Permalänk

Systemkamera?

Tja!
Jag har länge funderat på att köpa mig en systemkamera, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha. Jag har kollat lite på kompakt systemkameror tror jag dem heter. Sony NEX-5T och Samsung NX300 men sedan så har jag också kollat på Nikon D3200. Är inte sjukt haj på vad jag ska ha och jag är ingen proffs fotograf. men min prisklass ligger runt kanske 5000 kronor.

Tacksam för alla svar!

// Adam

Permalänk
Medlem

Det blir svårt att ge dig några direkta förslag då du inte är speciellt specifik till vad du ska använda kameran till. Är det mest familjeevent eller liknande rekommenderar jag en lite mindre och lättare kamera som inte blir så dryg att bära runt på. Alltså en spegellös. Dessa är också rekommenderade om du vet direkt att du inte ska skaffa allt för många objektiv och byta runt på.

Om det är sport och andra snabba rörelser du ska plåta är nog en riktig DSLR bättre. Du har mer objektiv att välja mellan (främst Canon och Nikon).

Dessutom brukar DSLR ge bättre bildkvalitet då sensorn oftast är större. Inte alltid, men te.x landskapsfoto blir ju bättre med en stor kamera, ännu mer fullformatare.

Så om du berättar lite mer om vad du ska ha kameran till blir det lättare att tipsa dig.

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

du måste bästa dig om du vill ha en dslr eller mirrorless
mirrorless
är mindre och har en electronic viewfinder jag har hört att mirrorless dar mer ström än dslr
dslr känns bättre i handen tycker jag
dslr har en optical viewfinder
jag tro att det finns fler linser till dslr
electronic viewfinder vs optical viewfinder
Fördelarna med optical viewfinder är att fotografen ser en scen utan fördröjning, ingen upplösning du ser med ditt öga

electronic viewfinder kan lida av inpute lag kan vara varjande upplösning du se vad kamera ser

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk

Kameran är för lite allmänt fotografering, ta bilder på naturen, sport evenemang aa lite allt möjligt. just storleks mässigt är inte så noga, men det behöver ju inte vara värsta långtradaren, men inte heller det minsta..

Permalänk
Medlem

Ett av de mest prisvärda alternativen just nu är:

Canon EOS M, 18-55mm, Blixt för 1990:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351138

Och sedan kan man komplettera med:

Canon EF-M 22mm F/2 + EF-EOS M Mount Adapter

Sammanlagd kostnad ca 3300:-

Bara ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdisboii:

Kameran är för lite allmänt fotografering, ta bilder på naturen, sport evenemang aa lite allt möjligt. just storleks mässigt är inte så noga, men det behöver ju inte vara värsta långtradaren, men inte heller det minsta..

jag tycker att du ska åka till en fota affär och sedan testa att hålla kamera huset
och ta den som känns bäst

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt