Crytek UK i kris efter uteblivna löner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Crytek is in a crisis even though they have crysis?

Du är nog ganska ensam i att tycka det dock med tanke på att BF var en flera tusen gånger större succé som drar in betydligt mer pengar

En försäljningssuccé är inte det samma som en bra produkt, med bra marknadsföring kan man sälja det mesta och jag har inte läst på många ställen att folk är nöjda med BF4

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jobbigt läge, går dom inte till jobbet så stannar utveckling av det nya spel som kan inbringa nya fräscha pengar av, så deras utsikter att säkra lönen framöver blir ju bara sämre. Moment 22

Men det är väl som det är, bygger dom skit som inte säljer så får dom inte in pengar och går i konkurs, ser inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem

Vad kommer hända med Timesplitters isf?

Starbreeze har ju praktiskt taget lagt av efter 2,5 spel.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jobbigt läge, går dom inte till jobbet så stannar utveckling av det nya spel som kan inbringa nya fräscha pengar av, så deras utsikter att säkra lönen framöver blir ju bara sämre. Moment 22

Men det är väl som det är, bygger dom skit som inte säljer så får dom inte in pengar och går i konkurs, ser inget konstigt med det.

Jag antar att du aldrig har fått utebliven lön efter en månads arbete?

Dom ska ha lön oavsett. Ett spel kan ta många år att färdigställa. Vad ska deras anställda leva på, hopp och drömmar? Dom har räkningar, lån, mat, barn, osv att ta hand precis som alla andra.

Permalänk
Medlem

<3

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Oj vad alla var glada här!

Riktigt dåligt när ledningen på ett företag inte sköter sig eller när VD:n är kass...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kokkojambo:

Crytek har inte gjort ett riktigt bra spel sedan Far Cry 1 enligt min ringa mening.
Crysis var tekniskt imponerande, men inte så spännande annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Far Cry 1 var så j*kla irriterande särskilt på den svåraste svårighetsgraden. Fiender kunde se igenom väggar och allt möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkojambo:

Crytek har inte gjort ett riktigt bra spel sedan Far Cry 1 enligt min ringa mening.
Crysis var tekniskt imponerande, men inte så spännande annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Även Far Cry 1 misslyckades de med, det var bra fram till det kom mutanter, det förstörde hela storyn

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hoppas att någon köper Crytek och börjar satsa på PC marknaden istället

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

Crysis 3 är fortfarande det bästa "fast-pasted FPS" som finns, så det skulle vara tråkigt om detta leder till att Crysis 3 MP stängs ner.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Även Far Cry 1 misslyckades de med, det var bra fram till det kom mutanter, det förstörde hela storyn

Mutanterna gjorde hela FC1. FC2 är en ren besvikelse.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Mutanterna gjorde hela FC1. FC2 är en ren besvikelse.

Mutanterna förstörde hela storyn mot vad de marknadsförde det med

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Far Cry 1 var så j*kla irriterande särskilt på den svåraste svårighetsgraden. Fiender kunde se igenom väggar och allt möjligt.

Far Cry var till början en teknikdemo. Men spelet är enormt kul på lättaste som med dagens mått nog är svåraste skicklighetsgraden.

Permalänk
Medlem

Skit i dom, deras eget fel dom sket i att satsa på PC exklusivt.. så gick det som det gick när dom blanda sig med konsoller...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Skit i dom, deras eget fel dom sket i att satsa på PC exklusivt.. så gick det som det gick när dom blanda sig med konsoller...

Är nog inte där skon klämmer då de flesta gör spel till konsoller också och det fungerar, t.ex GTA V som sålde mest i hela världen när de släpptes i höstas och då endast till konsoll. Crytek har ekonomiska bekymmer och beror på helt andra saker än vilken plattform dom tillverkar spel för

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Far Cry 1 var så j*kla irriterande särskilt på den svåraste svårighetsgraden. Fiender kunde se igenom väggar och allt möjligt.

Jag tyckte det var bra på svåraste. Men det kändes som att det mest var soldaterna som blev svårare.
Ett av få singelplayerspel som jag spelat mer än en gång. FarCry & F.E.A.R

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boss302:

Jag tyckte det var bra på svåraste. Men det kändes som att det mest var soldaterna som blev svårare.
Ett av få singelplayerspel som jag spelat mer än en gång. FarCry & F.E.A.R

Soldater som kunde se dig direkt oavsett om du försökte smyga eller inte. Båda spelen är okej men ingenting mot Half Life 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Soldater som kunde se dig direkt oavsett om du försökte smyga eller inte. Båda spelen är okej men ingenting mot Half Life 1.

Upplevde det inte så, gick bra bara man var lite metodisk.

Permalänk
Medlem

Jag var aldrig speciellt attraherad av homefront, visste inte ens att crytek gjorde det. Crytek UK är väl dock gamla free radical, en studio som jag gillar (trots haze som jag hört inte skulle vara så bra)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jag var aldrig speciellt attraherad av homefront, visste inte ens att crytek gjorde det. Crytek UK är väl dock gamla free radical, en studio som jag gillar (trots haze som jag hört inte skulle vara så bra)

Crytek gjorde väl inte 1:an om jag kommer ihåg rätt, när THQ gick i konkurs köpte Crytek upp den engelska studion och licensen till Homefront.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamefreak:

Crytek gjorde väl inte 1:an om jag kommer ihåg rätt, när THQ gick i konkurs köpte Crytek upp den engelska studion och licensen till Homefront.

Du kommer ihåg rätt.

Crytek är Tyskt och det är enligt artikeln den engelska delen som har problem. Fattar jag rätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnjensen:

Du kommer ihåg rätt.

Crytek är Tyskt och det är enligt artikeln den engelska delen som har problem. Fattar jag rätt?

Från nyheter 24 Juni:

Det var i söndags som vi kunde rapportera om ryktet som berättade om att Crytek på vippen att gå i konkurs. Snabb expandering, flertalet uppköp av andra spelutvecklare samt att studions senaste två titlar inte sålt som förväntat - hävdades vara orsaken till Cryteks ekonomiska bekymmer. Nu har dock en av grundarna, Avni Yerli, gått ut och förnekat snacket om pengaproblemen och då låter det såhär:

"Regardless of what some media are reporting the information are rumors which Crytek deny. We continue to focus on the development and publishing of our upcoming titles. We have received a lot of positive feedback during and after E3 from both gaming press and gamers, and would like to thank our loyal employees, fans and business partners for their continuous support."

I samma veva berättar anställda hos studion att löner betalas ut sent och att flertalet krismöten om framtiden för Crytek hållits under de senaste veckorna.

Dold text

Så det verkar vara hela Crytek

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Från nyheter 24 Juni:

Det var i söndags som vi kunde rapportera om ryktet som berättade om att Crytek på vippen att gå i konkurs. Snabb expandering, flertalet uppköp av andra spelutvecklare samt att studions senaste två titlar inte sålt som förväntat - hävdades vara orsaken till Cryteks ekonomiska bekymmer. Nu har dock en av grundarna, Avni Yerli, gått ut och förnekat snacket om pengaproblemen och då låter det såhär:

"Regardless of what some media are reporting the information are rumors which Crytek deny. We continue to focus on the development and publishing of our upcoming titles. We have received a lot of positive feedback during and after E3 from both gaming press and gamers, and would like to thank our loyal employees, fans and business partners for their continuous support."

I samma veva berättar anställda hos studion att löner betalas ut sent och att flertalet krismöten om framtiden för Crytek hållits under de senaste veckorna.

Dold text

Så det verkar vara hela Crytek

Fast i nyheten nämns bara Crytek UK. Vet inte hur mycket ekonomin i Crytek Tyskland och UK hänger ihop men det är ju troligt att det är som du säger att hela Crytek ligger risigt till.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamefreak:

Fast i nyheten nämns bara Crytek UK. Vet inte hur mycket ekonomin i Crytek Tyskland och UK hänger ihop men det är ju troligt att det är som du säger att hela Crytek ligger risigt till.

I den här nyheten nämns bara Crytek UK ja, men det hela började tidigare (som nyheten jag nämnde som är från 24 Juni)

Ekonomiska problem för Crytek 2014-06-23 Står att det är den tyska spelstudion som har problem.

Crytek förnekar rykten om studions ekonomiska problem 2014-06-24 Nämns den Frankfurt-baserade Crytek

Nya uppgifter kring Cryteks kris 2014-06-26 Börjar uppgifterna om spelstudion om UK även komma

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Du kommer ihåg rätt.

Crytek är Tyskt och det är enligt artikeln den engelska delen som har problem. Fattar jag rätt?

Jo, gamla free radical interactive som var britiskt är tydligen crytek uk nu. Både Crytek uk och crytek har visst problem men den förstnämnda ligger väl mest pyrt till.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Jag antar att du aldrig har fått utebliven lön efter en månads arbete?

Dom ska ha lön oavsett. Ett spel kan ta många år att färdigställa. Vad ska deras anställda leva på, hopp och drömmar? Dom har räkningar, lån, mat, barn, osv att ta hand precis som alla andra.

Absolut, nu är det ju (tyvärr) antagligen inte just dessa personers "fel", men från den andra swec-artikeln:

Citat:

Ryse: Son of Rome släpptes som en exklusiv lanseringstitel för Xbox One, men blev ingen försäljningsframgång. Det kan nu sätta hela bolagets framtid på spel.

Så, dom pumpa in pengar i flera år av utveckling i att bygga Ryse, som floppade, och då får dom inte in pengarna som dom förväntat skulle kunna användas till att betala ut lönerna för fortsatt arbete.

Ska och ska, vartifrån ska pengarna komma menar du?

Och jo, jag har fått smaka på utebliven lön, det är därför jag idag väljer att inte jobba med saker som "lägg 3 år på att göra XYZ för att sen börja sälja och hoppas / förutsätta att det går vägen"

Permalänk

25/7
eurogamer.net Crytek comes forward about its recent financial woes.
och
kotaku.com Crytek UK Has Finally Been Paid, Sources Say incl länk till 12/7 Homefront director Hasit Zala och avsked.

Någon/något (securing additional funding) har alltså hjälpt till med lite pengar så att de inte ska gå helt åt skogen.
Crytek köpte ju loss rättigheterna till Homefront(old news) av THQ via deras 23/1 - 2013 konkurs för $544,218 men det hjälper ju inte då utvecklare hoppar av.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!