Återskapat bilder men går inte att öppna

Permalänk
Medlem

Återskapat bilder men går inte att öppna

Hej.

Lyckades att formatera min sambos bärbara dator med ett par tusen kort på, jag trodde allt var lugnt då jag återskapat förlorade bilder förut med programmet getdataback.

Jag gjorde det även denna gång och allt verkade gå bra tills att jag skulle öppna dem på min andra dator. Nu står det följande

"Can't read file header"
"Unknow file format, empty file or file not found"

Filen finns i .jpeg och storlek stämmer överens med vad den bör vara men går alltså inte att öppna. Någon som har bra förslag på lösning?

Mvh

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Hej.

Lyckades att formatera min sambos bärbara dator med ett par tusen kort på, jag trodde allt var lugnt då jag återskapat förlorade bilder förut med programmet getdataback.

Jag gjorde det även denna gång och allt verkade gå bra tills att jag skulle öppna dem på min andra dator. Nu står det följande

"Can't read file header"
"Unknow file format, empty file or file not found"

Filen finns i .jpeg och storlek stämmer överens med vad den bör vara men går alltså inte att öppna. Någon som har bra förslag på lösning?

Mvh

I det läget brukar det vara kört.
Bilderna ha delvis blivit överskrivna redan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

I det läget brukar det vara kört.
Bilderna ha delvis blivit överskrivna redan.

Om jag återskapar dem på nytt då? Går det att lösa på något sätt?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Har för mig har öppnat trasiga bilder någon gång.. återskapade från trasig zip file.. någon var bara övre halvan av en bild.. men öppnades iaf... kan det bero på vilket bildformat ?

Vilka program har du provat med ?

Permalänk
Medlem

jag körde med ...Icare data recovery otroligt bra program...

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Om jag återskapar dem på nytt då? Går det att lösa på något sätt?

Är de överskrivna, helt eller delvis så går det inte att fixa.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Recovery/räddnings program bruka ha ett omdöme vid varje fil som visar stor chansen är. Är omdömet låg/dåligt så är den filen helt eller delvis överskriven. Helt kört. Bara att hoppa över i filen och titta på nästa.

Ofta hittar programmen också delar av filer du kastat flera veckor sedan som du inte alls vill ha så det gäller att vara uppmärksam.

Edit:
Menar du att du formaterat disken eller att du installerat om Windows?

De är 2 helt olika saker. Formatera innebär att disken fortfarande är tom. Har du installerat eller sparat saker på disken så är det som de andra säger rätt kört. Värre blir det om det är den disken du just nu har installerat getdataback och sparat det den hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Hej.

Lyckades att formatera min sambos bärbara dator med ett par tusen kort på, jag trodde allt var lugnt då jag återskapat förlorade bilder förut med programmet getdataback.

Jag gjorde det även denna gång och allt verkade gå bra tills att jag skulle öppna dem på min andra dator. Nu står det följande

"Can't read file header"
"Unknow file format, empty file or file not found"

Filen finns i .jpeg och storlek stämmer överens med vad den bör vara men går alltså inte att öppna. Någon som har bra förslag på lösning?

Mvh

Bärbara kan vara förklaringen. Gäller det formatering i samband med installation av windows och först därefter upptäcktes misstaget så har du förklaringen.

Programmet hittar mappen som bilderna låg i, och information om bilderna i mappen, men det viktiga - bildinformationen - ligger på helt annan plats. Denna plats kan nu vara upptagen av windows eller använts till remporär lagring under installationen. Då är bilden borta för alltid.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Bärbara kan vara förklaringen. Gäller det formatering i samband med installation av windows och först därefter upptäcktes misstaget så har du förklaringen.

Programmet hittar mappen som bilderna låg i, och information om bilderna i mappen, men det viktiga - bildinformationen - ligger på helt annan plats. Denna plats kan nu vara upptagen av windows eller använts till remporär lagring under installationen. Då är bilden borta för alltid.

Ungefär såhär var förloppet då jag klantade till det.

Skulle uppdatera till win8.1 -> gick åt helvete -> Lade in windows på nytt efter formatering -> bilderna borta ->arg sambo ->glad sambo då jag hittade bilderna -> arg sambo då bilderna inte gick att öppna -> sweclockers.com

Ungefär så var det, just nu kör jag en ny vända. Jag har för mig att sist jag körde ett recovery program på den och skulle återskapa bilderna så förhandstittade jag på bilderna. Återkommer inom några timmar och så hoppas vi på det bästa.

EDIT: Nu har jag kört getdataback/ntfs en gång till. Jag får upp alla mappar med bilder men det går inte öppna dem, det står att datorn inte känner igen filformatet. Vad är nästa steg? Tämligen frustrerande då allt finns fast ändå inte

Skall jag prova med att köra minneskortet från kameran? Det är ju garanterat formaterat flera gånger om så det kanske är en än sämre ide.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Kan du lägga ut en bildfil någonstanns.. så kan någon testa om det går att öppna.

Permalänk
Medlem

Som jag sa !! prova icare data recovery! det körde jag med när alla andra program misslyckades!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kan du lägga ut en bildfil någonstanns.. så kan någon testa om det går att öppna.

Här kommer en bild, hoppas på en solnedgång. Om ni mot förmodan lyckas öppna den och den inte lämpar sig för allmänheten så ladda helst inte upp den

http://www.fildirekt.se/dl/1404757179.jpg

http://delafil.se/key=6c3356a45cd075578d9b62fdb6cd4198

Skrivet av 120hz:

Som jag sa !! prova icare data recovery! det körde jag med när alla andra program misslyckades!

Skall prova.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Hej.

Lyckades att formatera min sambos bärbara dator med ett par tusen kort på, jag trodde allt var lugnt då jag återskapat förlorade bilder förut med programmet getdataback.

Jag gjorde det även denna gång och allt verkade gå bra tills att jag skulle öppna dem på min andra dator. Nu står det följande

"Can't read file header"
"Unknow file format, empty file or file not found"

Filen finns i .jpeg och storlek stämmer överens med vad den bör vara men går alltså inte att öppna. Någon som har bra förslag på lösning?

Ett annat tips är PC Inspector. Jag vet de som har framgångsrikt återställt mängder med bilder. Det kan ta rätt lång tid, och rådet är då att inte skanna hela disken, utan att dela upp det i ett antal sektorer, något tusental, kan räcka per steg, men det kan ta någon timme. Något äldre, men har använts framgångsrikt, dock har det inte uppdaterats; och är något mindre intuitivt.

http://www.pcinspector.de/Default.htm?language=1

Permalänk
Medlem

Så här står det i Photoshop när man öppnar filen..

"Could not complete your request because a JPEG marker segment length is too short (the file may be truncated or incomplete)."

Som några andra varit inne på, så är det skillnad på rescueprogram och rescueprogram. Kan vara värt att prova ett par stycken.
Själv kör jag Object Rescue PRO och tycker det fungerar bra. Är dock inget gratisprogram..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du ska använda Stella phoenix windows data recovery! Jag kör det just nu och allt den hittar kommer upp i ordning. Hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Problemet är att bilderna inte går att öppna, således kanske ett annat program behövs? Storlek, filnamn och plats stämmer men någonstans blir det fel. Några idéer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Problemet är att bilderna inte går att öppna, således kanske ett annat program behövs? Storlek, filnamn och plats stämmer men någonstans blir det fel. Några idéer?

Skickades från m.sweclockers.com

Använd programmet jag nämnt så fungerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Problemet är att bilderna inte går att öppna, således kanske ett annat program behövs? Storlek, filnamn och plats stämmer men någonstans blir det fel. Några idéer?

Ja har man lyckats ska det gå att öppna; som sagt, även jag nämnde program innan.

(Säg hellre vilket eller vilka du har prövat, och ev. hur; det underlättar.)
(Sedan kan resultat bero på annat än enbart skillnad mellan program; skulle tro att hur fragmenterade vissa filer är påverkar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Ja har man lyckats ska det gå att öppna; som sagt, även jag nämnde program innan.

(Säg hellre vilket eller vilka du har prövat, och ev. hur; det underlättar.)
(Sedan kan resultat bero på annat än enbart skillnad mellan program; skulle tro att hur fragmenterade vissa filer är påverkar.)

Har provat följande
Getdataback
Easeus recovery

Kör ett test icare data recovery nu

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: kört klart icare nu, tror jag hittat en del bilder. Det står att den hittat 40997 bilder vilket känns en aning för mycket. Får köra ett nytt test imorgon där nu har datorn hängt sig.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Här kommer en bild, hoppas på en solnedgång. Om ni mot förmodan lyckas öppna den och den inte lämpar sig för allmänheten så ladda helst inte upp den

Jag öppnade filen i en hexeditor för att se vad den innehöll. Svaret är tyvärr "inte mycket", då filen består till 100% av 0:or. Så antingen har filen skrivits över, eller så har programmet du använde för att återställa filen misslyckats på något sätt. Filen som du laddade upp är hur som helst bortom all räddning, det finns ingen som helst information i den.

När du formaterade hårddisken, körde du en snabb eller fullständig formatering? En fullständig formatering skriver ju över hårddisken med nollor vad jag vet, och då kommer det inte gå att återskapa någonting. Fast då borde du ju rimligtvis inte hitta några filer alls, men fil-tabellen kanske inte nollas av någon anledning? Jag har tyvärr ingen koll på hur NTFS fungerar, någon annan kanske har bättre koll på hur Windows gör en fullständig formatering. Men du borde ju ha märkt om du gjorde en fullständig formatering, det brukar ta rätt lång tid eftersom hela disken måste skrivas över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En fullständig formatering skriver ju över hårddisken med nollor vad jag vet, och då kommer det inte gå att återskapa någonting.

Inte på vanliga Windows datorer. Där kollar den bara att ytan är ok vid långsam formatering. Krävs special program som kan göra säker radering för att den ska skriver nollor. Det är därför programmen hittar filer att rädda.

Permalänk

Den typ av "formatering" som anävnds oftast idag dvs snabbformatering sätter bara alla flaggor som ok att skriva över.

Inget tas bort utan gör att allt kan skrivas över.

Det som Panpo98 menar är nog lågnivå formatering som det ikke är många som gör idag(tog mig 12 timmar~ att lågnivå formatera en 2GB disk i min gamla Pentium dator)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Förresten har du testat det här.

Öppna mappen där bilderna du räddat ligger.
Välj i menyn View / Lagre icons.

De bilder som är ok får då en mini version av bilden som icon medan de trasiga fortsätter att ha standard iconen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Du ska använda Stella phoenix windows data recovery! Jag kör det just nu och allt den hittar kommer upp i ordning. Hur bra som helst!

Personligen tycker jag inte stella fungerar så bra. Hittar fler filer och visat bilder i programet, men när jag har sparat fotot så är det korrupt. Dvs det blandar ihop filer och thumbnails.

Skrivet av panpo98:

Förresten har du testat det här.

Öppna mappen där bilderna du räddat ligger.
Välj i menyn View / Lagre icons.

De bilder som är ok får då en mini version av bilden som icon medan de trasiga fortsätter att ha standard iconen.

Som ovan, vissa program blandar ihop thumbnails, så det är inte en säkerhet.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem för ett par år sedan när ett minneskort slutat fungera under en resa i Karibien. Alla bilder från första veckan var borta och sambon var inte glad. Testade först undelete och fick samma fel som dig, dvs jag hittade alla bilder och filstorlek stämde, men ingen gick att öppna.

Så då bytte jag helt enkelt program till Photorec/Testdisk i linux och där fick jag tillbaks 98 % av filerna, ett par av några tusen var bortom räddning. Så testa det programmet och se om du når större framgång.

Värt att poängtera är såklart (vet ej om du nämnt det eller någon annan i tråden) att du inte bör starta upp datorn med hårddisken du försöker rädda eftersom fler filer riskeras att skrivas över. Så ta ur den disken och installera ett OS på en annan disk medan du jobbar med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Inte på vanliga Windows datorer. Där kollar den bara att ytan är ok vid långsam formatering. Krävs special program som kan göra säker radering för att den ska skriver nollor. Det är därför programmen hittar filer att rädda.

Det var sant i tidigare versioner av Windows, men sen Vista verkar de ha ändrat så att format även nollar partitionen (källa). Men då borde man ju inte hitta någonting, så det är säkert något annat som är problemet i det här fallet.

Permalänk
Skrivet av ClubT:

Värt att poängtera är såklart (vet ej om du nämnt det eller någon annan i tråden) att du inte bör starta upp datorn med hårddisken du försöker rädda eftersom fler filer riskeras att skrivas över. Så ta ur den disken och installera ett OS på en annan disk medan du jobbar med detta.

Det är ju det han gjort, skrivit till hårddisken, och inte lite heller, en ominstallation av Windows..

Skrivet av k_k:

Ungefär såhär var förloppet då jag klantade till det.

Skulle uppdatera till win8.1 -> gick åt helvete -> Lade in windows på nytt efter formatering -> bilderna borta ->arg sambo ->glad sambo då jag hittade bilderna -> arg sambo då bilderna inte gick att öppna -> sweclockers.com

Med lite tur kanske du hittar några bilder som är ok..
Fixa backup på bilderna, så slipper du dessa problem nästa gång du börjar mixtra med hårddisken.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Det är ju det han gjort, skrivit till hårddisken, och inte lite heller, en ominstallation av Windows..

Var kanske jag som var otydlig. Det jag menade var att han bör ta ut disken ändå eftersom fler bilder riskerar att skrivas över om han kör på os:et från samma disk. Skadan vid ominstallationen är redan gjord men det är dumt att förvärra läget ännu mer.

Permalänk
Medlem

Tjena.

Nu har jag löst problemet, det program som till slut löste problemet var Icare data recovery. Först trodde jag att den hittat samma filer men då sedan så kollade jag igenom alla partioner den hittade (Var typ 30 st med olika storlekar och % av vad som fanns på ). De första två så gick inte bilderna öppna men den tredje så funkade det. Känns rätt så bra att fått tillbaka 6000 bilder (För att inte prata om att min fru blev tämligen glad )

Vad har jag lärt mig: SÄKERHETSKOPIERA!!!!

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Skulle uppdatera till win8.1 -> gick åt helvete -> Lade in windows på nytt efter formatering -> bilderna borta ->arg sambo ->glad sambo då jag hittade bilderna -> arg sambo då bilderna inte gick att öppna -> sweclockers.com

-> fly förbannad sambo eftersom troligen är allt borta -> ny ungkarl på sweclockers...

Nästa gång... HA BACKUP!

Rädda det du kan, gå igenom varje fil en för en, OCH rädda inte mer än det du vet kan räddas. Sen köp en extern hårddisk, och förklara: älskling, i fortsättningen ska vi göra backup till denna också. Sen ska du aldrig återställa till samma disk som du räddar från, då du bokstavligt talat skriver över det du försöker rädda när du räddar dem.
Ev har Windows 8 sparat en del av dem i molnen, om du har det aktivt.