Permalänk

Asus VivoTab Note 8

Hej hej!

Jag har tänkt mig att köpa en sådan här platta : http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/191411-a...

Har tänkt att använda den för underhållning och arbete tex; kolla på streams, filmer, serier och smått å gott. Anteckna och arbeta och göra enklare uppgifter i skolan/universitet. Läsa lite Eböcker och div Pdf-filer.

Varför jag fastnar för denna är att den har ett full version utav windows 8.1 och att den ska vara bra att skriva med den medföljande pennan i Onenote och sen priset.

Har någon erfarenhet av att tex sitta och anteckna en hel lektion på denna modell eller någon liknande som skulle kunna ge lite information?

Är det ett dåligt köp och jag borde vänta på något som kommer att släppas snart eller vet ni någon bättre tablet/phablet/annat som skulle klara dessa uppgifter bättre?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Jag skrev lite om den i en annan tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1298491-asus...

Nu när jag haft den i ett par månader kan jag komplettera med:
Jag är faktist riktigt "fäst" vid min Note 8. Använder den dagligen för att skriva med pennan i Onenote desktop. Anteckningar är det jag använder den mest till, men spelar lite spel (steam installerad), ritar, surfar. Widi mot min TV funkar utmärkt för läsa/surfa.

Men jag vill ändå ge en stor varning: note 8 har verkligen gett mig en hel del huvudvärk p.g.a. att plattans inbyggda Wacom grässnitt har slutat fungera ett par gånger. Allt annat har fungerat bra, men eftersom det är just pennan jag använder mest har det varit jobbigt när den inte fungerat. Detta har hänt två gånger och det händer många andra användare (läs på forum på tabletpcreview).
Den har bara helt plörsligt slutat fungera, och att installera om hela Windows har inte hjälpt. Sen börjar den fungera igen utan att jag vet varför. Jag har ännu inte vågat skicka in den på RMA (den fungerar just nu) eftersom jag använder den dagligen och samtidigt är det fler som fått sina enheter utbytta mot nya som också slutat fungera.

Asus har släppt en vit variant av Note 8 som det inte raporterats några problem med ännu, men jag har inte sett den säljas i Sverige.

Jag ångrar absolut inte mitt köp, när den fungerar (och det har den gjort det mesta av tiden) så är den super för att skriva anteckningar. För 2500kr (vet om priset på webhallen gäller fortfarande, syns om man koggar in) är den klockren.

Permalänk

Tack för varningen! Den verkar ju helt underbar men man blir ju lite skraj när man läser tråden. Det är alltså en sak i plattan som går "sönder" och inte själva pennan?

Hur är det att anteckna på andra plattor(med Onenote windows 8.1) vs denna? Tänker om man köper till en penna till en annan platta eller är det olika världar med Wacom grejset i Note 8?

Permalänk
Medlem

Har också haft problem med penn-funktionen till och från, men även den vanliga touch-funktionen. Skulle gissa på att det är någon slags bugg i drivrutinerna. Möjligen hårdvarufel. Tråkigt på en sån fin platta!

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Ja, det är verkligen synd på denna annars mycket fina platta.

Det är skälva beröringsgränssnittet för pennan i plattan som slutar fungera (för mig har touch med fingrarna aldrig strulat), har inget med själva pennan att göra.
Det är oklart om det är drivrutinsproblem eller hårdvarufel (Asus har inte kommenterat detta alls). Om det hade varit mjukvarufel borde en total ominstallation (inkl. bios) ha hjälpt, vilket det inte gjorde. Om det hade varit hårdvarufel förstår jag inte hur den kan fungera i flera veckor, sen sluta fungera i någon/några dagar för att sen fungera helt felfritt i några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidundret:

Tack för varningen! Den verkar ju helt underbar men man blir ju lite skraj när man läser tråden. Det är alltså en sak i plattan som går "sönder" och inte själva pennan?

Hur är det att anteckna på andra plattor(med Onenote windows 8.1) vs denna? Tänker om man köper till en penna till en annan platta eller är det olika världar med Wacom grejset i Note 8?

Vad jag vet är alla Wacom-gränssnitt lika. jag använder tex en Samsung-penna och en original Wacom-penna med denna Note 8 och det fungerar bra. Föredrar Samsung-pennan då den har sudd.

Permalänk

Om man tex köper acer switch 10 + en penna. Får man ungefär samma känsla när man skriver och ritar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidundret:

Om man tex köper acer switch 10 + en penna. Får man ungefär samma känsla när man skriver och ritar?

Nej.

Wacom är speciellt gränssnitt och finns bara på några få tablets (t.ex Note 8 och Surface 1 & 2). Fler är på väg, t.ex. Lenovo thinkpad 10. Wacom gör att du kan skriva som det vore med en riktig penna.

Det finns pennor som fungerar som ersättning till finger och dessa fungerar med i princip alla tablets, men dessa pennor är inget att ha egentligen.

Det är därför jag håller fast vid Note 8, just att den har Wacom och är 8 tum(samt inte kostar mer än 2500). Finns inget annat på marknaden just nu. Ser fram emot att testa thinkpad 10, men den är större och kostar 3ggr mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej men jag sticker dit och frågar om deras garantier om de är lätt att tex hämta ut en ny. Vill inte bli sittande på en lektion och skiten lägger ner och jag är utan den i ett par veckor pga transport och reparation.

Var hittade du den för 2500? Är det någon studentrabatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidundret:

Okej men jag sticker dit och frågar om deras garantier om de är lätt att tex hämta ut en ny. Vill inte bli sittande på en lektion och skiten lägger ner och jag är utan den i ett par veckor pga transport och reparation.

Var hittade du den för 2500? Är det någon studentrabatt?

Om du loggar in (blir medlem) på webhallen så ser du det priset.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med den här, kör nikon cc2 + capure NX på den, perfekt att ha med i kameraväskan. Har inte haft några problem med wacom pennan, däremot så lägger touchen av lite då och då (vid uppdatering).
Tips om touchen slutar fungera: ta ut micro sd-kortet och starta om plattan, när windows laddat klart är det bara att sätta i kortet igen, har fungerat varje gång touchen lagt av för mig.

Visa signatur

Q9650 @ 4GHz : Asus Maximus Formula II : G Skill pc8000 8GB : 2st Sapphire 7950 boost : Corsair TX750W : CM Cosmos S : Intel SSD 240GB : Velociraptor 150GB : 2st WD 500GB : Win 7 pro

Permalänk
Medlem

2 dagar senare slutade touchen att fungera helt, lämnade in den på Media Markt för reparation förra lördagen. I dag skulle jag hämta den men såg att dom skadat bakstycket rejält vid volymknapparna (såg ut som dom använt en skruvmejsel för att öppna höljet med samt knäckt något plastklipps då höljet fjädrade runt knapparna).
Det stod på serviceordern att dom "justerat kabel" verkar vara kablarna för touch och penna som ställer till problem.
Tog inte emot den i det skick som den kom i från servicen, så nu får man nog vänta ytterligare någon vecka innan man vet om dom lyckats.

Visa signatur

Q9650 @ 4GHz : Asus Maximus Formula II : G Skill pc8000 8GB : 2st Sapphire 7950 boost : Corsair TX750W : CM Cosmos S : Intel SSD 240GB : Velociraptor 150GB : 2st WD 500GB : Win 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frioden:

2 dagar senare slutade touchen att fungera helt, lämnade in den på Media Markt för reparation förra lördagen. I dag skulle jag hämta den men såg att dom skadat bakstycket rejält vid volymknapparna (såg ut som dom använt en skruvmejsel för att öppna höljet med samt knäckt något plastklipps då höljet fjädrade runt knapparna).
Det stod på serviceordern att dom "justerat kabel" verkar vara kablarna för touch och penna som ställer till problem.
Tog inte emot den i det skick som den kom i från servicen, så nu får man nog vänta ytterligare någon vecka innan man vet om dom lyckats.

Asus har verkligen klantat sig med denna. Skickade in min för reperation, men de kunde inte laga den. Jag skulle få tillbaka pengarna, men nu har det gått fyra veckor och inget har hänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inga större förhoppningar, läser just nu serviceordern
"Förväntat klardatum: Saknas"
"Felbeskrivning: Prio Backjobb:................. Det har blivit ett glapp mellan skärm och chassi efter verkstad"
GLAPP ? heter det så när man mosar plast ?

Visa signatur

Q9650 @ 4GHz : Asus Maximus Formula II : G Skill pc8000 8GB : 2st Sapphire 7950 boost : Corsair TX750W : CM Cosmos S : Intel SSD 240GB : Velociraptor 150GB : 2st WD 500GB : Win 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu är den klar för hämtning hos Media Markt , det ska bli kul att se vad dom gjort med den !

Händelselogg

Datum Händelsetyp
2014-10-06 09:31:00 Order Skapad
2014-10-09 19:33:00 Order skickad
2014-10-09 19:51:00 Produkt har ankommit och skrivits in på verkstad
2014-10-14 11:06:00 Reparation är påbörjad
2014-10-14 12:56:00 Produkt repareras
2014-10-14 12:56:00 Produkt långtidstestas för att bekräfta angivet fel
2014-10-14 13:08:00 Produkt repareras
2014-10-15 10:00:00 Reparation klar på verkstad. Vi återkommer när produkten finns att hämta i varuhuset.

Långtidstest på 12 minuter ! av vad ?
Återkommer när jag kommit hem till Sverige och kan hämta ut den.

Visa signatur

Q9650 @ 4GHz : Asus Maximus Formula II : G Skill pc8000 8GB : 2st Sapphire 7950 boost : Corsair TX750W : CM Cosmos S : Intel SSD 240GB : Velociraptor 150GB : 2st WD 500GB : Win 7 pro

Permalänk
Medlem

De kanske har bytt ut den

Är själv sugen på en. cdon har den för 1700

Permalänk
Medlem

Står på Media Märkt nu......
Skalet är utbytt (ser att det är min på den hemgjorda displayfilmen)
Men nu fungerar inte touchen.....
Vad har dom för totali.....r på serviceverkstaden.
Absolut sista gången jag köper någonting på Media Märkt.

Visa signatur

Q9650 @ 4GHz : Asus Maximus Formula II : G Skill pc8000 8GB : 2st Sapphire 7950 boost : Corsair TX750W : CM Cosmos S : Intel SSD 240GB : Velociraptor 150GB : 2st WD 500GB : Win 7 pro

Permalänk
Medlem

Media Markt gav mig en helt ny.
Jag tar tillbaks det jag skrev om att aldrig handla där mer, hoppas bara att jag inte behöver lämna in någonting mer på service där.

Visa signatur

Q9650 @ 4GHz : Asus Maximus Formula II : G Skill pc8000 8GB : 2st Sapphire 7950 boost : Corsair TX750W : CM Cosmos S : Intel SSD 240GB : Velociraptor 150GB : 2st WD 500GB : Win 7 pro