Asus Z97-A kan inte ändra volten i AI-tweaker

Permalänk

Asus Z97-A kan inte ändra volten i AI-tweaker

Blir inte riktigt klok på mitt nya moderkort.
Har googlat i timmar. Lusläst manualen. Kollat igenom massor med Youtube klipp utan att hitta ett svar.

Kan inte ändra volten under AI TWEAKER i bios.
Kortet är ett Asus Z97-A.

Jag kan ändra från auto till manual mode osv.
Men kan inte ändra värdena.

Är det någon speciell knapp jag skall klicka på?
Eller är det någon sub meny jag har missat?

Bios är uppdaterat till den senaste versionen Btw.

Ändrat rubrik
Permalänk
Medlem

Avsnitt 1-24 i manualen:
CPU Over Voltage jumper (3-pin CPU_OV)
The CPU Over Voltage jumper allows you to set a higher CPU voltage for a flexible overclocking system, depending on the installed CPU. To gain more CPU voltage setting, insert the jumper to pins 2-3. To go back to its default CPU volage setting, insert the jumper to pins 1-2.

Det är kanske detta som behövs?

Edit: bild från manualen

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Frågan passar bättre i övriga ämnen. I den här forumdelen är det datorrelateade frågor som gäller.
Du ber en moderator att flytta tråden med hänvisning till att du missade att läsa §3 i reglerna gällande trådtitel och placering av tråden.

Stämmer inte manualen med verkligheten?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Avsnitt 1-24 i manualen:
CPU Over Voltage jumper (3-pin CPU_OV)
The CPU Over Voltage jumper allows you to set a higher CPU voltage for a flexible overclocking system, depending on the installed CPU. To gain more CPU voltage setting, insert the jumper to pins 2-3. To go back to its default CPU volage setting, insert the jumper to pins 1-2.

Edit: bild från manualen
http://i.imgur.com/qujEHeW.png

Jo jag läste om det.
Men det var, vad jag läste, för att att ändra så man kunde höja volten ytterligare.
Dvs nu är den låst på max 1.7 volt. Med den ändringen så kan maxa 1.9v.
Men jag skall ge det ett försök!

Edit. Efter att ha gjort ändringen kan jag nu välja enable extreme over voltage under AI TWEAKER.
Men värdet går fortfarande inte att ändra. 😐

Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik ändrad*

Tänk på att skapa så tydliga rubriker som möjligt för att få så bra svar som möjligt

Skrivet av Hardware guy:

Frågan passar bättre i övriga ämnen. I den här forumdelen är det datorrelateade frågor som gäller.
Du ber en moderator att flytta tråden med hänvisning till att du missade att läsa §3 i reglerna gällande trådtitel och placering av tråden.

Kan passa på att påminna om §5

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Frågan passar bättre i övriga ämnen. I den här forumdelen är det datorrelateade frågor som gäller.
Du ber en moderator att flytta tråden med hänvisning till att du missade att läsa §3 i reglerna gällande trådtitel och placering av tråden.

Aha ok. Eftersom frågan gäller höja volten för att överklocka så trodde jag, jag var rätt. Men då var jag.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

*rubrik ändrad*

Tänk på skapa så tydliga rubriken som möjligt för att få så bra svar som möjligt

Kan passa på att påminna om §5

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Får be om ursäkt. Min frustration rann över i rubriken.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Frågan passar bättre i övriga ämnen. I den här forumdelen är det datorrelateade frågor som gäller.
Du ber en moderator att flytta tråden med hänvisning till att du missade att läsa §3 i reglerna gällande trådtitel och placering av tråden.

Stämmer inte manualen med verkligheten?

http://i.imgur.com/VeWaPtq.gif

Nej tyvärr inte.
Det händer inget då jag först var manual mode och sedan försöker med + och - ändra värdena.
Väljer jag istället offset mode likaså.
Använder jag piltangenterna(< och >) byter jag bara huvudmenyer.

Jag kan inte markera den ruta där den nuvarande volten står beskriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Jo jag läste om det.
Men det var, vad jag läste, för att att ändra så man kunde höja volten ytterligare.
Dvs nu är den låst på max 1.7 volt. Med den ändringen så kan maxa 1.9v.
Men jag skall ge det ett försök!

Edit. Efter att ha gjort ändringen kan jag nu välja enable extreme over voltage under AI TWEAKER.
Men värdet går fortfarande inte att ändra. 😐

Lämpligen sätter du CPU Core Voltage mode till offset mode, och med plus- och minus-tangenterna ändrar du under CPU Core Voltage Offset till hur mycket över processorns standardspänning du vil lligga.

Skrivet av jonathan82:

Nej tyvärr inte.
Det händer inget då jag först var manual mode och sedan försöker med + och - ändra värdena.
Väljer jag istället offset mode likaså.
Använder jag piltangenterna(< och >) byter jag bara huvudmenyer.

Jag kan inte markera den ruta där den nuvarande volten står beskriven.

I bios har du högst sannolikt amerikanskt tangentbord, du får använda den numeriska delen, om sådan saknas hittar du plus på shift-´ (bredvid backspace) och minus ligger på svenskt +.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Lämpligen sätter du CPU Core Voltage mode till offset mode, och med plus- och minus-tangenterna ändrar du under CPU Core Voltage Offset till hur mycket över processorns standardspänning du vil lligga.

I bios har du högst sannolikt amerikanskt tangentbord, du får använda den numeriska delen, om sådan saknas hittar du plus på shift-´ (bredvid backspace) och minus ligger på svenskt +.

http://www.microsoft.com/enable/images/products/kbqwerty.gif

Det fungerade. Tack så mycket för hjälpen!