Problem med grafikkort, dator vill ej använda dedikerat grafikkort till laptop skärm.

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkort, dator vill ej använda dedikerat grafikkort till laptop skärm.

Hejsan, har ett jobbigt problem. Min dator vill ej använda det dedikerade grafikkortet till laptop skärmen.
Datorn är en Msi gt70 2pc.

Kopplar jag in en extern skärm så funkar det utan problem och grafikkortet funkar och skickar signaler till den externa skärmen.

Kopplade ut skärmen och då vill den endast använda det interna(intel 4600) till laptop skärmen. Alltså, jag kan inte få den att använda det dedikerade(870m) till laptop skärmen, utan den vill endast då använda intels egna.

Har testat det mesta men inte fått det att fungera.

tack i förväg.

Mvh Samuel

Permalänk
Medlem

Vad för laptop har du?

Permalänk
Medlem

Fixade, missade det helt.

tack

Permalänk
Medlem

Jag har läst en del och den använder bara default kortet när inget krävande används. Sedan när något med 3D skall köras så byter den kort. Om detta inte sker för dig, kan du ställa in det:

Citat:

I have the same GPU and the same problem.Here is how I fixed mine.
1)Right click on desktop and choose "NVIDIA Control Settings"
2)Look at left panel,under
3D Settings --> Manage 3D settings
now you have 2 tabs GLOBAL SETTINGS and PROGRAM SETTINGS.
Under GLOBAL SETTINGS tab under "Preferred graphics processor" choose "High Performance NVIDIA processor". Don't change any other details on that tab.
Now,under PROGRAM SETTINGS tab
click the button ADD which will ask you to browse the program you want.Browse it to wherever your game is installed and find the ".exe" file.
Example,c:\program files\NeedForSpeed\nfs.exe
choose the ".exe" file and click OK,the under "select the preferred graphics processor for this program" choose "High performance NVIDIA processor".
Click OK(if there is any) to save the changes and you're done.
Next time when you open your game it will run by NVIDIA card.

Permalänk
Medlem

Märkte att när jag väl startade spel så började den faktist använda grafikkortet, fick ladda ner afterburner för att se om det var igång eller inte. Så det verkar som det bara är desktop som använder intel.

Tack för hjälpen iaf