alltid peka på att alla andra kopierar, men det är inte rätt. Rakt framifrån är de rätt lika då de i princip är en display med minimalistisk ram båda två, men det gäller många TV-apparater och datorskärmar också. Det skiljer dock en del på kanten, och kanten är i princip enda stället där man kan designa olika. Du kan inte göra en rektangulär skärm på så många sätt.

Permalänk
Medlem

Finns ju denna med: http://macworld.idg.se/2.1038/1.561318/har-ar-xiaomis-ipadklo...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Finns en helt ny bild på Googles egna sajt för I/O där bakgrundsbilden längst upp visar på en ny Nexus-enhet med front-riktade högtalare (iaf på hakan).

Sajten

EDIT: fick tag på original-bilden: Länk till fullstorlek av bilden

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Är det bara jag som vill ha en stor platta? Verkar som alla vill ha mindre plattor och större telefoner. Ge mig en Ipad 15 tum!!! 10 tum är perfekt i farten och på semestern, telefoner är såpass stora nu så att 7-8 tum känns onödigt. Så pleaze en premiumplatta i större storlek tack! Med det sagt så är jag glad att flera släpper plattor som ser bra ut på utsidan och inte bara har bra skit i ett plastfodral.

Har sett några 13" android plattor varav åtminstone en var med metallskal, men en 13" är inget man 'släpar' långt
För släpning så tycker jag en 200mm (7.9") är perfekt, skriver förresten nu på en 'Chuwi V88 med rk3088 2gb och 16gb+64gb=80gb lagring (900kr frakt inräknat)..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Är inte den upplösningen för skärmar som är i ett annat format än 4:3??

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Uppdatering: Finns en helt ny bild på Googles egna sajt för I/O där bakgrundsbilden längst upp visar på en ny Nexus-enhet med front-riktade högtalare (iaf på hakan).

Sajten

http://puu.sh/9HiVo/60c70d41cc.jpg

EDIT: fick tag på original-bilden: Länk till fullstorlek av bilden

Det där är en av de alldra älsta Nexus enheterna, dock osäker om den släpptes eller inte tillslut. Kan ha varit en utvecklar platta. Men ny är den inte i alla fall

Permalänk
Medlem

För mig som inte envisas med att springa runt med surfplattan så hade faktiskt något runt 15-17" varit rätt smutt att ha för att t.ex ligga och surfa med i soffan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

De som inte kan använda en platta om den inte är 4:3, sitter de med gamla 4:3 CRT hemma också eller?
Om 4:3 är bra för film och nödvändigt för surf, så borde ju samma sak gälla en datormonitor med ... upplösningen är ju ofta ungefär likvärdig.
Själv trodde jag vi lämnat 4:3 för 10 år sen, att allt går mot bredare skärmar, men nu verkar historien upprepa sig fast baklänges :/

Fast jag tycker nog att man skall lära sig av historien och inte strikt hålla sig till något bara för att det är modernt, fast det känns sämre
LCD, LED, OLED i all ära, det är dock MYCKET sämre än CRT för snabba FPS spel Tex, även om det är nytt och modernt. LP skivan vs CD skivan är ett annat exempel, sååå fräckt med en miniskiva full med ettor och nollor men hopplöst sämre ljud än LP skivan. Man slipper knastret på äldre skivor...men 80% av ljudinformationen med

Jag har en Nexus 7 nu och jag använder i huvudsak den till att surfa och läsa böcker med. Därför håller jag den som en bok, det vill säga lodrät i handen när jag använder den. Jag har jämfört med Ipad mini och 4:3 formatet är perfekt för den sortens användning eftersom man vill ha liite mer bredd på skärmen utan att behöva scrolla nedåt hela tiden.
Jag gillar inte Apple därför har jag inte köpt en Ipad, så denna plattan verkar väldigt intressant. Perfekt att visa foton från systemkameran (de är ju inte i 16:9).

Nä, bra att någon lärt sig av historien och verkligen kollat hur konsumenterna använder produkten och ger oss en bra SURF/LÄSplatta för Android. Att det dessutom är HTC som får tillverka en i Aluminium är ju en superbonus!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Leopardkungens:

Är det bara jag som vill ha en stor platta? Verkar som alla vill ha mindre plattor och större telefoner. Ge mig en Ipad 15 tum!!! 10 tum är perfekt i farten och på semestern, telefoner är såpass stora nu så att 7-8 tum känns onödigt. Så pleaze en premiumplatta i större storlek tack! Med det sagt så är jag glad att flera släpper plattor som ser bra ut på utsidan och inte bara har bra skit i ett plastfodral.

Om man har en surfplatta på 7-8 tum så är det snarare mobilen som är onödig.
Men ja, släpp större plattor OCKSÅ, så alla kan välja själv.

EDIT: Kommer det ingen Nexus 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Det där är en av de alldra älsta Nexus enheterna, dock osäker om den släpptes eller inte tillslut. Kan ha varit en utvecklar platta. Men ny är den inte i alla fall

Well, jag har då aldrig sett den, varken i nyheterna, bloggvärlden eller någonstans Men i vilket fall som helst så verkar den vara mer poppis att introducera nu, hade varit konstigt att ha den på huvudbilden på 2014 I/Os sajt annars

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FL3JM:

För mig som inte envisas med att springa runt med surfplattan så hade faktiskt något runt 15-17" varit rätt smutt att ha för att t.ex ligga och surfa med i soffan osv.

Frågan är hur tung en så stor platta hade blivit. Det är ju ändå en rätt stadig glasbit som krävs till skärmen. Hade nog varit tungt att hålla den i en hand och sedan bläddra med andra. Annars är det nog bara en tidsfråga innan det dyker upp hybrider i den storleken. HP har hybrider på 13" i alla fall. Sen var det väl någon som visade upp en prototyp på ~20" platta. Verkade lite lätt otympligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fast jag tycker nog att man skall lära sig av historien och inte strikt hålla sig till något bara för att det är modernt, fast det känns sämre
LCD, LED, OLED i all ära, det är dock MYCKET sämre än CRT för snabba FPS spel Tex, även om det är nytt och modernt. LP skivan vs CD skivan är ett annat exempel, sååå fräckt med en miniskiva full med ettor och nollor men hopplöst sämre ljud än LP skivan. Man slipper knastret på äldre skivor...men 80% av ljudinformationen med

Vänta nu, så du menar att på DVD-A med 24/96 eller mer så saknas 80% av ljudinformation, men den återfinnes lätt på en gammal vinylskiva?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KingCobra:

Fast jag tycker nog att man skall lära sig av historien och inte strikt hålla sig till något bara för att det är modernt, fast det känns sämre
LCD, LED, OLED i all ära, det är dock MYCKET sämre än CRT för snabba FPS spel Tex, även om det är nytt och modernt. LP skivan vs CD skivan är ett annat exempel, sååå fräckt med en miniskiva full med ettor och nollor men hopplöst sämre ljud än LP skivan. Man slipper knastret på äldre skivor...men 80% av ljudinformationen med

Jag har en Nexus 7 nu och jag använder i huvudsak den till att surfa och läsa böcker med. Därför håller jag den som en bok, det vill säga lodrät i handen när jag använder den. Jag har jämfört med Ipad mini och 4:3 formatet är perfekt för den sortens användning eftersom man vill ha liite mer bredd på skärmen utan att behöva scrolla nedåt hela tiden.
Jag gillar inte Apple därför har jag inte köpt en Ipad, så denna plattan verkar väldigt intressant. Perfekt att visa foton från systemkameran (de är ju inte i 16:9).

Nä, bra att någon lärt sig av historien och verkligen kollat hur konsumenterna använder produkten och ger oss en bra SURF/LÄSplatta för Android. Att det dessutom är HTC som får tillverka en i Aluminium är ju en superbonus!

LP är på alla vis ett sämre format än CD för att förmedla ljud. Du har betydligt sämre dynamiskt omfång och mycket hårdare restriktioner på gradienter. Du har ett medium som sluts vid användning och som är extremt känsligt för både mekanisk åverkan och damm. Det är stort och klumpigt. Den enda anledningen att man har kvar det alls är nostalgi och att vissa tycker om de missljud och den distorsion som mediet medför. Det går dock att skapa i efterhand om man så vill. En CD kan låta exakt som en vinyl men vinyl kan omöjligt låta som CD. Sen finns det en rent estetisk aspekt då konsten att göra snygga skivomslag lite dog ut då CD-skivor är så små. Fast det finns inget som egentligen hindrar band att släppa CD i vinylfodral. Vill minnas att några gjort det fast det säljer bara till vissa extrema entusiaster eftersom det är ett så stort och klumpigt format att spara. De flesta vill inte förvara sin musik i en plastback på golvet längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen finns det en rent estetisk aspekt då konsten att göra snygga skivomslag lite dog ut då CD-skivor är så små. Fast det finns inget som egentligen hindrar band att släppa CD i vinylfodral. Vill minnas att några gjort det fast det säljer bara till vissa extrema entusiaster eftersom det är ett så stort och klumpigt format att spara. De flesta vill inte förvara sin musik i en plastback på golvet längre.

Längre?! Har folk numer, dvs yngre människor ens en CD-spelare?! Jag har inte köpt musik på CD sedan jag vistades en del i Vancouver, på 90-talet, där allt var riktigt billigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iMatter:

Längre?! Har folk numer, dvs yngre människor ens en CD-spelare?! Jag har inte köpt musik på CD sedan jag vistades en del i Vancouver, på 90-talet, där allt var riktigt billigt.

Min inre hoarder får mig att köpa både skivor och böcker. Ser det delvis som inredning. En bokhyllas innehåll säger en del om ägaren. Min skriker till exempel nörd då det är två hyllor med kurslitteratur från Chalmers och sen massa fantasy och lite Sci-fi. Har även några fågelböcker och kokböcker på en kant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nykomlingen mäter 226,3 x 151,9 x 7,9 millimeter och baseras på Nvidias ARM-baserade systemkrets "Logan" med 64-bitarsarkitektur, mer känd som Tegra K1.

Ingen som reagerat på detta?
Tegra K1 har Cortex A15 som ju är 32bit och inte 64bit.

Ska bli kul att få se tester med Tegra K1 mot RK3288 och/eller MT6595

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ingen som reagerat på detta?
Tegra K1 har Cortex A15 som ju är 32bit och inte 64bit.

Ska bli kul att få se tester med Tegra K1 mot RK3288 och/eller MT6595

Tegra K1 kommer med både Nvidias Denver VLIW (troligen, åtminstone sannolikt att den översätter instruktionerna) ARMv8 64-bit kompatibla chip och med ARM Holdings Cortex A15. Ett chip – två versioner, kallar Nvidia det. Så det finns två olika modeller av den. Med 64-bit ART (Android L, så ganska snart) o.s.v. bör det vara god tid för att lansera Denverprodukter. Samt inte helt osannolikt.

Permalänk
Medlem

Trevligt med fler plattor som kör 4:3!

Har inget emot 16:9 i vissa lägen, men bra med alternativ. Föredrar personligen 4:3 på plattor i de flesta fall - tex om det främst gäller surf, böcker och foto, men för film är ju 16:9 klart att föredra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/