Länsförsäkringar VS Trafikverket och jag är klämd i mitten.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar VS Trafikverket och jag är klämd i mitten.

Lång historia kort.

Början på mars. Åker förbi Gamla Uppsala i Uppsala och får stenskottskador på bilen av en jättemaskin som startade precis utmed vägen, de gräver ner järnvägen där.

Fick efter många om och men tag på en kille från Svevia på plats som fotade lackskadorna på bilen och de skulle höra av sig.

Dagarna efter besiktigade jag bilen och besiktningskillen tyckte vi skulle göra anmälan till Trafikverket på deras hemsida. Sagt och gjort. Skickade in anmälan och några bilder. Långt senare ville de ha kompletterande uppgifter. Bland annat om exakt vilken maskin som åstadkommit skadorna och vilken typ av stängsel som var runt området vi åkte förbi.

Hänvisade än en gång till killen på Svevia som jag gjorde i anmälan. Efter ytterliggare någon månad kom brev från Trafikverket att de tog på sig skadorna och att jag antingen skulle få fixa kostnadsförslag själv för att fixa skadorna och lämna in till dem eller vända mig till mitt försäkringsbolag.

Valde det senare. De hänvisade mig till Bilia (Volvo S80, ganska gammal) och de fotade bilen i alla möjliga vinklar och lämnade in till Länsförsäkringar vad lackskadorna skulle kosta att åtgärda.

Efter ett tag ringde Länsförsäkringar upp mig och tyckte att bilen var för gammal i relation till kostnaden att åtgärda allt så istället fick jag ta ställning till att "förverka" bilen till dem för en summa i ersättning eller så kunde jag få kontantersättning och att sen lades ärendet ner.

Valde det senare för bilen går bra, Synd att skrota den. Fick en summa insatt på kontot minus 3000kr i självrisk som jag, enligt Länsförsäkringar, skulle begära tillbaks från Trafikverket.

Tog kopior på alla papper och skickade in till Trafikverket med deras talong ifylld med kontouppgifter och fick brev från dem idag där de nekar mig pengar.

Ringde upp verksjuristen som skickat brevet. Han var trevlig men det dröp mellan orden vad han egentligen tyckte. De höll inte alls med Länsförsäkringars värdering och att de har skickat en bra mycket mindre summa till dem så för min del var det kört att få ersättning för självrisken. Han sa något i stil med, "om alla hittade så bra försäkringsbolag ändå". Fick mig att känna mig som en lurendrejare som försöker blåsa dem på pengar med min gamla bil.

Ringde upp handläggaren på Länsförsäkringar som berättade att hon haft rejäla duster med verksjuristen i fråga, tydligen skällt rejält på varandra. Hon blev paff när jag sa att jag inte får tillbaks självrisken för det tyckte hon var självklart att jag som "oskyldig" bilist skulle ha.

Hon uppmanade mig att läsa Trafikverkets brev igen och där följa hänvisningarna om hur jag överklagar deras beslut, problemet är att det står inte ett ord i brevet om hur jag överklagar beslutet.

Kan ingenting om hur jag ska gå vidare nu. Vill ha tillbaks min självrisk. Är helt oskyldig till stenskotten och bryr mig inte om fejden som Länsförsäkringar haft med Trafikverket.

Någon med tips hur jag gör nu?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Finns det någon jurist som kör gratis tid ? brukar kunna finnas och låta dom ta en titt på ärendet och sen se vad han/hon säger.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ring till trafikverket och säg att du kommer vända dig till Förvaltningsrätten som är första instans i ett överklagande enligt citat:

22 § Ett beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom emot och beslutet kan överklagas.

22 a § Beslut överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Detta gäller dock inte beslut i anställningsärenden och beslut i ärenden som avses i 20 § första stycket 5.
Om överklagande har skett med stöd av första stycket krävs prövningstillstånd vid överklagande till kammarrätten. Lag (2006:306).

Ovanstående citat taget ifrån http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.HTM

Här kan du läsa mer om Förvaltningsdomstol http://www.domstol.se/myndighetsbeslut/mal-i-forvaltningsdoms...

Ovabstående är vad jag hittat vid snabb Googling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Ring till trafikverket och säg att du kommer vända dig till Förvaltningsrätten som är första instans i ett överklagande enligt citat:

22 § Ett beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom emot och beslutet kan överklagas.

22 a § Beslut överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Detta gäller dock inte beslut i anställningsärenden och beslut i ärenden som avses i 20 § första stycket 5.
Om överklagande har skett med stöd av första stycket krävs prövningstillstånd vid överklagande till kammarrätten. Lag (2006:306).

Ovanstående citat taget ifrån http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.HTM

Här kan du läsa mer om Förvaltningsdomstol http://www.domstol.se/myndighetsbeslut/mal-i-forvaltningsdoms...

Ovabstående är vad jag hittat vid snabb Googling.

Stort tack för svar! Jag sökte på taffligt sätt som jag brukar (hittar aldrig det jag är ute efter).

Mitt dilemma är att jag vet inte ens hur jag "startar" ett överklagande eller vad jag ska säga. Känns extremt dåligt att Trafikverket att inte någonstans i konversationen med mig och i synnerhet i brevet med avslaget kunna tala om hur jag överklagar beslutet.

Länsförsäkringar uppmanade mig att prata med verksjuristen igen och ifrågasätta att jag inte fått information hur jag överklagar och samtidigt informera honom att jag kommer överklaga. Ingen dum idé men jag vill inte prata med honom igen efter hans insunianta sätt att "anklaga" mig igår.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Stort tack för svar! Jag sökte på taffligt sätt som jag brukar (hittar aldrig det jag är ute efter).

Mitt dilemma är att jag vet inte ens hur jag "startar" ett överklagande eller vad jag ska säga. Känns extremt dåligt att Trafikverket att inte någonstans i konversationen med mig och i synnerhet i brevet med avslaget kunna tala om hur jag överklagar beslutet.

Länsförsäkringar uppmanade mig att prata med verksjuristen igen och ifrågasätta att jag inte fått information hur jag överklagar och samtidigt informera honom att jag kommer överklaga. Ingen dum idé men jag vill inte prata med honom igen efter hans insunianta sätt att "anklaga" mig igår.

Dra inte in ännu en variabel, du har redan försäkringsbolag, Svevia och Trafikverket. Det räcker. Du kan inte utan vidare begära en annan handläggare hos Trafikverket, utan kontakta nu juristen igen och följ råden från försäkringsbolaget. Stå på dig och låt inte hans attityd säkna dig, sålänge som du håller huvudet kallt så kommer alla dumheter från hans sida att kosta honom, inte dig.

Permalänk
Medlem

Kanske en klen tröst i dagsläget, men jag tror att du gjorde en felbedömning när du blandade in ditt försäkringsbolag i ekvationen. "Ju fler kockar, desto sämre soppa" gäller även här.

Jag tror att du bör trycka lite på att Trafikverket gav dig möjligheten att välja att låta ditt försäkringsbolag justera skadan, alltså har de redan där indirekt accepterat Länsförsäkringars bedömning.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Dra inte in ännu en variabel, du har redan försäkringsbolag, Svevia och Trafikverket. Det räcker. Du kan inte utan vidare begära en annan handläggare hos Trafikverket, utan kontakta nu juristen igen och följ råden från försäkringsbolaget. Stå på dig och låt inte hans attityd säkna dig, sålänge som du håller huvudet kallt så kommer alla dumheter från hans sida att kosta honom, inte dig.

Tack för svar.

Tänker inte begära ny verksjurist på Trafikverket. Min grej nu är hur sjutton jag överklagar. Vill inte prata med honom igen men ska få fram hans mailadress. tar det hellre den vägen än att ta det på telefon igen.

Jag är en feg djävel som inte törs stå på mig men denna gång känner jag mig irriterad och tänker inte ge mig men att prata med honom i telefon igen, det gör jag inte för då kör han över mig. Jag är den där typen som nästan alltid ber om ursäkt för allt mellan himmel och jord och blir förbannad på mig själv för det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Kanske en klen tröst i dagsläget, men jag tror att du gjorde en felbedömning när du blandade in ditt försäkringsbolag i ekvationen. "Ju fler kockar, desto sämre soppa" gäller även här.

Jag tror att du bör trycka lite på att Trafikverket gav dig möjligheten att välja att låta ditt försäkringsbolag justera skadan, alltså har de redan där indirekt accepterat Länsförsäkringars bedömning.

Ursäkta. Inte menat som en buff. Jag tog för lång tid på mig att skriva ovanstående så din post hann emellan.

I första brevet från Trafikverket står det efter att de tagit på sig "olyckan" att:

"Om du väljer att reglera skadan genom din försäkring kan du få ersättning från Trafikverket för ditt utlägg för självrisken....."

Där jag står nu. Dessutom talade verksjuristen om igår att om jag hade gått via dem med handlingar om skadorna och kostnadsförslag hade han kommit fram till samma summa som de betalat Länsförsäkringar, en bråkdel av summan det blev från försäkringsbolaget.

Edit istället för ett nytt inlägg........

Blir sinnessjuk. Ringde Trafikverket för att få mailadress till verksjuristen och killen i kundtjänst läste genom allt han hittade i systemen och tog på sig att "förklara" för mig.

Den summa på självrisken jag gör anspråk på hos Trafikverket som de gör avslag på enligt killen i kundtjänst är deras inbetalning till Länsförsäkringar för min självrisk!??? "Så du menar alltså att jag ska få min självrisk tillbaks från Länsförsäkringar för enligt dig har de i så fall fått två självrisker?". Svar, "nä, det är alltså vår bedömning av skälig ersättning.... som självrisk då" och så blir jag uppmanad att prata med försäkringsbolaget om detta.

Blir tossig snart. I första svaret från verket och juristen tar de på sig olyckan och uppmanar mig om jag får betala självrisk till försäkringsbolaget ska jag kontakta verket och få självrisken tillbaks från dem men nu får jag inte det för de erkänner inte ersättningsnivån (eller knappt skadan nu enligt killen i kundtjänst) utan de betalar min självrisk till försäkringsbolaget utan att det egentligen är min självriskl de betalat!

Fattar någon det där? Jag gör det inte!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ok, Trafikverket anser att LF värderat bilen för högt. Istället för att ersätta LF för hela bilen, så ersätter de dig för självrisken, (som om du orsakat skadan "själv" (typ blivit påbackad på parkeringsplats) och anmält skadan till LF och sen fått ut på försäkringen) och tycker att du ska vara nöjd med det?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Nöjd är jag inte och jag fattar mindre och mindre av vad de menar. Pratade med handläggaren igen på försäkringsboaget och hon blev arg och ska maila juristen och fråga vad de menar.

Enligt killen i kundtjänst lät det som att de i de interna handlingarna inte tar på sig skulden. Frågade vad han sa när han "mummelläste" men fick inget svar.

Har som sagt brev från dem där de tar på sig blabla och ersättningar för självrisk från verket får jag på detta sätt osv......... Och nu, nä på allt.

Killen i kundtjänst, som egentligen bara skulle bekräfta juristens epostadress började svamla på om att pengarna de skickat till LF var min självrisk och när jag frågade om det var svaret att nja, det är min självrisk men det är också ersättningen som de tycker LF satt för högt.

Var dum och frågade vilka som värderar bilar bäst. LF eller verket. LF som gör det dagligen och hur ofta gör verket det men fick inget svar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt. Än en gång inte menat som en buff. Velade mellan att editera förra posten eller göra nytt inlägg i tråden och valde att lägga nytt då jag fått svar på min mail till juristen som får mig att klia huvudet ännu mer....

(Tar bort hälsningsfraser)

"Beskedet kan enligt 15 § förordningen (1995:1301) om handläggning av skadeståndsanspråk mot staten inte överklagas.
Däremot kan du begära omprövning av ditt ärende. Du begär omprövning genom en skrivelse till Trafikverket (e-mail går bra).
Du kan även ansöka om stämning mot Trafikverket i allmän domstol.

Vid en omprövning är det till din fördel om du motiverar varför vårt tidigare besked var felaktigt,
t.ex. att det kommit till nya omständigheter.

Hör av dig om det är några ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar

******************* (Tar bort hans namn)
Verksjurist"

Har även fått vidarebefodrat mail från LF till juristen men vet inte om jag får klistra in det här eller om jag begår dumhet då?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Så vitt jag kan förstå så överklaga först juristens beslut på trafikverket och om denne kommer fram till samma beslut 8vilket jag skulle tro då det verkar ha med prestige att göra för denna småpåve) så vänder du dig till Justitiekanslern JK enligt citat:

3 kap. Skadeståndsansvar för annans vållande och för det allmänna

1 § Den som har arbetstagare i sin tjänst skall ersätta
1. personskada eller sakskada som arbetstagaren vållar genom fel eller försummelse i tjänsten,

länk http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.htm#K3P2 slut citat.

Nu är jag lekman inom juridiken men det är iaf vad jag skulle göra och som sista utväg så finns det juriststudenter som brukar ta fall för att få erfarenhet så om du har ett universitet/högskola kolla med dom.

Hittade detta vid snabb Googling om gratis rådgivning av jurist https://www.google.com/search?q=jurist+gratis+r%C3%A5dgivning...

Ang klistra in mail så avpersonifiera det så ska det nog gå bra att posta det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Så vitt jag kan förstå så överklaga först juristens beslut på trafikverket och om denne kommer fram till samma beslut 8vilket jag skulle tro då det verkar ha med prestige att göra för denna småpåve) så vänder du dig till Justitiekanslern JK enligt citat:

3 kap. Skadeståndsansvar för annans vållande och för det allmänna

1 § Den som har arbetstagare i sin tjänst skall ersätta
1. personskada eller sakskada som arbetstagaren vållar genom fel eller försummelse i tjänsten,

länk http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.htm#K3P2 slut citat.

Nu är jag lekman inom juridiken men det är iaf vad jag skulle göra och som sista utväg så finns det juriststudenter som brukar ta fall för att få erfarenhet så om du har ett universitet/högskola kolla med dom.

Hittade detta vid snabb Googling om gratis rådgivning av jurist https://www.google.com/search?q=jurist+gratis+r%C3%A5dgivning...

Ang klistra in mail så avpersonifiera det så ska det nog gå bra att posta det här

Än en gång, tack för svar.

Avvaktar svaret som skaderegleraren på LF väntar från juristen.

Blir mer och mer småförbannad. Just nu är det inte pengarna i sig det är fråga om utan att han ändrat sig från första brevet/beskedet där han konstaterade att om jag väljer att gå via försäkringsbolaget kan jag ansöka ersättning frånTV gällande min självrisk och sen få avslag på det utan att någonstans i svaret nämna att jag vill ha min självriskkostnad ersatt från TV utan att istället då hänvisa till att "i samband med utbetalningen har har de (min notis LF) övertagit rätten att kräva ersättning från Trafikverket" och sen säga att det inte går att överklaga deras beslut men att en omprövning kan ske utan att nämna hur/var jag gör den.

Är helt oskyldig. Åkte förbi deras bygge då det small och rasslade överallt på bilen. Sen om TVjuristen tycker efter att ha kollat Blocket, Bytbil (han antydde det i min telekonversation) med honom att LF övervärderat ersättningen är inte min sak. Jag ska inte ha någon självrisk för att ha fått lackskador och även små plåtskador på bilen efter deras klanteri.

Att då komma med kommentaren, "om alla hade sådan tur med försäkringsbolag ändå" när jag ringde för att få reda på varför han ändrat sig gällande självrisken. (Som han under samtalets gång inte nämnde som självrisk utan värdeminskning)

Ursäkta ranten.............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk