Ghetto-"AC"? IKEA-bytta, kallt vatten och 2x 180mm Air Penetrator.

Permalänk
Medlem

Ghetto-"AC"? IKEA-bytta, kallt vatten och 2x 180mm Air Penetrator.

Så olidligt varmt i min lägenhet på sommaren. Nog för att man kan räkna med lite värme, men att det är allmännytta, södergavel, 5:e våningen och obebbod och oventilerad lägenhet under hjälper ju inte. Och är man mer sugen på att lägga sina pengar på bekymmersfri semester så är ju en halvsunkig portabel AC-anläggning för 3 papp inte högta prio för ekonomin just nu.

Så jag räknade lite.
Värmekapacitet[kJ/(kg·K)]:

Vatten: 4,181
Luft: 1,00

Volym per kg:
Vatten: 1l
Luft: 1300l (1,3 m³)

Lägenhetens volym: 250000l (200m³)

Nöjer vi oss med att stänga en dörr och bara fokusera på halva lägenheten så snackar vi cirka 100 m³. Då snackar vi 77 kilo luft, vilket i värmekapactitet motsvarar 77/4,181=18,5l. Alltså räcker 18,5 liter vatten för att kyla lägenheten grad för grad. 18,5 liter vatten på 10 grader borde kunna kyla halva lägenheten från 30 till 20 grader. Självklart tar det en stund även med 2 starka 180mm fläktar som jag tänkt använda. Men är det värt det? Byter man vatten varannan timme och inte blandar inte för mycket cirkulation utifrån med varm luft i matten så borde man ju under dagens lopp göra lite skillnad iaf. Finns ju (dyra) "AC"-anläggningar som går på kallvatten och en fläkt, då borde jag kunna göra samma sak.

Tänkte isf köpa en sådan här IKEA-bytta med tillhörande lock: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80102976/ Klippa upp locket, sätta i fläktarna och köra på.

Volym är 22l, pressar man lite så får man i 18,5liter vatten utan att skvalpa över, vilket borde vara en lagom kompromiss mellan kylkapacitet och att flickvännen ska kunna flytta på den.

Vad tror ni om projektet? Räknar jag fel?

Eftersom varje välsorterat hem alltid har några 12v källor (nätaggregat), 12v-fläktar och ganska ofta en bytta så är ju detta en kylning som i de flesta fall inte kostar mer än max 35:- för bytta och lock.

Permalänk
Avstängd

***bort/moderator***. Typ en hink med vatten, ett tyg som drar upp vattnet och en fläkt riktad mot tyget kan fungera ganska bra.

Tagit bort tveksam länk
Permalänk
Medlem

Jag tänker på hur svalt det blir i badrummet när jag har tvätt hängandes där...
Mygg något med tygremsor och så en liten pump som pumpar upp vatten längst upp och låter det rinna ner.

Permalänk
Medlem

Skön grej, men blir det inte ohyggligt fuktigt?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Varför inte använda is istället för vatten ?
Använd t.ex. vattenfyllda pet-flaskor som du fryser.
Kolla även http://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Det finns kylskåp som inte ens behöver el, de utnyttjar entalpiskillnaden mellan vatten i vätskeform och gasform. Detta kräver då självklart avdunstning vilket kräver låg luftfuktighet.

Gällande din variant får du tänka på att kylefftekten är proportionell mot temperaturskillnaden, 18.5 liter lär inte fungerar för att få tillräcklig effekt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att vattenånga är den i särklass starkaste växthusgasen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MadFred:

Varför inte använda is istället för vatten ?
Använd t.ex. vattenfyllda pet-flaskor som du fryser.
Kolla även http://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

För att is är dyrt och jobbigt att bära hem antagligen.
Och att göra isen själv i frysen är inge vidare smart. Lika effektivt sätt att kyla lägenheten som att dra igång ugnen konstant ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vilken temperatur håller ditt kranvatten nu på sommaren?

Skrivet av Söderbäck:

För att is är dyrt och jobbigt att bära hem antagligen.
Och att göra isen själv i frysen är inge vidare smart. Lika effektivt sätt att kyla lägenheten som att dra igång ugnen konstant ;).

Eller att öppna kylskåpsdörren för att kyla rummet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Skön grej, men blir det inte ohyggligt fuktigt?

Nah, beror ju helt på avdunstningen, och med nuvarande luftfuktighet lär det inte finnas så stor potential att ta upp mycket mer fukt i luften ur en sån lösning.

Skrivet av MadFred:

Varför inte använda is istället för vatten ?
Använd t.ex. vattenfyllda pet-flaskor som du fryser.
Kolla även http://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

Eller som Söderbäck så fint poängterade, kan lika gärna elda på med ugnen på full effekt.

Skrivet av muppens:

Det finns kylskåp som inte ens behöver el, de utnyttjar entalpiskillnaden mellan vatten i vätskeform och gasform. Detta kräver då självklart avdunstning vilket kräver låg luftfuktighet.

Gällande din variant får du tänka på att kylefftekten är proportionell mot temperaturskillnaden, 18.5 liter lär inte fungerar för att få tillräcklig effekt.

Lågt ΔT kompenserar man med flöde. Om man ser det så här, det kan inte ta särskillt många timmar att höja temperaturen på 18,5 liter vatten med några grader i ett 30 grader varmt rum med fläkt som blåser. Då borde rimligtvis rumstempen sjunka i motsvarande grad. (hehe, grad ) Förutsatt att man inte har för hög tillförsel av varmluft i lägenheten dvs.

Skrivet av Pudeln:

Glöm inte bort att vattenånga är den i särklass starkaste växthusgasen.

Just det, det är ju så det fungerar.

Skrivet av Hardware guy:

Vilken temperatur håller ditt kranvatten nu på sommaren?

Inte mätt, men låter man det rinna en halvminut känns det iskallt sedan, när man dricker känns det inte som att det är särskillt långt över kylskåpstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Köp någon golvfläkt och någon/några bordsfläkt(ar) och svalka av där du befinner dig, i soffan, köksbordet eller skrivbordet.

På dagen: Stäng alla fönster. dra för persiennerna och gardinerna, mörklägg lägenheten för att inte få in värmen.
På natten: Öppna alla fönster och ha fönstren fria, så värmen kan stråla ut.

Du kanske inte ens vill vara inomhus mitt på dagen och frysa i pyjamas och dubbla täcken:) på natten.
Fast svalare lägenhet får du...

Har du samma problem med flugor, mygg och knott som här ute på landet, så kommer dom och gosar med dig, utan myggnät...

Red: Tänk på att fuktig värme känns mer outhärdligt än torr värme, på samma sätt som fuktig luft runt 0 grader (Skåne) får en att frysa mer än torr luft -15 grader kall torr luft (Norrland).

En del bra tips, det där fungerade utmärkt i morsans villa, men nu har man en obebodd stekhet lägenhet under som värmer, jag bor på södergavel vilket innebär att solen ligger på rätt in i sovrummet på morgonen och sovrummet/vardagsrummet resten av dagen. Har inga markiser eller persienner, gardiner hjälper inte så mycket då värmen redan passerat glaset den kommer till dem. De där gamla tipsen fungerar inte, och så länge jag har 29+ i lägenheten så har det varit mer värt med öppna fönster än stängda mitt på dagen, luften som kommer in är sällan över 29-30 grader så det kyler fortfarande, om än mindre.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror den första hinklösningen kommer fungera ganska dåligt faktiskt. Vattnet kan absolut hålla energimängden. Problemet är överföringskapaciteten mot en bytta med vatten. Ytan är alldeles för liten för att det ska bli bra (tror jag). Även om du använder pumpar, fläktar och flänsar så minska överföringskapaciteten med en limenskurva mot noll när mediernas temperaturer närmar sig varandra.

Däremot har du fått kanontips i tråden om en hink med vatten, tyg ner i vattnet och en fläkt mot det blöta tyget.
Mycket mer yta för värmeöverföringen och metoden får en massa hjälp av vattnets fasomvandling mellan vätska och gas vilket också ökar effektiviteten mångfalt. Istället för att dra ner värmen i hinken så binder du värmeenergin i en högre fasenergi i form av vattenånga. Se bara till att ha öppna fönster så att luftfuktigheten inte blir mättad. Smart smart smart!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror den första hinklösningen kommer fungera ganska dåligt faktiskt. Vattnet kan absolut hålla energimängden. Problemet är överföringskapaciteten mot en bytta med vatten. Ytan är alldeles för liten för att det ska bli bra (tror jag). Även om du använder pumpar, fläktar och flänsar så minska överföringskapaciteten med en limenskurva mot noll när mediernas temperaturer närmar sig varandra.

Däremot har du fått kanontips i tråden om en hink med vatten, tyg ner i vattnet och en fläkt mot det blöta tyget.
Mycket mer yta för värmeöverföringen och metoden får en massa hjälp av vattnets fasomvandling mellan vätska och gas vilket också ökar effektiviteten mångfalt. Istället för att dra ner värmen i hinken så binder du värmeenergin i en högre fasenergi i form av vattenånga. Se bara till att ha öppna fönster så att luftfuktigheten inte blir mättad. Smart smart smart!

Jo, men tankegången är väl lite att vattnet inte lär stanna på 10 grader dagar i sträck. Borde ju gå att höja vattentempen med någon grad på några timmar, eller tror du inte det går?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Den här ser rätt enkel och bra ut, undra om det skulle fungera?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Jo, men tankegången är väl lite att vattnet inte lär stanna på 10 grader dagar i sträck. Borde ju gå att höja vattentempen med någon grad på några timmar, eller tror du inte det går?

Jo. Vattentempen kommer ju gå upp. Men inflödet av energi i lägenheten är kanske så pass mycket större att det inte gör så stor skillnad.
Kan ju ha fel i hur mycket en vanlig hink med vatten påverkar. Men oavsett så kommer du få många gånger högre kylningseffekt om du drar upp vatten i tyg samtidigt som du torkar tyget med en fläkt än om du har en hink på golvet som du värmer med en fläns.
Värmeöverföring med hjälp av avdunstning är bra skit helt enkelt!

EDIT: När jag tänker närmre på det så kan det bli svårt att få någon nytta av avdunstningen ändå... Behövs ju lite torr luft för att det ska bli bra. Öppna fönster ger ju det men då kommer det in in en hel del värme med luften också... Hmm.

Aja. Testa hinken med vatten först. Jag har en misstanke om aningen begränsad effekt för hela lokalen även om vattentemperaturen kommer stiga. Men det är ju enkelt och billigt så kör i vind för tusan ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Demonoidz:

Ja det där kan nog fungera bra! För då kan man samla kylningseffekten till att bara träffa en själv om man sitter i draget.

Skrivet av Bakgrund:

https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis
Den här ser rätt enkel och bra ut, undra om det skulle fungera?

Skulle fungera, men då får man knata ut och köpa is. Dyrt och lite omständigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det där kan nog fungera bra! För då kan man samla kylningseffekten till att bara träffa en själv om man sitter i draget.

Skulle fungera, men då får man knata ut och köpa is. Dyrt och lite omständigt.

Går ju att göra is hemma om man har en frys

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Går ju att göra is hemma om man har en frys

Hmm. Mjaa. Lägenhetstempen kommer ju att gå upp av det. Det ger ju samma effekt som att bara öppna sin frys på glänt konstant och det kommer värma istället för att kyla lägenheten. Eeexakt samma effekt som att sätta igång ugnen konstant egentligen. El kommer in i lägenheten och allt blir omvandlat till värme. Anledningen att du får is i frysen är för att du flyttar ut värmen från frysfacket i lägenheten, inte att värmen "försvinner".

Men!
Är tanken att man själv ska bli svalkad framför datorn och att det gärna får bli ännu varmare i lägenheten så hjälper ju detta ändå eftersom att man konstant kan sitta i den svala luftstrålen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror den första hinklösningen kommer fungera ganska dåligt faktiskt. Vattnet kan absolut hålla energimängden. Problemet är överföringskapaciteten mot en bytta med vatten. Ytan är alldeles för liten för att det ska bli bra (tror jag). Även om du använder pumpar, fläktar och flänsar så minska överföringskapaciteten med en limenskurva mot noll när mediernas temperaturer närmar sig varandra.

Däremot har du fått kanontips i tråden om en hink med vatten, tyg ner i vattnet och en fläkt mot det blöta tyget.
Mycket mer yta för värmeöverföringen och metoden får en massa hjälp av vattnets fasomvandling mellan vätska och gas vilket också ökar effektiviteten mångfalt. Istället för att dra ner värmen i hinken så binder du värmeenergin i en högre fasenergi i form av vattenånga. Se bara till att ha öppna fönster så att luftfuktigheten inte blir mättad. Smart smart smart!

Skrivet av Aleshi:

Jo, men tankegången är väl lite att vattnet inte lär stanna på 10 grader dagar i sträck. Borde ju gå att höja vattentempen med någon grad på några timmar, eller tror du inte det går?

Den kylning ni pratar om kallas ibland för sponge cooler och är mycket effektiv i torra klimat. Det är inte temperaturen på vattnet i sig som gör det utan det faktum att det går åt mycket energi när en vätska övergår i gasform. Sverige är väl typ i mitten mellan torrt och fuktigt, så det bör funka ganska bra. Största nackdelen är att man får se efter tyg/svamp så att det inte bildas mögel.

Har en bekant i Australien som byggde ett nytt hus härom året och han kyler endast med en modern variant av sponge cooler. De har ingen AC. Tänk på att luftfuktigheten inomhus kommer att öka hela tiden i och med att du avdunstar vatten, så i nämnda hus så tas luft utifrån så att man skapar ett övertryck i huset. Samtidigt finns det mycket ventilation där luften kan hitta ut. Och på varma dagar ska man helst öppna lite extra så att man får snurr på luften.

Finns även forskare i USA som experimenterar med en saltlösning som drar fukten ur den inkommande luften så att lösningen funkar även i fuktigare klimat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Går ju att göra is hemma om man har en frys

Problemet är ju att den energiekvationen inte fungerar...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Problemet är ju att den energiekvationen inte fungerar...

Om man har utomhus frys fungerar det kanon

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CitroFrukten:

Om man har utomhus frys fungerar det kanon

Ja, nu är väl inte oddsen så stora att TS som bor i lägenhet även har en utomhusfrys utanför lägenheten. Klart att vi kan dra in fler mindre troliga hypoteser om man vill leka messerschmitt. Men det är kanske inte så givande för tråden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på tidigare, försök att eliminera värmeinstrålningen från fönstrena. Använd t.ex värmefolie/räddningsfilt eller mylar för att reflektera solvärmen innan den kommer in i lägenheten.

För kylning borde spongeluftfuktaren borde funka bra och vara ganska enkel att bygga.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Så olidligt varmt i min lägenhet på sommaren. Nog för att man kan räkna med lite värme, men att det är allmännytta, södergavel, 5:e våningen och obebbod och oventilerad lägenhet under hjälper ju inte. Och är man mer sugen på att lägga sina pengar på bekymmersfri semester så är ju en halvsunkig portabel AC-anläggning för 3 papp inte högta prio för ekonomin just nu.

Så jag räknade lite.
Värmekapacitet[kJ/(kg·K)]:

Vatten: 4,181
Luft: 1,00

Volym per kg:
Vatten: 1l
Luft: 1300l (1,3 m³)

Lägenhetens volym: 250000l (200m³)

Nöjer vi oss med att stänga en dörr och bara fokusera på halva lägenheten så snackar vi cirka 100 m³. Då snackar vi 77 kilo luft, vilket i värmekapactitet motsvarar 77/4,181=18,5l. Alltså räcker 18,5 liter vatten för att kyla lägenheten grad för grad. 18,5 liter vatten på 10 grader borde kunna kyla halva lägenheten från 30 till 20 grader. Självklart tar det en stund även med 2 starka 180mm fläktar som jag tänkt använda. Men är det värt det? Byter man vatten varannan timme och inte blandar inte för mycket cirkulation utifrån med varm luft i matten så borde man ju under dagens lopp göra lite skillnad iaf. Finns ju (dyra) "AC"-anläggningar som går på kallvatten och en fläkt, då borde jag kunna göra samma sak.

Tänkte isf köpa en sådan här IKEA-bytta med tillhörande lock: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80102976/ Klippa upp locket, sätta i fläktarna och köra på.

Volym är 22l, pressar man lite så får man i 18,5liter vatten utan att skvalpa över, vilket borde vara en lagom kompromiss mellan kylkapacitet och att flickvännen ska kunna flytta på den.

Vad tror ni om projektet? Räknar jag fel?

Eftersom varje välsorterat hem alltid har några 12v källor (nätaggregat), 12v-fläktar och ganska ofta en bytta så är ju detta en kylning som i de flesta fall inte kostar mer än max 35:- för bytta och lock.

Det kommer tyvärr inte att fungera. Även om hela lägenheten skulle vara perfekt isolerad skulle hinken inte göra stor skilland.

Det du försummar är alla saker i din lägenhet som har samma temperatur som luften men mycket högre värmekapacitet och densitet. Sen är som sagt inte lägenheten isolerad så när väggarna i lägenheten blir kallare så värms dom upp av resten av huset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Som folk sagt tidigare, du lär med allra största sannolikhet se till att vattnet kan dunsta om du vill att det skall fungera hyffsat effektivt, som bonus kommer du inte behöva byta vatten lika ofta Ett svampliknande material, tyg eller kanske tom myggnät som du blöter och drar luften igenom borde vara passande, tänk på att du då och då kommer behäva tömma allt vatten för att göra dig av med kalk och annat strunt, har för mig industristandard är att göra sig av med ca 10% av vattnet som tillsätts. Det borde översättas till ca var 10-12 gång för dig.

Jag hade byggt det som en grund behållare jag pumpade upp vattnet i med mitt dunstmaterial i kontakt med en lägre sida för att få jämn spridning av vattnet över det. Se till att fläktarna drar luften förbi/igenom (kan inte bestämma mig för vad som borde bli bäst här och nu) och samla det sedan i en behållare under som du pumpar upp det från.

Att förånga 1 kg vatten tar 55 ggr mer energi än att värma det 10 grader som ditt exempel. Du kommer dessutom hålla vattnet kallare så effektiviteten kommer inte avta på samma sätt. Sen är frågan hur mycket du kan kyla, det beror lite på hur fuktig luften är, men en snabb titt (om jag minns hur man läste av diagrammen) visar att vid 50% luftfuktighet och 30 grader kan du få ner temperaturen till som kallast 22 grader.

Permalänk
Medlem

Jag skulle spreja små droppar för att få flash-evaporation. Kan du göra detta automatiskt via en pump så har du löst problemet. Du behöver dock hålla luftfuktigheten konstant, dvs ha öppna fönster.

http://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Att göra is i frysen och sen använda för nerkylning är inte en så väldigt dum ide egentligen Jag antar att TS inte tillbringar hela dagarna i lägenheten. Om isen skapas på dagarna när han inte är där och fönstren är öppna för att släppa ut all extra värme som genereras så kan sen isen användas för att kyla ner lägenheten när TS är hemma. Kanske inte den bästa lösningen totalt, men det är inte riktigt lika dumt som tidigare påstått om man använder den lite smart. Dessutom så kanske det är viktigare för TS att ha ett kallt sovrum än ett kallt kök och har inte så mycket emot att köket blir lite varmare om sovrummet blir kallare?

Permalänk
Medlem

Byggde just en ghettovariant av ghettokylaren.

Har en 10l hink med kallt kranvatten, det hänger sedan ner en gammal t-shirt i den. Genom huvudhålet blåser en fläkt in luft som tvingas ut genom det blöta tyget. Återkommer med rapport senare.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Byggde just en ghettovariant av ghettokylaren.

Har en 10l hink med kallt kranvatten, det hänger sedan ner en gammal t-shirt i den. Genom huvudhålet blåser en fläkt in luft som tvingas ut genom det blöta tyget. Återkommer med rapport senare.

Så, does it blend?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP