[Vattenkylning] Rengöra komponenter innan installation - hjälp tack!

Permalänk
Medlem

[Vattenkylning] Rengöra komponenter innan installation - hjälp tack!

Tjena.

Har nu fått hem alla delar, alla fittings och allt möjligt som jag behöver. Detta är mitt första vatten-bygge och är dödsrädd att göra fel/förstöra något.

Jag har köpt mig 4 liter batterivatten från biltema, vilket är typ det ända jag kommer använda mig av (eller?) för att rengöra allt.

Nu har jag tittat runt lite på youtube, försökt läsa mig fram till vad jag ska göra och så.

Nu till hur jag hade tänkt mig att det skulle gå, anledning till att jag postar här innan är förhoppningsvis att jag kanske har fel för mig och ni hjälper mig att rätta till

1. Koka upp vattnet, fylla radiatorn, skaka loss gång efter gång tills inget längre följer med vattnet ut.
2. Ska man rensa kylflänsarna, isåfall hur? Dränker jag det i destillerat vatten, varmt/kallt?
3. Rengöra CPU block, jag vägar inte skruva sönder något så räcker det om jag fyller det med batterivattnet och sedan helt enkelt häller ut det?
4. Behöver jag rensa slang med batterivatten/normalt vatten?
5. Jag har en XSPC d5 pump/res combo, ska jag bara fylla den med vatten och skaka runt lite, sedan låta det hällas ut via in/out öppningarna?

Har jag glömt något?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Äsch, bara att köra med duschslangen om du vill spola ur radiatorerna. I övrigt så är ju inga delar direkt skitiga när du köper dom nya så var inte orolig.

Nu har jag bara satt ihop tre vattenkylningssystem, men har aldrig sett en endaste smutspartikel när jag läktestat med batterivatten. Radiatorerna har varit alphacool och blocken EK.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varmt destillerat vatten är det jag sett nämnas flest gånger Men ja, byggde mitt första nu här under ett par veckor (don't ask ) och första radiatorn (alphacool) skakade jag i nästan 20min, kom inte en enda partikel vad jag kunde se så brydde mig inte om det med den andra.

Tror nog byggkvaliten gått upp genom åren så det är nog inte så viktigt med att pre-flusha allt. Tror mer på regelbunden tömning och rengöring i efterhand

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

När jag fixade med vattenkylning för sådär en 8 - 9 år sedan hade jag ett himla problem med att vattnet blev skitigt. Härligt att höra att det har blivit bättre på den fronten!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Körde själv på vinäger och varmt batterivatten. Lät snurra med ett filter ett tag, och nu har jag inte sett skymten av skit.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.