Permalänk
Medlem

Lenovo T440s

Funderar på att ersätta min Asus UX32VD Zenbook med en Lenovo T440s - vill ha snäppet större skärm, plats för Kengsinton-lås och möjlighet att vinkla skärmen 180 grader plus bättre batteritid. Skulle förmodligen kunna sälja Zenbooken för ~5K medan T440s:n skulle gå att få för knappt 11K.

Har tittat på hur man kan konfigurera T440s på Lenovos sajt.

Vet någon vad det är för skillnad mellan:

- 6-cell Li-ion batteri (47W)
och
- 6-cell Li-ion batteri (72W)?

Har letat på nätet men hittar inget. Alla pratar om skillnaderna mellan 3-cell Li-ion (23.2 W) batteriet och 72W-batteriet, men ingen omnämner 47W-batteriet. Jag vet att 72W-batteriet sticker ut en hel del medan 23.2W-batteriet inte gör det. Undrar om 47W-batteriet i så fall ligger mittemellan både storleks- och prestandamässigt?

Verkar lite mysko att 47W-batteriet är aningen billigare än 23.2W-batteriet. Kanske är 47W-batteriet fysiskt lika stort som 72W-batteriet men billigare?

Permalänk
Avstängd

Jag hittar ingen info om det heller men på min Thinkpad, som dock är en annan modell, så fanns det tre batteristorlekar. Den lilla storleken sticker inte ut alls, mellan sticker ut undertill så att datorn blir lite tjockare i bakkant, typ som att fälla ut fötterna på ett tangentbord, och det större sticker ut både undertill och på baksidan. Att båda större modellerna kallas för cylindrical tyder på att så är fallet också.

Edit: Det är dock konstigt att mellanbatteriet är billigare än det lilla. Det kanske krävs mer avancerad teknik för att få plats med allt, men jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Tack. Får väl ta och fråga Lenovo helt enkelt. Tror förresten inte att 47W-batteriet var tillgängligt för 2-3 dagar sen när jag först tog en titt på T440s på Lenovos sajt. Det kanske är ett alldeles nytt batterialternativ vilket skulle förklara varför den inte omnämns på nätet. 72W är lite i överkant för mig, speciellt eftersom jag gillar storleken på min Zenbook. T440s:n kommer att vara lite större och tyngre i vilket fall men ju lättare, desto bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Tack. Får väl ta och fråga Lenovo helt enkelt. Tror förresten inte att 47W-batteriet var tillgängligt för 2-3 dagar sen när jag först tog en titt på T440s på Lenovos sajt. Det kanske är ett alldeles nytt batterialternativ vilket skulle förklara varför den inte omnämns på nätet. 72W är lite i överkant för mig, speciellt eftersom jag gillar storleken på min Zenbook. T440s:n kommer att vara lite större och tyngre i vilket fall men ju lättare, desto bättre.

Nej det är inte helt självklart. Är lång batteritid viktigt så brukar Thinkpads ha slice-batterier utöver de vanliga som typ dubblar batteritiden. Gör förstås datorn både tjockare och tyngre dock.

Permalänk

De båda batterierna sticker ut undertill lika mycket, Enda skillnaden är kapaciteten.

Jag gjorde lite efterforskningar vid beställning av dator för en månad sedan och hittade en en bild från någon kinesisk site, där de hade lagt upp de båda 6 cells batterierna och 3 cells-varianten bredvid varandra, de två tjocka batterierna såg exakt likadana ut.

Permalänk
Medlem

Tack Som_En_Chef. Då är alltså 47W-batteriet helt enkelt ett stort men billigt alternativ (inte för att priserna skulle skilja åt sig särskilt mycket). Det får bli 3-cellsbatteriet för mig.

Att byta hårddisk + minne själv verkar kräva lite pysslande men är inte alltför svårt.
http://www.youtube.com/watch?v=HuXxQDOgVZQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Tack Som_En_Chef. Då är alltså 47W-batteriet helt enkelt ett stort men billigt alternativ (inte för att priserna skulle skilja åt sig särskilt mycket). Det får bli 3-cellsbatteriet för mig.

Att byta hårddisk + minne själv verkar kräva lite pysslande men är inte alltför svårt.
http://www.youtube.com/watch?v=HuXxQDOgVZQ

Lenovo har grymma kurser/videos för deras tekniker som är åtkomliga för alla. Gå in här och klicka dig fram till T440s och välj Take course sen FRU Videos. Där finns filmer om hur man plockar isär och sätter ihop i princip alla komponenter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lenovo har grymma kurser/videos för deras tekniker som är åtkomliga för alla. Gå in här och klicka dig fram till T440s och välj Take course sen FRU Videos. Där finns filmer om hur man plockar isär och sätter ihop i princip alla komponenter osv.

Grymt, tack

Permalänk
Medlem

Sitter med en T440s som jobbdator just nu. Det enda jag kan klaga på än sålänge är mousepaden som inte är den bästa jag testat. Den känns lite slö och när man klickar med den är känslan väldigt plastig. Annars en mycket bra dator! (touchscreen förvånansvärt användbart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarar:

Sitter med en T440s som jobbdator just nu. Det enda jag kan klaga på än sålänge är mousepaden som inte är den bästa jag testat. Den känns lite slö och när man klickar med den är känslan väldigt plastig. Annars en mycket bra dator! (touchscreen förvånansvärt användbart)

Hur stor är laddaren? En konstig fråga kan tyckas, men jag behöver släpa runt på min dator en hel del och gillar att datorn och dess tillbehör är så lätta som möjligt och tar så lite plats som möjligt. (Därav Zenbooken - men 13.3"-skärmen har visat sig snäppet för liten för mig.) Hade en Dell XPS 15 förut, sedan Zenbooken och båda har för stora & tunga laddare i mitt tycke.

Är den medföljande laddaren liten duger den kanske som den är, annars har Lenovo kanske en liten reseladdare (för vägguttag, ej billaddare) el dyl som man kan köpa? Har försökt googla men det är svårt att vara säker på att laddaren man hittat verkligen är avsedd för T440s.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Tack Som_En_Chef. Då är alltså 47W-batteriet helt enkelt ett stort men billigt alternativ (inte för att priserna skulle skilja åt sig särskilt mycket). Det får bli 3-cellsbatteriet för mig.

Att byta hårddisk + minne själv verkar kräva lite pysslande men är inte alltför svårt.
http://www.youtube.com/watch?v=HuXxQDOgVZQ

Jag gjorde samma val till min X240, skulle man behöva ett fetare batteri i framtiden så går det att beställa för cirka 750kr.

Laddaren är liten enligt mig. Nätadaptern är lite mindre än en sådan här dricka (smalare i alla led och cirka en tredjedel kortare på den längsta sidan)
https://www.google.se/search?q=mer+tetra&client=firefox-a&hs=...

Det är lite roligt förresten att T440s och X240 i princip är exakt likadana datorer bortsett från storleken och några Gb fastlödda minneskretsar, trotts att det är olika serier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Hur stor är laddaren? En konstig fråga kan tyckas, men jag behöver släpa runt på min dator en hel del och gillar att datorn och dess tillbehör är så lätta som möjligt och tar så lite plats som möjligt. (Därav Zenbooken - men 13.3"-skärmen har visat sig snäppet för liten för mig.) Hade en Dell XPS 15 förut, sedan Zenbooken och båda har för stora & tunga laddare i mitt tycke.

Är den medföljande laddaren liten duger den kanske som den är, annars har Lenovo kanske en liten reseladdare (för vägguttag, ej billaddare) el dyl som man kan köpa? Har försökt googla men det är svårt att vara säker på att laddaren man hittat verkligen är avsedd för T440s.

Laddaren är relativt liten. Inte som en macbooks direkt men mindre än exempelvis HPs standardladdare. Sen är ju en stor fördel med Thinkpads att batteriet normalt räcker en hel dag så att man inte behöver ta med sig laddaren varje dag, bara om man ska vara borta längre.

Permalänk
Medlem

Har för mig att modellen med 3-cells batteri har ett inbyggt 3-cells batteri också, bör vara den modellen som vi har som standard på jobbet, ska kolla imorgon vad det är för modellnummer på dem.
AC-adaptern är på 45W och är ca hälften så stor som till föregående modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Har för mig att modellen med 3-cells batteri har ett inbyggt 3-cells batteri också, bör vara den modellen som vi har som standard på jobbet, ska kolla imorgon vad det är för modellnummer på dem.
AC-adaptern är på 45W och är ca hälften så stor som till föregående modeller.

Ja, alla T440s-modeller har ett inbyggt 3-cellsbatteri. Sen kan man välja ett batteri till, 3-celligt eller 6-celligt.

Skönt att adaptern är liten. Undrar om 65W "slim" adaptern är större eller mindre... Förmodligen större?