Studiedator. Schenker(EDIT, ej i lager, letar alternativ)

Permalänk
Medlem

Studiedator. Schenker(EDIT, ej i lager, letar alternativ)

God morgon Sweclockers! Jag ska troligtvis börja högskola tills hösten(förutsatt att jag kommer in, men det gör jag nog. Bara 40st förstahandssökande). Insikten slog mig då att jag kommer behöva en dator. Nu är då frågan: Ska jag vänta med och köpa en dator tills broadwell har kommit? För jag kan låna min lillsyrras laptop tillsvidare. Jag har alltid varit ett sorts fan av windows. Men nu tänkte jag göra klivit och ta mig in i linuxvärlden(bättre sen än aldrig). Jag har då automatiskt kollat på Schenkers laptops, pga lite studentrabatt och för att många har fått bra recensioner. Men vad tycker ni swec? Köpa lite senare i sommaren eller vänta tills jul?

PS. Linjen jag har sökt är Civilingenjör Datorsäkerhet på BTH om det är till någon användning.DS

EDIT: Budget 10KKr

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Broadwell är bara en krympning så det bästa du kan hoppas på är något bättre batteritid. Jag vet inte hur det är med eluttag eller schema på BTH men 5 timmars batteritid klarar du dig nog på genom hela dagen. Och det finns ju datorer med betydligt längre batteritid än det så vill du ha en dator nu så kan du utan problem köpa en nu.
Klart att grejer alltid blir bättre och billigare med tiden så du kan vänta så länge du har någon annan lösning som klarar det du behöver. Men du kommer inte få någonting amazing bara för att du väntar.
Eftersom det är lite tid kvar tills start så skulle jag vänta och se om några erbjudanden poppar upp. Gör det de så sparar du pengar annars så är det bara att beställa så att du får den strax innan du behöver den.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Broadwell är bara en krympning så det bästa du kan hoppas på är något bättre batteritid. Jag vet inte hur det är med eluttag eller schema på BTH men 5 timmars batteritid klarar du dig nog på genom hela dagen. Och det finns ju datorer med betydligt längre batteritid än det så vill du ha en dator nu så kan du utan problem köpa en nu.
Klart att grejer alltid blir bättre och billigare med tiden så du kan vänta så länge du har någon annan lösning som klarar det du behöver. Men du kommer inte få någonting amazing bara för att du väntar.
Eftersom det är lite tid kvar tills start så skulle jag vänta och se om några erbjudanden poppar upp. Gör det de så sparar du pengar annars så är det bara att beställa så att du får den strax innan du behöver den.

Hmm, trodde broadwell var helt nya grejer, tack för infon!. Jo batteritid är rätt bra att ha, men en laddare bör inte vara så tung att ta med sig. Ska ta och skumma igenom lite reviews på schenker datorer och anda ultrabooks. Även om jag vill ha kraft så behöver jag inte någon släpbar dator

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Hejsan igen swec. Jag har kollat mer på laptops och det är schenkers datorer som står i fokus. De olika modellerna jag har kollat på är B513, S403 och S413. Frågan är nu till er hur tycker ni jag ska konfiguera dem? Vilken av dessa skulle ni rekommendera. Främst till studier, spela gör jag på min stationära. Är det värt och köpa SSD senare? För de tar rätt bra betalt för deras SSD:er. Båda vanliga och deras mSata. Budget 10k. Jag konfiguerade dem med: 8GB RAM. 120GB msata. Dualband AC wireless.

PS. Hur står sig de olika processor modellerna mot varandra? Har kollat lite recensioner men testerna ger mig ingeting och på B513 finns det inte ett smack om.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Verkar som det billigaste alternativet är att köpa utan någon disk och sedan stoppa i det man känner för. Prisjakt.se
När det kommer till CPU testar för generell uppfattning så skulle jag titta på Notebookcheck.com och bara söka på de alternativ du har.

Det verkar som deras datorer är väldigt justerbara så jag skulle kolla på Prisjakt för de alterativ du har och se om det finns att få tag på billigare.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Ska du ha den som pluggdator rekommenderar jag en Macbook, begagnad kanske? Har en från 2010 och jag föredrar Macbooken framför Windows laptops, när det kommer till plugg. Windows har helt enkelt inget som står sig emot iWorks. Avskyr för övrigt Apple, så att Macbooken inte ligger på tippen är ett bevis för hur pass bra den är som pluggdator!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Verkar som det billigaste alternativet är att köpa utan någon disk och sedan stoppa i det man känner för. Prisjakt.se
När det kommer till CPU testar för generell uppfattning så skulle jag titta på Notebookcheck.com och bara söka på de alternativ du har.

Det verkar som deras datorer är väldigt justerbara så jag skulle kolla på Prisjakt för de alterativ du har och se om det finns att få tag på billigare.

Tack ska göra!

Skrivet av Jink:

Ska du ha den som pluggdator rekommenderar jag en Macbook, begagnad kanske? Har en från 2010 och jag föredrar Macbooken framför Windows laptops, när det kommer till plugg. Windows har helt enkelt inget som står sig emot iWorks. Avskyr för övrigt Apple, så att Macbooken inte ligger på tippen är ett bevis för hur pass bra den är som pluggdator!

Mjo jag har självklart slängt ett öga på MBP. Men även om apple definitivt har designen på sin sida, så är jag fortfarande tveksam. "hatar" också apple och deras OSX för mig är bedrövligt( har testat flera gånger från mina kompisar). Sen har jag inte 100% bestämt mig för mitt OS än. Det lutar på linux(debian eller ubuntu, ingen tidigare erfaranhet). Mest för jag är nyfiken, men också för att linuxerfarenheter är bra och ha. Bästa sätt att lära sig de är att använda linux i vardagen.

Om vi nu skulle kolla på windows fronten. Jag har hört mycket gott om Zenbook och Lenovo, något som ni kan rekommendera?`

Jag kommer kolla på alla alternativ, bränner inga broar i nuläget. Om det spelar någon roll så har jag blivit antagen till min utbildning:)

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

God morgon Sweclockers! Jag ska troligtvis börja högskola tills hösten(förutsatt att jag kommer in, men det gör jag nog. Bara 40st förstahandssökande). Insikten slog mig då att jag kommer behöva en dator. Nu är då frågan: Ska jag vänta med och köpa en dator tills broadwell har kommit? För jag kan låna min lillsyrras laptop tillsvidare. Jag har alltid varit ett sorts fan av windows. Men nu tänkte jag göra klivit och ta mig in i linuxvärlden(bättre sen än aldrig). Jag har då automatiskt kollat på Schenkers laptops, pga lite studentrabatt och för att många har fått bra recensioner. Men vad tycker ni swec? Köpa lite senare i sommaren eller vänta tills jul?

PS. Linjen jag har sökt är Civilingenjör Datorsäkerhet på BTH om det är till någon användning.DS

EDIT: Kan tillägga om någon har en schenker slim dator eller biz så får ni gärna säga vad ni tycker om dem

Står ingen budget där men en Surface Pro 3 kanske kan vara något. Men jag rekommenderar en PC med Windows och Linux (dualboot eller en i VM) över MBP.

Som någon skrev om iworks, inget du lär använda inom ett datautbildning, LaTex för att skriva dokument är det vanliga. Libre office duger sedan till resten. Att ha Windows på datorn kan behövas, jag har haft någon kurs där programvaran endast fanns för Windows men Linux är ett måste.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på en MBP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Broadwell är bara en krympning så det bästa du kan hoppas på är något bättre batteritid. Jag vet inte hur det är med eluttag eller schema på BTH men 5 timmars batteritid klarar du dig nog på genom hela dagen. Och det finns ju datorer med betydligt längre batteritid än det så vill du ha en dator nu så kan du utan problem köpa en nu.
Klart att grejer alltid blir bättre och billigare med tiden så du kan vänta så länge du har någon annan lösning som klarar det du behöver. Men du kommer inte få någonting amazing bara för att du väntar.
Eftersom det är lite tid kvar tills start så skulle jag vänta och se om några erbjudanden poppar upp. Gör det de så sparar du pengar annars så är det bara att beställa så att du får den strax innan du behöver den.

Kan verifiera att där kryllar av eluttag!

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Står ingen budget där men en Surface Pro 3 kanske kan vara något. Men jag rekommenderar en PC med Windows och Linux (dualboot eller en i VM) över MBP.

Som någon skrev om iworks, inget du lär använda inom ett datautbildning, LaTex för att skriva dokument är det vanliga. Libre office duger sedan till resten. Att ha Windows på datorn kan behövas, jag har haft någon kurs där programvaran endast fanns för Windows men Linux är ett måste.

Står några inlägg ner runt 10k

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Kan verifiera att där kryllar av eluttag!

Så du går där?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag har nu snurrat iväg mig från schenker, styrt båten mot både MBP 13" och Zenbook. Båda går att dualboota med linux. Dock är frågan vad man föredrar som andra OS, (windows 8.1 eller OSX) Båda är okända för mig. Dock är det nog en vanesak. Har även mailat BTH och frågat vad de rekommenderar. Skriver i tråden när jag får svar

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Så du går där?

Yep.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Vad går du om man får fråga?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Vad går du om man får fråga?

Software Engineering. Bara så du vet så kan du klara dig utan laptop om du inte hittar en som du gillar nu. Förutsatt att du har en stationär hemma dvs. Annars rekommenderar jag en med full HD, jobbigt att skriva kod annars.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Software Engineering. Bara så du vet så kan du klara dig utan laptop om du inte hittar en som du gillar nu. Förutsatt att du har en stationär hemma dvs. Annars rekommenderar jag en med full HD, jobbigt att skriva kod annars.

Då ses vi kanske till hösten, tackar för skärmtipset :)- Vad kör du med för laptop?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Då ses vi kanske till hösten, tackar för skärmtipset :)- Vad kör du med för laptop?

Kör med en LIFEBOOK NH532 som jag köpte för 2 år sen. Är ett helvete att konka runt på dock men så blir det när man har storhetsvansinne.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Kör med en LIFEBOOK NH532 som jag köpte för 2 år sen. Är ett helvete att konka runt på dock men så blir det när man har storhetsvansinne.

Ja den vägde en del

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014