Permalänk

Använda Thomson TG784 som router

Har haft Thomson TG784 som adsl modem/router förut men har nu fått fiber.
Går det att använda Thomson TG784 som router. Provat och koppla in från väggen till WLAN kontakten men det gick inte.

Permalänk
Medlem

Du menar nog WAN-kontakten? :).
Hur snabb uppkoppling har du nu? Den routern är verkligen inte bra, du bör skaffa en annan :).

Permalänk

inkommande ska in i den röda WAN porten

och datorer i de gula lan kontakterna.

dock skulle jag tippa att dessa behöver konfigureras om för att gå från adsl till fiber och dessa routrar är från den tiden då telia tyckte att alla deras kunder var idioter och nästan allt är låst i dem... har för mig man inte äns kan öppna portar i den själv utan måste ringa telias support för det...

mitt tips lägg ett gäng hundralappar å få en ordentlig router...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s177589064&o=produkt_pr...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Du är väl medveten om att den är långsam på alla sätt, endast 100Mbit portar och 802.11g gör den rätt olämplig på alla sätt ur prestandasynpunkt, den var inte ens snabb när den brukade användas (för 6-7 år sedan).
Men:
Är 784an konfigurerd av en operatör ?
Vilken isp har du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

BBB's som jag köpt modemet av när vi hade ADSL.
Nu har vi 100/100(bahnhof)
Provat och koppla in till WAN såklart men det står bara att den inte hittar dsl i mjukvaran. Mest nyfiken, redan försent då jag köpt VOIP adapter redan och ska beställa router snart.

Ska köra linuxserver hemma med så jag antar jag behöver en bra router hemma. Blir min första server.

Permalänk
Skrivet av ExtremeZero:

BBB's som jag köpt modemet av när vi hade ADSL.
Nu har vi 100/100(bahnhof)
Provat och koppla in till WAN såklart men det står bara att den inte hittar dsl i mjukvaran. Mest nyfiken, redan försent då jag köpt VOIP adapter redan och ska beställa router snart.

Ska köra linuxserver hemma med så jag antar jag behöver en bra router hemma. Blir min första server.

Jag hade modem innan på min RT-N56U, när jag skaffade fiber var jag tvungen att hårdvaru reseta routern då den hela tiden fick error "Hittade inte modemet koppla ur modemet i 2 minuter sen testa igen..."

Permalänk
Hedersmedlem

Allvarligt talat, Släng skiten och köp något vettigare. Det är inte värt tiden att försöka få det att fungera.
Har själv ett Thompson modem till ADSL och det är sämsta skiten jag någonsin varit i kontakt med..

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk

ok, tips på router som klarar av att hantera en linuxserver

Linksys WRT1900AC ?

Permalänk
Rekordmedlem

Det spelar ingen roll för routern om du ska ha en linuxserver utan du bör välja router efter prestandakraven, WRT1900ac har bra hårdvara men stödet för open wrt är inte klart ännu men förhoppningsvis så kommer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.