köpt SSD behöver program

Permalänk
Medlem

köpt SSD behöver program

köpt SSD behöver nu ett lätt och smidigt gratis program för att klona/kopiera existerande win 7 till denna , gärna nått som någon har provat och kan rekommendera

mvh/ Grönis

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

köpt SSD behöver nu ett lätt och smidigt gratis program för att klona/kopiera existerande win 7 till denna , gärna nått som någon har provat och kan rekommendera

mvh/ Grönis

Bara att googla så hittar du olika program, många tillverkare har även egna.

MEN, även om det många gånger funkar att klona sin HDD till SSD är i varje fall min rekommendation att göra en ominstallation med endast din nya SSD inkopplad.
Anledningen är att du kan få problem med bootloader och inställningar för trim och defrag om du klonar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

köpt SSD behöver nu ett lätt och smidigt gratis program för att klona/kopiera existerande win 7 till denna , gärna nått som någon har provat och kan rekommendera

mvh/ Grönis

Vilken SSD har du köpt? Flera tillverkare låter sina köpare ladda ner gratis programvara från respektive hemsida för att klona HDD till SSD - vilket jag rekommenderar eftersom de även erbjuder verktyg som optimerar operativsystemet för SSD; inaktivera defrag och aktivera TRIM mm.
Se bara till att AHCI är aktiverat i BIOS om det inte är det innan du börjar klona. Dels slipper du trixa med det i efterhand och dessutom går det fortare att klona.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

vad är det för märke på din ssd en del tillverkar har egna program som sköter det utmärkt

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

jag köpte en scandisk extrem II , stod inget om att nått program skulle följa med men man kan ju kolla på deras sida om inte annat , fast som Mcallan säger så är ju en nyistall bäst men det är ju fan så jobbigt

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

jag köpte en scandisk extrem II , stod inget om att nått program skulle följa med men man kan ju kolla på deras sida om inte annat , fast som Mcallan säger så är ju en nyistall bäst men det är ju fan så jobbigt

En nyinstallation är bara bäst om man har redan problem och inte har något emot att avsätta en hel dag åt att installera Windows med en miljard uppdateringar och sedan alla program....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

med en lite snabb överblick såg det inte ut som om skandisk hade nån mjukvara för ändamålet , men med lite tur kanske det följer med

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En nyinstallation är bara bäst om man har redan problem och inte har något emot att avsätta en hel dag åt att installera Windows med en miljard uppdateringar och sedan alla program....

Håller definitivt inte med eftersom en kloning kan ge problem man inte hade tidigare.
Hade det varit från HDD till HDD är det en annan sak.

Förstår inte varför folk är så bekväma att man inte ominstallerar när man byter saker som HDD>SSD och när man byter moderkort, men det är som sagt bara min personliga uppfattning.

Permalänk
Medlem

ja nog fan är man lat alltid och dum då man aldrig ghostar C när den är nyistallerad

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

En nyinstallation är bara bäst om man har redan problem och inte har något emot att avsätta en hel dag åt att installera Windows med en miljard uppdateringar och sedan alla program....

Tar väl en timme att installera windows plus alla uppdateringar. Program är smartast att installera allt eftersom man behöver dom. En hel dag tar det bara för riktiga amatörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Denna guiden talar om precis hur du ska göra för att det ska bli rätt och innehåller även en länk till gratis kloningsverktyg.
http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid-state...

Ni överdriver starkt riskerna med att klona. Jag har klonat ett antal diskar till SSD utan några som helst problem. Att det bara skulle ta en timma för ominstallation är en sanning med modifikation eftersom man sedan måste installera om alla program. Kan säga att jag hade att göra i över 10h med att återställa min dator precis som jag ville ha den senast när jag installerade om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller definitivt inte med eftersom en kloning kan ge problem man inte hade tidigare.

"Kan ge problem" är ett väldigt vagt argument som borde kunna konkretiseras om det verkligen fanns några. Som jag skrev så finns det verktyg i dag som ser till att alla inställningar som kan påverka livslängd och prestanda åtgärdas. Har klonat tillräckligt mycket för att kunna hävda att resultatet i regel är problemfritt.

Skrivet av nackskägg:

Tar väl en timme att installera windows plus alla uppdateringar. Program är smartast att installera allt eftersom man behöver dom.

En timme med alla uppdateringar är rent självbedrägeri. Windows 7 har passerat minst 250+ uppdateringar.
Visst kan man välja att installera program allt eftersom men tiden försvinner ju inte bara för att du skjuter på den, eller hur? Uppdateringar i bakgrunden då? Jo, det går såklart det också men som glad amatör vill jag gärna veta att min burk är 100% funktionsduglig innan jag börjar installera program. Har gjort på ditt sätt tidigare...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Denna guiden talar om precis hur du ska göra för att det ska bli rätt och innehåller även en länk till gratis kloningsverktyg.
http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid-state...

Ni överdriver starkt riskerna med att klona. Jag har klonat ett antal diskar till SSD utan några som helst problem. Att det bara skulle ta en timma för ominstallation är en sanning med modifikation eftersom man sedan måste installera om alla program. Kan säga att jag hade att göra i över 10h med att återställa min dator precis som jag ville ha den senast när jag installerade om.

Vad är det som är starkt överdrivet med att säga att man kan få problem vid en sådan kloning?

Likadant så kan du ju säga det till alla dom som fått problem när dom klonat från HDD till SSD, att dom bara överdriver då alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

ja nog fan är man lat alltid och dum då man aldrig ghostar C när den är nyistallerad

Kikade runt på SanDisk hemsida... verkar som om dom har ett program men det verkar hart när omöjligt att få reda på om det går att ladda ner eller om det ens kostar något. Konstigt... Giplets länk fungerar säkert bättre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Likadant så kan du ju säga det till alla dom som fått problem när dom klonat från HDD till SSD, att dom bara överdriver då alltså.

Skilj på problem relaterade till själva kloningsprocessen och problem relaterade till handhavandet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är en fördel om du försöker förstå inlägg innan du kommenterar dem, det gynnar inte vår diskussion om du läser in något jag inte skrivit.

Skilj på problem relaterat till själva kloningsprocessen och problem relaterat till handhavandeproblem.

Det är en fördel om du läser inlägg innan du kommenterar dem, som du säkert kan se om du läser var det en kommentar till giplet och inte dig.

Sen vad det gäller skilja på problem vet jag inte vad du svamlar om.
Allt jag sagt är att en kloning från HDD till SSD kan ge problem man inte hade innan, oavsett hur kloningsprocessen gått och handhavande är.

Nu orkar jag inte lägga mer tid på att diskutera med personer som inte vill förstå att allt är inte svart eller vitt, dvs. att antingen fungerar det eller inte, utan det finns gråzoner där man kan hamna om man har otur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Vad är det som är starkt överdrivet med att säga att man kan få problem vid en sådan kloning?

Likadant så kan du ju säga det till alla dom som fått problem när dom klonat från HDD till SSD, att dom bara överdriver då alltså.

Hur vet du att problem har med själva kloningen att göra? Har man en trasig installation från början så blir den så klart inte bättre av att klonas till en SSD. Dvs tycker man att sin disk är långsam så kan det ju bero på något i din installation och det kanske inte alls hjälper att skaffa en SSD och klona sin gamla disk till den.

På senare tid tycker jag att vi har sett mycket mer problem med folk som låter sin gamla disk sitta i när de installerar om och skapar sig själva problem med vilken disk som egentligen innehåller bootinformationen.

Gör man rätt så är det ingen fara att klona. Eftersom SSD nu har funnits ett bra tag så finns det en massa bra guider och program som hjälper en att göra rätt.

Skrivet av MacAllan:

Allt jag sagt är att en kloning från HDD till SSD kan ge problem man inte hade innan, oavsett hur kloningsprocessen gått och handhavande är.

Det är klart att en kloning kan ge problem även om man gör allt rätt. Jag tror att där våra åsikter går isär är för att du tycker att antalet kloningar som går snett är en anledning till att inte försöka medan jag tycker att det oftast funkar och att det därför inte är någon fara att prova. Helt klart är dock att om man märker att det krånglar efter det att man klonar så är det en bra sak att börja med att göra en ren ominstallation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

håller med om att kloning bara är dumt.
kloning går väl an om man har exakt samma hårdvara som innan, men även då är det bättre att göra en clean install.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller definitivt inte med eftersom en kloning kan ge problem man inte hade tidigare.
Hade det varit från HDD till HDD är det en annan sak.

Förstår inte varför folk är så bekväma att man inte ominstallerar när man byter saker som HDD>SSD och när man byter moderkort, men det är som sagt bara min personliga uppfattning.

Skrivet av nackskägg:

Tar väl en timme att installera windows plus alla uppdateringar. Program är smartast att installera allt eftersom man behöver dom. En hel dag tar det bara för riktiga amatörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Well, det beror ju på vad man gör med datorn, för mig brukar det inte ta mindre än två veckor innan den blir normal igen... Men men, om man bara använder webbläsaren och paint så kör på det...

Körde själv med samsung magician vid övergången, det har även funktionaliteten att optimera windows för ssd.

Permalänk
Medlem

själv har jag aldrig klonat utan bara kört nyistall vid behov eller ny hårdvara , men nu är det ju bara en ssd som ska till inget annat är nytt sen senaste installationen , men med min tur skiter sig säkert nått så man får iallafall köra en clean install , är det nå mera man bör tänka på förutom att dra ut alla andra diskar och fixa till AHCI det är ju min SSD oskuld som ryker nu

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur vet du att problem har med själva kloningen att göra? Har man en trasig installation från början så blir den så klart inte bättre av att klonas till en SSD. Dvs tycker man att sin disk är långsam så kan det ju bero på något i din installation och det kanske inte alls hjälper att skaffa en SSD och klona sin gamla disk till den.

På senare tid tycker jag att vi har sett mycket mer problem med folk som låter sin gamla disk sitta i när de installerar om och skapar sig själva problem med vilken disk som egentligen innehåller bootinformationen.

Gör man rätt så är det ingen fara att klona. Eftersom SSD nu har funnits ett bra tag så finns det en massa bra guider och program som hjälper en att göra rätt.

Det är klart att en kloning kan ge problem även om man gör allt rätt. Jag tror att där våra åsikter går isär är för att du tycker att antalet kloningar som går snett är en anledning till att inte försöka medan jag tycker att det oftast funkar och att det därför inte är någon fara att prova. Helt klart är dock att om man märker att det krånglar efter det att man klonar så är det en bra sak att börja med att göra en ren ominstallation.

Har aldrig påstått att det är själva kloningen som är orsaken, jag har endast sagt att man kan få problem som ett resultat av kloningen vilket är en viss skillnad
Du nämner själv ett vanligt problem som uppstår efter en kloning, booloadern "hamnar fel" eftersom systemet efter kloningen fortfarande läser den informationen från den disken man klona.
Kollar man då inte med t.ex. easyBCD eller på annat sätt så är detta en sak man kanske inte upptäcker fören månader efter kloningen när den gamla HDD kanske lagt av eller är bortplockad och då står många som frågetecken och undrar varför deras dator inte startar och utan backup på det man gjort den senaste tiden.

En annan sak man missar med kloning från HDD till SSD är att windows känner av under installationen att det är en SSD och sätter alla inställningar för att optimera för detta, denna avkänningen missar man alltså vid kloning. Visst, det går oftast att justera i efterhand om man vet vad man skall göra.

Vi har nog i stort sätt samma syn på det, med den skillnaden att jag går direkt på ominstallationen för att vara så säker jag kan på att få ett såväl fungerande system som möjligt efter jag har bytt delar i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Tar väl en timme att installera windows plus alla uppdateringar. Program är smartast att installera allt eftersom man behöver dom. En hel dag tar det bara för riktiga amatörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar en hel dag för amatörer?

Nja beror väl också på hur seriös man är själv plöjer jag ner ett par tre dagar för en normal installation osv...

Kör en radda register-hack och avlägsnar en massa saker som favoriter libraries mm och jag brukar
även flytta mappar som vissa program envisas med att de skall ligga under c:\users\<namn>\appdata\... till tex en annan
partition det gör jag med sysinternals junction så då är det skönt nästa gång man lär ghosta så ligger inget av det som
behövs på c:\

En riktigt fin bra installation med personliga "tweaks" tar tid lol

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagis2k:

Tar en hel dag för amatörer?

Nja beror väl också på hur seriös man är själv plöjer jag ner ett par tre dagar för en normal installation osv...

Kör en radda register-hack och avlägsnar en massa saker som favoriter libraries mm och jag brukar
även flytta mappar som vissa program envisas med att de skall ligga under c:\users\<namn>\appdata\... till tex en annan
partition det gör jag med sysinternals junction så då är det skönt nästa gång man lär ghosta så ligger inget av det som
behövs på c:\

En riktigt fin bra installation med personliga "tweaks" tar tid lol

Registerhaxx tar en sekund, för man har ju givetvis fixat en färdig .reg-fil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Well, det beror ju på vad man gör med datorn, för mig brukar det inte ta mindre än två veckor innan den blir normal igen... Men men, om man bara använder webbläsaren och paint så kör på det...

Körde själv med samsung magician vid övergången, det har även funktionaliteten att optimera windows för ssd.

Tar det två veckor så gör man antingen väldigt lite i taget allt eftersom, eller så är man sjukt ineffektiv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är en fördel om du läser inlägg innan du kommenterar dem, som du säkert kan se om du läser var det en kommentar till giplet och inte dig.

Sen vad det gäller skilja på problem vet jag inte vad du svamlar om.
Allt jag sagt är att en kloning från HDD till SSD kan ge problem man inte hade innan, oavsett hur kloningsprocessen gått och handhavande är.

Nu orkar jag inte lägga mer tid på att diskutera med personer som inte vill förstå att allt är inte svart eller vitt, dvs. att antingen fungerar det eller inte, utan det finns gråzoner där man kan hamna om man har otur.

Ditt svar till Giplet hamnade i min inkorg, så jag var inte uppmärksam när jag gick till tråden. Ber om ursäkt för det, ändrade dock det innan du hunnit svara. Räknade inte direkt med att Sweclockers forummotor skulle luras genom att blandat ihop våra inlägg.

Du antyder viss oförståelse från min sida och i samma andetag förstår du inte vad jag "svamlar" om, lite ironiskt om du frågar mig. Hehe... Jo, jag förstår dig. Jag försöker bara förklara varför jag inte håller med dig.

Genom att inte särskilja på handhavandefel och systemfel blir diskussionen skev vilket varken bidrar till att belysa de tekniska utmaningarna eller förmedla hur man genomför en fungerande kloning. Utgångsläget måste för saklighetens skull utgå från att utförandet sker på ett korrekt vis. Det omfattar utöver själva kloningsprocessen även optimering av operativsystemet, annars är inte processen genomförd i min mening.
Att något KAN gå fel är oavsett vad, när och hur det görs är ett totalt överflödigt argument som kan slå lika mycket åt alla håll. Utför man kloning korrekt är det däremot inte mycket som kan gå fel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Registerhaxx tar en sekund, för man har ju givetvis fixat en färdig .reg-fil

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut tar någon sekund att göra men annat om man är ultra "retarded" seriös kan ta tid lol

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har klonat rätt många HD till Intel SSD med deras egen programvara (gjord av Acronis) och det har aldrig krånglat. Klonar i princip alltid om det bara ska bytas disk. Givetvis installerar jag även Intels Toolbox som kollar igenom och fixar eventuella felaktiga inställningar, uppdaterar firmware mm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Acronis Trueimage är väldigt bra till migration samt systemdisk backuper och även andra former av backuper. Särskilt om man är i fält är känns det tryckt att ha en usb med Acronis boot installerat samt en externhårdisk med färsk system image och/eller en färsk klonad systemdisk som bara är och slänga i och sen köra på som vanligt om man skulle få något fysiskt fel på systemdisken.

Följer med WD och andra disktillverkare men går även att köpa lost med olika mängdrabatter. Jag använder det till alla mina datorer.

Jag har varit med om fall där återställningspunkter inte alltid loser alla problem eller om man fått sådan problem att windows inte kan köra ordentligt. Då är det bara att boota till Acronis via USB och man är räddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Tar det två veckor så gör man antingen väldigt lite i taget allt eftersom, eller så är man sjukt ineffektiv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag gör en nyinstallation av win7 med alla uppdateringar ink Photoshop + Officepaket + 10 talet småprogram på ca 2 timmar, att klona en disk är ungefär lika bra som att använda rollon när man luktar skit istället för att duscha.

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet