M.2 eller en "vanlig" SSD?

Permalänk
Medlem

M.2 eller en "vanlig" SSD?

Sitter och filar på ett nytt bygge och har då upptäckt att de flesta nya Z97 kort har plats för en m.2 modul. Är det värt att ta smällen i lite mindre lagring (dvs 120 gb för 900 istället för 240gb för ungefär 8-900 på en vanlig SSD)? Verkar ju vara samma skriv och läshastighet, i så fall är den enda anledning jag kan se till att köpa en m.2, är att man kan utnyttja alla SATA kontakter till lagring och slipper använda en av dom till systemdisken.

Någon som har erfarenhet av de nya m.2 korten på en stationär dator?

Exempel på mobo med stöd för m.2.

MSI Z97 MPOWER

MSI Z97 GAMING 3

ASUS Z97A

Gigabyte GA-Z97X-SLI

Kan tilläggas att jag brukar köra mina burkar ganska länge varför jag gärna köper militär/durable klassade kort (först går de som huvuddator 4-5 år sedan som htpc några år till...)

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på Samsung xp941 som ska vara löjligt snabb. Verkar än så länge bara gå att få tag på utomlands.

Edit: Intel-varianten som du kikade på verkar bara ha liknande hastighet som en SATA 3-SSD.

Permalänk
Medlem

Läste lite på dem olika, många verkar stänga av 2 SATA portar när M2 används, vilket resulterar att du faktiskt förlorar fler SATA portar på att använda M2 (från 6 till 4) för både MPOWER och Z97X-SLI.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrsound:

Själv väntar jag på Samsung xp941 som ska vara löjligt snabb. Verkar än så länge bara gå att få tag på utomlands.

Edit: Intel-varianten som du kikade på verkar bara ha liknande hastighet som en SATA 3-SSD.

De flesta M.2 som finns ute nu kör SATA. Formfaktorn M.2 har möjlighet att köra SATA, PCIe och till och med USB 3.0. Finns minst en som kör PCIe idag men fler är på väg. Samsung har ju sålt sin ett tag till OEM så de kommer släppa en konsumentversion förr eller senare. Intel har bara visat sin PCIe-styrkrets på svindyra enheter för företag än så länge men den har helt sinnessjuk prestanda. Oklart hur lång tid det tar innan den hittar ner till M.2. SandForce borde dyka upp i slutet av sommaren. Marvell har en färdig krets för PCIe så många av tillverkarna utan egen styrkrets kan släppa mer eller mindre omgående om de vill.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

M.2 ger sjuk prestanda. Speciellt om du har OS:et installerad på den. Boot tidsskillnaden är ganska stor jämfört med en SSD med samma läs/skrivhastighet. Tyvärr så är ju M.2 relativt nytt, så utbudet av korten är väldigt dåligt. Men de ska ju ersätta mSATA så de kommer allt komma fler inom en snar framtid!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk

Plextor är den enda tillverkare med M.2 PCIe på Prisjakt för tillfället.

Permalänk
Medlem

Så slutsatsen är köp ett mobo med stöd för M.2 och uppgradera senare. I så fall vilket mobo rekommenderas? Lutar just nu åt MSI Z97 MPower. Rätt tänkt?

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Asrock har väl de bästa eftersom de kör 4x istället för 2x? Läste det på anandtechs review av något extremekort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

M.2 är absolut någonting att satsa på, och att man försöker hitta ett som Woods säger har högre PCIe.
Här är en länk där de nått en hastighet på 1,4GB/s i RAID med M.2 SSD: http://www.thessdreview.com/our-reviews/plextor-m6e-pcie-m-2-...

Här är en lista på alla moderkort med stöd för M.2 NGFF för den som är intresserad: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s176939540

Men de verkar som att ASrock Z97 Extreme6 är det bästa valet just nu. Då ASrock är de enda som har x4

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bibl:

Så slutsatsen är köp ett mobo med stöd för M.2 och uppgradera senare. I så fall vilket mobo rekommenderas? Lutar just nu åt MSI Z97 MPower. Rätt tänkt?

Moderkortet du länka är absolut inget dåligt då det ändå ska kunna i praktiken uppnå dubbel så hög hastighet som SATA 3.0. Men så länge kortet inte har några andra nödvändiga funktioner som du behöver (förutom att det var grymt snyggt ) så skulle jag satsat på ett ASrock Extreme6 som jag nämnde tidigare.

Mitt mobo har stöd för x1, vilket makes no sense..? Vad jag förstår så kan det ändå bara uppnå samma hastighet som en bra SSD med SATA 3.0
Boot-tiden däremot lär minska avsevärt. Så ska ändå skaffa en M.2

Är någon ute efter en M.2 SSD med x4 så är det Samsung som tillverkar dem just nu. Bör finnas på ebay att köpa, och kommer säkert till våra svenska butiker inom en snar framtid

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Entusiast

En viktig poäng med SSD över PCIe är att stödet i BIOS/UEFI inte är helt hundra än. Det betyder att det är långt ifrån säkert att du kan boota från den. Kolla upp det ordentligt först. Det har bråkat mycket. Vidare är det värt att titta lite på stödet för NVMe som antagligen kommer ge en större upplevd prestandavinst än skillnaden i hastighet mellan SATA och PCIe. Den är mest av akademiskt intresse för hemmaanvändaren. Stöd ska finnas för NMVe i Windows 8.1 men det behöver implementeras av moderkortstillverkarna också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom större delen av den här artikeln http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-xp941-z97-pci-express,3826.html så är min uppfattning att visserligen är ASRock X97 Extreme6 intressant men om du tänker använda dig av mer än en "vanlig" m.2 disk riskerar du att bli av med andra möjligheter till framtida utveckling, citerar:

Citat:

Of course, as we've established, ASRock's Z97 Extreme6 is unique. It does have a two-lane M.2 PCI Express 2.0 slot competing for the PCH's limited bandwidth. But it also employs what ASRock calls Ultra M.2, which is a second slot tapping into a Haswell-based CPU's 16 lanes of third-gen PCIe, too. This slot isn't affected by the chipset. And if you drop a PCIe M.2 drive into the Ultra slot, you can still use SATA Express, which is wired into Z97. In exchange, you can't run a graphics card using the processor's 16 lanes, instead bumping it down to eight. Perhaps more severely, SLI and CrossFire configurations are out, too.

Så vitt jag kan förstå är det själva utformningen av Z97 kretsen, det finns 18 portar, varken mer eller mindre, sedan är bara frågan hur du använder dom. Vill du ha mycket och snabb lagring så tappar du möjligheten till Crossfire / SLI och snabb grafik. Alltså som vanligt tillbaka till Odyssen och idiomet Scylla och Charybdis.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

M.2 är absolut någonting att satsa på, och att man försöker hitta ett som Woods säger har högre PCIe.
Här är en länk där de nått en hastighet på 1,4GB/s i RAID med M.2 SSD: http://www.thessdreview.com/our-reviews/plextor-m6e-pcie-m-2-...

Här är en lista på alla moderkort med stöd för M.2 NGFF för den som är intresserad: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s176939540

Men de verkar som att ASrock Z97 Extreme6 är det bästa valet just nu. Då ASrock är de enda som har x4

Dock verkar det som om M.2 SSD är lite dyrare inga större än 500 GB? Är det verkligen så stor skillnad i vardaglig prestanda från vanliga Sata 2/3 SSD? Annars är ju en 1TB evo för ~3600:- svårt att slå.

Kollade även lite snabbt på Asrocks mATX och det verkar som om bra x4-hastighet bara återfinns på deras top end ATX-kort. Väldigt synd! Hoppas på ett bättre i den mindre klassen också.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Dock verkar det som om M.2 SSD är lite dyrare inga större än 500 GB? Är det verkligen så stor skillnad i vardaglig prestanda från vanliga Sata 2/3 SSD? Annars är ju en 1TB evo för ~3600:- svårt att slå.

Kollade även lite snabbt på Asrocks mATX och det verkar som om bra x4-hastighet bara återfinns på deras top end ATX-kort. Väldigt synd! Hoppas på ett bättre i den mindre klassen också.

Jo men det är ju ganska nytt också. Som tur är så har Crucial satt låga priser på sina, så det kommer ju pressa de andra tillverkarna till lägre priser direkt. Det är stor skillnad mellan SATA 2 och 3.0 ja. Och med en M.2 SSD i x4 hastighet så kan skillnaden bli ENORM. Upp emot 2GB/s, vilket är en sjuk hastighet.

Jag väntar på att Samsung ska börja sälja sånna här hårddiskar, tycker man alltid får bra prestanda för pengarna.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

M.2 är det som kommer att gälla framöver, små snabba är dom både på svarstiden och bandbredd, man slipper kablar och fästpunkter i lådorna. Men utvecklingen går fort och flesta moderkort med M.2 portar är redan föråldrade, för att utnyttja dom snabbaste modellerna påväg ut i handeln krävs PCIe x4 gen 2.0 eller bättre, vilket lätt fixas med separat kort på ledig PCIe plats. Flera Z87-97 moderkort brukar ha någon PCIe plats med X4 anslutning till sydbryggan som löser problemet, den brukar dock stänga flertalet x1 platser om man utnyttjar bandbredden till max. Asrock har moderkort med en sk. Ultra x4 gen 3.0 M.2 anslutning men den tar lanes från grafikkorten dvs direkt kopplat till processorn.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Hoppas på ett bättre i den mindre klassen också.

ASUS Maximus Impact VII som har release Q3 detta år. Önskar att jag visste då jag köpte VI nyligen

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

ASUS Maximus Impact VII som har release Q3 detta år. Önskar att jag visste då jag köpte VI nyligen

Ingen Gene med det dock?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Ingen Gene med det dock?

Hur menar du nu? Asus Maximus VI Gene har en PCI-e med x2 vilket gör de mkt mer värt att investera i en M.2 ssd än som i min (x1) som bara klarar av vad en SATA 3.0 SSD redan kan :/ Ingen prestandaökning whatsoever..

Nya VII Gene har t.o.m x4

Riktigt grymma kort båda två men hade helt klart valt VII

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Hur menar du nu? Asus Maximus VI Gene har en PCI-e med x2 vilket gör de mkt mer värt att investera i en M.2 ssd än som i min (x1) som bara klarar av vad en SATA 3.0 SSD redan kan :/ Ingen prestandaökning whatsoever..

Nya VII Gene har t.o.m x4

Riktigt grymma kort båda två men hade helt klart valt VII

Hittar nada info om att M.2 på Gene VII går i x4, jag gissar pcie 2.0 x2, men det kan ju vara pcie 3.0 dock...

Känns som om man offrar rätt mycket för att köra mATX förresten :/

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VII_GENE

Och så tittar du efter bokstav G, som finns under moderkortsbilden.

G: 1 x PCI-e 2.0 x4.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VII_GENE

Och så tittar du efter bokstav G, som finns under moderkortsbilden.

G: 1 x PCI-e 2.0 x4.

Hm jag tror du blandar ihop m.2 med en av expansionsplatserna? I Gene VII manualen står det...

Citat:

In M.2 Mode, the PCIEX4_1 and M.2 slot both runs at x2 mode. mPCIe slot are both disabled.

Tycker det är rätt illa att man inte kan använda mPCIe för en trådlös nätverksadapter samtidigt som man kör en M.2. Haswell har 20 pci-e 3.0 lanes om jag inte misstar mig, de borde kunna delas ut bättre

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Woods:

Hm jag tror du blandar ihop m.2 med en av expansionsplatserna? I Gene VII manualen står det...

Tycker det är rätt illa att man inte kan använda mPCIe för en trådlös nätverksadapter samtidigt som man kör en M.2. Haswell har 20 pci-e 3.0 lanes om jag inte misstar mig, de borde kunna delas ut bättre

Nja, det är inte så lätt som man kan tro. Du har 16 banor PCIe 3.0 till processorn. De vill du ha till grafikkortet så de är låsta. Sen har du åtta banor PCIe 2.0 som går till chipsetet. De är kopplade via DMI till processorn och är därför rätt begränsade i hastighet. De delar dessutom bandbredd med resten av sakerna på moderkortet inklusive SATA, USB, ljudkort, nätverk och så vidare. Så där finns inte så mycket bandbredd att hämta utan att skära ner på något annat. DMI 2.0 är begränsad till 4 GB/s.

Man skulle kunna sammanfatta det som att bandbredden på PCIe börjar bli begränsad igen. Skylake verkar dock fixa det med att dubbla bandbredden till PCH med DMI 3.0 och det ryktas om att ska köra 20 banor PCIe 3.0.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

M.2 och mSata ssd, vad är skillnaden?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deathtrip2k:

M.2 och mSata ssd, vad är skillnaden?

mSATA är just SATA medan M.2 är uppföljaren som utöver SATA även stödjer PCIe och USB 3.0.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bibl:

Så slutsatsen är köp ett mobo med stöd för M.2 och uppgradera senare. I så fall vilket mobo rekommenderas? Lutar just nu åt MSI Z97 MPower. Rätt tänkt?

Mpower korten är väldigt bra. Bra för att överklocka.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nja, det är inte så lätt som man kan tro. Du har 16 banor PCIe 3.0 till processorn. De vill du ha till grafikkortet så de är låsta. Sen har du åtta banor PCIe 2.0 som går till chipsetet. De är kopplade via DMI till processorn och är därför rätt begränsade i hastighet. De delar dessutom bandbredd med resten av sakerna på moderkortet inklusive SATA, USB, ljudkort, nätverk och så vidare. Så där finns inte så mycket bandbredd att hämta utan att skära ner på något annat. DMI 2.0 är begränsad till 4 GB/s.

Man skulle kunna sammanfatta det som att bandbredden på PCIe börjar bli begränsad igen. Skylake verkar dock fixa det med att dubbla bandbredden till PCH med DMI 3.0 och det ryktas om att ska köra 20 banor PCIe 3.0.

Ja visst men man borde la klara sig med 3.0 4x för grafiken (varför kan man inte köra 6x? xD) det motsvarar ju 2.0 8x. Vet inte om det skulle ge några prestanda förluster, men vill tro att det blir minimalt om något...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Woods:

Ja visst men man borde la klara sig med 3.0 4x för grafiken (varför kan man inte köra 6x? xD) det motsvarar ju 2.0 8x. Vet inte om det skulle ge några prestanda förluster, men vill tro att det blir minimalt om något...

Nej kraftiga grafikkort klarar sig inte riktigt på 4x 3.0. De behöver minst 8x 3.0 men även det är har blivit en liten flaskhals för senaste generationen. Vid Radeon 7970 kunde man maxa PCIe 2.0 x16 och nästa steg är då 16x 3.0. Så det går inte att sälja en entusiastplattform utan 16x 3.0.

När PCIe introducerades fanns även x12 vilket borde räcka för ett grafikkort. Fast då blir det jobbigt när man ska köra dubbla kort. Tror inte det finns några tekniska problem med att köra ett godtyckligt antal lanes. Korten är ju designade att skala efter antalet lanes. Du kan köra ett PCIe x16-kort i en x1 slot om du vill. Risken är väl att det blir dyrt med massa extra switchar åt höger och vänster. Fast det verkar ju som sagt som att Intel håller på att lösa det till nästa plattform genom att öka bandbredden till processorn så det borde lösa sig. Lär ju ändå ta tills 100-serien innan M.2 är hyfsat användbart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Hm jag tror du blandar ihop m.2 med en av expansionsplatserna? I Gene VII manualen står det...

Tycker det är rätt illa att man inte kan använda mPCIe för en trådlös nätverksadapter samtidigt som man kör en M.2. Haswell har 20 pci-e 3.0 lanes om jag inte misstar mig, de borde kunna delas ut bättre

Okey, om så är fallet så måste ja blivit lurad av deras specs som de listar på sidan har Impact VII produktsidan ändrats btw? såg inte alls ut så som den gjorde som när ja gick in på den nu. Gäller som sagt att göra noggrann research innan man investerar..

Men hastighet i x2 skulle ändå vara ett klart köp av mig. Antingen märker du enorm skillnad vid dagligt användande, lr ingen typ alls men skulle gärna vilja sj ta reda på vilket

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!