Cooler Master Hyper 212 Evo vs. Hyper 412S?

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 Evo vs. Hyper 412S?

Enligt recensioner så kyler Hyper 412S bättre vad jag har sett. Dock varierar den medföljande fläkten för båda kylarna beroende på om det är amerikanska eller europeiska marknaden. 212 Evo tycks ha en max rotation på 1600rpm och 412S i europa 1300rpm.
Enligt sweclockers test så ligger 212 Evo på 1100rpm när den PWM styrs. Frågan är då vad 412S hamnar på med sin 1300rpm fläkt? Kan det vara så illa att Hyper 212 evo kyler bättre under PWM på grund av att 412S i PWM får en alldeles för låg rotationshastighet?

Saken är ju den att ink. frakt just nu så kostar kylarna lika mycket. 412S är ju mer tilltagen rent storleksmässigt och bör därför ha potentialen att kyla bättre. Men kanske inte med en för slö fläkt?! vad tror ni?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

När en fläkt styrs av PWM-styrning på moderkortet betyder det inte att den går i t.ex. 1100 rpm. Den är istället temperaturstyrd, och varvar upp när den behöver det.

Permalänk
Medlem

Som du säger så har 412S potential till att kyla bättre pga den större storleken.
Det bästa skulle vara 412S + en extra fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

När en fläkt styrs av PWM-styrning på moderkortet betyder det inte att den går i t.ex. 1100 rpm. Den är istället temperaturstyrd, och varvar upp när den behöver det.

Det är jag mycket väl medveten om. Kanske var otydlig men menade fläktens potentiella max-rpm när den är pwm-styrd. Oftast når dom inte maxhastigheten?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är jag mycket väl medveten om. Kanske var otydlig men menade fläktens potentiella max-rpm när den är pwm-styrd. Oftast når dom inte maxhastigheten?

Det beror på hur du väljer att styra den, jag har gjort fläktkurvor så att processorkylarens fläktar går på 100 procent när temperaturen blir kritisk. Nu använder jag speedfan för jag har ett dåligt moderkort, men i UEFI så är det lätt att ställa fläktkurvor på de flesta moderkort.

Permalänk
Medlem

Min 212 evo har inga problem att komma upp i 1600 rpm iaf.

Visa signatur

NZXT H440W | ASUS MAXIMUS VII FORMULA | Intel Core i7 4790K | HyperX Savage 8GB 2400Mhz XMP
| Samsung 850 EVO 250GB SSD | EVGA Supernova G2 850W

Permalänk

har själv en 412s och vägde, precis som du mellan den 212an. Valet föll på 412s då den är större, vilket borde lidea till bättre möjlighet att avleda värmen, i allla de tester jag kollat har de två kylarna dock presterat väldigt lika, skiljer några grader hit och dit.

412s är precis som flera redan nämnt större, men den har också större utrymme mellan "alu-fenorna", resultatet av detta blir att fläktarna inte måste jobba mot ett så stort statiskt tryck, det gör också att 412s trots att den är större troligtvis inte har så mycket mer yta att avleda värme på. 416; större men färre plattor, 412: mindre men fler plattor, på denna bild syns det relativt tydligt http://i1.ytimg.com/vi/byWHjYAS8Zc/maxresdefault.jpg

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl.J.Norberg:

har själv en 412s och vägde, precis som du mellan den 212an. Valet föll på 412s då den är större, vilket borde lidea till bättre möjlighet att avleda värmen, i allla de tester jag kollat har de två kylarna dock presterat väldigt lika, skiljer några grader hit och dit.

412s är precis som flera redan nämnt större, men den har också större utrymme mellan "alu-fenorna", resultatet av detta blir att fläktarna inte måste jobba mot ett så stort statiskt tryck, det gör också att 412s trots att den är större troligtvis inte har så mycket mer yta att avleda värme på. 416; större men färre plattor, 412: mindre men fler plattor, på denna bild syns det relativt tydligt http://i1.ytimg.com/vi/byWHjYAS8Zc/maxresdefault.jpg

Det framgår faktiskt inte om eu-versionen av 412s har PWM styrning eller ej. Kan du bekräfta om så är fallet?
Enligt amerikanska tester så presterar 412s bättre än 212, men då tycks fläktarna ha samma RPM. 1300rpm som max känns lite i lägsta laget? Såg att man får med ett motstånd som gör att fläkten går i 900rpm, vilket fick mig att tänka att den kanske saknar PWM-styrning?

Jag kommer kyla en 2600k i ett fractal design r4 med endast medföljande fläktarna. Vill gärna skrämma upp processorn i ca 4.8ghz om möjligt. Tänkte att 412s borde lämpa sig bättre, men frågan är just om den medföljande fläkten håller för det, vilket troligen den till 212 gör. Dock känns 212 lite liten för att klara av den uppgiften, eller vad tror ni?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det framgår faktiskt inte om eu-versionen av 412s har PWM styrning eller ej. Kan du bekräfta om så är fallet?
Enligt amerikanska tester så presterar 412s bättre än 212, men då tycks fläktarna ha samma RPM. 1300rpm som max känns lite i lägsta laget? Såg att man får med ett motstånd som gör att fläkten går i 900rpm, vilket fick mig att tänka att den kanske saknar PWM-styrning?

Jag kommer kyla en 2600k i ett fractal design r4 med endast medföljande fläktarna. Vill gärna skrämma upp processorn i ca 4.8ghz om möjligt. Tänkte att 412s borde lämpa sig bättre, men frågan är just om den medföljande fläkten håller för det, vilket troligen den till 212 gör. Dock känns 212 lite liten för att klara av den uppgiften, eller vad tror ni?

Fläkten som sitter på den jag har kan inte PWM-styras, har bara en vanlig 3-pinskontakt. Kör min på full snurr, vilket jag tror är 1300rpm, låter inte värst mycket men flyttar samtidigt inga enorma mängder luft. Kör min med en extra fläkt, alltså PnP och har relativt bra temps; håller mig under 70 grader (i5 750 klockad från 2.6 till 4 ghz med vCore på 1.32 volt) i full load.

Ska du klocka till 4.8 på luft utan något superluftflöde i chassit får du nog vara beredd på ganska relativt höga temperaturer, en till fläkt för att få till PnP är nog att rekomendera oavsett vilken av kylarna du väjer.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk

Jag var i samma situation som dig angående 212 vs 412

Det slutade med att jag köpte 212:an i och med att de verkar prestera väldigt lika och tråden jag la upp
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... så ska 212:an vara tystare.

Har en polare som köpt 412s som borde få hem den om några dagar. Så kan kolla vad han tycker om den.

Permalänk
Skrivet av fairyland:

Jag var i samma situation som dig angående 212 vs 412

Det slutade med att jag köpte 212:an i och med att de verkar prestera väldigt lika och tråden jag la upp
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... så ska 212:an vara tystare.

Vänta nu, din källa till att 212 är tystare är helt enkelt en användare på Sweclockers som säger det?

TS: Om du har råd att lägga ut och betala lite mer frakt, så köp båda! Då kan du kolla vilken som passar dig bäst och sen använda din lagstadgade ångerrätt och skicka tillbaka den andra. Då måste du såklart beställa på en internetshop.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Vänta nu, din källa till att 212 är tystare är helt enkelt en användare på Sweclockers som säger det?

TS: Om du har råd att lägga ut och betala lite mer frakt, så köp båda! Då kan du kolla vilken som passar dig bäst och sen använda din lagstadgade ångerrätt och skicka tillbaka den andra. Då måste du såklart beställa på en internetshop.

Nej källan att den skulle vara tystare är inte enbart från en annan Sweclockers användare utan även Cooler Masters egna specs och diverse tester på nätet.

212 EVO
http://www.coolermaster.com/cooling/hyper-series/hyper-212-ev...

412S
http://www.coolermaster.com/cooling/hyper-series/hyper-412-sl...

212 EVO:
Fan Noise Level
9 - 31 dBA (EU Version)
24.9 – 66.3 CFM ± 10% (EU Version)

412S
8 - 30 dBA
Fan Airflow 17.4 - 58.4 CFM ± 10%

Hittade diverse tester på nätet som visade inte många skillnader på dem så det slutade med att jag köpte 212 EVO i och med att jag har en sån tidigare på ett Phenom II 955 system och den är inte hörbart på den så den lär ju inte låta mer på en A6-6400 som jag köpte den andra till.

Jag gissar att det är i princip hugget som stucket mellan dem. Enligt Prisjakt verkar 212 EVO släppts 2013 medan 412S 2011.

Permalänk

Här är ett CPU cooler test på guru3d där båda kylarna finns med.

http://www.guru3d.com/articles_pages/cpu_cooler_roundup_2013_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

Här är ett CPU cooler test på guru3d där båda kylarna finns med.

http://www.guru3d.com/articles_pages/cpu_cooler_roundup_2013_...

Mycket hänger nog på hur kylaren monteras och pastan appliceras. Har sett tester där 412s vinner stort. Stora dealbreakern är dock att 412s inte kör pwm styrning vilket känns typ.. 80-tal? Datorn ska vara tyst i idle, men får gärna väsnas i load, bara den klarar att kyla en överklockad processor.
Att 212 evo når 89c i 1.3v och 4.6ghz är dock lite oroväckande. Iofs är det en 3770k. Jag har en i7 2600k och hade nog tänkt sikta på 4.8ghz typ. Gissar att jag kommer behöva lite högre än 1.3v, men bara marginellt. Skulle vara intressant att se hur långt folk kommer med 212 evo och sandybridge.
Har kollat 5ghz klubben, men där framgår det av listan bara vilka som använt vatten eller luft, inte specificerat vilken kylare tyvärr.

Finns det någon här som kör sandybridge och 212 evo, så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Mycket hänger nog på hur kylaren monteras och pastan appliceras. Har sett tester där 412s vinner stort. Stora dealbreakern är dock att 412s inte kör pwm styrning vilket känns typ.. 80-tal? Datorn ska vara tyst i idle, men får gärna väsnas i load, bara den klarar att kyla en överklockad processor.
Att 212 evo når 89c i 1.3v och 4.6ghz är dock lite oroväckande. Iofs är det en 3770k. Jag har en i7 2600k och hade nog tänkt sikta på 4.8ghz typ. Gissar att jag kommer behöva lite högre än 1.3v, men bara marginellt. Skulle vara intressant att se hur långt folk kommer med 212 evo och sandybridge.
Har kollat 5ghz klubben, men där framgår det av listan bara vilka som använt vatten eller luft, inte specificerat vilken kylare tyvärr.

Finns det någon här som kör sandybridge och 212 evo, så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Jag har fått intrycket att 212 Evo inte är så mycket att ha om man ska överklocka seriöst. Jag köpte den för att ha ett tyst system och det klarar den utan problem. Har för mig att tempen ligger runt 45 i full load oklockad Phenom II 955.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Mycket hänger nog på hur kylaren monteras och pastan appliceras. Har sett tester där 412s vinner stort. Stora dealbreakern är dock att 412s inte kör pwm styrning vilket känns typ.. 80-tal? Datorn ska vara tyst i idle, men får gärna väsnas i load, bara den klarar att kyla en överklockad processor.
Att 212 evo når 89c i 1.3v och 4.6ghz är dock lite oroväckande. Iofs är det en 3770k. Jag har en i7 2600k och hade nog tänkt sikta på 4.8ghz typ. Gissar att jag kommer behöva lite högre än 1.3v, men bara marginellt. Skulle vara intressant att se hur långt folk kommer med 212 evo och sandybridge.
Har kollat 5ghz klubben, men där framgår det av listan bara vilka som använt vatten eller luft, inte specificerat vilken kylare tyvärr.

Finns det någon här som kör sandybridge och 212 evo, så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Jag har en 2600K i 5GHz, men det är med en Kühler 620 i intake push-pull(Scythe Silent Typhoon 1400rpm). Jag tvivlar på att 212 Evo skulle duga för det, Noctua NH-D14 låter mer som rätt medicin. Däremot har jag en 212 Evo i hemservern, just för att den som redan nämnts är fruktansvärt tyst vid låga varv, och det stämmer verkligen. Mycket nöjd i det avseendet!
(server cpun går inte över 50C i full load 100% på alla kärnor)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det någon här som kör sandybridge och 212 evo, så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Sitter en 212 Evo i system #2 i min sig. Kör den på 1.375 om jag inte minns helt galet, inte under det iaf. I prime är den uppe och sniffar runt 76-78 grader med två 1850rpm Scythe Gentle Typhoon i push/pull, med en rumstemp på ~30 grader. Tycker den gör ett riktigt bra jobb för priset.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Sitter en 212 Evo i system #2 i min sig. Kör den på 1.375 om jag inte minns helt galet, inte under det iaf. I prime är den uppe och sniffar runt 76-78 grader med två 1850rpm Scythe Gentle Typhoon i push/pull, med en rumstemp på ~30 grader. Tycker den gör ett riktigt bra jobb för priset.

Det låter helt okey sett till vcore. Dock är det nog värt med en dyrare kylare än att behöva montera 2 st fläktar i push/pull som kostar lika mycket som kylaren? x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...