Återbetalning, vad har jag rätt till?

Permalänk

Återbetalning, vad har jag rätt till?

Hejsan!

Det är så att jag beställde lite data tillbehör från Hongkong i förra månaden som visade sig vara trasiga vid leverans, företaget jag har handlat av har gått med på återbetalning av mitt köp. Men(!) nu är det så att jag åkte på att tulla och betala moms på grejerna med, detta har jag redan betalat in till fraktbolaget. Men har jag någon rätt att se dessa pengar igen? (det handlar ju inte om speciellt mkt pengar) och isf vart ska jag kräva dom? Jag har sökt och frågar runt lite men kan inte hitta några raka svar, skulle verkligen uppskatta om någon med mera kunskap/erfarenhet kunde hjälpa till att rätta till detta?

Sen undrar jag hur det kan komma sig att tull och moms gick på 236:- när leveransen i sig kostade 314:-? Ska de inte vara 25% av inköps pris?

//Matte

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk

Var den totala kostnaden 314kr? var det någon fraktavgift? försäkring? osv. Sen är det typ ingen tullavgift för de flesta datorprylar.

Du får helt enkelt fråga dem, för momsen osv har ju egentligen inget med företaget du köpt från att göra

Permalänk

jupp totalt 314:- med frakt från "HK", fast då nyttjade jag ju vissa fördelar jag hade av att handla där (man kan bygga på sig bonus i form av fri frakt/express/osv). Ok så vitt jag fått lära mig är det 25% moms på elektronik, där av jag frågar, sen vet jag ju inte vad "tull" brukar kosta...

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk

Låter som FEDex

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Hur mycket tull ska du betala?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kurirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

(råkade visst dubbel posta, se nästa post)

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Skrivet av iller:

Hur mycket tull ska du betala?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kurirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

yet'chemaz! Tack!

Skrivet av quattro-2.6:

Låter som FEDex

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, vart "UPS" som levererade, om du syftade på kurir/bolag

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Skrivet av _AntiherO:

yet'chemaz! Tack!

Nope, vart "UPS" som levererade, om du syftade på kurir/bolag

Först tull, sedan transportföretag som tar en avgift för att förtulla varorna åt dig. 100 kronor senast jag gjorde misstaget att använda kurir istället för snigelfrakt. Sedan moms på alltihopa. Avgifterna blir lätt högre än varuvärdet vid småköp.

Av säljaren kan du inte få mer än varupriset. Momsen har gått till staten, och det är nog många blanketter och intyg för att få tillbaka momsen på varuvärdet. Transportföretagets avgift är en tjänst, och den kan inte bli ogjord bara för att du exporterar varorna ut ur landet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Först tull, sedan transportföretag som tar en avgift för att förtulla varorna åt dig. 100 kronor senast jag gjorde misstaget att använda kurir istället för snigelfrakt. Sedan moms på alltihopa. Avgifterna blir lätt högre än varuvärdet vid småköp.

Av säljaren kan du inte få mer än varupriset. Momsen har gått till staten, och det är nog många blanketter och intyg för att få tillbaka momsen på varuvärdet. Transportföretagets avgift är en tjänst, och den kan inte bli ogjord bara för att du exporterar varorna ut ur landet.

Hehe, joo jag har oxå kommit till den insikten ^^, Så snabbt räknat (mellan tumme o pek, för er som är intresserade) så får jag antagligen tillbaka ~100-150:- på min ~500:- order alltså (allt var ju inte paj, bara de viktigaste >.<). Och det här med tull & moms verkar vara mera jobb än det är värt att trassla med. Men detta kommer nog knappast få mig att sluta "själv importera" då det är billigt att köpa elektronik i/från Asien (+ kul, i en annan leverans fick jag med välsningelser och lyckoamuletter som ex. )

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts det finns tullavgift, moms, delkareringsavgift.

Tull (som kan ha olika % beroende på vara) tas ej ut på varor/paket med värde under 1300:- vissa varor (som tex mobiltelefoner) är helt tullbefriade vissa andra varor tas det ut tull på från första öret (tex vapen,ammo,alkohol,läkemedel).
Moms tas ALLTID ut ifrån första öret och det finns lite olika % nivåer även här men 25% är vanligast.
Delkareringsavgiften är den avgift som ALLA transportörer tar ut för att tulldeklarera varan/paketat denna avgift kan vara på allt ifrån 100 till 300 (detta är dom siffror JAG har sett) men vanligast är 150:- och 200:-.

Hur det ligger till med tull,moms,delkareringsavgiften när man skickar tillbaks varor vet jag inte men jag antar att man har rätt att få tillbaks tull/moms som man har betalat.
Sen hur mycket man får bråka med transportör/tull/etc och hur lång tid det tar har jag ingen aning om men om jag gissar så får man bråka förbannat mycket och det kommer ta låååååååång tid.

När det kommer till deklareringsavgiften däremot så tror jag inte man har rätt att få tillbaks den då transportören faktiskt utförde jobbet.
Jag kan dock ha fel.

Tex jag har fått moms+ delkareringsavgift på paket som haft ett värde under 1$ tex varan 5:- moms 25% av 5:-=1,25:- delkareringsavgift 150:- (och ja det har hänt flera gånger och dessa paket hämtades ju aldrig ut då det var billigare att beställa igen och det många gånger).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!