Glance och PSR, är de i symbios eller är det ena inte beroende av det andra?

Permalänk
Medlem

Glance och PSR, är de i symbios eller är det ena inte beroende av det andra?

Istället för att förpesta WP-tråden så skapade jag denna, där vi kan reda ut begreppen.

Petter påstår att 930 och 630 saknar Glance och orsaken till det är avsaknaden av PSR.

Ok, alla får påstå vad de vill, men i denna tråden ska vi backa om det vi säger med något som styrker det. Annars blir det lite klent, sas.

Skrivet av Petterk:

Så du menar att "display memory" på Lumia-serien inte kan använda minnet för att visa en statisk bild?

Har jag sagt det?

Citat:

Vad vill du säga egentligen. Vad tror du minnet är till för?

Vad vill du säga, när ska du visa att Glance och PSR hänger samman?

Du påstår saker sedan har du noll belägg.

Citat:

Glance uppdateras vid behov eller en gång i minuten, eller är avstängt när den ligger i fickan/skalet. 1 bild i minuten istället för 60 och aktiv GPU i 1000 ms av 1000 drar mindre och låter GPUn gå ner i djupare vila. Behöver de inte visa någon statisk bild behöver de heller inget "display memory" och det är återigen tillverkaren som påstår att det behövs. LG G2 kör inte Vesas (DisplayPort) PSR, de kör motsvarande över MIPI DSI, men det är fortfarande samma funktion och samma krav med en kontroller som har minne och kan uppdatera panelen oberoende från grafikprocessorn. Det är ju du som inte verkar förstå vad tillverkaren säger eller vad deras beslut beror på helt utan att argumentera, det blir ju som att säga att grafikprocessorn i mobilerna inte är en grafikprocessor för att du har råkat höra en term som också används på klient-PCs.

Som sagt, du kan vrida och vända hur mycket du vill, varför kan jag ta fram flera källor som säger att 1. PSR kom 2011, 2. LG G2 var första telefonen med det, 3. Glance har funnits längre, och 4. Varför finns det källor på PSR utan Glance, men inga på Glance med PSR?

Du har ju bara dina egna teorier och ord, ingenting att backa upp det med. Ingenting.

Citat:

Det LG kör brukar egentligen kallas Display Self-Refresh och är en föregångare till PSR. Nu behöver man inte skilja på det, men skulle man vilja skulle man kunna skilja på DSR över MIPI och PSR över DP. (Numera används PSR som begrepp när det gäller tekniska dokument om MIPI-baserade kontrollers så det vore lite förelegat). Båda har ett integrerat minne och logik för att uppdatera bilden på panelen från minnet (statisk) utan att behöva prata med grafikprocessorn så länge den är statisk, vilket den bör vara 3599/3600 bilder om du inte får något meddelande. Fast det är återigen Microsoft som inte vill pröva att ge användarna funktionerna utan detta.

Display SR och panel SR är typ jätteolika, va?

När kommer lite konkreta saker som styrker det du sagt? Varför finns det massor som emotsäger det du påstår men INGENTING som påvisar att PSR är en del av Glance. INGENTING.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du inte gett upp tanken med att funktionen skulle vara exklusiv till Microsoft? Att ingen skulle få visa en enkel skärm på sina telefoner?

Att Nokia skulle hindra konkurrenter från att visa en klocka och notifieringar? För det gör dem ju inte? Det räckte ju inte att du ville diskutera det i den andra "Nokia"-tråden, eftersom du inte tar till dig hur situationen ser ut och ignorerar frågan när du får något du inte kan argumentera emot.

Moto X har helt fullgod variant av always on, se deras reklamvideo t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=hWv6CEZraW0

Det måste väldigt enkelt då de endast klurat ut till Amoled, men håller på till LCD. Så att det kommit så nyligen, säger väl det mesta om hur lätt det är.

Den verkar vara statisk dock, alltså klockan rör inte på sig. Så man belastar samma pixlar. Det var det enda negativa.

Här ser du att klockan rör sig.

Men bra att du visade ännu en Glance som inte ens nämner det du hävdar behövs.

Nokia Sleeping Screen är en produkt av Nokia Research Center .

https://research.nokia.com/

Permalänk
Medlem

Hugg mig i ryggen men är inte Glance en mjukvara enbart för Nokia lurar med detta stöd?
Programvaran som jag förstår hanteras numera av Microsoft Mobile
http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/glance/106e0a97-8...
Och är inte för alla WP mobiler =(
Tycker iofs att denna sidan säger allt
http://www.glancescreens.com/whatareglancescreens

Moto X är en lur från tidigare Motorola Mobile med en egen unik lösning?
Hård- eller mjukvaru lösning?
Finns det tillgängligt på någon annan än just Motorolas lur Moto X, i så fall väldigt unik lösning på väldigt begränsad plattform eller?

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Hugg mig i ryggen men är inte Glance en mjukvara enbart för Nokia lurar med detta stöd?
Programvaran som jag förstår hanteras numera av Microsoft Mobile
http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/glance/106e0a97-8...
Och är inte för alla WP mobiler =(
Tycker iofs att denna sidan säger allt
http://www.glancescreens.com/whatareglancescreens

Moto X är en lur från tidigare Motorola Mobile med en egen unik lösning?
Hård- eller mjukvaru lösning?
Finns det tillgängligt på någon annan än just Motorolas lur Moto X, i så fall väldigt unik lösning på väldigt begränsad plattform eller?

Den riktiga och mest avancerade varianten heter Sleeping Screen och den äger Nokia Research Center https://research.nokia.com/

Det är den som delvis användes på Nokia N9, men den var i sin helhet på Symbian. MS äger inte NRC.

Skillnaden från den på Symbian och N9 och den Glance vi har är att pixlarna rörde sig på de, så man skulle kunna ha always on på Amoled utan att riskera inbränningar.

Den på Moto och den på Lumia är lika, de påminner mer om varandra än den som Symbian och N9 har. Den som Symbian har är helt otrolig, den rör sig, den har mycket mer alternativ och valmöjligheter.

Det är möjligt att MS äger Glance, men Glance och Sleeping Screen är faktiskt mer olika än lika.

Permalänk
Medlem

Är detta utbrutet ur den andra tråden? Togs ditt inlägg bort där? Du får gärna referera till mig med mitt forumnamn, även om jag uppger mitt hela namn under profilen.

Symbian-telefonerna är en annan produkt, där hade alla AMOLED. Förutsättningarna var inte de samma. Glance sleeping screen är den tidigare motsvarigheten till Glance Backgrounds. Glance fungerar inte likadant på Lumia. Lumia har ingen rörlig klocka och Lumia har även funktionen för LCD. Beta labs togs som sagt över av Microsoft, sleeping screen är inte samma sak som glance och de har alla som jobbat med Glance. NRC är Technologies hos Nokia och släpper inga appar under Beta labs idag. Jag har själv påpekat varifrån allt kommer tidigare. Glance fortsätter däremot släppas och utvecklas av Microsoft Mobile, även om Glance Backgrounds beta https://betalabs.nokia.com/trials/Glance-Background har avslutats.

LazySoft, precis som jag har sagt i två andra trådar så har t.ex. Samsung Air Gestures och Quick Glance eller Air View, som fungerar som peek-läget hos Nokia-enheterna. Alltså att du håller handen ovanför telefonen för att få fram klocka och meddelanden/notifieringar. SGS4 hade denna funktion innan peek kom till Nokia-enheterna. Moto X har jag länkat reklamvideo från MMI, MMIs hemsida samt Active Display-appen hos Google Play för att visa att de har en funktion som motsvara always on på Lumia/Glance screen. Always on är ganska beroende av att sensorerna fungerar okej, då du inte vill ha skärmen (särskilt LCD) igång när du har telefonen i flip-skalet eller i fickan. På Symbiantiden var inte funktionerna lika välutvecklade, Sleeping screen fungerade bara på (enligt dåvarande Nokia) AMOLED-telefoner. Kör in Glance Background så kommer ni märka skillnad på detta och på vanliga Glance när det gäller batteritid.

Det är Nokia/Microsoft som påstått att de behöver "display memory" för Glance-funktionerna hos Lumia-telefonerna. Det är knappast någon konspiration om att Nokia vill sitta på tekniken som Microsoft redan licensierat för 10 år (utöver att de överlåtit källkoden och upphovsrätten till Glance) och hindrar dem från att använda funktionen det handlar om. Om det inte handlar om panelen vad skulle då vara skillnaden? Varför skulle de ge en anledning som inte är sann?

http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-930-does-not-have-glance...

Permalänk
Medlem

Telepati, du får gärna rätta mig om jag har fel men kom inte denna typ av skärmteknik från LG och Samsung som Microsoft hoppades stenhårt på för bla bärbara då dom lanserade Vista.

Alla bärbara skulle ju ha en liten extra skärm på utsidan av locket där man skulle kunna se Väder, Mail kalender mm men som inte blev någon hit pga att just de små skärmarna var för dyra per enhet och att dom bärbara som hade dessa kostade mer än det smakade. Dessa skärmar skulle ha eget minne för att just datorn skulle kunna gå ner i hybrid sleep läge och bara skjuta uppdateringar till skärmen under intervaller.
Vilket Glance påminner om lite om amn nu bortser från hur man får igång skärmen mm.

Jag vet inte om jag har sett om någon sådan kom ut till försäljningsleden här.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Symbian-telefonerna är en annan produkt, där hade alla AMOLED.

http://www.gsmarena.com/nokia_5800_xpressmusic-2537.php

Denna hade inte det sa jag ju, så sluta med att påstå saker. Och jag har inte kollat alla, bara tog denna som exempel för att visa att du hade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

http://www.gsmarena.com/nokia_5800_xpressmusic-2537.php

Denna hade inte det sa jag ju, så sluta med att påstå saker. Och jag har inte kollat alla, bara tog denna som exempel för att visa att du hade fel.

https://betalabs.nokia.com/category/blogging/nokia-sleeping-s...

Permalänk
Medlem

Ovi säger också "Objektet är tyvärr inte tillgängligt för Nokia 5800 XpressMusic." Väljer du en Symbian-telefon med AMOLED kan du däremot ladda ner Glance sleeping screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Glance fungerar inte likadant på Lumia.

Precis, för det är inte den riktiga versionen.

Citat:

Lumia har ingen rörlig klocka

Och inte Moto heller.

Citat:

Lumia har även funktionen för LCD

Och det hade Symbian med. Plus allt det andra.

Citat:

Beta labs togs som sagt över av Microsoft

Stämmer.

Citat:

sleeping screen är inte samma sak som glance

Nej, Glance är en liten bra kompromiss.

Citat:

och de har alla som jobbat med Glance

Va?

Citat:

NRC är Technologies hos Nokia och släpper inga appar under Beta labs idag.

Precis, NRC drog sig ur för att de inte är tillgängliga för MS.

Citat:

Glance fortsätter däremot släppas och utvecklas av Microsoft Mobile

Glance ja, den som Moto har.

Citat:

även om Glance Backgrounds beta https://betalabs.nokia.com/trials/Glance-Background har avslutats.

Undra varför NRC valde att sluta med den vid just denna tidpunkt.

Citat:

Sleeping screen fungerade bara på (enligt dåvarande Nokia) AMOLED-telefoner

Nepp.

Citat:

Det är Nokia/Microsoft som påstått att de behöver "display memory" för Glance-funktionerna hos Lumia-telefonerna

.

Ännu en tråkig tillfällighet.

Citat:

Det är knappast någon konspiration om att Nokia vill sitta på tekniken som Microsoft redan licensierat för 10 år (utöver att de överlåtit källkoden och upphovsrätten till Glance) och hindrar dem från att använda funktionen det handlar om. Om det inte handlar om panelen vad skulle då vara skillnaden? Varför skulle de ge en anledning som inte är sann?

Källkoden till Glance, som är bråkdel av Sleeping Screen, är väl inget, Moto har den också. Men varför rör inte Motos klocka på sig? Dåligt, risken för inbränningar ökar. Där har du en av många skillnader på SC och Glance och Motos variant.

Skrivet av LazySoft:

Telepati, du får gärna rätta mig om jag har fel men kom inte denna typ av skärmteknik från LG och Samsung som Microsoft hoppades stenhårt på för bla bärbara då dom lanserade Vista.

Alla bärbara skulle ju ha en liten extra skärm på utsidan av locket där man skulle kunna se Väder, Mail kalender mm men som inte blev någon hit pga att just de små skärmarna var för dyra per enhet och att dom bärbara som hade dessa kostade mer än det smakade.

Jag vet inte om jag har sett om någon sådan kom ut till försäljningsleden här.

Jag vet inte, men om det vore så så kan man ju undra varför inte Samsung och LG använt sig av den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ovi säger också "Objektet är tyvärr inte tillgängligt för Nokia 5800 XpressMusic." Väljer du en Symbian-telefon med AMOLED kan du däremot ladda ner Glance sleeping screen.

Det beror kanske på att det är en uppdatering som inte 5800 klarar?

Det verkar som att det utvecklades till att bara köras på Amoled, då den tekniken är mycket effektivare där, det blir inte samma sak på LCD.

930 har ju Amoled. Så att ha Amoled och att få detta att funka, är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag tror Samsung och LG var dom som först försökte lansera bärbara med denna lilla extraskärm.
Då den har minne i sig så kan man bara skicka ny info till minnet och det var då i samma veva som det förhatliga hybrib sleep läget kom i Windows. Det som då kan utföra små jobb inom vissa intervaller utan att egentligen starta upp hela datorn. Tanken var att man med de appar som skulle pusha skärmen skulle se till att minnet i skärmen hade ett litet batteri av bilder att mellan hela tiden.
Glance tekniken påminner mycket om detta om man nu bortser från hur man väcker skärmen.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Det beror kanske på att det är en uppdatering som inte 5800 klarar?

Det verkar som att det utvecklades till att bara köras på Amoled, då den tekniken är mycket effektivare där, det blir inte samma sak på LCD.

930 har ju Amoled. Så att ha Amoled och att få detta att funka, är inte samma sak.

Lipa över telefoner jösses:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Nu gäller tråden inte Glance och vem som äger den även om allt sådant är intressant, utan främst så vill jag ha källa på att PSR är anledningen till utebliven Glance.

Permalänk
Medlem

Glance Background kom från beta labs inte NRC och inte NRC via beta labs. NRC slutade vara involverade när betan gick ut 2011 för Nokia sleeping screen. Microsoft har folket som jobbat med det på senare tid, de har all feedback osv.

Läs länken så ser du -

Citat:

Nokia Sleeping Screen beta updated. Use your own background images!

Thank you very much for the feedback on Nokia Sleeping Screen! Based on your feedback we have added some new features and made a few fixes to the application. The update is available for Symbian phones equipped with AMOLED screens.

Du har också en annan blogpost från Beta Labs där de skriver "After a while the team decided that the best way to validate the technology and get user feedback is to build a customizable low-power screen saver application for Nokia smartphones equipped with OLED displays." – https://betalabs.nokia.com/blog/2011/10/14/nokia-sleeping-scr...

Så det stämmer bra ihop med att den inte går att få ner från Ovi, men det går för alla telefoner med AMOLED.

Permalänk
Medlem

Anledningen att L930 inte har Glance Background är för att Glance Background bara fungerar på telefoner som har Glance. Så enkelt är det med den biten. Vill någon göra en screen-saver är det väl fritt fram däremot.

Permalänk
Medlem

Microsoft Mobile har källkoden och rättigheterna till Glance Background också, samt all feedback, de har fortfarande kvar programmet i WP-store och kan integrera funktionerna i "Glance screen" när de så vill. De har kvar teamet som skrev Glance Background också då det gjordes av D&S, inte NRC. Källkoden för en screen-saver är inte det viktigaste däremot, men de kan använda den som de redan producerat eller använda kunskapen därifrån när och om de så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Glance Background kom från beta labs inte NRC och inte NRC via beta labs. NRC slutade vara involverade när betan gick ut 2011 för Nokia sleeping screen. Microsoft har folket som jobbat med det på senare tid, de har all feedback osv.

NRC lämnade kvar GB, ja.

Citat:

Så det stämmer bra ihop med att den inte går att få ner från Ovi, men det går för alla telefoner med AMOLED.

Bara att tanka ner då för 630 och 930?

Varför har du övergått tillö detta ämne när du vet vad du påstått?

Du har inte backat upp ditt PSR-tugg än, men det är lugnt, jag fattar varför. Roligare att snacka om annat än att rota i en hög full med fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Anledningen att L930 inte har Glance Background är för att Glance Background bara fungerar på telefoner som har Glance. Så enkelt är det med den biten. Vill någon göra en screen-saver är det väl fritt fram däremot.

PSR då, som du angav vara orsaken, är det nya bud nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft Mobile har källkoden och rättigheterna till Glance Background också, samt all feedback, de har fortfarande kvar programmet i WP-store och kan integrera funktionerna i "Glance screen" när de så vill. De har kvar teamet som skrev Glance Background också då det gjordes av D&S, inte NRC. Källkoden för en screen-saver är inte det viktigaste däremot, men de kan använda den som de redan producerat eller använda kunskapen därifrån när och om de så vill.

Moto X har också detta, så vad är din poäng?

Glance och Sleeping Screen är inte samma sak. Du vet rörliga notifikationer, plus massa annat.

Glance är en bråkdel av dess ursprung, därför den troligtvis också funkar på LCD.

PSR då, viktig del i sammanhanget va?

Permalänk
Medlem

Nokia råkade (vilken tillfällighet) säga att det var "display memory" som var problemet med Lumia 625.

http://www.zdnet.com/nokia-releases-amber-aligning-features-a...
http://www.engadget.com/2013/09/09/nokia-lumia-625-review/
http://conversations.nokia.com/2013/08/15/green-light-for-lum...

Sen har vi ju också – http://www.nokia.com/in-en/support/faq/?action=singleTopic&to...

"Note: Due to hardware restrictions Nokia Glance is not available for Nokia Lumia 520, 521, 525, 526, 625, 630, 635, Icon and 930."

Folket som var inblandade i stora delar av den tidigare Nokia Sleeping Screen-produkten från NRC jobbar idag hos andra företag i flera fall, någon jobbar kvar hos NRC och de jobbade vad jag kan se från deras CVn aldrig med Glance Background. John Markow var dock communityansvarig under båda betorna, och är kvar hos Beta Labs. Att Nokia Sleeping Screen enbart fanns till AMOLED-enheter beror nog till stor del på att det var ett Qt-program som kördes på Symbian^3 och senare också. Fast det var medvetet från deras sida! 5800 är en S60-enhet, och det finns många S60-enheter med Symbian, morsan hade en C5 t.ex. Många av dessa har LCD om inte alla. Men det var inte tillgängligt på Symbian Anna/Belle-baserade Nokia 500, t.ex. det är möjligen möjligt (om programmet inte säger ifrån) att köra den på senare Symbian Anna/Belle-telefoner med IPS eller transreflexiv LCD rent mjukvarumässigt, men S60-enheter har aldrig kunnat köra Nokia Sleeping Screen. De säger ju själva bara (min fetning) "Available for Symbian phones with AMOLED display technology, such as C6-01, C7-00, N8-00, E7-00 and X7-00... Nokia Sleeping Screen has been verified on latest Symbian versions (S^3, Anna, Belle) and is known to work with the latest Qt version 4.7.3." – https://betalabs.nokia.com/trials/nokia-sleeping-screen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

PSR då, som du angav vara orsaken, är det nya bud nu?

Det är ett ytterligare beroende som inte uppfylls om inte telefonen har stöd för Glance. Rent mjukvarumässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ett ytterligare beroende som inte uppfylls om inte telefonen har stöd för Glance. Rent mjukvarumässigt.

Kan du inte visa en telefon som haft det innan LG G2? Varför står det att läsa att den var först?

Visa någon Nokia som har PSR?

Nokia sa displayminne ja, det är inte PSR, är det så svårt?

Och om det är samma sak, visa källa på det, eller visa bara något som påvisar att PSR och Glance har något samband, bara något, för en så länge har du inte kunnat backa ditt tugg med något.

***bort/moderator***

Tagit bort nedlåtande text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

NRC lämnade kvar GB, ja.

Bara att tanka ner då för 630 och 930?

Varför har du övergått tillö detta ämne när du vet vad du påstått?

Du har inte backat upp ditt PSR-tugg än, men det är lugnt, jag fattar varför. Roligare att snacka om annat än att rota i en hög full med fel.

NRC var aldrig ansvariga för Glance Background, det går bland annat att se på vem som var team-medlem på projektet. Medlemmarnas namn kommer upp i blogginlägg och artiklar postade av Nokia och då står det att de jobbar för Nokia (2013 det gäller) och respektive titel, inte att de är från research-gruppen. Hitta inte på saker.

För 630 och 930 kör Symbian^3, Anna eller Belle?

Det är Nokia som påstår att du behöver "display memory", enligt min egen uppfattning skulle det vara bra, men det är inget krav för peek eller timed och ändå få en bra upplevelse, always-on skulle säkert gå att göra en variant av, men det är Nokia som tycker annorlunda och de säger att det beror på hårdvaran. Och har specificerat det till "display memory" efter journalister har frågat och har själva nämnt detta på deras officiella sida när det gäller 625 och 520. Jag är inte ansvarig för Microsofts ståndpunkt i det hela och det går inte att bevisa ett negativ och du försöker skifta bevisbördan med hjälp av argumentationsfel istället för att komma med ett argument själv. Du föreslår t.o.m. att Microsofts ståndpunkt inte är riktig utan bara en tillfällighet som saknar betydelse, men det har du väl ändå inga belägg för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Nokia sa displayminne ja, det är inte PSR, ***bort/moderator***

Ett "display memory" som verkar ha något att göra med batteritid, och Microsofts vilja att köra Glance är inte något som kan uppdatera skärmen från detta minne och är inte DSR eller PSR? Vad är det då? Det är inte så att deras kretskort (det med SoC:en) har något extra minne till skärmen. De syftar på ett minne som kommer med panelen för att kunna uppdatera statiska bilder utan hjälp av gpun 60 gånger i sekunden. Detta är synonymt med DSR/PSR. De syftar på att det är panelen som gör att de inte vill köra Glance. De säger detta till journalister som frågar.

Argumentationsfel och försök att förlöjliga (andra hoppar inte på tåget) leder bara till att du börjar skrika förolämpningar och tråden blir låst.

Tagit bort nedlåtande text i citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nokia råkade (vilken tillfällighet) säga att det var "display memory" som var problemet med Lumia 625.

http://www.zdnet.com/nokia-releases-amber-aligning-features-a...
http://www.engadget.com/2013/09/09/nokia-lumia-625-review/
http://conversations.nokia.com/2013/08/15/green-light-for-lum...

Sen har vi ju också – http://www.nokia.com/in-en/support/faq/?action=singleTopic&to...

"Note: Due to hardware restrictions Nokia Glance is not available for Nokia Lumia 520, 521, 525, 526, 625, 630, 635, Icon and 930."

Folket som var inblandade i stora delar av den tidigare Nokia Sleeping Screen-produkten från NRC jobbar idag hos andra företag i flera fall, någon jobbar kvar hos NRC och de jobbade vad jag kan se från deras CVn aldrig med Glance Background. John Markow var dock communityansvarig under båda betorna, och är kvar hos Beta Labs. Att Nokia Sleeping Screen enbart fanns till AMOLED-enheter beror nog till stor del på att det var ett Qt-program som kördes på Symbian^3 och senare också. Fast det var medvetet från deras sida! 5800 är en S60-enhet, och det finns många S60-enheter med Symbian, morsan hade en C5 t.ex. Många av dessa har LCD om inte alla. Men det var inte tillgängligt på Symbian Anna/Belle-baserade Nokia 500, t.ex. det är möjligen möjligt (om programmet inte säger ifrån) att köra den på senare Symbian Anna/Belle-telefoner med IPS eller transreflexiv LCD rent mjukvarumässigt, men S60-enheter har aldrig kunnat köra Nokia Sleeping Screen. De säger ju själva bara (min fetning) "Available for Symbian phones with AMOLED display technology, such as C6-01, C7-00, N8-00, E7-00 and X7-00... Nokia Sleeping Screen has been verified on latest Symbian versions (S^3, Anna, Belle) and is known to work with the latest Qt version 4.7.3." – https://betalabs.nokia.com/trials/nokia-sleeping-screen

Du trasslar in dig själv.

Lumia har Glance. Moto har samma men kallar det active display. Glance kommer från Sleeping Screen, som innan hette Active Standby Mode.

Sleeping Screen blev Amoledanpassat. Active standby är grunden till allt. Du anar inte hur många lurar som har/har haft det.

Sleeping Screen är inte grunden, men det var där det verkligen blommade ut. Finns inget liknande. N9 är det närmaste, där var det rörligt, men det var väl också den enda likheten. Sedan har det karvats bort massa finesser och idag heter det Glance. Men då är Motos Active display bättre, mer lik SC, det räcker ju bara med att man trycker på själva notisen så får man info om den, det går ju inte med Glance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

NRC var aldrig ansvariga för Glance Background, det går bland annat att se på vem som var team-medlem på projektet. Medlemmarnas namn kommer upp i blogginlägg och artiklar postade av Nokia och då står det att de jobbar för Nokia (2013 det gäller) och respektive titel, inte att de är från research-gruppen. Hitta inte på saker.

För 630 och 930 kör Symbian^3, Anna eller Belle?

Det är Nokia som påstår att du behöver "display memory", enligt min egen uppfattning skulle det vara bra, men det är inget krav för peek eller timed och ändå få en bra upplevelse, always-on skulle säkert gå att göra en variant av, men det är Nokia som tycker annorlunda och de säger att det beror på hårdvaran. Och har specificerat det till "display memory" efter journalister har frågat och har själva nämnt detta på deras officiella sida när det gäller 625 och 520. Jag är inte ansvarig för Microsofts ståndpunkt i det hela och det går inte att bevisa ett negativ och du försöker skifta bevisbördan med hjälp av argumentationsfel istället för att komma med ett argument själv. Du föreslår t.o.m. att Microsofts ståndpunkt inte är riktig utan bara en tillfällighet som saknar betydelse, men det har du väl ändå inga belägg för!

Skrivet av Petterk:

Ett "display memory" som verkar ha något att göra med batteritid, och Microsofts vilja att köra Glance är inte något som kan uppdatera skärmen från detta minne och är inte DSR eller PSR? Vad är det då? Det är inte så att deras kretskort (det med SoC:en) har något extra minne till skärmen. De syftar på ett minne som kommer med panelen för att kunna uppdatera statiska bilder utan hjälp av gpun 60 gånger i sekunden. Detta är synonymt med DSR/PSR. De syftar på att det är panelen som gör att de inte vill köra Glance. De säger detta till journalister som frågar.

Argumentationsfel och försök att förlöjliga (andra hoppar inte på tåget) leder bara till att du börjar skrika förolämpningar och tråden blir låst.

Varför fortsätter du att säga att bara för att Nokia har sagt att det behövs displayminne, så har de sagt att det behövs PSR, när det bara är du, du, du, och ingen annan som nämnt PSR.

LG var först med PSR i telefoner, så lägg ner. Nokia har aldrig använt sig av det.

Permalänk
Medlem

Active Standby, idle screen osv är inte i närheten av Glance Screen i always on eller liknande. Det var en skärm du fick upp som en låsskärm/hemskärm när du väcker telefonen utan att låsa upp den osv. T.ex. som på 5800 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e6/5800_idle_scree...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

NRC var aldrig ansvariga för Glance Background, det går bland annat att se på vem som var team-medlem på projektet. Medlemmarnas namn kommer upp i blogginlägg och artiklar postade av Nokia och då står det att de jobbar för Nokia (2013 det gäller) och respektive titel, inte att de är från research-gruppen. Hitta inte på saker.

Men hur tänker du? Dessa personer jobbade på Betalabs, men på BetaLabs så står det att SC är en produkt från NRC. Dessa personer jobbade på NRC också, eller varför står de med på sidan över vissa patent?

Här ser du vad en av de åstadkommit på NRC
https://research.nokia.com/publications?page=1&search=Jyri

Här en annan
https://research.nokia.com/publications?search=Jari+Kinnunen

Så där hade du fel igen, de kan inte tagit fram patent åt NRC om de inte jobbat åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Active Standby, idle screen osv är inte i närheten av Glance Screen i always on eller liknande. Det var en skärm du fick upp som en låsskärm/hemskärm när du väcker telefonen utan att låsa upp den osv. T.ex. som på 5800 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e6/5800_idle_scree...

Och Glance är inte i närheten av SC, eller Moto X Active Display. Lustigt att Moto har den bästa varianten när MS har Glance. Som du ser så behöver man inte Glance för att få en hyfsad version av originalet.

Moto har inte PSR. Hur förklarar du det?