Går inte att återställa datorn till Win 8

Permalänk
Medlem

Går inte att återställa datorn till Win 8

Hej!

Jag fick idag hem min nya Asus Zenbook UX32LN. Då jag ganska snart tröttnade på Win 8 så försökte jag installera Win 7 istället. Problemet var bara att ingen drivrutiner var installerade, inte ens för usb. Detta gör det ju helt omöjligt att installera några nya drivrutiner då datorn saknar DVD-läsare. Jag var noga med att inte radera recovery-partitionen, men nu när jag ska försöka återställa allting så går det inte.

Någon som har någon idé på vad jag kan testa? Börjar verkligen få panik nu.

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte går när du försöker återställa?

Annars kan du ladda ner drivrutinerna från annan dator och lägga dem på ett USB-minne så kan du använda win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Vad är det som inte går när du försöker återställa?

Annars kan du ladda ner drivrutinerna från annan dator och lägga dem på ett USB-minne så kan du använda win7.

Jag var lite otydlig. Jag försöker återställa datorn till Win 8, men den vägrar att hitta recovery-partitionen som jag såg fanns på datorn.

Det går inte att lägga in drivrutiner i Win 7 då den inte kunde läsa USB-minnet. Det finns inga drivrutiner överhuvudtaget, så det går ju liksom inte att göra någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelmazo:

Jag var lite otydlig. Jag försöker återställa datorn till Win 8, men den vägrar att hitta recovery-partitionen som jag såg fanns på datorn.

Det går inte att lägga in drivrutiner i Win 7 då den inte kunde läsa USB-minnet. Det finns inga drivrutiner överhuvudtaget, så det går ju liksom inte att göra någonting.

Vad har du för dator? Borde finnas en möjlighet att trycka på någon sorts recoverytangent..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Vad har du för dator? Borde finnas en möjlighet att trycka på någon sorts recoverytangent..

Jag har en Asus Zenbook UX32LN. Det går ju att komma in i recovery-läget i Windows 8. Men därifrån vägrar den att göra en återställning av datorn.

Permalänk
Medlem

Brukar bli så när man installerar något annat.
Därför brukar man bränna ut återställningsskivor.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelmazo:

Jag har en Asus Zenbook UX32LN. Det går ju att komma in i recovery-läget i Windows 8. Men därifrån vägrar den att göra en återställning av datorn.

Den säger alltså "Jag vägrar!"? Inga konkreta felmeddelande alls?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Antagligen samma problem som med äldre märkesdatorer. Återställnings funktionen på disken slutar funka om något händer Windows partitonen trots att de är på olika partitonern. Inklusive försökt installera Windows med en köpt CD/DVD skiva från Microsoft.

Antar att du inte bränt återställnings DVD skivorna heller. För sent nu. Datorn bruka tjatar om att bränna skivorna den dagen man köpte och startade datorn första gången och som också bruka nämnas i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelmazo:

Jag har en Asus Zenbook UX32LN. Det går ju att komma in i recovery-läget i Windows 8. Men därifrån vägrar den att göra en återställning av datorn.

Med vilken anledning vägrar den det?

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Har du provat att sätta USB-minnet i en USB 2.0-port (om datorn har en sådan)? Windows 7 har inbyggt stöd för USB 2.0 men kräver drivrutiner för USB 3.0.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeCe:

Har du provat att sätta USB-minnet i en USB 2.0-port (om datorn har en sådan)? Windows 7 har inbyggt stöd för USB 2.0 men kräver drivrutiner för USB 3.0.

Enligt manualen är alla portar USB3.

Går det att slipstreama in nödvändiga drivrutiner på en W7x64-sticka kanske? Trådskaparen vill ju helst ha W7 och det finns drivrutiner till allt på hemsidan vad jag kan se.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

hehe problemet är att Windows 7 inte har någon native stöd för usb 3.0 som sagt... Det enda du kan göra är väll att få tag på en ISO med Windows 8 och installera med den nyckel du fick med, och Multiman om han inte ens lyckas installera Windows tror jag slipstreaming är överkurs hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Han kan ju ta ur hårddisken och köra den från en annan dator som extern disk där han kan lägga in dom drivrutinerna han behöver i en mapp..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Fast USB3 är bakåtkompatibelt med både 1 och 2.
Mina USB3 portar fungerar de endast som USB2 innan installation av USB3 drivrutinerna.

Red: Har ASUS bärbar intel cpu + AsRock moderkort med AMD A10.

Påminnelse till mig själv: Inte posta inlägg innan korrekturläsning...

yes, men problemet här är att WIndows 7 installationen hittar inte minnet när den väl har laddat setup, eftersom det inte finns drivers

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200