Inkoppling av GTX 780Ti till Corsair RM750W (modulärt)

Permalänk
Medlem

Inkoppling av GTX 780Ti till Corsair RM750W (modulärt)

Nätaggregat - http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...
Grafikkort - http://www.inet.se/produkt/5411052/gigabyte-geforce-gtx-780-t...

Jag har anslutit sladdarna till grafikkortet men borde jag sedan ansluta den andra ändan till uttaget på nätaggregatet där det står "SATA & Peripheral" eller där det står "CPU & PCI"? Just nu har jag anslutit sladden till ett uttag som tillhör SATA & Peripheral då den inte passade i CPU & PCI, men kan det vara så att detta är fel och att grafikkortet kommer ta skada?

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den sitter redan i PCI-express porten.
Frågan jag ställer är var elsladden ska sitta i PSU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvar:

Nätaggregat - http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...
Grafikkort - http://www.inet.se/produkt/5411052/gigabyte-geforce-gtx-780-t...

Jag har anslutit sladdarna till grafikkortet men borde jag sedan ansluta den andra ändan till uttaget på nätaggregatet där det står "SATA & Peripheral" eller där det står "CPU & PCI"? Just nu har jag anslutit sladden till ett uttag som tillhör SATA & Peripheral då den inte passade i CPU & PCI, men kan det vara så att detta är fel och att grafikkortet kommer ta skada?

Några kontrollfrågor först:
Följde det med en manual till nätagget?
Läst manualen?

Permalänk
Medlem

Kolla kontakterna på kabeln. Den ska bara kunna passa i PCI-E kontakten på nätaggregatet. Det ska vara 8 kontakter på kabeln som ska sitta i nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvar:

Den sitter redan i PCI-express porten.
Frågan jag ställer är var elsladden ska sitta i PSU:n.

Den med 24pin kontakt ska sitta på höger sia om nättagget där det står 24 pin ATX.

Sen har du 4/8 pin kontakt också och den kopplar du på valfri uttag av de tre som finns nere på höger sida av nättagget.

Där står det 6+2 PCI- 4+4 CPU

För grafikkortet gäller samma sak där. In på varlfri uttag av de tre nere på höger, sen till 8 pin kontakten på grafikkort.
Och du begöver dubbla kablar till gpu. Eftersom denmatas med 8+8 pin (6+2 + 6+2)

Hoppas du har fattat av det som jag har skrivit

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk

CPU & PCI, den andra är för hårdiskar och annat jox

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Den med 24pin kontakt ska sitta på höger sia om nättagget där det står 24 pin ATX.

Sen har du 4/8 pin kontakt också och den kopplar du på valfri uttag av de tre som finns nere på höger sida av nättagget.

Där står det 6+2 PCI- 4+4 CPU

För grafikkortet gäller samma sak där. In på varlfri uttag av de tre nere på höger, sen till 8 pin kontakten på grafikkort.
Och du begöver dubbla kablar till gpu. Eftersom denmatas med 8+8 pin (6+2 + 6+2)

Hoppas du har fattat av det som jag har skrivit

Skrivet av mnmlmxml:

Kolla kontakterna på kabeln. Den ska bara kunna passa i PCI-E kontakten på nätaggregatet. Det ska vara 8 kontakter på kabeln som ska sitta i nätaggregatet.

Skrivet av MP-Jan:

Några kontrollfrågor först:
Följde det med en manual till nätagget?
Läst manualen?

Skrivet av heffaklumpmamma:

CPU & PCI, den andra är för hårdiskar och annat jox

Sladden passar dock inte in i "6+2 PCI- 4+4 CPU".
Jag satte in den i "SATA & Peripheral" och hittils funkar det bra då datorn startar och GPU temperaturen ligger på 33C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvar:

Sladden passar dock inte in i "6+2 PCI- 4+4 CPU".
Jag satte in den i "SATA & Peripheral" och hittils funkar det bra då datorn startar och GPU temperaturen ligger på 33C.

M.a.o. "inte läst manualen".
Nästa steg bör vara att läsa manualen.

Annars får du börja ta bilder på sakerna i fråga. För sannolikheten för att "medlem, registrerad juli 2014" har gjort fel är gissningsvis större än att Corsair har skickat inkompatibla kablar till dig.

Svaret du söker finns nog i manualen. Här på forumet finns många hjälpsamma men du kan inte förvänta dig att någon handräcker en lösning om du inte ens provat att läsa dig till svaret i den bifogade manualen.

Den här ändan ska kopplas till grafikkortet och kallas 6+2-pin-kabel.

Permalänk
Medlem

Och du har 4st PCI-E 6+2 pin

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

M.a.o. "inte läst manualen".
Nästa steg bör vara att läsa manualen.

Annars får du börja ta bilder på sakerna i fråga. För sannolikheten för att "medlem, registrerad juli 2014" har gjort fel är gissningsvis större än att Corsair har skickat inkompatibla kablar till dig.

Svaret du söker finns nog i manualen. Här på forumet finns många hjälpsamma men du kan inte förvänta dig att någon handräcker en lösning om du inte ens provat att läsa dig till svaret i den bifogade manualen.

http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM850/images/cable...

Den här ändan ska kopplas till grafikkortet och kallas 6+2-pin-kabel.

Den såkallade "manualen" består av en kort beskrivning med väldigt primitiva bilder.
Corsair har definitivt inte skickat fel kablar, jag har inte heller påstått att detta kan ha skett.

Observera att jag redan anslutit rätt kablar till grafikkortet.
Den enda frågan är var i PSU:n jag ska ansluta den andra ändan.
Som sagt har jag just nu anslutit den motsvarande ändan där det står "SATA & Peripheral" och det har fungerat fint hittils.

Permalänk
Medlem

Så länge du använt rätt kabel och rätt sida är inkopplad i grafikkortet så kommer det enbart att passa i rätt hål på nätaggregatet. Troligtvis har du kopplat rätt eftersom det fungerar.

Edit: Kommer ditt nätaggregat med PCI-E-kabeln delad så att det finns tre ändar? Isåfall finns det risk att du kopplat fel trots rätt sida i grafikkortet, se till att du inte använt fel ände när du kopplat in i nätaggregatet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvar:

Sladden passar dock inte in i "6+2 PCI- 4+4 CPU".
Jag satte in den i "SATA & Peripheral" och hittils funkar det bra då datorn startar och GPU temperaturen ligger på 33C.

Peripheral&sata är ett 6-pins uttag i nätagget. Motsvarande ände av PCIe 6+2 som ska in i nätagget är en 8-pin. Vad du lyckats med är omöjligt, såtillvida du inte vänt sladden om och anslutit 8-pins nätaggsänden i grafikkortet och 6 pinnar av 6+2 till nätaggets peripheral&sata. Detta uttag har även 5V och 3,3V och hur grafikkortet tål detta är inget jag vill pröva med nya delar för 7000:-
Du bör snarast stänga av och se över kablarna en gång till.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

som ovan skriver måste du komma med korrekt info/ bilder alternativt läsa manualen

6+2 PCI-E --> till grafikkortet
6+2 PCI-E --> till grafikkort (om sli/crossfire
6+2 PCI-E --> till cpu

känns nästan som lite trollning om jag ska vara ärlig

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Tillsammans med Corsair 750W RM PSU:n fick jag med en sladd som har två peripheral female på ena ändan och en andra ända som passar perfekt i "Peripheral & Sata".

Med grafikkortet fick jag med två separata sladdar peripheral sladdar vars ena ända var peripheral male och den andra ändan passade fint in i grafikkortet.

Det jag har gjort är att ansluta dessa två sladdar och sedan koppla in det i nätaggregatet.
Däremot såg jag att vissa använder sig av PCI-e sladdar och därmed slipper använda sladdarna som kom med grafikkortet, min fråga är om det spelar någon roll vilken sladd jag använder mig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvar:

Tillsammans med Corsair 750W RM PSU:n fick jag med en sladd som har två peripheral female på ena ändan och en andra ända som passar perfekt i "Peripheral & Sata".

Med grafikkortet fick jag med två separata sladdar peripheral sladdar vars ena ända var peripheral male och den andra ändan passade fint in i grafikkortet.

Det jag har gjort är att ansluta dessa två sladdar och sedan koppla in det i nätaggregatet.
Däremot såg jag att vissa använder sig av PCI-e sladdar och därmed slipper använda sladdarna som kom med grafikkortet, min fråga är om det spelar någon roll vilken sladd jag använder mig av?

kolla från 4:13 så kan du se om kontakterna på din nätdel
http://www.youtube.com/watch?v=xYWCp2X1nsI

kabeln som visas 5:20 det är den du ska använda

skulle använda PCI-E sladden som följde med nätdelen.
det verka som din nätdel har en lina på 12v 63A så det fungerar med skarven du har använt MEN
beroende på hur du belastar nätdelens kablar (antal HDD/fläktar mm på SATA & Peripheral sidan) så kan kablarna överbelastas
så rekommenderar STARKT att du byter till de som följde med nätdelen 6+2 PCI-E -->grafikkortet

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvar:

Tillsammans med Corsair 750W RM PSU:n fick jag med en sladd som har två peripheral female på ena ändan och en andra ända som passar perfekt i "Peripheral & Sata".

Med grafikkortet fick jag med två separata sladdar peripheral sladdar vars ena ända var peripheral male och den andra ändan passade fint in i grafikkortet.

Det jag har gjort är att ansluta dessa två sladdar och sedan koppla in det i nätaggregatet.
Däremot såg jag att vissa använder sig av PCI-e sladdar och därmed slipper använda sladdarna som kom med grafikkortet, min fråga är om det spelar någon roll vilken sladd jag använder mig av?

Sådana här?

Det är en nödlösning som bör undvikas. Endast en av pinnarna i perigheral&sata ger 12 volt. Använder du korrekt sladd och uttag direkt från nätagget är det tre pinnar från nätagget som ger 12 volt.

Du fördelar då strömmen från en pinne till tre pinnar, samt att du tar bort en skarv på vägen från nätagg till grafikkort. Fördelen är att du drastiskt minskar risken för spänningsfall och brända kontakter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skruvar:

Tillsammans med Corsair 750W RM PSU:n fick jag med en sladd som har två peripheral female på ena ändan och en andra ända som passar perfekt i "Peripheral & Sata".

Med grafikkortet fick jag med två separata sladdar peripheral sladdar vars ena ända var peripheral male och den andra ändan passade fint in i grafikkortet.

Det jag har gjort är att ansluta dessa två sladdar och sedan koppla in det i nätaggregatet.
Däremot såg jag att vissa använder sig av PCI-e sladdar och därmed slipper använda sladdarna som kom med grafikkortet, min fråga är om det spelar någon roll vilken sladd jag använder mig av?

Precis som Hardware guy skriver ska du INTE använda molex-till-PCIe-adaptrarna. De följer bara med för att det ska gå att koppla in grafikkortet i alla möjliga slags datorer, även sådana med lastgamla och/eller usla nätagg.

Det ska i ditt fall inte förekomma några adaptrar alls mellan nätagget och grafikkortet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Justerat din rubrik (går att ändra ifall jag fattade fel).

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...