SSD till videoredigering

Permalänk
Medlem

SSD till videoredigering

Tjabba,

Alright så jag har en Hackintosh 10.9.4 fungerar prima, redigerar en del, så tänkte uppgradera lite, och imorgon hade jag tänkt dra mig iväg och köpa 2 SSD på 120 GB och köra Raid0 på dem två. Men i nuläget har jag 2 HDD 1 på 1TB och 1 på 750 GB, tänkte fråga två frågor.
1. Ska jag köra raid0 på 2 SSD + 1 HDD?
2. Är det värt att köra Raid0 på redigering? Kommer det hjälpa mig mer än om jag bara har 1 SSD?

MVH

Permalänk
Medlem

Raid noll är knappast värt det.. då SSD redan är väldigt snabba.

Finns antagligen några SSD med SATA 3.0 som klarar av max hastighet 600 MB/s.
Ta exempelvis Samsung 850 Pro med 550MB/s 2st kan då blir 600MB/s..
SATA 3.0 interfacet maxas på 600MB/s och blir till en flaskhals så du vinner altså endast *50MB/s*.
På lite sämre diskar med 450MB/s så visst du får upp hastigheten med +150MB/s.. om det nu är värt det.

Men om du skulle ha SATA-Express eller PCI-E så skulle du kunna få dubbla hastigheten då är det kanske värt det.
Dubbla PCI-E diskar i RAID 0 skulle nog kunna komma upp i 1500MB/s eller mera... men då blir det betydligt dyrare SSD.

Om du bara tänker köpa 120GBx2 och SATA 3.0, så är det nog bättre att satsa på 240/250/256 på 450-550MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Raid noll är knappast värt det.. då SSD redan är väldigt snabba.

Finns antagligen några SSD med SATA 3.0 som klarar av max hastighet 600 MB/s.
Ta exempelvis Samsung 850 Pro med 550MB/s 2st kan då blir 600MB/s..
SATA 3.0 interfacet maxas på 600MB/s och blir till en flaskhals så du vinner altså endast *50MB/s*.
På lite sämre diskar med 450MB/s så visst du får upp hastigheten med +150MB/s.. om det nu är värt det.

Men om du skulle ha SATA-Express eller PCI-E så skulle du kunna få dubbla hastigheten då är det kanske värt det.
Dubbla PCI-E diskar i RAID 0 skulle nog kunna komma upp i 1500MB/s eller mera... men då blir det betydligt dyrare SSD.

Om du bara tänker köpa 120GBx2 och SATA 3.0, så är det nog bättre att satsa på 240/250/256 på 450-550MB/s.

Lite feltänk angående raid0 och begränsningen i sata-portens hastighet. Varje individuell port stödjer ju 6Gbit, så två stycken 850Pro i raid skulle visst kunna gå att läsa från i över en gigabyte per sekund.

TS, hur hade du tänkt att raiden skulle skötas? Ska det göras på bios-nivå eller med raidkort så kanske du stöter på hackintosh-kompatibilitetsproblem. Sen är det kanske intressant att höra vilket videoformat du tänker jobba med. Codec, bitrate, eller namn på kameramodell. Beroende på hur tungt materialet är så blir det lättare att rekommendera en scratchdisklösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Större SSD har i allmänhet bättre pretanda än små SSD. Att välja små SSD för att köra dom i raid 0 för att få upp prestandan är dumt.
Jag brukar nämna Samsung 840 EVO, en populär SSD. 120 GB varianten har sekventiell skrivhastighet på ca 130 MB/s. Samsung har vad de kallar turbowrite som är en buffert som fylls på ca 8 sekunder som till stor del maskerar den långsamma skrivningen. 240 GB varianten skriver ca 260 MB/s.

Att välja 2 små ger dig således prestandan av den större modellen till högre pris och du förlorar en sata-port på moderkortet. Att ladda raid-drivrutiner slöar ner uppstarten och ökar risken för dataförlust. Trim är numera löst så det är inte längre ett problem.

Vad du vinner är läshastighet. Alpha77 har fel ovan. Varje sata-port har en egen dedikerad kanal på 6 Gbps och 2xSSD i raid 0 kommer lätt upp i 1000MB/s, men det påverkar inte upplevd prestanda nämvärt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Raid noll är knappast värt det.. då SSD redan är väldigt snabba.

Finns antagligen några SSD med SATA 3.0 som klarar av max hastighet 600 MB/s.
Ta exempelvis Samsung 850 Pro med 550MB/s 2st kan då blir 600MB/s..
SATA 3.0 interfacet maxas på 600MB/s och blir till en flaskhals så du vinner altså endast *50MB/s*.
På lite sämre diskar med 450MB/s så visst du får upp hastigheten med +150MB/s.. om det nu är värt det.

Men om du skulle ha SATA-Express eller PCI-E så skulle du kunna få dubbla hastigheten då är det kanske värt det.
Dubbla PCI-E diskar i RAID 0 skulle nog kunna komma upp i 1500MB/s eller mera... men då blir det betydligt dyrare SSD.

Om du bara tänker köpa 120GBx2 och SATA 3.0, så är det nog bättre att satsa på 240/250/256 på 450-550MB/s.

Som teddis skriver så tänker du fel. Som han nämner så är det per sata port. Eftersom data skickas till 2 portar alltså varje bit till varann port så blir det 550MB/s per port, i slutändan runt 1100MB/s total hastighet.

Dock tror jag inte att du lär uppleva en stor prestanda skillnad och du tappar en extra sata port. Dock är det kul att testa men det är samtidigt större chans för dataförlust.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Eh just det, sorry tänkte som sagt fel

Permalänk

Jag har ett bättre tips eftersom du ska redigera video, köp två SSD och använd en som cache till filerna du arbeter på! Jag kan lova att du kommer märka skillnad där jämfört med att bara köra med en vanlig HDD

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Haha alla säger olika är lite små lost, men så alltså tjänar jag inte på att köpa 2 sådana: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180303-samsun... och köra Raid0? Utan bättre isf att köpa en med 400 GB eller något dylikt?
Någon frågade även vad för format, jobbar för sportkanaler, så dem filmar 1080p 25p 6000 kbps. Det är d jag kan se.

Tack för alla svar. Om någon kan svara på frågan över skulle det vara grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Jag har ett bättre tips eftersom du ska redigera video, köp två SSD och använd en som cache till filerna du arbeter på! Jag kan lova att du kommer märka skillnad där jämfört med att bara köra med en vanlig HDD

Så jag köper en till själva OSX sen en där jag har Final Cut Pro X och ADOBE Premiere Pro?

Permalänk
Medlem

Så här:
Hårddisk: OS + program på din ordinarie disk.
SSD 1: Källmaterial som du jobbar med plus projektfilerna.
SSD 2: Cache och export. Här mellanlagras alla cache-filer och hit exporterar du dina projekt. Ställ in Premiere Pro och Final Cut till att lägga sina cachefiler här. Om du klipper tunga multicam-projekt med väldigt många samtidiga spår kanske det vara idé att lägga delar av källmaterialet här också för att sprida ut belastningen.

Köp inte 120GB-diskar, välj minst 240 för prestandans skull. Evo-diskar är ok för konsumentredigering, har det själv i min laptop, men om det skulle vara en tyngre workstation skulle jag rekommendera andra diskar, som Pro-serien eller motsvarande från andra leverantörer.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Så här:
Hårddisk: OS + program på din ordinarie disk.
SSD 1: Källmaterial som du jobbar med plus projektfilerna.
SSD 2: Cache och export. Här mellanlagras alla cache-filer och hit exporterar du dina projekt. Ställ in Premiere Pro och Final Cut till att lägga sina cachefiler här. Om du klipper tunga multicam-projekt med väldigt många samtidiga spår kanske det vara idé att lägga delar av källmaterialet här också för att sprida ut belastningen.

Köp inte 120GB-diskar, välj minst 240 för prestandans skull. Evo-diskar är ok för konsumentredigering, har det själv i min laptop, men om det skulle vara en tyngre workstation skulle jag rekommendera andra diskar, som Pro-serien eller motsvarande från andra leverantörer.

Tack för svar.
Skulle du kunna linka några du skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashkan12:

Tack för svar.
Skulle du kunna linka några du skulle rekommendera?

Förslagsvis Samsung 840 Pro om du hittar billigt eller t ex Sandisk Extreme II ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1968531 ), eller Intel 520. Undvik framför allt diskar med Sandforce-kontroller, som Intel 530 etc.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv

Ska du skriva extremt mycket är nog Corsair Neutron GTX en av bättre val. Extremt bra disk som klarar imponerande mängd skrivningar (http://techreport.com/review/26523/the-ssd-endurance-experime...). För alla SSD gäller det att man måste upp i ca 400+GB för att de ska ha minnes kapslar på alla kanaler och därmed uppnå full hastighet. Om det är väldigt krävande video är RAID0 ett utmärkt alternativ medan du trixar med videon men ha något annat där du faktiskt lagrar disken och självklart även backup om du bryr dig om de.