840 pro körs ej som SATA AHCI utan PATA trots att AHCI påslaget i bios.

Permalänk
Medlem

840 pro körs ej som SATA AHCI utan PATA trots att AHCI påslaget i bios.

Jag har lite problem att få min 840 pro att funka som den ska på min nya FM2+maskin (se sign).

AHCI har varit påslaget i bios från tillverkare.

När jag installerade "AMD all in one driver" som jag antar att det är chipset drivare så fick jag ett felmeddelande att RAID drivare inte kunde installeras. Jag antar att raid måste vara påslaget I bios för detta. Men jag tycker att detta inte borde vara felet. Dock så verkar inte allt kanske stämma med drivare om man kollar på bilden och i själva Device Manager fönstret, ser ut att vara en del Windows egna drivare där.... Ska jag uppdatera drivarna manuellt i Device manager?

Jag hade dålig firmware tidigare så det kan vara så att SSD är på väg att gå sönder men jag antar att det snarare är något med drivare.

Det konstiga är att andra hårddiskar verkar vara som SATA medans 840in är som PATA.
See bild för min desktop (eventuellt behöver ni zooma med ctrl+mousewheel pga fel upplösning för att se text ordentligt) med information från allt från Magician till AMD overdrive och Device manager. Jag har markerat värden som ska ha med ACHI att göra i regedit osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska köra diskarna i raid så bör du ha den drivisen installerad ja. Men är det verkligen det du ska? Till vilken SATA-port har du kopplat din SSD? Det borde var den första om det är din systemdisk?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har inga planer på RAID.
Det verkar som att ssdn hamnar som PATA oavsett vilken sataport jag kopplar in den på. Den kanalen den sitter på nu hade tidigare en 2,5 tums hårddisk som visades som SATA i amd overdrive diagrammet men som nu visar PATA med SSDn. Jag är något orolig att disken börjar gå sönder men antagligen är det inte så. Gissar att det antingen är fel på drivrutinerna på något sätt för chipset eller att något är fel i registret eller så. Men ssdn har haft dålig firmware länge så den kan eventuellt ha kommit till skada då.

Jag har markerat i registret i den övre högra fönstret i bilden. Vet inte om det jag markerat ska var 0 eller 3. Läst lite olika på nätet.

Något är alltså fel men jag kan inte riktigt säga vad...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pudeln:

Jag har inga planer på RAID.
Det verkar som att ssdn hamnar som PATA oavsett vilken sataport jag kopplar in den på. Den kanalen den sitter på nu hade tidigare en 2,5 tums hårddisk som visades som SATA i amd overdrive diagrammet men som nu visar PATA med SSDn. Jag är något orolig att disken börjar gå sönder men antagligen är det inte så. Gissar att det antingen är fel på drivrutinerna på något sätt för chipset eller att något är fel i registret eller så.

Jag har markerat i registret i den övre högra fönstret i bilden. Vet inte om det jag markerat ska var 0 eller 3.

Något är alltså fel men jag kan inte riktigt saga vad...

Vad händer om du endast använder MS egna drivrutiner och inte bryr dig om AMD:s?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Löser jag detta i Device manager? eller ska jag avinstallera hela chipset drivaren?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pudeln:

Löser jag detta i Device manager? eller ska jag avinstallera hela chipset drivaren?

Vad jag vet så byter du drivis i enhetshanteraren (Device manager).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag provar det

Permalänk
Medlem

Jag testade att avinstallera AMD sata driver. Fortfarande visades ssdn som icke AHCI i Samsung Magician.
Jag har nu restorat windows så att AMD drivaren är tillbaka. Gjorde en restore point igår så det är lugnt.

Segt att jag har så dålig koll på det här med AHCI osv...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du verkligen kollat att den är på AHCI-mode i bios/UEFI:n?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det var fel i Bios men det var inte AHCI som var felet. Utan att "Combined mode" var på. Detta läge ändrar vissa av sataportarna till PATA portar visade det sig, jag vet inte om detta är en typisk Asrock grej då jag inte stött på det tidigare. Iaf inte vad jag minns.

Så det var jag som inte rotat tillräckligt noga i bios. Tack för din tid Jalle!

AHCI är visas nu som aktivt i Samsung Magician

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pudeln:

Det var fel i Bios men det var inte AHCI som var felet. Utan att "Combined mode" var på. Detta läge ändrar vissa av sataportarna till PATA portar visade det sig, jag vet inte om detta är en typisk Asrock grej då jag inte stött på det tidigare. Iaf inte vad jag minns.

Så det var jag som inte rotat tillräckligt noga i bios. Tack för din tid Jalle!

AHCI är visas nu som aktivt i Samsung Magician

Man måste ansluta optiska enheter till sataportar i ideläge för att korrekt kunna boota/installera från dem, därför brukar man alltid kunna ställa om 1-2 portar till ideläge oberoende av om de andra är i raid eller ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok jag har aldrig kört sata optiskt endast gamla ide/pata eller via usb. Tack för infon