Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Letar efter ett TKL tangentbord med Svensk/nordisk-layout, hade tänkt att byta ut alla keycaps så vill inte att tangentbordet ska vara allt för dyrt p.g.a. jag som sagt ändå kommer byta ut keycapsen, har även bestämt mig att det skall vara blåa brytare. Hade dessutom varit ett stort PLUS om det finns ljudingång/utgång och vita LEDs, men absolut inte jag känner att jag måste ha.

Har varit och kikat på Quickfire Rapid men med blåa switchar verkar det inte finnas att få tag på i Sverige.... De enda jag hittar som verkar uppfylla mina krav är Duckys YYY, men det känns lite väl dyrt då jag totalt landar på ungefär 2000:- för ett tangentbord.

Någon som har några tips?

MVH

Ducky YYY är ett Shine 3 som är gult och har gula PBT-caps..
Här finns DS3 med blåa brytare och vita leds: https://teraset.net/ (klicka på Duckyrutan uppe till höger så kan du läsa hur man beställer osv).

Edit: Quickfire Rapid-I kommer ju snart men det är inte samma kvalitet som på vanliga Rapid, inte gjort av Costar längre. :/

Edit 2: Ducky Shine 3 TKL finns ju på Inet fast då med andra färger på LED. Om du skulle kunna tänka dig ett vanlig med TK så finns det på Inet med blåa brytare och vita LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Letar efter ett TKL tangentbord med Svensk/nordisk-layout, hade tänkt att byta ut alla keycaps så vill inte att tangentbordet ska vara allt för dyrt p.g.a. jag som sagt ändå kommer byta ut keycapsen, har även bestämt mig att det skall vara blåa brytare. Hade dessutom varit ett stort PLUS om det finns ljudingång/utgång och vita LEDs, men absolut inte jag känner att jag måste ha.

Har varit och kikat på Quickfire Rapid men med blåa switchar verkar det inte finnas att få tag på i Sverige.... De enda jag hittar som verkar uppfylla mina krav är Duckys YYY, men det känns lite väl dyrt då jag totalt landar på ungefär 2000:- för ett tangentbord.

Någon som har några tips?

MVH

Ska du byta keycaps kan du köpa vilket tangentbord som helst med ISO-layout, tex: Filco Majestouch 2
eller WASD-Keyboard

Båda kanske är i dyraste laget, men idén är att det går att köra på vilket tangentbord med ISO-layout som helst

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Avstängd

Bästa/billigaste stället att köpa ett HHKB Professional 2 från? Hälst svart och blanka caps.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Bästa/billigaste stället att köpa ett HHKB Professional 2 från? Hälst svart och blanka caps.

Proxy från japan via amazon elr liknande

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Är det svårt att byta en glappande USB-sladd på ett filco? Behöver man nån speciell sladd? Finns det nån guide osv?

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Är det svårt att byta en glappande USB-sladd på ett filco? Behöver man nån speciell sladd? Finns det nån guide osv?

Filco har en speciell kontakt mellan pcb och usb port! Det här kanske hjälper! :
http://imgur.com/a/H69Xb
Kablar kan köpas från bl.a. pexon: http://pexonpcs.co.uk/FilcoCable

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett IBM Model M (svensk layout) PS/2 från 95 och på senaste tiden har några knappar helt random slutat fungera då och då, det var inte så att en knapp åt gången blev jobbig, utan ett speciellt antal knappar (Det är alltid samma knappar) blev lite sura och fungerar inte alltid, man måste trycka några gånger, vissa dagar fungerar dom perfekt, andra gånger fungerar dom dåligt hela dagen.

Jag gissar på att det är något chip i tangentbordet som har börjat bli kasst, efter som det helt plötsligt blev så på några tangenter, så jag tror inte det är något mekaniskt fel, någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Filco har en speciell kontakt mellan pcb och usb port! Det här kanske hjälper! :
http://imgur.com/a/H69Xb
Kablar kan köpas från bl.a. pexon: http://pexonpcs.co.uk/FilcoCable

+ att James tillverkar kabeln själv, bara att välja sleeve färg å sånt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Filco har en speciell kontakt mellan pcb och usb port! Det här kanske hjälper! :
http://imgur.com/a/H69Xb
Kablar kan köpas från bl.a. pexon: http://pexonpcs.co.uk/FilcoCable

Tack!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Jag kör med ett IBM Model M (svensk layout) PS/2 från 95 och på senaste tiden har några knappar helt random slutat fungera då och då, det var inte så att en knapp åt gången blev jobbig, utan ett speciellt antal knappar (Det är alltid samma knappar) blev lite sura och fungerar inte alltid, man måste trycka några gånger, vissa dagar fungerar dom perfekt, andra gånger fungerar dom dåligt hela dagen.

Jag gissar på att det är något chip i tangentbordet som har börjat bli kasst, efter som det helt plötsligt blev så på några tangenter, så jag tror inte det är något mekaniskt fel, någon som känner igen sig?

Låter som det är glapp i kontakten mellan pcb:n och tangenten alternativt kabeln. Har faktiskt ingen direkt lösning på det problemet tyvärr

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Låter som det är glapp i kontakten mellan pcb:n och tangenten alternativt kabeln. Har faktiskt ingen direkt lösning på det problemet tyvärr

Tack för hjälpen ändå! Bra att veta vad det är som krånglar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leedogustav:

Proxy från japan via amazon elr liknande

Orka hålla på med det. Antingen så blir det nog från Amazon.co.uk eller elitekeyboards...

Permalänk
Medlem

Vilken färg på switchen är det som gäller om man vill ha ett tangentbord som låter så mycket som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Vilken färg på switchen är det som gäller om man vill ha ett tangentbord som låter så mycket som möjligt?

Blåa switchar borde hamna högst på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Vilken färg på switchen är det som gäller om man vill ha ett tangentbord som låter så mycket som möjligt?

Som sagt, blå eller gröna.

Permalänk
Medlem

För maximalt ljud så är det väl IBM Model M som gäller. Finns nytillverkade också men jag glömde bort vad tillverkaren heter.. står troligen i början av tråden.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av krox:

Vilken färg på switchen är det som gäller om man vill ha ett tangentbord som låter så mycket som möjligt?

Buckling spring! Dessa hittar du i äldre mekaniska tangentbord gjorda av IBM. Model M som tidigare nämnts är det jag skulle rekommendera om du tänker skaffa ett!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av A7V:

För maximalt ljud så är det väl IBM Model M som gäller. Finns nytillverkade också men jag glömde bort vad tillverkaren heter.. står troligen i början av tråden.

Du tänker nog på unicomp.
http://pckeyboard.com/

Man kan göra ett "Custom keyboard" på deras sida och där välja "Finland Sweden" som layout så får man ett svenskt tangentbord. Man får även välja vilken färgkombination man vill ha på tangentbord/tangenter.

Permalänk

Hej!
Är så att jag har köpt mig ett Ducky shine 3 TKL.. Jag undrar om man lägger in en ny firmware och sedan installerar om datorn, måste man då lägga in samma firmware en gång till? Eller ligger den kvar på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter ett mekaniskt tangentbord till spel, BF4,CS,PD2 tex.
Vilka brytare hade ni då valt? Röda eller bruna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Om man är ute efter ett mekaniskt tangentbord till spel, BF4,CS,PD2 tex.
Vilka brytare hade ni då valt? Röda eller bruna?

Personligen hade jag valt röda om man bara spelar, men bruna är en bra kompromiss som jag älskar. Kan dock inte säga detta nog många gånger, åk och testa de olika brytarna!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är sagt att coolermasters med topre kommer till Sverige och om så fall när?

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera från mitt nuvarande Cooler Master Quickfire MX Brown. Sitter 50/50 mellan Ducky Shine II MX Blue och Poker II MX Blue.

Skulle vara grymt med ett mindre tangetbord men hittar ingen svensk butik som säljer Poker II, hur som helst så har jag inga problem med att köpa från Ebay. Hittade följande. Ett Poker II för precis under tusenlappen låter som en bra deal med tanke på hur bra de ska vara. Hittar dock inga svenska keycaps. Vart kan jag få tag på det?

Bortsätt från det, vad är skillnaderna mellan dessa två brädor (om man bortser från knappantal och ljuseffekterna)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Ska uppgradera från mitt nuvarande Cooler Master Quickfire MX Brown. Sitter 50/50 mellan Ducky Shine II MX Blue och Poker II MX Blue.

Skulle vara grymt med ett mindre tangetbord men hittar ingen svensk butik som säljer Poker II, hur som helst så har jag inga problem med att köpa från Ebay. Hittade följande. Ett Poker II för precis under tusenlappen låter som en bra deal med tanke på hur bra de ska vara. Hittar dock inga svenska keycaps. Vart kan jag få tag på det?

Bortsätt från det, vad är skillnaderna mellan dessa två brädor (om man bortser från knappantal och ljuseffekterna)?

Poker II finns bara i ANSI-layout. Titta på det så ser du att det är skillnad i storlek på enter, shift osv. Keycaps i svensk layout kommer alltså inte funka så bra. Ducky Mini är ju typ en ISO-version av Poker II, skulle råda dig att satsa på en sån om du vill ha svensk layout. Tyvärr håller lagren av gamla Minin på att ta slut. Ny version kommer i Augusti enligt Teraset, som jag mailade och frågade förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Poker II finns bara i ANSI-layout. Titta på det så ser du att det är skillnad i storlek på enter, shift osv. Keycaps i svensk layout kommer alltså inte funka så bra. Ducky Mini är ju typ en ISO-version av Poker II, skulle råda dig att satsa på en sån om du vill ha svensk layout. Tyvärr håller lagren av gamla Minin på att ta slut. Ny version kommer i Augusti enligt Teraset, som jag mailade och frågade förra veckan.

Finns det någon information om den nya modellen?

Permalänk
Skrivet av zaarx:

Poker II finns bara i ANSI-layout. Titta på det så ser du att det är skillnad i storlek på enter, shift osv. Keycaps i svensk layout kommer alltså inte funka så bra. Ducky Mini är ju typ en ISO-version av Poker II, skulle råda dig att satsa på en sån om du vill ha svensk layout. Tyvärr håller lagren av gamla Minin på att ta slut. Ny version kommer i Augusti enligt Teraset, som jag mailade och frågade förra veckan.

Poker 2 finns visst i ISO variant bara att ta en titt på ebay elr liknande

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Poker 2 finns visst i ISO variant bara att ta en titt på ebay elr liknande

OK, my bad, har väl hänt en del sen jag satt och kollade på dem.

Skrivet av ^fel:

Finns det någon information om den nya modellen?

Finns lite info på Duckychannels Facebook

Permalänk

Har en fundering om det finns mekaniska tangentbord som är lägre? Har för tillfället ett Qpad mk-50 men jag tycker jag skriver bättre och snabbare på min macbook pro som har mycket lägre tangenter, det är som att jag aldrig vänjer mig vid höjden på mk-50. Det behöver inte alls vara så lågt som höjden på macbooken men i alla fall lägre en ett standard mekaniskt.

Ni som är aktiva i denna tråden verkar ju ha koll på tangentbord så jag tänkte att jag frågar här

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Skrivet av xmattiasx:

Har en fundering om det finns mekaniska tangentbord som är lägre? Har för tillfället ett Qpad mk-50 men jag tycker jag skriver bättre och snabbare på min macbook pro som har mycket lägre tangenter, det är som att jag aldrig vänjer mig vid höjden på mk-50. Det behöver inte alls vara så lågt som höjden på macbooken men i alla fall lägre en ett standard mekaniskt.

Ni som är aktiva i denna tråden verkar ju ha koll på tangentbord så jag tänkte att jag frågar här

Menar du lägre tangent profil, altså lägre tangenter eller lägre chassi?

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Skrivet av Leedogustav:

Menar du lägre tangent profil, altså lägre tangenter eller lägre chassi?

Lägre tangenter är det jag menar

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |